• עונה מומלצת: כל השנה, ובמיוחד בחורף ובאביב

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: קל מאוד

• משך המסלול: כשעתיים

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 3 "הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים"

• הגעה מצומת מגידו: נוסעים בכביש הסרגל (מס' 65) לכיוון עפולה. כעבור חמישה קילומטרים, בצומת התענכים פונים ימינה בכביש מס' 675 ונוסעים בו ישר עד צומת נבות. בצומת נפנה ימינה (מזרחה) בכביש מס' 71. כעבור שבעה קילומטרים, מעט אחרי הפנייה שמאלה לקיבוץ בית השיטה, נגיע אל צומת השיטה ובה נפנה ימינה, בכביש 669. נחלוף על פני חפצי-בה ובית אלפא ומעט אחרי הפנייה לגן השלושה, נפנה שמאלה בדרך עפר המשולטת בשילוט קק"ל – דרך נוף נחל חרוד

את המסלול אפשר לערוך ברכב רגיל ובאופניים, ולאורכו מומלץ לעצור בכמה נקודות ולטייל ברגל.

מיד כשנפנה אל דרך הנוף נוכל לעשות את מה שרצינו לעשות לאורך כל הנסיעה – לעצור בצד ולטייל קצת בין שדות שיבולים מרשרשות. אם יתמזל מזלנו ותנשב רוח קלה, נוכל לשמוע את אותה איושה מיוחדת עליה התענגו אבותינו בעת הקציר. תל זהרה הוא מקום טוב לעצור בו. זוהי גבעה קטנה שחבויים בה שרידים של יישוב קדום שמעולם לא נחפר. סביב הגבעה ניתן לסייר וממרומיה אפשר להשקיף על השדות במרחב הקרוב וגם על המרחב הרחוק יותר – הגלבוע מדרום, הגלעד ממזרח ורמות יששכר מצפון. נוכל גם לזהות חלק מיישובי העמק – בית אלפא וחפצי-בה, ניר דוד, מסילות, בית שאן, שדה נחום ובית השיטה. מתל זהרה פונה הדרך מזרחה, במורד נחל חרוד. רוב מי המעיינות של נחל חרוד, שבעבר יצרו כאן ביצות נוראיות, נשאבים כיום. המים הזורמים בערוץ הם בעיקר שפכים מבריכות הדגים הרבות שבעמק.

נחל חרוד זורם דרך קניון הבזלת אל נהר הירדן

בהמשך הדרך צפויה לנו הפתעה מעניינת – גשר הקנטרה – גשר בנוי אבן בזלת הנטוי מעל הערוץ. למעשה לא מדובר על גשר של ממש, אלא על מעביר של תעלה שבעבר משכה את מימיה מנחל עמל בדרום והובילה אותם לשטחים שמצפון לנחל חרוד או לחאן אל אחמר במבואות בית שאן. הגשר שנבנה בתקופה הממלוכית, היה במקורו בעל שלוש קשתות. ברבות הזמן התמוטטה הקשת הצפונית של הגשר, ובתקופת המנדט נוצקה מחדש מבטון. מנהלת הנחל שיקמה את הגשר כך שכיום אפשר לצעוד עליו הלוך ושוב ואף לרדת במדרגות מסודרות אל ערוץ הנחל ולהשקיף עליו מתחתיתו. בסמוך ישנו חניון של הקק"ל (ההגעה אליו היא מדרום – ממשיכים בנסיעה עד למקום בו ניתן לחצות את הנחל). מגשר הקנטרה נמשיך בנסיעה לאורך גדתו הצפונית של הנחל בדרך המסומנת בסימון שבילים אדום.

בסופו של דבר תתחבר הדרך הנופית אל כביש, ממערב לתל בית שאן. אולם, כאן לא מסתיימת הדרך. מן הראוי שנפקוד נקודה אחת נוספת לאורכו של הנחל, בקטע אחר שלו. עם ההגעה לכביש נפנה שמאלה ובפניה הראשונה נפנה ימינה, לעבר כביש מס' 90. בהגיענו אל כביש 90 נפנה ימינה ואחר כך שמאלה לעבר נווה איתן ומעוז חיים. מיד לאחר מכן נפנה שוב שמאלה אל קניון הבזלת. גם כאן יש ושפע של עצים. מבית שאן זורם נחל חרוד דרך קניון בזלת בסדרה של עיקולים אל נהר הירדן, שאליו הוא נשפך כשלושה קילומטרים מצפון לקיבוץ מעוז חיים. בסמוך לחניון נמצא אחד הקטעים המרשימים של הערוץ. מעליו הוקם גשר קטן המאפשר צפייה על המפלים. המראה היפה ביותר נשקף כאן דווקא בחורף. בעקבות ירידת גשמים שוצף הערוץ ושאון המים נשמע למרחוק. אתם רואים? – יש בשביל מה לשוב.