תפריט עמוד

נחל שניר: טיול משפחתי

טיול מלבב, בהרכב משפחתי מלא, לאורך נחל שניר, וגם בתוכו. הרבה מים זורמים, צמחיית נחלים סבוכה, שפיריות וסרטנים. ויש גם שיעור איך לקטוף סברס קוצני היישר מהשיח

סיפור מסענו אל שמורת נחל שניר בגליל העליון התחיל עוד יום קודם, כשהתמקמנו בצימרים בראש פינה. סמוך לצימרים הבחנתי בגדר ירוקה נהדרת של צבר (סברס), ובה – כברווזים במטווח – תלויים להם סברסים בשלים לאכילה. מיד אספתי את שבעת נכדיי ויחד הכנו "סאבאריה", לוח עץ שאליו מחוברת באמצעות מסמר קופסת שימורים ריקה, והרי אנחנו מוכנים לקטיף הסברס.

בבוקר המחרת השכמנו מוקדם, ניגשנו לגדר הצברים, בדקנו את כיוון הרוח על ידי זריית חול (למקרה לא ידעתם – סברס קוטפים אך ורק עם כיוון הרוח!) והתחלנו בקטיף הפירות הבשלים. אחרי שאספנו כמות נאה, גלגלנו את הסברסים בחול כדי להסיר מהם את הקוצים והתחלנו לאכול. הטעם, טעם גן עדן וההנאה צרופה, אלא כפי שיודע כל מי שאכל סברס בתנאי שטח – תמיד יישאר איזה קוץ קטן וטורדני שנתקע לו בקצה הלשון…

שותף בעל כנף לאהבת הסברס

עכשיו הגיעה שעת הטיול עצמו: בודקים את הרכבים, מעמיסים דברי אוכל, מגדירי צמחים ובעלי חיים ויוצאים צפונה. מסלול הטיול בשמורת נחל שניר, הארוך והרחב ביובלי נהר הירדן, עובר סמוך לזרם המים השוצף של הנחל ובתוכו, ומשלב הליכה נעימה בצל בסבך צמחייה ירוקה וצפופה ודשדוש במי הפלגים.

בכניסה לשמורה מקבלים מפה מפורטת של המסלול. התחלנו בהליכה מהנה, חלפנו על פני גשרון עץ, שתחתיו זרמו המים בזרם איטי. נכדתי הצביעה על עץ שיטה גדול הפורח בכדוריות צהובות. מוללנו את הפריחה הצהובה וציירנו לנו שפם וגם צבענו את העפעפיים באיפור מאולתר. הסבתי את תשומת לבם של הצעירים בחבורה לקני חוחית ופשוש התלויים בעץ. אחד הנכדים הסביר כי שמה של החוחית ניתן לה מהמלה חוח, סוג של קוץ שהחוחית מאכילה צאצאיה בזרעיו.

המשכנו במסלול אל בריכות השכשוך. משחקי מים צוהלים, הכוללים טבילה במפל המים השופע. אנחנו מתפעלים ממעוף השפיריות המזכיר מאוד מעוף של מסוקים. בטבע כמו בטבע, הזכרים צבעוניים, ולעומתם הנקבות הדהויות. אנחנו עוקבים בבריכה אחר ראשני צפרדע הנראים כדגים לכל דבר, ומבחינים גם בסרטני נחלים שהחלו בריצתם המיוחדת הצידה. הילדים מתחרים ביניהם מי יכול להלך על ארבע לצדדים כסרטן הנחלים, דבר שהתברר כמשימה כמעט בלתי אפשרית.

מים, צמחייה עשירה וצל, מי צריך יותר מזה?

עוד עצירה למשחקי אוריגמי, קיפולי נייר. דפי נייר נשלפים ועשרות מטוסים מתעופפים להם הלוך ושוב באוויר, ומתחתם לא מעט דוגיות עם חרטום רטוב שטו באצילות במים. מכאן המשכנו בדרך, יורדים במדרגות עץ, והנה אנו בגדה המזרחית המשופעת בצמחי גדות. נזכרתי כיצד בילדותי היינו קוצצים את הקנים, שקראנו להם קנישים, כדי לבנות מהם שלד לעפיפונים. על שלד הקנים הדבקנו נייר צבעוני באמצעות דבק שרקחנו מקמח ומים.

זרימת הנחל הולכת ומתגברת, ויש צורך להשגיח על הצעירים. לאחר עוד כמה דקות של הליכה עלינו במדרגות אבן והתרחקנו מעט מהנחל. אנחנו הולכים בשביל המוצל למחצה ומאזינים בקשב רב לקול פכפוך המים, עשרות עצי תאנה מלווים אותנו בדרכנו. לאחר כמה דקות התחברנו שוב עם הנחל, שמימיו זורמים עתה ביתר עוצמה ורעש.

שעשועי מים מתחת למפל

אנחנו נכנסים לתוך המים והולכים בהם בזהירות מחשש החלקה, נהנים להרגיש את המים הקרירים. על הגדות צמיחה פרועה של שיחי פטל שעליהם המחוררים מעידים שהם משמשים מאכל לחיפושיות. ההליכה במים, בין פרחי נופר צהובים המדיפים ניחוח נעים, מותירה בנו רושם רב. הירידה בערוץ הנחל מתבצעת בזהירות. בקטע מאתגר אנחנו נעזרים ביתדות מתכת כדי לא להחליק. אבל הקושי וההחלקה היו כדאיים כי בסוף הדרך מתגלים לעיננו עצי דולב רחבי צמרת, שבמקורותינו נקראים ערמון, הסוככים על הכל ולידם כמה עצי ערבת נחלים ענוגים. דקות ארוכות ישבנו, רגלינו טובלות במים, נהנים מהמראה, מתקשים להינתק מהמקום.

סוף המסע מתקרב: אנחנו ממשיכים בשביל הסמוך לנחל ופונים אל עבר חורשת אקליפטוסים יפהפייה אך מאובקת. משם עולים במעלה כביש סלול, הליכה במשך כ-20 דקות כשהשמש קופחת מעל, עד לחניון ולרכבים שהמתינו לנו. הבטחתי לנכדיי שנגיע שוב לשמורה כדי לראותה בסופו של קיץ.

ממראות הטיול. לא קל להיפרד מהמקום היפה הזה

איך מגיעים?
נוסעים צפונה בכביש מס' 90, חולפים על פני קריית שמונה וממשיכים לצומת המצודות. בצומת פונים ימינה לכביש מס' 99, לכיוון קיבוץ הגושרים, ומיד שמאלה במעבר תת קרקעי מתחת לכביש. עוקבים אחר השילוט עד לחניון של שמורת נחל שניר.


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...