תפריט עמוד

מקדוניה – היפהפייה המתעוררת

מקדוניה הרבה פחות מוכרת ומתוירת משכנתה יוון, למרות שבעבר שמה נודע ברחבי העולם, בין השאר בזכותו של אלכסנדר מוקדון. טיול במקדוניה של ימינו עובר דרך נופים פראיים ואזורי טבע מרהיבים, ולא פוסח על המורשת התרבותית העשירה

בשנים האחרונות עולה מקדוניה, או בשמה הרשמי הרפובליקה של מקדוניה (Republic of Macedonia), על מפת התיירות, ולא בכדי. זוהי אחת המדינות היפות באירופה, ארץ עם מורשת תרבותית עשירה, אזורי טבע נפלאים ועם חביב ומכניס אורחים. גודלה כגודל מדינת ישראל והיא נמצאת בלב הבלקן, ללא מוצא לים, דחוקה בין יוון, אלבניה, בולגריה, סרביה וקוסובו.

המקדונים טוענים למוצא עתיק, עם הודו-אירופי שהתיישב באזורי הבלקן לפני יותר מ-3,000 שנה בעת הפלישות של הדורים ליוון. הדורים והיונים התערבבו עם תושבי יוון הקדומה, ואילו מצפון להם התיישבו שלושה עמים גדולים, שלמעשה לא היו עמים אלא ערב של שבטים המדברים שפה דומה. במערב היו אלו האילירים, שאכלסו את חופי הים האדריאטי, במזרח היו אלו התרקים, שאכלסו את אזורי בולגריה של היום, ואילו במרכז היו אלו המקדונים.


אגם אוכריד, המקום המתויר ביותר במקדוניה | צילומים: שאטרסטוק

במאה ה-4 לפני הספירה השליט פיליפוס השני הצליח להפוך את המקדונים למדינה. הוא התחנך בתבי שביוון והעביר את מקדוניה תהליך של אורבניזציה, הכולל יצירת ערי פוליס, ובמקביל לכך בונה מוסדות מדינה מודרניים וצבא חזק. פיליפוס כבש גם כל יוון ונקרא מלך היוונים והמקדונים. בנו, אלכסנדר מוקדון, כבש בעזרת הצבא שהקים פיליפוס את העולם כולו, ושמה של מקדוניה יצא למרחקים וזכה לתהילה.

לאחר אלכסנדר שלטו במקדוניה שליטים מקומיים, שהמשיכו לטפח ולפתח אותה. מקדוניה היוותה יריב ראוי לכוח העולה של העולם העתיק – רומא. נדרשו לרומאים שלוש מלחמות בכדי להכניע את המקדונים. הפחד מהמקדונים היה כה גדול, עד שהרומאים חילקו את מקדוניה למחוזות (מכאן הביטוי "הפרד ומשול") והגלו חלק גדול מהאוכלוסייה. מקדוניה לא חזרה יותר להיות מה שהיתה, אבל היא השתלבה באימפריה הרומית, שהביאה שלום ורווחה לבלקן.


מקדוניה עשירה באזורי טבע נפלאים

מקדוניה ההיסטורית היתה גדולה יותר מהמדינה הנוכחית וכללה את כל צפון יוון וחלקים מבולגריה ומאלבניה. הבירה שלה בימים עברו היתה לא רחוק מסלוניקי, בתחילה היתה זו עיר בשם ורגינה, ולאחר מכן פלה. לאחר שהרומאים הפכו לנוצרים והוקמה האימפריה הביזנטית, במאה ה-5 לספירה, המרכז של מחוז מקדוניה עבר לסלוניקי, ושם הוא נשאר עד שלהי התקופה העות'מאנית. העות'מאנים החליפו את הביזנטים, כאשר בין לבין ישנן תקופות של שליטה בולגרית וסרבית. מקדוניה היתה חלק חשוב ומהותי מהאימפריה הביזנטית, שאחת השושלות הגדולות שלה, השושלת המקדונית, הגיעה מאזור מקדוניה, והמרכז הדתי שלה מוקם בגבולות המחוז, בהר אתוס. אלא שבתקופה העות'מאנית הנוצרים סבלו דיכוי מהכובשים המוסלמים. בנוסף לארמניה, המקדונים היו העם הנוצרי האחרון שנשאר בשליטה מוסלמית ובסוף המאה ה-19 דובר הרבה בחצרות הפוליטיקה האירופית על ה"בעיה המקדונית".

החלק העתיק של אוכריד, אתר מורשת עולמית, נמצא על גבעה הצופה אל האגם

רק ב-1912 השתחררה מקדוניה מהעול התורכי, אלא שאז היא מחולקת בין כמה מדינות: יוון מקבלת את האזורים הגובלים בים האגאי – יותר מחצי מהשטח. בולגריה מקבלת את אזור הרי פירין, ואילו סרביה את כל השאר. עם הקמת יוגוסלביה, לאחר מלחמת העולם הראשונה, חלקים אלו הופכים למדינה של מקדוניה בתוך הפדרציה היוגוסלבית, ועם התפוררות יוגוסלביה, חלק זה נהפך למדינה עצמאית שקוראת לעצמה "הרפובליקה היוגסלבית לשעבר של מקדוניה".

מדינת מקדוניה מחולקת לשלושה אזורים: במערב יש הרים גבוהים ואגמים גדולים ומקסימים, במזרח ישנם אזורי הרים מיוערים, וביניהם עיירות נידחות, ובמרכז – שפלה פורייה וגדולה שבמרכזה זורם נהר הוורדר, הנשפך אל הים ליד סלוניקי. אזור השפלות המרכזיות הוא המאוכלס ביותר ומאופיין בגידולי טבק ויין. יש בו עשרות יקבים, שלאחרונה פתחו מלונות בוטיק, ובו נמצאת סקופיה, בירת מקדוניה שבה גרים כשליש מאוכלוסיית המדינה, המונה שני מיליון תושבים. אזור ההרים שבמזרח כמעט שאינו מתויר. יש שם עיירות שכוחות אל ויערות נרחבים, ומבחינת המטיילים מעניינים במיוחד הם אתרים מגאליתיים עצומים ובהם מעגלי אבנים גדולות בסגנון סטונהג', מהעתיקים באירופה. האזור המערבי נחשב ליפה ביותר, ובחלקו התחילה להתפתח תיירות. בדרומו נמצאים שני אגמים נפלאים – אגם אוכריד ואגם פרספה, ובצפונו שמורת הטבע הגדולה במקדוניה, שמורת מברובו שתופשת נתח חשוב מאזורי ההרים של חורב וביסטריצה.


הכפר גליצ'ניק משקיף על הפסגה הגבוהה במקדוניה

לאן כדאי לטייל?
טיול למקדוניה ראוי לו שיכלול את שלושת האזורים הללו, והוא יכול לארוך בין חמישה לשבעה ימים. ישנם כמה אתרים שכדאי מאוד לבקר בהם: ראשית דבר, סקופיה (Skopje), עיר הבירה שבימים אלו משנה את פניה. לאורך הנהר נבנים מבנים מונומנטאליים ופסלים המבטאים את המיתוס הלאומי ההולך ונבנה ואת המורשת התרבותית וההיסטורית העשירה. על סקופיה חולשת מצודה מרשימה מתקופת הביזנטים (יוסטניאנוס) ולרגליה נמצא המוזיאון היהודי המספר על הכחדת יהדות מקדוניה בשואה וגם על החיים של קהילות יהדות ספרד בבלקן. בסקופיה יש כמה מוזיאונים, שהמעניין בהם הוא מוזיאון המורשת הלאומית, רובע אלבני עתיק ובו סמטאות ציוריות, המהוות את ה"בזאר" המקומי, ורחובות הומי אדם היוצאים לבלות. כחצי שעה נסיעה מסקופיה נמצא אחד מאתרי הטבע המרשימים במקדוניה – קניון מטקה, בו נאגם נהר המטקה ויוצר פיורד מרהיב.


קניון מטקה, אחד מאתרי הטבע המרשימים של מקדוניה

העיר השנייה בגודלה במקדוניה, עם כ-100 אלף תושבים, היא ביטולה (Bitola), שבעבר נקראה מונסטיר. בעיר זו היתה קהילה יהודית עתיקה וחשובה, שרבים מבניה עלו לארץ בשנות ה-30. מי שנשאר בעיר נהרג בשואה, וכיום כמעט שלא נותר כאן זכר ליהודים. ביטולה שוכנת לרגלי הר פליסטר, המתנשא לגובה 2,600 מטר ונחשב לאולימפוס של דרום מקדוניה. במקום זה הקים בתחילה פיליפוס השני עיר בשם הרקאליה, ששרידים יפים ממנה נמצאים בפרברי ביטולה של היום. בתקופה העות'מאנית היתה זו העיר השנייה בחשיבותה במחוז מקדוניה הגדולה, אחרי סלוניקי, ולכן הוקמו כאן קונסוליות ופרחה קהילה יהודית ממוצא ספרדי. למעשה, עד לפני 100 שנה היו שכונות שבהן דיברו לאדינו. מביטולה אפשר לצאת לטיולים מסביב להר פליסטר, לגלות עמקים נסתרים, שבהם חבויים כפרים ציוריים בין יערות ופלגי מים, וההרפתקנים שבנו יוכלו לעלות לראש ההר, שם יש אגמים אלפיניים ונוף נפלא.


רחוב בביטולה. בעבר היתה כאן קהילה יהודית משגשגת

גולת הכותרת של טיול למקדוניה היא האגמים בדרום-מערב המדינה, אוכריד ופרספה. הישראלים מכירים את אגם אוכריד, אך אגם פרספה (Prespa) יפה לא פחות ולגמרי לא מתויר – אין לחופיו ולו מלון אחד. הוא שוכן בגובה 950 מטר, בשטחן של שלוש מדינות – אלבניה, יוון ומקדוניה, וקרוי על שם פרספונה, בתה של אלת האדמה שנחטפה לשאול על ידי האדס. בלב האגם יש איים ועליהם כנסיות ומבצרים עתיקים, ומסביבו עמקים עם מטעי תפוחים ושני פארקים לאומיים, הפארק של גליצניק ופארק פליסטר. למי שיש די זמן, מומלץ לגלות את סביבות האגם, אלא שלשם כך יש צורך בעזרה מקומית.


אגם פרספה. בשונה מאוכריד, לאגם הזה כמעט שלא מגיעים מטיילים

אגם אוכריד (Orhid) הוא אתר התיירות המרכזי של מקדוניה. במקום יש שדה תעופה ויש שנים שבקיץ מגיעות אליו טיסות שכר מישראל. העיר אוכריד שוכנת לחופי צפון האגם ויש לה חשיבות היסטורית גדולה: בה התחילה הנצרות הסלאבית והומצא הכתב הקירילי. היא הייתה מרכז רוחני, שהאיר את סביבתו במשך כל ימי הביניים, וגם כיום זהו האתר הקדוש והחשוב למקדונים בעולם. החלק העתיק של אוכריד, שהוכרז כאתר מורשת עולמית, נמצא על גבעה הצופה אל האגם, הוא מוקף בחומה ויש בו סמטאות ציוריות וכנסיות נפלאות. ממזרח ומצפון משתרעת העיר החדשה, שאינה גדולה במיוחד. לאורך חופי האגם בצדו המזרחי והדרומי יש ריביירה יפהפייה, שבה פזורים מלונות רבים בכל הרמות. זהו אתר הנופש העיקרי של תושבי סקופיה, הנמלטים לכאן מחום הקיץ, לצד התיירים הרבים המציפים את העיר בחודשי הקיץ.


מנזר על חופו של אגם אוכריד

כל שנה באוגוסט מתקיימים באוכריד פסטיבלי מוזיקה, המשתמשים באמפי הרומאי העתיק ובכנסיות העיר כתפאורה מרהיבה. ב-20 באוגוסט מסתיים פסטיבל מוזיקה בינלאומי, ובו להקות מכל העולם, ויום לאחר מכן, ב-21 באוגוסט מתחיל פסטיבל מקהלות עם הרכבים אתניים מכל רחבי הבלקן.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.