תפריט עמוד

קושי המסלול: טיול קל המתאים גם לילדים בני 5+.

• משך הטיול: שעתיים – שלוש שעות.

• צבע המסלול: שחור בדרך ג'יפים לנחל ארדון וכחול לגבעת חרוט.

• המסלול מעגלי, מתחיל ומסתיים בחניון היום רמת סהרונים.

• הגעה: נוסעים בכביש מס' 40 דרומה, מכיוון מצפה רמון, ואחרי הק"מ ה-87 (לצד הכביש נבחין במחצבת גבס), מגיעים לשלט שיפנה אותנו לחניון בארות, רמת סהרונים ועין סהרונים. משם נפנה מזרחה ונרד לדרך עפר בה כל כלי רכב יכול לעבור. נעבור על פני חניון בארות ובצומת שאחריו ניסע לכיוון מזרח. משם נגיע לצומת נוספת ונמשיך ישר לכיוון מזרח לרמת סהרונים. נחנה את הרכב בחניון היום רמת-סהרונים, ומכאן נצא לדרך. זהו גם המקום בו יסתיים הטיול.

הטיול שלנו מתחיל בצד המזרחי של מכתש רמון, בפתחה של בקעת ארדון.  זהו טיול חביב ולא קשה במיוחד. נטייל בנחל ארדון שהוא אחד הנחלים המנקזים את המכתש מצידו המזרחי. המסלול יוביל אותנו לתצפית נהדרת בגבעת חרוט ולאורך הדרך נוכל לראות חלק מהתופעות הגיאולוגיות המיוחדות של מכתש רמון.

לצידי הדרך נראה גלי אבנים הבולטים על הגבעות. אלה הם ה'טומולי' – קברים שנבנו על-ידי נוודים, שחיו בנגב בתקופת הברונזה, לפני כ-4,000 שנה. יש הטוענים שהקברים שימשו לתפקיד פולחני כלשהו. יפה להביט בהם ולנסות לדמיין למה בדיוק שימשו. מכאן נמשיך בשביל המסומן בכחול ונרד בדרך הג'יפים עד לנחל ארדון. בנחל ארדון יש הפתעה – עץ שיטה גדול שנותן הרבה צל. העץ מושך אליו בעלי חיים רבים וציפורים. אם נתקרב בשקט אולי יהיה לנו מזל ונוכל לראות צבאים נחים בצל ואוכלים את הפירות והעלים של השיטה. מעץ השיטה נעלה בשביל לכיוון גבעת חרוט. העליה תלולה אבל אל יאוש, היא קצרה. תוך כמה דקות נגיע לתצפית הנהדרת ממנה נוכל לראות את מכתש רמון, הפעם מבפנים. מכאן ניתן להבחין בצורת הלב של המכתש, כשהר ארדון (מצפון) מחלק את המכתש לשתי בקעות: בקעת מחמל – הצפונית (מוסתרת ברובה על-ידי הר ארדון), ובקעת ארדון – הדרומית.

בקעת ארדון, בגווניה האדומים, נחצית על-ידי קווי רכס ארוכים וכהים. אלה הם הדייקים, אחת מתופעות הטבע המיוחדות למכתש. דייק הוא חומר שדומה ללבה שיצא ממעמקי האדמה אבל לא פרץ ממש החוצה אלא 'נתקע' בשלב מסוים בדרך למעלה. מכאן ניתן לראות את הדייקים במבט על. הם מובילים לכיוון אחד ומסודרים בצורת מניפה.

מגבעת חרוט נרד באותה דרך בה עלינו ונתקרב לאחד הדייקים, שנראה כמעין תעלה בעלת שני קירות העשויים מקוורציט, אבן חול שנאפתה בחום שעלה מן האדמה. משם נרד חזרה לנחל ארדון ונמשיך במורדו לכיוון דרום-מזרח. אחרי כ-300 מטר נגיע לעץ שיטה נוסף ולידו נגלה שתי בארות יבשות. 400 מטר נוספים נראה בקיר הצפוני של הנחל זוג דייקים המכונים 'אב ובנו', ואם נמשיך הלאה נראה דייקים נוספים. הדייקים נראים כמו שכבות סלע מאונכות. שאר השכבות מונחות אופקית.  סלע המקור אליו חדרו הדייקים כאן הוא חרסית. שכבות החרסית בחתך בקיר ממול הן בנות 180 מיליון שנה. הדייק חדר לתוך השכבות לפני כ-130 מיליון שנה, בסוף תקופת היורה. שכבות הסלע יוצרות חגיגה צבעונית. כל צבע מעיד על הרכב המינרלים של השכבה שלו. בהמשך הדרך נראה דייקים נוספים ובהם את הדייק הגדול המכונה 'אריכא'. מנחל אדום הנמצא כקילומטר מזרחית לעין ארדון הדייקים פחות בולטים, לכן, בשלב הזה, נחזור חזרה לחניון.

אפשר ללון בבית ספר שדה הר הנגב הנמצא ממש בסמוך למצפה רמון (בתיאום מראש), סביבו יש מגוון גדול של אתרי טבע ונוף, הדייקים וגבעות החול הצבעוני הם רק חלק מעושר האתרים שבמכתש. בית ספר שדה הר הנגב ממוקם בנקודת תצפית יוצאת מן הכלל על מכתש רמון. באכסניה מתאכסנים רבים המגיעים לכאן כדי לבצע סוג זה או אחר של פעילות הרמונית בטבע. כאן גם תוכלו לקבל הדרכה לטיול שלכם, אם תחפצו בכך.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים