תפריט עמוד

אתרים וטיולים בסודן

לאחר הבשורה על הסכמי יחסים עם סודן, כנראה שבקרוב ניתן יהיה לנסוע למדינה, שנפתחה לתיירות מערבית בשנים האחרונות לאחר מלחמות ארוכות. המדינה מציעה נופי מדבר בתוליים, אתרים ארכאולוגיים מרתקים, כפרים מסורתיים, שווקים אקזוטיים ואתרי צלילה בעלי שם עולמי

שימו לב: המדינה עודנה נחשבת לא בטוחה למטיילים ותחת אזהרת מסע לישראלים

סודן, המדינה השלישית בגודלה באפריקה, נמצאת הכי רחוק שאפשר ממסלול התיירות הרגיל. במשך שנים רבות טיול במדינה המרתקת הזו, שסבלה ממלחמות אזרחים מתמשכות, בצורת, רעב וחוסר יציבות פוליטית, נראה כבלתי אפשרי.

בשנים האחרונות המצב הזה מתחיל להשתנות. מלחמת האזרחים הסתיימה, המצב הפליטי והביטחוני התייצב באופן יחסי, וסודן המוסלמית התחילה להיפתח למערב. המהלך הזה התחזק מאז מונה לתפקיד ראש הממשלה עבדאללה חמדוק, ותושבי המדינה מרגישים קצת יותר חופש (בנובמבר 2019, למשל, בוטלו חוקי הצניעות שהגבילו נשים במרחב הציבורי). בעקבות השינויים שסודן עוברת, הסירה ארצות הברית את הסנקציות הכלכליות החמורות, דבר שהביא להתחממות היחסים בין שתי המדינות. לאחרונה נראה כי גם יחסי ישראל-סודן מתחממים, מה שמעורר אופטימיות בנוגע לכינון יחסים דיפלומטיים ואפשרות של כניסה חופשית לישראלים.

כדאי לסייג ולציין, שעדיין יש אזורים שאינם בטוחים, ובראשם דארפור, דרום קרודופן ומדינת הנילוס הכחול. מדינות רבות עדיין כוללות באזהרות המסע שלהן גם את האזורים הסמוכים לגבולות עם דרום סודן, לוב, מצרים ואריתראה. עם זאת, יש בסודן אזורים הנחשבים לבטוחים מאוד, למשל, צפון-מזרח המדינה.

מוכרת תה מקומית. תושבי סודן הם ידידותיים ומסבירי פנים

מוכרת תה מקומית. תושבי סודן הם ידידותיים ומסבירי פנים | צילום: Katiekk / Shutterstock.com

הבעיות הביטחוניות אינן היחידות איתן מתמודדת סודן. סודן סובלת ממשבר כלכלי, במידה רבה בשל ההסכם עם הדרום סודן שאילץ אותה לוותר על משאבי הנפט שלה. לפי ההסכם, על דרום סודן לפצות את סודן על אבדן הנפט, אך דרום סודן מתמודדת עם משבר כלכלי חמור בעצמה ולא פיצתה את המדינה עד היום. סודן היא אחת המדינות העניות בעולם והתשתיות בה לקויות (מה שאומר מבחינת המטיילים שעלויות הטיול נמוכות מאוד). בנוסף, יש גם מתיחות דתית, וכמו במדינות רבות באזור פועלים בה גורמים אסלאמיים קיצוניים, על אף שבחרטום ובאזורי התיירות הדבר פחות מורגש.

כדאי לקחת בחשבון שהטיול בסודן לא מתאים לכל אחד – תשתיות התיירות כמעט ולא קיימות, האינטרנט מוגבל מאוד, תנאי ההיגיינה ירודים, היצע האוכל דל והמלונות לא מותאמים לקהל מערבי. יחד עם זאת, אם אתם תרמילאים מנוסים שכבר חרשו את העולם ורוצים להגיע ליעד בתולי לחלוטין, רחוק מאוד ממסלול התיירים הרגיל, עם נופים מדבריים, אתרים ארכאולוגיים מרתקים בעלי חשיבות עולמית בהם תטיילו לגמרי לבד, אתרי צלילה מרהיבים ותושבים חמים ומכניסי אורחים, שהשיחות איתם יהוו חלק מרכזי בחוויית הטיול – מובטחת לכם חוויה בלתי נשכחת.

אז מה אפשר לעשות ולראות בסודן?

חרטום

חרטום (Khartoum), בירת סודן, שוכנת בנקודת המפגש של נהר הנילוס הלבן עם הנילוס הכחול, שם נוצר נהר הנילוס שזורם למצרים ונשפך לים התיכון. זוהי עיר מודרנית יחסית, עם ארכיטקטורה מעניינת, מסגדים כחולי כיפות, ארמונות ישנים ושווקים. נחמד לבלות בה כמה ימים, במיוחד אם יוצאים ממנה לטיולי יום באזורים אחרים של המדינה. העיר מציעה מלונות ברמה טובה יחסית לאזורים האחרים בסודן, מסעדות עם אוכל מגוון יותר ואפשרות לאינטרנט בחלק מהמלונות.

חרטום, בירת סודן והעיר המודרנית במדינה | צילום: Claudiovidri / Shutterstock.com

חרטום, בירת סודן והעיר המודרנית במדינה | צילום: Claudiovidri / Shutterstock.com

אומדורמאן

במרחק כשעה נסיעה מחרטום, על גדתו המערבית של הנילוס הלבן, נמצאת אומדורמאן (Omdurman), העיר השנייה בגודלה במדינה. אומדורמאן מפורסמת בבזארים ובשווקים שלה, ובראשם שוק אומדורמאן העצום. כדאי להגיע לכאן ביום שישי כדי לחזות בדארווישים המחוללים, ואל תוותרו על ביקור בשוק הגמלים, עם ריכוז גדול של גמלים, שמרביתם הובאו מאזור דרפור.

שוק הגמלים באומדורמאן | צילום: Homo Cosmicos / Shutterstock.com

שוק הגמלים באומדורמאן | צילום: Homo Cosmicos / Shutterstock.com

פירמידות מרואה

השטח שבו זורם נהר הנילוס, באזור מפגש הגבולות מצרים-סודן, שימש בית לשלוש ממלכות בימי קדם: ממלכת קרמה, ממלכת נפטה וממלכת מרואה, לכולן היתה תרבות עשירה, שהושפעה רבות ממלכת הפרעונים במצרים, בין היתר, בבניית פירמידות אשר שימשו כאתרי קבורה של המלכים באותה תקופה. הפירמידות פזורות בשלושה מוקדים, הריכוז הגדול והמרשים ביותר נמצא במרואה (Meroe), כמאה קילומטרים מצפון לבירה חרטום, על הגדה המזרחית של הנילוס. באתר יש כ-200 פירמידות שמורות היטב, שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בעיני רבים, זוהי גולת הכותרת של הטיול בסודן.

אתר הפירמידות במרואה, מאתרי הפירמידות החשובים במדינה

אתר הפירמידות במרואה, מאתרי הפירמידות החשובים במדינה

אלו פירמידות נוביות, אשר בשונה מהפירמידות המצריות, הן גבוהות וצרות. הפירמידות במרואה מזדקרות מתוך דיונות החול לגובה של שישה עד 30 מטרים, חלקן מעוטרות בהירוגליפים וגילופים. זהו אחד האתרים הארכאולוגיים המרתקים ביותר במזרח אפריקה, והנופים המדבריים והדיונות מסביב הופכים את הביקור במקום לחוויה עצמתית במיוחד.

קסאלה

קסאלה (Kassala), בצפון-מזרח סודאן למרגלות הרי טאקה, היא האקזוטית בערי סודן. באזור מתגוררים כמה מהשבטים של צפון סודן, כמו הבג'ה והרשאידה, והביקור בעיר מאפשר להתרשם מפסיפס צבעוני של תרבויות מסורתיות. גולת הכותרת היא השוק, מבוך של סמטאות שבהן אפשר לפגוש את בני השבטים המקומיים בלבוש מסורתי, כל שבט והלבוש הייחודי לו, מוכרים מכל הבא ליד: ביגוד מסורתי, סלים קלועים, תכשיטים, קישוטי חינה, תבלינים, קפה ותה ועוד.

אזור קסאלה נחשב לאחד מהפוריים בסודן

אזור קסאלה נחשב לאחד מהפוריים בסודן

בספטמבר ואוקטובר מתקיימים באזור מרוצי גמלים, ואם הגעתם בתקופה זו, אל תפספסו אותם. האזור של קסאלה פורה יחסית, ובכפרים שמדרום לעיר, לאורך נהר הגאש, יש מטעי מנגו וגויאבות.

קארימה

בקארימה (Karima) נמצאים שלושה מהאתרים הארכאולוגיים החשובים בסודן, בהם יש ריכוזים מרשימים של פירמידות. הפירמידות השמורות ביותר נמצאות בג'בל ברקל (Jebel Barkal), סמוך לנילוס, וגם הן הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. על הגדה המערבית של הנילוס נמצא אתר הפירמידות נורי (Nuri), אך שם הפירמידות השתמרו הרבה פחות טוב.

באזור קארימה יש ריכוזי פירמידות מרשימים | צילום: geogif / Shutterstock.com

באזור קארימה יש ריכוזי פירמידות מרשימים | צילום: geogif / Shutterstock.com

סולב

אחד האתרים הארכאולוגיים המרתקים בסודן נמצא בעיר סולב (Soleb). על אי בתוך נהר הנילוס (אליו אפשר להגיע בסירה) נמצא מקדש מרשים ושמור היטב, שנבנה במאה ה-14 לפנה"ס על ידי אמנחותפ השלישי, שבתקופתו הגיעה האימפריה המצרית לשיא שגשוגה. באתר ניתן להתרשם מעמודי אבן, גילופים והירוגליפים המעטרים את שרידי המקדש. האזור מסביב שופע מטעי דקלים.

שרידי המקדש המצרי בסולב

שרידי המקדש המצרי בסולב

פורט סודן

פורט סודן, בירת מדינת המחוז הים האדום (אל בחר אל אחמר), מרוחקת כ-800 ק"מ מחרטום. זוהי עיר נמל שמציעה חוויה שונה לחלוטין מזו שתפגשו בשאר חלקי המדינה. פורט סודן היא העיר הכי קוסמופליטית ותיירותית בסודן והתשתיות בה הן המפותחות ביותר. בקרבת העיר יש שוניות אלמוגים מרהיבות וישנם כאן כמה אתרי צלילה נהדרים, שהבולטים בהם הם Sha'ab Rumi ו-Sanganeb (אל שניהם אפשר להגיע בשייט מהנמל. ובין צלילה לצלילה, אפשר לטייל לאורך הטיילת הנעימה, לשתות תה היביסקוס באחד מבתי התה הרבים, לבקר בשוק הדגים וליהנות ממאכלי ים במסעדות המקומיות.

צב ים באתר צלילה באזור פורט סודן

צב ים באתר צלילה באזור פורט סודן

מידע שימושי

• אשרת כניסה: למרות האופטימיות, נכון לשעת כתיבת הכתבה, אזרחי ישראל עדיין לא מורשים להיכנס לסודן. גם תיירים בעלי דרכונים זרים שמטיילים במדינה נדרשים להציג ויזה (אותה יש להשיג טרם הנסיעה).

• מתי לנסוע? העונה הטובה ביותר לטיול בסודן היא בחורף, בין נובמבר לפברואר. בשאר השנה החום במדינה בלתי נסבל.

• חיסונים ובריאות: לפני הנסיעה לסודן יש להתחסן ולקבל טיפול מונע מלריה. פרטים לגבי החיסונים הנדרשים תוכלו לקבל במרפאות המטיילים. הקפידו לשתות מים רק מבקבוקים סגורים או מים מסוננים.

• איך מגיעים? נכון לכתיבת שורות אלו, הדרך הנוחה ביותר להגיע לסודן היא בטיסה מקהיר או מאדיס אבבה. ניתן להגיע גם במעבר יבשתי דרך מצרים (יש אוטובוסים מקהיר לחרטום).

פול, המאכל הלאומי של סודן

פול, המאכל הלאומי של סודן

• קוד לבוש והתנהגות: רוב תושבי סודן הם מוסלמים סונים, והחברה בסודן היא שמרנית. הסודנים הם מארחים חמים ומסבירי פנים, אבל רצוי לכבד את כללי המקום ולהתלבש בלבוש צנוע. בנוסף, אין לצלם אנשים ללא רשות, ובמיוחד נשים. רצוי שמטיילים גברים לא יפנו לנשים מקומיות, אלא אם הן פתחו ראשונות בשיחה.

• מה לארוז? בגדים ארוכים דקים (בהתאם לקוד הלבוש במקום), צעיף / מטפחת לראש לנשים, משקפי שמש, שיחון ערבי – רק חלק מתושבי סודן מדברים אנגלית בסיסית.

• כסף: המטבע המקומי הוא לירה סודנית. חשוב להצטייד בכל הסכום שתזדקקו לו במזומן, שכן בסודן לא ניתן לעת עתה לשלם בכרטיס אשראי בינלאומי.

• התניידות: הנסיעה בתחבורה הציבורית נוחה למדי. אוטובוסים ומיניבוסים ממוזגים מקשרים בין הערים המרכזיות בתדירות גבוהה. אין לוח זמנים קבוע והם עוזבים כשהם מתמלאים. התחבורה זולה מאוד והכבישים, באופן מפתיע, במצב טוב. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, מוטב לשכור ג'יפ עם נהג, שכן חלק מאתרי העתיקות נמצאים עמוק בלב המדבר.

• לינה: יש בסודן הוסטלים, אך אלה מכוונים לרוב לקהל המקומי ומציעים תנאים מאוד בסיסיים. גם תרמילאים יכולים להרשות לעצמם ללון במלונות, שכן עלותם של אלה זולה מאוד (לילה במלון סביר נע בין חמישה לעשרה דולרים, ואפשר למצוא מקומות לינה בסיסיים זולים אף יותר).

• אוכל: האוכל בסודן בסיסי ופשוט, והמנה הלאומית, שסביר להניח תהיה המנה המרכזית בתפריט שלכם, היא פול. בחלק מהמסעדות מגישים גם עוף בגריל, ובאזורים הסמוכים לנהר הנילוס תמצאו לעתים דגים. באזורים תיירותיים יותר, כמו חרטום ופורט סודן, המגוון גדול יותר ולפעמים תוכלו להשיג גם אוכל מערבי.

תקשורת: תקשורת האינטרנט בסודן, בעיקר מחוץ לחרטום, מוגבלת, ו-Wi-Fi לא קיים מחוץ לבירה. מומלץ לקנות סים קארד מקומי שיאפשר לכם תקשורת סלולרית וגלישה באינטרנט.

מפת סודן:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.