תפריט עמוד

מתחם השאזליה בעכו

150 שנה אחרי שאנשי המסדר השאזלי עזבו את עכו אנשיו שבים ובונים בימים אלו בעיר מתחם מדהים ביופיו, שיהווה אתר עלייה לרגל. מקדשים בסגנון אנדלוסי, ערבסקות, מזרקות, גנים מטופחים – כל אלה ועוד יהיו במרכז המיסטי החדש, מהמרשימים בארץ

בלב העיר העתיקה של עכו הולך ומוקם בימים אלו אחד האתרים המרשימים בארץ, מקדשים נהדרים בסגנון אנדלוסי שיהוו אתר עלייה לרגל לשלושה מיליון חברי עדת השאזליה ברחבי העולם. ממש כמו הבהאים ובמקביל להם, התפתחה בעכו בסוף המאה ה-19 תנועה מיסטית אסלאמית הדוגלת באהבה ושלום כדרך חיים. מכאן הם שלחו שלוחות לארצות רבות, וכיום הם בונים את המרכז הרוחני שלהם על פני חמישה דונמים בצמוד למצודה, בהשקעה אדירה של מאות מיליוני שקלים.

האתר כולל את הכיפה השנייה בגודלה בעכו, שצופתה לאחרונה במעטפת כחולה בולטת, אולם ענקי ובו קברי מייסדי המסדר, אולמות אירוח, חצר מפוארת ובה גנים בסגנון אלהמברה, אולם טקסים וריקודים ומוזיאון לתולדות העדה. במתחם נמצאות עבודות אומנות בשיש, אבן, עץ וזכוכית ברמה הגבוה ביותר, קליגרפיה ערבית מסוגננת ייחודית מסוגה, ערבסקות וסמלים לרוב המבטאים את אמונת העדה. שטיחים, אריגים, מנורות נחושת, מזרקות וחלונות אבן אלבסטר אף הם חלק מהעיצוב. הוסיפו לכך את העתיקות שנמצאו ומוצגות כאן, כיפות שיש על הקברים, מבנים אדריכליים מרתקים – ותקבלו מקום שבעתיד יהווה את אחת האטרקציות החשובות בארץ.

פנים הבניין. עבודות אמנות באבן, עץ וזכוכית ברמה הגבוהה ביותר

אלא שהדבר המעניין והיפה ביותר במתחם השאזליה הוא הסיפור שמאחוריו. בדת האסלאם יש תנועה מיסטית, שנקראת סופית, המקבילה לקבלה או החסידות ביהדות. הסופים, המונים עשרות מיליונים ברחבי העולם, מאורגנים במסדרים שונים. הם עובדים את אלוהים בשירה, ריקוד, מדיטציה ואמנות. התנועה התחילה בסוף המאה ה-8 לספירה, אלא שמאז התפצלה לאלפי חצרות חסידים, כשכל הזמן נוצרים עוד ועוד פלגים וקבוצות.

באמצע המאה ה-19 הגיע לארץ שייח' של אחד המסדרים, עלי נור א דין יאשרוטי שמו. הוא נולד וגדל בתוניסיה, ועם השנים יצא למסעות מיסיונריים ברחבי אפריקה והמזרח התיכון. באחד הימים הפליג על ספינה לנמל עזה בדרכו למכה, אלא שסערה בים הביאה את הספינה לחופי צור, שם הוא ירד לחוף ובילה את הלילה בקברו של הנביא יונה. באמצע הלילה התגלה אליו הנביא וציווה עליו ללכת לעכו ולחדש את פני האסלאם, וכך היה. עלי נור א דין הגיע לעכו, שהייתה אז בירת ארץ ישראל, ושם החל לאסוף סביבו תלמידים וחסידים לרוב. הוא לימד שמוחמד לא היה ככל האדם, אלא התגלמות של האור האלוהי, סיבת הבריאה, הלוגוס שמקיים את היקום, ובתור שכזה מופיע בכל דור ודור בצורה אחרת. מה שהתאים במדבר לפני 1,300 שנה, לא בהכרח מתאים לחיים כיום. בעידן המודרני האור של מוחמד מלמד שעל המוסלמי לאהוב את הנוצרי והיהודי כמוהו, כי אל אחד ברא את כל בני האדם.

מאמינים מהמסדר השאזלי. תנועה מיסטית אסלאמית הדוגלת באהבה ושלום כדרך חיים 

השלטונות אהבו את עלי נור א דין וטיפחו אותו. הם ראו בו משקל נגד להשפעה הולכת וגוברת של הבהאים. בשלב כלשהו נוצר קשר בין השייח' לבין הסולטאן התורכי עבדול חמיד, שנתן לו במתנה שטחים גדולים בביירות, דמשק ועכו. עלי נור א דין הפך אהוד הן בקרב האליטות של ארץ ישראל, סוריה ולבנון, והן בקרב המוני העם. הוא פירש בפעם הראשונה באופן גלוי את תורתו של גדול המיסטיקנים הערביים מהמאה ה-13, איבן על עראבי. לזמן מסוים הוא עבר עם קבוצה של תלמידים לתרשיחא, שם הם חיו במעין קומונה חקלאית וייסדו את התרגולות הייחודיות שלהם הכוללות ספר תפילה עצמאי, מדיטציות וטכניקות של התבוננות בעולם, בכדי לפרש את הסימנים ששולח לנו היקום.

כיפת המתחם בשיא הדרה. זוהי הכיפה השנייה בגודלה בעכו

לאחר תקופה של גלות קצרה ברודוס, הקים השייח' מרכז גדול בעכו, בצמוד למצודה, שם היה בית תמחוי לעניי העיר, אכסניה לאורחים, מרכז לימוד ומקום מפגש לנכבדים. שמעו ותהילתו נודעו בכל רחבי הארץ, כפי שאפשר ללמוד מדברים שכתב יחיאל בריל, אחד מראשוני המושבה יסוד המעלה: "כל איש הבא אליו יגיד לו את כל מחשבות לבו ועל מה בא אליו – ומי לא יאמין באיש מופת כזה?".

במרכז השאזלי בעכו חיו החסידים חיי שיתוף ועמל, המסדר הדגיש עבודה כדרך חיים, והיתה לו מסורת נפלאה של שירה וריקוד שהובאה מתוניסיה. לאחר מותו של עלי נור א דין הוא נקבר בחצר ביתו והמקום הפך להיות קדוש. בנו ונכדו המשיכו להנהיג את המסדר לאחריו וגם הם נקברו בחצר הבית.

קברו של איברהים יאשרוטי כפי שהיה בבניין לפני השיפוצים. הקבר נשאר כפי שהיה

בשנת 1948 עזבו אנשי המסדר את עכו והמקום ניטש. בחצר הגדולה התיישבו פליטים ממקומות אחרים בארץ ורק הקברים נשמרו. אלא שהמסדר המשיך לגדול ולשגשג, המרכז עבר לביירות ומשם, בשנות ה-80, לירדן, בהנהגות של השייח' הנוכחי, ד"ר אחמד יאשרוטי, שהוא איש בעל השפעה רבה וקשרים עם משפחת המלוכה ההאשמית.

עם חתימת הסכם השלום בין ירדן וישראל החלו השאזלים לתכנן את הקמתו מחדש של המרכז בעכו. לפני כעשר שנים, החלו בעבודות שיפוץ ובנייה בקנה מידה רחב. השלט הצנוע "מקום קדוש" ברחוב עלי נור א דין לא מגלה את האוצרות הנמצאים מאחורי דלת הכניסה. אולם קברים ענק וסביבו אכסדרת עמודי שיש צבעוניים, ארמונות אלף לילה ולילה, אולם ריקודים ומעליו כיפה ענקית עם קליגרפיה נהדרת, בריכות מים, מזרקות ותעלות, וכל זה על רקע חומת המצודה והמגדל ממערב. מצפון גובל המתחם בחפיר הצפוני של עכו, מדרום ברחוב הקרוי על שם המייסד ובמלון אפנדי וממזרח במסגד מג'אדלה העתיק.

חלון ותקרה במבואה, כמו יצאו מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

במהלך העבודות התגלו שרידים של ארמון המסדר ההוספיטלרי. מתברר שלאולמות האבירים בעכו יש אגף נוסף מתחת למקדש של הסופים, השרידים שולבו בבניינים החדשים וניתן להבחין בהם בחלק מהקירות. נכון לכתיבת שורות אלו, הפרויקט נמצא בשלבי גמר אחרונים וניתן לבקר במקום רק בקבוצות ובתיאום מראש. ניתן לראות ולהתרשם מהמתחם וההיסטוריה שלו באתר האינטרנט

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.