תפריט עמוד

מצרים: רופאי השיניים של הפרעונים

שודדי עתיקות שחיפשו פרנסה סמוך לפירמידת המדרגות בסאקארה שמדרום לקהיר, הפירמידה העתיקה ביותר במצרים, סייעו לאחרונה לארכיאולוגים לחשוף את קבריהם של שלושה רופאי שיניים, שייתכן כי טיפלו בבני המשפחה המלכותית לפני יותר מ-4,000 שנה.
ארכיאולוגים המשיכו את החפירות שביצעו השודדים, שנעצרו מיד כשמעלליהם נחשפו, וגילו מבני קבורה שהיו שייכים לשלושה גברים. בכתובות שעל דלתות מבני הקבורה הופיע בתדירות גבוהה סימן כתב, שבו מצוירת עין מעל שן (ראו בתמונה למעלה). על פי הסימן הגיעו הארכיאולוגים למסקנה כי הנקברים היו רופאי שיניים. משמעות הסימן, אומרת ד"ר דבורה סוויני מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, היא "ממונה על השיניים", או בתרגום חופשי רופא שיניים.
זאהי הוואס, ראש מועצת העתיקות של מצרים, אמר לעיתונאים שהוזמנו לאתר כי מיקומם של שלושת הקברים סמוך לפירמידת סאקארה מצביע על הכבוד שרחשו שליטי מצרים העתיקה לרופאי השיניים. מסמיכות הקברים לפירמידה המלכותית אפשר לשער, כי הנקברים טיפלו בבני המשפחה המלכותית. רופאי השיניים לא היו אנשים עשירים ככל הנראה. על כך מעידים מבני הקבורה שלהם, שנבנו מלבני בוץ ומאבני גיר.
שמו של רופא השיניים הראשי היה איי מרי (Iy Mry). על מעמדו הבכיר מצביעים סימני כתב שפירושם המילולי, לדברי סוויני, הוא "גדול שיניים". איי מריי טרח להגן על קברו באמצעות קללה, אך השודדים כנראה לא הבחינו בה. בכניסה לקבר התנוססו מלות אזהרה, שאיימו כי כל מי שיגרום נזק לקבר ייטרף על ידי תנין ונחש.
על קירות קברו של הרופא הראשי ועל עמודי המבנה מתנוססים ציורים מרהיבים, שמהם אפשר לשאוב מידע רב על חיי היום-יום שלו. בציורים מתוארים הרופא ובני משפחתו כשהם מקיימים טקסים דתיים, כמו הקרבת בעלי חיים לאלים והגשת מנחות למתים. כן מתועדים בציורים משחקים שונים.
הוואס אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי שני הרופאים הנוספים, שנקראו כם מסו (Kem Msw) וסחם כא Sekhem Ka)), היו ככל הנראה עמיתיו של איי מרי, אחרת לא היו נקברים לצדו.
איי מרי ועמיתיו אינם רופאי השיניים הראשונים המוכרים ממצרים העתיקה, אומרת סוויני. ידועים לפחות שישה רופאי שיניים אחרים. קברו של אחד מהם תוארך לתקופה מוקדמת יותר מזו שבה חיו שלושת הרופאים מסאקארה. האתר, השוכן כ-18 קילומטרים מדרום לקהיר, מאכלס מקדשים ומבני קבורה רבים.
הפירמידה של סאקארה נבנתה על ידי הארכיטקט המפורסם אימחוטפ לפרעה ג'וזר מהשושלת השלישית, שמלך בשנים 2649-2668 לפני הספירה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצרים

הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם
הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם

חקלאות הבוסתנים העתיקה במרומי סיני היא בת מאות שנים, אך רק במאמץ, ברגל, בשוטטות בוואדיות מחוץ לשבילי התיירות, ניתן לגלותה. שבטי הבדואים בהר הגבוה עדיין שומרים עליה, אבל השינויים באורח החיים מהווים סכנה למורשת הייחודית. האם הפלא הזה ...

מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני
מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני

קשה לתפוס כמה פשוט להתארגן מהבית לטיול ב"הר הגבוה" בסיני. הקורונה מאחורינו, סיני פתוחה למעבר 24 שעות ביום, הוכשרו מדריכים חדשים מקרב הבדואים ועוד ועוד בוסתנים נפתחו בהרים ללינת מטיילים. במרחק של  שעתיים נסיעה מהגבול בטאבה מגיעים לאזור ...

הורגאדה, מצרים: נופש אחר על הים האדום
הורגאדה, מצרים: נופש אחר על הים האדום

עיר הנופש הורגאדה ששוכנת על הגדה המערבית של הים האדום במצרים מציעה חופים יפהפיים, אתרי צלילה משובחים, נופים מדבריים ואטרקציות לכל המשפחה. הנה כל מה שאפשר לעשות בעיר שמציעה אלטרנטיבה לנופש בסיני