תפריט עמוד

מתי אפשר יהיה לטייל במערב אירופה

השאלה שמעסיקה רבים - מתי אפשר יהיה לטייל בחו"ל - נותרה בינתיים ללא תשובה חד משמעית, שכן המצב שונה ממדינה למדינה ותלוי בגורמים מגוונים. נכון לעכשיו, רק דבר אחד ברור: התיירות בעידן שאחרי הקורונה תהיה שונה ממה שהיכרנו בעבר. סקירה של הנעשה בכמה מדינות שהובילו את תחום התיירות בעבר וכיום מתחילות להתכונן ליום שאחרי

ענף התיירות תלוי לא רק בדברים הברורים מאליהם, כמו טיסות, מלונות ואטרקציות. הוא מושפע גם מהתרחשויות כלכליות, פוליטיות, צבאיות, סביבתיות וסיבות נוספות. לאורך העשורים האחרונים היו כמה טלטלות גלובליות שהשפיעו עמוקות על התיירות. למשל, פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית גרמו לשינוי גורף של נהלי בטיחות בנמלי תעופה ובטיסות ותקנות שנחקקו אז תקפות גם היום ברחבי העולם. התפרצות של הר געש באיסלנד ב-2010 (והתפרצות נוספת ב-2011), גרמה לסגירת המרחב האווירי מעל חלקים נרחבים של אירופה למשך יותר משבוע.

אולם אין ספק שלשיבוש הנרחב ביותר שנגרם לתיירות הגלובלית אחראי וירוס הקורונה. בזו אחר זו מדינות סגרו את גבולותיהן ואסרו על כניסת זרים, דבר שעצר כמעט לחלוטין את התחבורה חוצת הגבולות, ובראש וראשונה את הטיסות הבינלאומיות. מלבד סגירת גבולות, מדינות רבות ברחבי העולם סגרו בתי מלון, מסעדות ואטרקציות, ואף הטילו הגבלות על יציאה מהבית, כך שלמעשה ענף התיירות נעצר בכל העולם.

מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה

מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה | צילומים: שארטסטוק

עם הירידה במספר החולים במקומות שונים בעולם (יש מדינות שבהן לא התגלה אפילו חולה אחד חדש בתקופה האחרונה), נשמעים דיבורים ראשונים על חזרה לשגרה גם בתחום התיירות. עם זאת, חשוב לציין כי נכון לכתיבת שורות אלו, אף אחד לא יכול להתחייב מתי אפשר יהיה לטייל בחו"ל, לעבור באופן חופשי בין מדינות ולנפוש ללא הגבלות או סייגים. ובכל זאת, הצהרת כוונות מצד מדינות שונות והקלה בהגבלות המוטלות על התושבים המקומיים מסמנים כיוון חיובי. כל שנותר לנו לקוות הוא שבחודשים הקרובים העולם ייפתח מחדש לטיולים ולחופשות.

הנה סקירה של המצב בכמה מדינות מובילות בתחום התיירות – כל הנאמר פה נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בתחילת חודש מאי 2020, ותלוי לחלוטין במצב המגפה.

מתי אפשר יהיה לטייל באיטליה?

בסקרי דעת קהל, איטליה זכתה לאורך שנים רבות בתואר המדינה האהובה ביותר על תיירים, והנה דווקא היא זו שספגה מכה אנושה כל כך ממגפת הקורונה. לאחר סגר מחמיר שהוטל על התושבים כבר בתחילת חודש מרץ, במהלך מאי אמורות להיכנס הקלות שונות, בהן פתיחה של חנויות נוספות מעבר למכולות ובתי מרקחת, אפשרות לטייק אוויי ממסעדות ובתי קפה (הצפי לפתיחת מסעדות הוא לתחילת יוני), פתיחה של מוזיאונים וגלריות במחצית השנייה של חודש מאי ועוד. למרות שמעולם לא יצאה הוראה ספציפית לסגירה של מלונות, הרוב המוחלט של מלונות באיטליה נסגרו מיד עם הטלת הסגר, והם עדיין סגורים נכון לכתיבת שורות אלו. התחזית היא שבתחילת יוני, אם המסעדות אכן ייפתחו, גם חלק מהמלונות יתחילו לפעול ולקלוט תיירות פנים. על חזרה של מטיילים ממדינות אחרות עוד אין מה לדבר – הכניסה לאיטליה מותרת בינתיים רק לתושבי המדינה או לאנשים שיכולים להוכיח כי הם חיוניים למשק המקומי. כל מי שמגיע לאיטליה חייב למלא הצהרת בריאות ולהיכנס באופן מידי לבידוד של 14 יום.

כיכר הדואומו במילאנו ריקה מאדם. האם פתיחה מחודשת של האתרים המפורסמים תחזיר את התיירים?

כיכר הדואומו במילאנו ריקה מאדם. האם פתיחה מחודשת של האתרים המפורסמים תחזיר את התיירים?

גורמי תיירות באיטליה מקווים שלקראת סוף הקיץ תהיה חזרה מסוימת של תיירים, ובינתיים הם מנסים למשוך מטיילים בדרכים יצירתיות. כך, למשל, לשכת התיירות של סיציליה מציעה לתיירים שיזמינו חבילת נופש לחודשי הקיץ או לסתיו הנחות משמעותיות הן במחיר כרטיסי הטיסה (שבעידן שאחרי הקורונה צפויים להיות יקרים בהרבה ממה שהתרגלנו בשנים האחרונות) והן במחירי הלינה.

שקיעה בסיציליה, אביב 2020. גורמי תיירות מקומיים מבטיחים הנחות משמעותיות למטיילים שיגיעו לאי

שקיעה בסיציליה, אביב 2020. גורמי תיירות מקומיים מבטיחים הנחות משמעותיות למטיילים שיגיעו לאי

מתי אפשר יהיה לטייל בצרפת?

גם צרפת מתחילה לצאת לאט לאט מהסגר, ואם הכל יתנהל כצפוי, בסביבות אמצע מאי אמורים להיפתח מוזיאונים קטנים, גלריות וספריות, תוך הקפדה על מרחק בין המבקרים. חופי הים לא צפויים להיפתח לפני חודש יוני, וכך גם המסעדות ובתי הקפה. פארקים וגנים ייפתחו באופן מוגבל, עם דגש על שהות בשטחים פתוחים. מופעים, קונצרטים ופסטיבלים לא יתקיימו עד חודש ספטמבר לכל המוקדם.

פסטיבל הלימון במנטון, פברואר 2019. השנה אירועים ופסטיבלים לא יתקיימו לפחות עד ספטמבר

פסטיבל הלימון במנטון שבדרום צרפת, פברואר 2019. השנה לא יתקיימו פסטיבלים ואירועים המוניים לפחות עד חודש ספטמבר | צילום: Podolnaya Elena / Shutterstock.com

ומה לגבי תיירים? כאן הצפי אפילו יותר נוקשה מזה של איטליה: נכון לעכשיו, ההגבלות על כניסה של זרים לצרפת עדיין קיימות וכל מי שבכל זאת נכנס למדינה (אחרי שקיבל אישור מיוחד) חייב להיכנס לבידוד של 14 יום. ההוראה הזאת תקפה עד 24 ביולי, מה שאומר, הלכה למעשה, כי תיירים יחזרו לצרפת במקרה הטוב רק לקראת אוגוסט, התקופה בה הצרפתים נוהגים לצאת לחופשה השנתית המסורתית שלהם, הוואקנס, שאין לדעת כיצד תיראה השנה.

פריז, 23 באפריל 2020. האמנם לקראת אמצע הקיץ הם יתמלאו מחדש בתיירים?

פריז, 23 באפריל 2020. האמנם לקראת אמצע הקיץ הם יתמלאו מחדש בתיירים? | צילום: STUDIO CLIMATS / Shutterstock.com

מתי אפשר יהיה לטייל בספרד?

לקראת סוף חודש אפריל הכריז פדרו סנצ'ס, ראש ממשלת ספרד, על חזרה לשגרה שתתקיים בארבעה שלבים, כל שלב יארך כשבועיים, בהתאם להתפתחות המצב. ההגבלות לא יוסרו בבת אחת וגם לא לכולם באופן גורף. כך, למשל, חלק מההגבלות יוסרו קודם כל באזורים כפריים, שם יש פחות מקרי הידבקות, ומקומות מסוימים ייפתחו לפני הכל לקבוצות גיל מסוימות. למשל, החופים ייפתחו למשפחות עם ילדים עד גיל 15 ורק בשלב מאוחר יותר לשאר האנשים. גם מסעדות ובתי קפה בערים ייפתחו אחרי מסעדות ובתי קפה באזורים המיושבים בדלילות. ספרד, כמו שאר המדינות במערב אירופה, סגרה את גבולותיה לכניסת זרים עם תחילת המשבר, וכיום רק אנשים שיכולים להציג סיבה מוצדקת (למשל, עובדים חיוניים) מורשים להיכנס אליה.

חוף עם חול שחור באי פורטוונטורה. בשלב ראשון רק משפחות עם ילדים יורשו להיכנס לחופים

חוף עם חול שחור באי פורטוונטורה. בשלב ראשון רק משפחות עם ילדים יורשו להיכנס לחופים | צילום: Octavian Rosca / Shutterstock.com

לגבי התיירות, אחד הענפים החשובים בכלכלת ספרד, עדיין אין צפי לחזרה לשגרה. גורמים בתחום מעריכים כי בקיץ הנוכחי המלונות ביעדים הפופולריים ביותר, דוגמת האיים הקנריים או האיים הבלאריים (מיורקה, איביזה ואחרים), יהיו בתפוסה של 30% וגם זה, לפחות בשלב הראשון, רק בתיירות פנים.

מראה לא שגרתי: פלאסה ד'אספניה בברצלונה ריקה ממכוניות ואנשים. קשה להאמין שרק לפני חודשים אחדים תושבי ברצלונה התלוננו על ריבוי התיירים

מראה לא שגרתי: פלאסה ד'אספניה בברצלונה ריקה ממכוניות ואנשים. קשה להאמין שרק לפני חודשים אחדים תושבי ברצלונה התלוננו על ריבוי התיירים

מתי אפשר יהיה לטייל בגרמניה?

גרמניה, שבה הקורונה גבתה פחות קורבנות מאשר באיטליה, ספרד או צרפת, החלה להסיר מגבלות מסחר ותנועה כבר בשבוע האחרון של אפריל. ראשית נפתחו חנויות ספרים, פרחים, השכרת אופניים וסוכנויות רכב, כמו גם כמה גלריות ומוזיאונים קטנים. מוזיאונים נוספים אמורים להיפתח בהמשך החודש. מסעדות ובתי קפה עדיין סגורים, נכון לכתיבת שורות אלו, אבל אפשר להזמין משלוחים או לקחת אוכל באיסוף עצמי (טייק אוויי). המלונות בגרמניה סגורים מאז אמצע מרץ וטרם פורסם מתי ייפתחו.

חגיגות 30 שנה לנפילת החומה מול שער ברנדנבורג בברלין, נובמבר 9, 2019 | צילום: כריסטיאן טנצלר

חגיגות 30 שנה לנפילת החומה מול שער ברנדנבורג בברלין, נובמבר 9, 2019 | צילום: כריסטיאן טנצלר

כחצי שנה אחרי שצולמה התמונה העליונה, שער ברנדנבורג שומם מאדם

כחצי שנה אחרי שצולמה התמונה העליונה, שער ברנדנבורג שומם מאדם

גרמניה סגרה את גבולותיה ב-18 במרץ, ומאז רק מעטי מעט מורשים להיכנס אליה, בהם אנשים שגרים במדינות סמוכות ועובדים בגרמניה. נכון לעכשיו, עוד אין צפי לפתיחת המדינה בפני תיירות חוץ, אם כי שר החקלאות ושר התיירות הביעו תקווה כי לקראת סוף הקיץ תהיה אפשרות לצאת לחופשות במלונות כפריים באזורים המיושבים בדלילות.

בית הארחה ביער השחור. כמו בישראל, גם בגרמניה הצימרים והמלונות הכפריים ייפתחו ראשונים

בית הארחה ביער השחור. כמו בישראל, גם בגרמניה הצימרים והמלונות הכפריים ייפתחו ראשונים

מתי אפשר יהיה לטייל בארצות הברית?

הצהרות שונות וסותרות של הנשיא דונלד טראמפ הופכות את הניסיון לנבא מה עתיד לקרות בארצות הברית למשימה כמעט בלתי אפשרית. נכון לכתיבת שורות אלו, הפארקים הלאומיים בכל רחבי המדינה סגורים ואפשר לבקר בהם רק במסגרת סיורים וירטואליים. עם זאת, טראמפ הכריז כי בקרוב מאוד הפארקים ייפתחו למטיילים. עד שזה יקרה, משמח לגלות שאוכלוסיות של בעלי חיים, דוגמת דובים וחתולי בר, התרבו והתחזקו בתקופה שבה הפארקים עמדו ריקים ממבקרים. בתחומים אחרים, רבים ההבדלים בין המדינות, ואף בין ערים שונות בתוך אותה מדינה. כך, למשל, בעוד שבעיר ניו יורק יש עדיין מגבלות רבות על התושבים, בטקסס כבר נפתחו חנויות, מסעדות, תיאטראות וקניונים, אם כי בתפוסה פחותה מהרגיל.

עדר של ביזונים בשמורת ילוסטון. התקופה שבה הפארקים הלאומיים היו סגורים היטיבה עם בעלי החיים

עדר של ביזונים בשמורת ילוסטון. התקופה שבה הפארקים הלאומיים היו סגורים היטיבה עם בעלי החיים

בשלב מוקדם של המשבר העולמי, ארצות הברית סגרה את גבולותיה בפני טיסות מאירופה. מישראל אמנם יש טיסות בתדירות לא גבוהה של חברת יונטייד איירליינס, אולם מי שמגיע צריך להיכנס לבידוד של שבועיים. ומתי תחזור התיירות? על פי הלוס אנג'לס טיימס, תיירות פנים, בעיקר במכוניות פרטיות ולא במטוסים, תחזור לקראת הקיץ, תיירים מבחוץ, כך מנבאים בעיתון, יגיעו רק בסתיו, וגם אז לא בהמוניהם.

סתיו בסנטרל פארק, מנהטן. בסתיו הקרוב אולי גם מטיילים מארצות אחרות יוכלו ליהנות מצבעי השלכת המרהיבים

סתיו בסנטרל פארק, מנהטן. בסתיו הקרוב אולי גם מטיילים מארצות אחרות יוכלו ליהנות מצבעי השלכת המרהיבים

אז מה יהיה?

ההשפעות של מגפת הקורונה על התיירות העולמית רבות ומגוונות, והן יצריכו היערכות בכמה רמות, החל בהקפדה על סביבה בטוחה בנמלי תעופה ובמטוסים, דרך מגבלות שונות שיוטלו, לפחות בחודשים הראשונים, על תיירים ועד לצורך לספק רשת ביטחון למטיילים, כדי שלא יחששו לצאת מהמקום המוכר והנוח ולטייל במקומות רחוקים מהבית.

נמל התעופה של הונג קונג. וירוס הקורונה יחייב שינויים בהתנהלות בשדות התעופה, בטיסות וביעדים הסופיים

נמל התעופה של הונג קונג. וירוס הקורונה יחייב שינויים בהתנהלות בשדות התעופה, בטיסות וביעד עצמו

לצד אי הוודאות והחששות, יש גם כמה נקודות אור. בדו"ח על מצב התיירות לאחר עידן הקורונה שפרסמה הנציבות הכלכלית והחברתית של האו"ם לאסיה והאוקיינוס השקט (ESCAP), נכתב כי "מעתה מדינות יצטרכו להקל על כניסת מטיילים. משמעות הדבר תהיה, בין השאר, בקיצור תהליכים להוצאת ויזה או ויתור מוחלט על הדרישה לוויזה, כחלק מהסדרים בילטרליים". אז אולי, למרות הכל, מדינות העולם, שהסתגרו בתוך עצמן בחודשי המגפה, יהפכו בסופו של דבר למקומות פתוחים ומקבלים יותר. ימים יגידו.

__

שימו לב: המידע המופיע בכתבה נכון לזמן כתיבתה, ב-6.5.2020. המצב נזיל וכל הזמן יכולים להתרחש שינויים בהגבלות על תושבים מקומיים ותיירים, בהתאם להתפשטות או בלימת הווירוס. ולכן, לפני שאתם מתכננים טיול או נסיעה, חשוב לבדוק מה המצב ביעד אליו תרצו לנסוע.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.