תפריט עמוד

מסע לאורך הקרטרה אוסטרל בפטגוניה

קרטרה אוסטרל, דרך מופלאה המתחילה בפורטה מונט בצ'ילה ומסתיימת לאחר 1,240 ק"מ בקצה הדרומי של פטגוניה, עוברת בין קרחונים, הרי געש פעילים, יערות, אגמים ופיורדים מפעימים

דרך הקרטרה אוסטרל (Carretera Austral) נחשבת ובצדק לאחת הדרכים היפות בעולם. במפה הדרך מסומנת ככביש מספר CH-7. היא מתחילה באופן רשמי בעיר הנמל הצ'יליאנית פורטה מונט (Puerto Montt) ומסתיימת אי שם בדרום פטגוניה על אגם קרחוני ארוך ונידח, בכפר דייגים בשם וילה אוהיגינס (Villa Ohiggins) – מרחק 1,240 קילומטר מנקודת ההתחלה. נתיב מופלא זה, אשר נחנך בסוף שנות השמונים על ידי הרודן אוגוסטו פינושה, נועד ליצור קשר יבשתי ראשון בין העיירות, הכפרים וחוות הבודדים הנידחות בדרום פטגוניה הצ'יליאנית. הדרך, שמשמעות שמה "הדרך הדרומית", חולפת ביערות גשם עבותים, בין קרחונים תלויים בשולי עמקים הגולשים מהרי געש מעשנים ובינות אגמים כחולים ולשונות ים ארוכות – פיורדים, שהיו עד פריצת הדרך נתיב הגישה היחיד עבור כמה מהעיירות והכפרים שלאורכה. האוכלוסייה הדלילה לאורך הנתיב מגוונת. חלקה שריד לקהילות האינדיאנים המקוריות שהגיעו לקצה הדרומי והנידח של היבשת לפני כעשרת אלפים שנים, וחלקה מתיישבים שמוצאם האירופאי מגוון. עיקר האוכלוסייה לאורך הדרך מתפרנסת מחקלאות, מרעה, דייג ויערנות ומעטים גם מתיירות.

נוף הררי לאורך הקרטרה אוסטרל

יוצאים לדרך
מטוס הסילון הקטן המריא משדה התעופה של סנטיאגו דה צ'ילה בטיסת הבוקר דרומה לעיר טומוקו. המטוס היה חצי ריק ויכולתי לשבת היכן שרק רציתי. מעט הנוסעים במטוס נראו כאנשי עסקים משופמים בגיל העמידה, אנשים עם הרבה פסון. נדבקתי לחלון הימני של המטוס ובהיתי בסקרנות בשרשרת הרי האנדים האדירה שנפרסה במלא הדרה באוויר הצלול בבוקר אביבי של חודש נובמבר. מחלון המטוס נשקפו הרי געש חרוטיים, לשונות קרחונים, אגמים כחולים, צוקים, מפלים ויערות בצבע ירוק כהה. אחרי כ-45 דקות של טיסה דרומה לאורך שדרת האנדים פני השטח כוסו שמכת ערפל כבד של עננות בוקר נמוכה. רק באופק מעל נראו מבצבצות הפסגות הלבנות של הרי הגעש – לנין, אוסורנו וויה ריקה.


תצפית אווירית לעבר הר לנין וארגנטינה

המטוס החל להנמיך, עשה חצי סיבוב וצלל בביטחון לים הערפילים. נחתנו בשלום בשדה קטן מוקף נוף חקלאי. מחוץ למטוס, על עגלה רתומה לטרקטור, אני אוסף את המוצ'ילה, תרמיל גב צהוב המלא בכל הציוד הנדרש לחודש הקרוב במסע הארוך והמופלא על דרך הקרטרה אוסטרל.

גלישה אינדיאנית מקרחון הר הגעש
חמש בבוקר, זמן בהחלט חריג לפעילות באמריקה הלטינית ואני ממתין יחד עם זוג אמריקאים בנקודת המפגש. עשר דקות אחר כך מגיע בטנדר דייגו, אלפיניסט צ'יליאני ממוצא אינדיאני, בן שבט המפוצ'ה. דייגו יוביל אותנו בקרח ובשלג לראש לוע הר הגעש הפעיל והמעשן ויה ריקה, שגובהו 2,847 מטר. ממחסן ציוד אנחנו מוציאים ציוד אישי הכרחי לטיפוס: קרמפונים, שהם סנדלי שלג, גרזן קרח, קסדה ולוח פלסטיק גמיש עם ידית אחיזה – מסתבר שאת ההר נרד בגלישה…

הטיפוס הרגלי להר הגעש מתחיל בגובה 1,400 מטר, בבסיס אתר סקי ממש מעל קו העצים. מכאן נותרו עוד 1,400 מטר לפסגת ההר. מזג האוויר מושלם, שמים בהירים ואויר קפוא של בוקר. 200 מטר מעל נקודת היציאה מתחילה ההליכה בשלג. אנחנו הולכים על נתיב צר שדייגו מפלס, נעזרים בקרמפונים ובגרזן הקרח לייצוב ולאחיזה. אחרי שעתיים טיפוס עוצרים לארוחת בוקר מאוחרת. בתפריט, לצד אבוקדו צ'יליאני ולחמנייה – נוף עוצר נשימה של פסגות האנדים למלא העין, יערות עד ירוקים וארץ האגמים של דרום-מרכז צילה הפרוסה למרגלות רכסי ההרים.


במעלה הר הגעש ויה ריקה בצ'ילה

אחרי שלוש וחצי שעות אנחנו על פסגת הר הגעש ויה ריקה. הנוף מרהיב: פסגות האנדים עד גבול ארגנטינה ומישורי האגמים והחוף של צ'ילה נמתחים עד קצה האופק. אנו נעמדים על פי לוע הר הגעש. הלוע מדופן קרחון עבה ופולט ענני גופרית רעילים על מי שרק מעז להציץ לתוכו. אחרי כחצי שעה בפסגה הגיע הזמן להתחיל לרדת חזרה לעמק. זה הזמן להוציא את יריעת הפלסטיק עם ידית האחיזה. דייגו נותן הוראות – יד אחת אוחזת בידית ותומכת ביד שנייה, האוחזת בגרזן הקרח לבלימה וויסות המהירות. דייגו נותן דוגמה אישית, מתיישב על הפלסטיק וצולל בגלישה בקרחון הר הגעש, מעשה שנראה לא הגיוני בעליל. בלית ברירה, אני בעקבותיו. האמת, זה כיף לא נורמלי. בתוך שעה גלשנו את כל 1,400המטרים עד מגרש החניה.

בדרך חזרה לעיירה פוקון שאלתי את דייגו על תרבות שבט המפוצ'ה, שבט האינדיאנים האחרון ששרד בדרום צ'ילה של היום. אנשיו חיים בכפרים, בעיירות וביערות לחופי האגמים המרהיבים של דרום צ'ילה. דייגו סיפר לי שהוא ומשפחתו אינם רואים עצמם כנוצרים קתולים, אלא כמאמינים באקויליבריום – המשוואה האקולוגית העדינה בין אדם לאיתני הטבע. הוא מספר על האמונה האינדיאנית שמאנית הנותנת כבוד לעצים, להרים ולבעלי החיים. האזור כולו מעורר השראה רבה, יערות גשם עבותים, נהרות שוצפים בצבע טורקיז, פסגות ואגמים. את הערב ביליתי במעיינות החמים הבוקעים למרגלות הויה ריקה, סיום נאות ליום אתגרי על ההר.


יער פטגוני

פינושה ואני
אחרי יומיים של המתנה לאוטובוס בעיירת הגאוצ'וס והכורים הנידחת אסקל שבפטגוניה הארגנטינאית האוטובוס יוצא סוף סוף מהתחנה. הכיוון דרום-מערב בואכה הגבול הצ'יליאני. ערב קודם, כשנתח בשר אסאדו עסיסי ניצלה על גחלים, סיפר לי מארחי הארגנטינאי על החיים בקצה הנידח של פטגוניה. הוא דיבר על הבריחה משחיתות השלטון בעיר הגדולה בואנוס איירס, על הסקי המעולה בחורף, בעיניים נוצצות סיפר על מפגשים תכופים עם קונדורים, שעדיין שולטים בשמי האנדים, ואיך תוך שנתיים-שלוש של עבודה קשה הצליח לבנות לו ולמשפחתו בית צנוע ויפה באסקל, בקצה הערבה הפטגונית למרגלות האנדים. הוא ליטף את הכלבה אינקה וסיפר איך "הגרינגו" האמריקאים העשירים קונים בסיטונות כל חלקת ארץ ודייג בפטגוניה.

האוטובוס החל להתקרב לגבול הצ'יליאני, סימן מובהק לכך הוא הערבה הארגנטינאית הצהובה שנעלמת והופכת כרי לדשא מוריקים, יערות ופסגות הרים, ככל שאנו מתקרבים לקו פרשת המים של הרי האנדים, המהווה גבול בין ארגנטינה לצ'ילה. מעברי הגבול הנידחים בין ארגנטינה לצ'ילה נוחים ומהירים בדרך כלל. הפקידים בגבול נחמדים והוגנים, רק שבצד הצ'יליאני מקפידים מאוד על ההסגר החקלאי האוסר על העברת מזון בין המדינות.


העיירה פוטהליפו על הקרטרה אוסטרל

לעיירה בצד הצ'יליאני קוראים פוטהליפו, או בקיצור "פוטה", עיירת בוקרים ויערנים נידחת המהווה בסיס מעולה למסעות רפטינג. הנוף סביב נהדר, יערות מחטניים ירוקים של עצי פיצרוייה גבוהים, הגרסה הפטגונית לעצי האשוח האלפיניים בחצי הצפוני של הכדור. אני מחליט להתקדם הלאה, דרומה, לחבור לדרך הקרטרה אוסטרל הנמצאת כ-70 ק"מ מערבה, במקביל לקו החוף. האוטובוס מביא אותי לצומת על הקרטרה, סמוך לכפר האינדיאני סנטה לוסייה. אוטובוס, שיוצא פעם בשלושה ימים, ממשיך צפונה לעיר הנמל הרחוקה פורטה מונט. אני יורד בצומת הנידחת, בתקווה לטרמפ שייקח אותי דרומה על הקרטרה. בחנות המכולת של הכפר בישרו לי שהאוטובוס דרומה ללה חונטה מגיע רק ביום רביעי, היום יום ראשון. "חכה בצומת" אמרו לי, "מישהו כבר יאסוף אותך". חולפת שעה, עוברות שעתיים, ואין רכב באופק. רק אני, המוצ'ילה הצהובה והכבדה, נתיב הקרטרה הלא סלול ואנדרטה שחורה בה מונצחים הרודן אוגוסטו פינושה, מייסד הקרטרה אוסטרל, ואשתו לוסייה, שעל שמה מסתבר נקרא הכפר הסמוך. שום זכר למכונית, השמש מתחילה לגלוש מערבה לתוך רכס הרי החוף והטמפרטורות מתחילות לצנוח. אני לוקח את התרמיל, מקים אוהל בקרחת יער והלילה יורד עם שמי הכוכבים השונים כל כך של הדרום.


טרק באזור אל צ'אלטן בארגנטינה

מוקדם בבוקר אני מקפל מהר את האוהל עם שכבת הכפור שדבוקה חזק ליריעת הכיסוי ורץ חזרה לצומת. שום תנועה בבוקר הקפוא. אני מחליט לעשות קפה וברגע שהמים רותחים מגיעה מכונית קטנה עם אדם בודד שנעצר לידי. "בואנוס דיאס, אולי אתה מגיע לעיירה לה חונטה, האוטובוס הבא רק ביום רביעי", אני אומר ולפני שהוא מספיק לענות, אני כבר יושב באוטו. הצ'יליאני הנחמד שזה עתה אסף אותי נוסע דרומה בדרך הקרטרה עד העיירה אסיין. התפתחה שיחה מעניינת על האזור, על הממשל המרכזי של צ'ילה שמתכנן הקמת סכרים הידרואלקטריים לפיתוח האזור, סכרים העומדים לשנות סדרי בראשית. סיפרתי לו שביליתי יממה במחיצת פינושה ורעייתו לוסייה החקוקים באנדרטת האבן. ברגע אחד הוא איבד את שלוותו ואמר לי שאם היה יודע על קיומה של מצבת האבן לאורך הדרך היה מנפצה לרסיסים. צ'יליאנים רבים מרגישים עדיין טינה תהומית כלפי שלטון החונטה שבראשה עמד אוגוסטו פינושה עד סוף שנות השמונים. הוא סיפר סיפורים מסמרי שיער על הימים הנוראיים ההם, על כיתות יורים שטסו במסוקים מכפר לכפר וטיהרו כל שריד מאנשיו של סלבדור איינדה, מנהיג הסוציאליסטים שהודח ונרצח בראשית שנות השבעים.

הנוף לאורך הקרטרה אוסטרל באמת עוצר נשימה. חצינו גשר תלוי על נהר גדול ועצרנו לצהריים בעיירה היפה והשלווה לה חונטה. לקראת בין ערביים ירדה המכונית לפיורד המופלא של כפר הדייגים הפסטורלי פאיוהאפי – פיורד צר, יער גשם דחוס וירוק, בקתות עץ צבעוניות ומזחים קטנים על המים, פסטורלה מושלמת.


פסגת הפיטס רוי (Fitz Roy) באל צ'אלטן שבארגנטינה

המסע הארוך בפטגוניה
המסע שלי בפטגוניה ערך כחודש ימים והתבסס על נתיב הקרטרה אוסטרל. תכננתי כך שיכלול גם את אזורי הטיול המיתולוגיים מדרום ומצפון. התחלתי באזור האגמים הנפלא של צ'ילה, הנמצא סביב העיירה פוקון. משם חציתי את האנדים מזרחה לאזור ברילוצ'ה הסמוך בארגנטינה וחזרתי לצ'ילה דרך מעבר הגבול ליד עיירת הרפטינג פוטהליפו. המעבר שחוצה את רכס האנדים מוביל לחלק המרכזי והיפה של נתיב הקרטרה אוסטרל.


פארק הקרחונים
בארגנטינה

הדרך נגמרת בדרום צ'ילה, סמוך לגבול ארגנטינה, היכן שמתחילים שלושת הפארקים המופלאים של דרום פטגוניה. הצפוני שבהם הוא פארק הקרחונים והפסגות סביב עיירת מטפסי ההרים אל צ'אלטן שבארגנטינה. בפארק מבחר מסלולי הליכה למרגלות כמה מפסגות ההרים היפות בעולם. המשכתי להדרים על דרך Ruta-40, המקבילה הארגנטינאית לקרטרה אוסטרל, אל פארק הקרחונים הגדול שעל שפת אגם ארגנטינה הסמוך לעיירה אל קלפטה. ממעגן על אגם ארגנטינה יוצא השייט לקרחוני הענק המפורסמים פוריטו מורנו וקרחון אופסלה. קרחוני ענק הגולשים ומתנפצים לאגם מכיפת הקרח של פטגוניה, כיפת הקרח השלישית בגודלה בעולם.


קרחון
פוריטו מורנו

משם הדרך אינה ארוכה לפארק טורוס דל פיינה הנפלא שבדרום צ'ילה. אחרי טרק קצר למרגלות המגדלים המשכתי דרומה לארץ האש, ארכיפלג גדול הנמצא בקצה הדרומי ביותר של יבשת אמריקה. סמוך לעיר הצ'יליאנית הדרומית ביותר, פונטה ארנס, חוצה מעבורת את מצרי מגלן והדרך ממשיכה עד סופה – בעיר הדרומית בעולם, אושוייה. אושוייה השייכת לארגנטינה שימשה עד אמצע המאה העשרים כמושבת עונשין, מעין סיביר ארגנטינאית, והיום היא עיר תיירות תוססת ונמל מוצא עבור קרוזים בינלאומיים לאנטארקטיקה.


שמורת טורוס דל פיינה בדרום צ'ילה | צילום: מוטי בלושטיין

אחרי חודש מופלא בדרכים ובנופים של פטגוניה הגעתי לסוף היבשת. מכאן, מדרום למצר ביגל, נגמרות הדרכים והטבע הפראי של פטגוניה אומר את מילתו האחרונה עם מגוון אדיר של יונקים ימיים, מושבות פינגווינים, פסגות הרים משוננות ומושלגות ומאות איים ומפרצים נידחים. כאשר הגעתי לאושוייה באמצע דצמבר, המקבילה לחודש יוני הקיצי בחצי הכדור הצפוני, קידמה את פני סופת שלג אימתנית. בתזמון מושלם עליתי על טיסה לבואנוס איירס החמימה ומשם כמה שיותר צפונה, לכיוון מפלי איגווסו הטרופיים.

___

אשחר יופה – מדריך בחברת איילה גיאוגרפית

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.