תפריט עמוד

מערת נטיפים חדשה

שנה לאחר גילויה של מערת הנטיפים ברמת זרעית מדווחים עתה על גילויה של מערה חדשה נוספת, ענקית וייחודית, בגליל המערבי. לפי עדויות מדובר במערה מרשימה מאוד בה יש גם ממצאים ארכיאולוגיים.

לפני עשרה ימים (באמצע חודש מאי 2008) חפר טרקטור באתר עבודות בגליל המערבי ולפתע התגלה פתח מערה לא מוכרת. על פי דיווח של אלי אשכנזי בעיתון "הארץ" הראשונים שירדו למערה היו מתנדבי יחידת החילוץ המקומית שנדהמו לגלות מערה ענקית שאורכה 85 מטר ורוחבה 40 מטר וגובהה כ-30 מטר. לדברי ינון שבטיאל, חוקר המערות שמלמד במכללה האקדמית בצפת זה החלל הגדול ביותר מסוג זה שנראה בארץ.
בימים אלה מתחיל מחקר הממצאים במערה וההערכות הן שמדובר בממצאים מתקופת האבן הקדומה. במקום נמצאו גולגלות אדם ועצמות בעלי חיים. ההערכה הראשונית היא שמדובר בממצאים בני מאות אלפי שנים, בהן היה פתח המערה סגור.
עד כה לא נפתחו המערות שנמצאו בגליל המערבי לקהל הרחב ואפילו מיקומן המדויק נשמר בסוד כדי למנוע פגיעה בהן בידי מבקרים לא זהירים. יחד עם זאת יש הערכה שלמערות הנטיפים בגליל המערבי, בייחוד עם מציאתה של המערה החדשה ועם המשך המחקר במערה שנמצאה לפני שנה, יש פוטנציאל תיירותי עצום, שכלל אינו מנוצל עדיין.
בעתיד מעריכים יהפכו מערות אלה לאטרקציה תיירותית מושכת ברמה בינלאומית.

לפני כשנה, עם מציאתה של המערה ברמת זרעית, פורסמה כאן כתבתו של חוקר המערות ינון שבטיאל על החוויית הגילוי – אנו שבים ומביאים אותה כאן:


אני גולש על החבל אל תוך המערה וקרן הפנס שלי משוטטת ומטילה אלומה ראשונית על מסך של נטיפים ומבני פגודות, הנשימה נעתקת. כמו מאליה חובקת היד את החבל בחוזקה, הגוף נעצר, וקרן הפנס ממשיכה לשוטט ולחשוף עוד ועוד מראות בראשית. אני מהופנט. כמו מתוך חלום נשמעות קריאות זירוז של החברים שנותרו למעלה, שאניח לגולש הבא לרדת, אבל המוח אינו מצליח להורות לגוף להמשיך את הגלישה למעמקי חלל המערה שנראה שאין לו סוף.

אני ממשיך לגלוש, ומול אלומת האור מתעוררות אלפי צורות, כמו אלפי נסיכים ונסיכות מתעוררים, גיבורי עולם קסום שנוספו לסיפור היפהפייה הנרדמת, וטיפות מים מנצנצות מהם כאילו היו אלה דמעות אושר. אני מגיע למטה. מקיף במבטי את חלל המערה, מתיישב בחרדת קודש על אחד הסלעים שטרם זכה לכיסוי הלבנוּני של משקעי הגיר, ונותן לכל נופי ארץ הפלאות להתמוסס בדמי.

העולם התחתון של הגליל העליון
את השורות האלה כתבתי ביומני כשישבתי על אותו סלע, דקות ספורות אחרי שנכנסתי בפעם הראשונה למערה, שאת מיקומה אנו נאלצים לשמור בסוד עד להכרזתה כערך טבע מוגן. היא לא רק אחת המערות היפות ביותר שהתגלו, היא גם המערה הגדולה ביותר שהתגלתה בגליל – אורכה כ-500 מטרים ועומקה 63 מטרים, ויש בה מחילות מסועפות שצריך לזחול בתוכן כדי להגיע לאולמות הנטיפים המרשימים.

המערה הזאת היא אחת מעשרות שהתגלו בסקר מערות שנערך בחודשים האחרונים באזור רמת שתולה-זרעית.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...