תפריט עמוד

נחל ברק – הרפתקה למשפחות מיטיבות לכת

• עונה מומלצת: חורף ואביב (קצת אחרי שיורדות מעט הטמפרטורות).

• התאמת המסלול: למשפחות מטיבות לכת.

• קושי המסלול: קשה.

• אורך המסלול: כשני קילומטרים וחצי.

• משך המסלול: כארבע שעות.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 17 "הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב".

• הגעה מצומת הערבה: נוסעים דרומה בכביש מס' 90. כדי להגיע אל קניון נחל ברק יש לפנות מכביש הערבה מערבה (בהתאם לשילוט החום). הפנייה נמצאת כשבעה קילומטר מדרום למחנה בלדד, בין הקילומטר ה-115 לקילומטר ה-116 של כביש הערבה. במקום יש שביל בצבע כחול הנמשך לכיוון דרום-מערב. מהשביל המסומן בכחול יש פניות ימינה ושמאלה שמסומנות באדום ובירוק, אך יש להתעלם מהן ולהישאר במסלול הכחול.

• דרך העפר אל קניון ברק ארוכה ולקראת סופה גם משובשת.

• אסור לטייל בקניון כשיש סכנת שטפונות.

• הטיול בקניון קשה למדי ולאורכו כמה סולמות וחבלים בהם יש לרדת, לפיכך מתאים הטיול רק לילדים מעל גיל שש ובליווי צמוד של מבוגרים.
• בעקבות שטפונות יש לקחת בחשבון את הצורך לשחות דרך כמה מהגבים. יש להימנע מהבאת מכשירים שעשויים להיהרס במים (מצלמות, שעונים וכו'), וכן מומלץ להביא בגדים להחלפה.

• המסלול מעגלי. אין צורך בהקפצת רכבים.

אל נחל ברק מוליכה דרך עפר ארוכה המסומנת בצבע כחול. בנסיעה זהירה אפשר להגיע גם ברכב רגיל עד לפתח הקניון, אך מומלץ שמי שאינו מיומן בנהיגת שטח יעצור בשולי הדרך וימשיך ברגל. חשוב לזכור כי כל ירידה מהשביל מותירה קוליסים, עקבות גלגלי הרכב, הנותרות משך שנים. הקוליסים משנים את ממשק זרימת המים ויוצרים פגיעה גדולה וממושכת בנוף. חשוב שנקפיד לנסוע רק על השבילים המסומנים ונעצור במפרצים ובהתרחבויות שכבר קיימים. בראשיתה, חוצה הדרך אזור ערבתי פתוח ובהדרגה נכנסת אל בין מצוקיו של נחל ברק. עם הכניסה אל בין המצוקים הולך ערוץ הנחל ונעשה צר יותר. קו האופק הפתוח שנראה קודם נעלם, ואת מקומו תופסים מראות שונים מאוד.

ערוץ נחל ברק מתחתר בנקיק עמוק וצר | הצילומים בכתבה: יותם יעקבסון

לצד הערוץ צומחים לא מעט עצי שיטה, חלקם מרשימים בגודלם. בקטע זה של הנחל יש סיכוי טוב להבחין בבעלי חיים, בפרט בצבאי הנגב האציליים החובבים את עלי ופירות השיטה וגם את צלה. דרך הרכב מגיע לקיצה במקום בו נדמה כי הדרך נחסמת לחלוטין על ידי מצוקים. חשוב לחנות בנקודה שתאפשר גם לרכבים אחרים לחנות ו/או להסתובב במקום. בסוף דרך העפר לרכב יש לחפש את השביל המסומן בירוק, המעפיל על הגדה הדרומית (משמאל). השביל מטפס במעלה המדרון ומגיע אל נקודה מסוימת שבה הוא ממשיך מערבה לאורך קו גובה אחיד פחות או יותר. השביל חולף גבוה מעל הקטע הצר ביותר של הקניון ומאפשר כמה הצצות יפות אל תוכו. כעבור כמה מאות מטרים שב השביל ויורד אל עבר הערוץ עצמו. הוא מגיע אליו בדיוק בנקודה בה מתחיל הנחל לזרום באותו נקיק צר שמעליו חלף השביל. במקום מסומן השביל הגולש במורד הערוץ בכחול. בנקודה זו פונים ימינה, בהתאם לכיוון הזרימה של הנחל.

ערוץ נחל ברק מתחתר כאן בנקיק עמוק וצר שקירותיו כמו גולפו על ידי המים הזורמים דרכו בעוצמה. בדרך נעבור כמה סולמות וחבלים, וייתכן כי חלק מהגבים שנקוו לאורך המסלול בעקבות שיטפונות נוכל לחצות בשחייה בלבד. יש להיזהר מאוד ביציאה מהגבים, כיוון שהסלעים סביבם נעשים חלקים ביותר במגע עם מים.

אם נישא עינינו מעלה נוכל להתרשם ממראה המצוקים הסמוכים זה לזה. גובהם של המצוקים הסוגרים על הערוץ הוא כעשרים מטר. קטע ערוץ מעין זה קרוי מעוק, כיוון שהוא מעיק על ההולכים בתוכו. תחושת מועקה זו עשויה להפוך לסכנה של ממש אם נקלעים למקום בזמן שיטפון, ומכאן החשיבות הרבה שבבדיקת תחזית מזג האוויר מראש. כשצפוי גשם באזור בשום פנים ואופן אסור לטייל בנחל!

במורד המעוק נמצאים כמה סולמות וחבלים שמסייעים להתגבר על המכשולים שנוצרו כתוצאה מזרימת המים. כשמתגברים עליהם מגיעים אל סוף המעוק, שם מתרחב הערוץ ואת רצפתו הסלעית והחלקה מחליפים חלוקי נחל קטנים. כאן שוב נראית צמחיית נחלים (שיחי צלף ורכפתן ועצי שיטה שמתעקשים להיאחז בשולי הערוץ). כעבור מרחק הליכה קצר נגיע שוב אל הנקודה בה הושארו הרכבים ומשם הדרך חזרה אל כביש הערבה כבר מוכרת.

המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל ו"עמוד ענן"

נחל ברק

נחל ברק – סרטון וידיאו. צילום: אייל ברטוב

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.