תפריט עמוד

מסלול טיול בפורטוגל – מליסבון לפורטו

טיול ברכב בין שתי הערים הגדולות של פורטוגל, ליסבון ופורטו, עובר דרך עיירות יפהפיות, נהרות גדולים, מצוקים דרמטיים וחופים מקסימים, וכולל ביקור בארמונות ובספרייה עתיקה מיוחדת במינה (עם עטלפים אמיתיים!). ראו הוזהרתם: רוב הסיכויים שבסוף המסלול תתקשו לעזוב

315 ק"מ מפרידים בין ליסבון, בירת פורטוגל, לפורטו, העיר השנייה בגודלה במדינה. אפשר לגמוע את המרחק הזה בפחות משלוש שעות בכביש המהיר A1, אבל יהיה חבל מאוד לעשות זאת. בין שתי הערים היפות האלה יש כל כך הרבה מה לראות ומה לעשות שכדאי להקדיש לטיול לפחות כמה ימים, ואם אפשר – שבוע ויותר. בהתאם לזמן העומד לרשותכם, תוכלו לעשות את המסלול בכבישים קטנים, עם עצירות מרובות בדרך, או לעשות חלקים ממנו בכביש המהיר. כך או כך, זכרו שהיופי הפורטוגלי, והוא רב מאוד, נמצא בעיירות, בכפרים, בהרים ולאורך החוף – כולם מחוץ לטווח האוטוסטרדה. וכמובן, בתכנון הזמן השאירו לפחות יומיים לכל אחת מהערים הגדולות בקצוות המסלול, ליסבון ופורטו.

לקריאה נוספת:


ליסבון בשקיעה. מכאן יוצא הטיול שלנו | צילומים: שאטרסטוק

מאפריל עד סוף הקיץ חברות תעופה ישראליות מקיימות טיסות ישירות בין ישראל לפורטוגל – יש טיסות הנוחתות בליסבון ואחרות בפורטו. המסלול המובא כאן מתחיל בליסבון, אבל אם הטיסה שלכם נחתה בפורטו תוכלו לעשותו בכיוון ההפוך. בתקופות שבהן אין טיסות ישירות, אפשר להגיע לפורטוגל בטיסת המשך מכמה וכמה ערים אירופיות גדולות.

יוצאים לדרך: ליסבון – קאבו דה רוקה – סינטרה

מליסבון יוצאים מערבה בכביש N6 לכיוון מערב. הכביש עובר בצמוד לקו החוף המקסים, דרך עיירות יפות, בהן אשטוריל (Estorill) וקשקאיש (Cascais), שתי ערי נופש שמושכות אליהן נופשים אמידים מליסבון וממקומות נוספים בפורטוגל. למרות שהן נמצאות במרחק קצרצר מליסבון, כדאי לעצור כאן ולו כדי להתענג על החופים החוליים הרחבים והיפים.

קשקאיש. למרות הקרבה לליסבון, כדאי לעצור בעיירת הנופש היפה וליהנות מהחופים החוליים

מקשקאיש ממשיכים עם כביש 247N לכיוון מערב ואז צפונה. אם אתם ממהרים, תוכלו לקחת מליסבון את הכביש המהיר A5, ביציאה מס' 12 עוברים לכביש N9-I לכיוון צפון, שמתמזג לאחר כמה קילומטרים עם כביש 247N. בתוך פחות משעה תגיעו אל קאבו דה רוקה (Cabo da Roca), הנקודה המערבית ביותר ביבשת אירופה. זהו מקום פראי ולא מפותח (וטוב שכך), על קצה המצוק המרשים ניצב מגדלור רומנטי והנוף הנשקף משם יפה כמו חלום, במיוחד אם הגעתם בשעת השקיעה. אם עוד לא התאהבתם בפורטוגל עד אותו רגע – זה יקרה ממש כאן.

קאבו דה רוקה, הנקודה המערבית ביותר באירופה

תחושת ההתאהבות רק תלך ותגבר ככל שתתקדמו במסלול אל היעד הבא שלנו – סינטרה. מקאבו דה רוקה נפרדים לזמן מה מהחוף וממשיכים בכביש 247N, הפעם מזרחה. הכביש מתפתל בהרים, דרך שמורת הטבע הירוקה Sintra Cascais Natural Park ומוביל אל סינטרה (Sintra), עיירה לא גדולה עם כמות מרשימה ביותר של ארמונות ומצודות. ארגון אונסק"ו הכריז על סינטרה כעל אתר מורשת עולמית בזכות "הנוף התרבותי" שלה, ואיזה נוף! קצרה היריעה מלתאר את כל ארמונותיה של העיר, די אם נזכיר בקצרה כמה מהם: מצודת המורים, מהמאה ה-8 לספירה, משקיפה על העיר מראש גבעה ואפשר להגיע אליה בגרם מדרגות ארוך ומתפתל. על גבעה סמוכה נמצא אחד מסמליה המוכרים והבולטים של העיירה – הארמון הלאומי פנה, ארמון מפואר שבנה המלך פרננדו השני לרעייתו במחצית המאה ה-19. במרכז סינטרה נמצא הארמון הלאומי של סינטרה מהמאה ה-16, ויש עוד כמה ארמונות בעיירה וסביבתה, בהם ארמון מונסרט, ארמון סיטייש ואחרים. אפשר להקדיש לסינטרה ואתריה המרובים כמה ימים, אבל אפשר להסתפק גם בחצי יום להתרשמות כללית, ולהסתפק בביקור בארמון הלאומי פנה.

הארמון הלאומי פנה על גבעה סמוכה לסינטרה

ממשיכים צפונה: פניצה – אובידוש

מסינטרה אפשר לבחור באחת משתי דרכים צפונה: אם אתם ממהרים, קחו את כביש 16A מזרחה והתחברו ל-A8 צפונה היישר לאובידוש (Óbidos), עיירה מקסימה מוקפת חומה, עם רובע עתיק שבו סמטאות צרות ובתים מסוידים לבן המעוטרים בשיחי בוגונוויליה פורחים. אפשר לטפס על החומה העתיקה ולצפות משם על העיר העתיקה ועל בתי העיירה שגולשים מחוץ לחומות.

החומה המקיפה את העיר העתיקה של אובידוש

באובידש מומלץ להתנסות בחוויית לינה פורטוגלית יוצאת דופן – לינה בפוסאדה. הפוסאדות, בדומה לפארדורים של ספרד, הם מלונות הממוקמים בארמונות, מנזרים, טירות ובתים היסטוריים, הנמצאים במיקומים יפים במיוחד. הפוסאדה של אובידוש, Pousada Castelo de Obidos, ממוקמת במבצר ימי ביניימי מרשים שהוספו לו חלקים מודרניים לנוחות האורחים.

סמטה מרוצפת אבן ובתים מסוידים לבן ברובע העתיק של אובידוש

לאובידוש אפשר להגיע גם בדרך אחרת, ארוכה יותר, שכוללת ביקור בעיירה פניצה. ביציאה מס' 5 בכביש A8 עוברים לכביש 8-2N לכיוון צפון-מערב אל עבר פניצה (Peniche), עיירת נמל היושבת על חצי אי סלעי המשקיף על האוקיינוס. משני צדי לשון היבשה נמצאים חופים חוליים יפים ויש כאן גם מצודה, טחנות רוח לבנות ונמל דייגים פעיל, שבסביבתו תמצאו מסעדות המגישות מאכלי ים טריים. בקצה חצי האי יש מגדלור ומולו, בים, מזדקר סלע, Nau dos Corvos, שהפך לסמל של העיירה. בקיץ יוצאת מפניצה מעבורת לאיי ברלגה (Berlengas), המהווים שמורת טבע וחלים עליהם חוקי שימור קפדניים (ועל כן אסור ללון שם). בתום הביקור, יוצאים מפניצה בכביש 114N בכיוון מזרח אל אובידוש.


הסלע Nau dos Corvos, סמלה של העיירה פניצה

חופים ועטלפים: נזרה וקוימברה

מאובידוש ממשיכים צפונה בכביש A8 וביציאה 22 פונים מערבה בכביש 8-5N אל העיירה נזרה (Nazaré) הקרויה על שם נצרת, ממנה, על פי המסורת המקומית, הגיע לכאן פסלה של מריה, אמו של ישו. עד לפני כמה עשורים נזרה היתה לא יותר מכפר דייגים קטן ונידח, אבל המיקום המקסים על רצועת חוף חולית יפהפייה, הנתחמת על ידי עם מצוק שיורד אל תוך האוקיינוס, לא חמק מעיניהם של הנופשים, וכיום זהו אתר נופש פופולרי, כשאת מקומן של בקתות הדייגים הצנועות החליפו בתי נופש מרווחים ונאים. העיירה מתחלקת לשתי שכונות – האחת נושקת לחוף והשנייה משקיפה עליו מעל המצוק.

גולשת בנזרה. גלי הענק מושכים לכאן גולשים מרחבי העולם

אם אתם חובבי גלישה, זהו מקום מצוין להתנסות בגלים הגדולים, שנשברים על קוסטה דה פראטה, חוף הכסף. בנזרה נערכות תחרויות גלישה בינלאומיות, ומי שחושש לצאת עם גלשן אל הגלים האדירים, יכול פשוט לחזות בגולשים אחרים, חלקם מקצוענים שמגיעים מרחבי העולם, כשהם מתמרנים מעל הגלים ובתוכם.

מנזרה נפרדים לזמן מה מהחוף ונוסעים בכביש A8 בכיוון צפון-מזרח אל קוימברה (Coimbra), העיר השלישית בגודלה בפורטוגל, שיושבת על גבעה מעל הנהר מונדגו. מעבר לכך שזוהי עיר מקסימה, עם עבר יהודי מפואר, בקוימברה נמצאת אוניברסיטה מהמאה ה-13, האוניברסיטה העתיקה ביותר בפורטוגל ואחת העתיקות בעולם. למרות שרב הפיתוי להתמקם בבית קפה המשקיף על הנהר ולשקוע בהרהורים נעימים, אל תוותרו על ביקור באוניברסיטה. יש כאן בניינים מרשימים, פסלים, חצרות פנימיות והמון סטודנטים שבאים מכל קצות תבל. אבל גולת הכותרת לטעמנו היא הספרייה המרהיבה, שנבנתה במאה ה-18 בסגנון בארוקי עשיר עם עץ ועיטורי זהב, והיא אוצרת אוסף עצום של ספרים וכתבי יד עתיקים. לאווירה המיוחדת תורמת להקה של עטלפים, שחיה בספרייה ותפקידה להדביר באופן ביולוגי חרקים, תולעים ושאר מזיקים שעלולים לפגוע בספרים יקרי הערך.

קוימברה. למרות שרב הפיתוי לשבת מול הנהר ולשקוע בהרהורים, אל תוותרו על ביקור באוניברסיטה העתיקה

אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי, הילדים שבחבורה ישמחו לבקר במיני פורטוגל, Portugal dos Pequenitos, פארק מיניאטורות מקסים שנמצא בקוימברה ויש בו שלל מבנים ממוזערים מפורטוגל ומרחבי העולם.

ונציה הקטנה: אביירו

מקוימברה עולים על הכביש המהיר 1A לכיוון צפון, אבל אל חשש, הנסיעה באוטוסטרדה נמשכת זמן קצר בלבד, וביציאה מס' 15 יורדים לכביש 235N שמוביל בכיוון צפון-מערב עד אביירו (Aveiro). אביירו זכתה לכינוי "ונציה הקטנה" בזכות הלגונה היפה שלצדה היא בנויה ותעלות המים הרבות החוצות אותה. סיור בעיר יכול להתחיל בגדה השמאלית של התעלה הגדולה: שימו לב לבתים היפים בסגנון אר-נובו המשתקפים במים ושוטטו דרך שוק הדגים Mercado do Peixe. בגדה שמנגד תוכלו לבקר במוזיאון הממוקם במנזר Convento de Jesus ובכמה כנסיות יפות. אבל יותר מכל מומלץ פשוט לשוטט בין הבתים הצבעוניים, לנשום את אוויר הים ולשבת באחת ממסעדות הדגים הרבות שבעיר. אפשרות נוספת היא לשכור סירה ולצאת לשייט בתעלות העיר ובלגונה.

הלגונה ותעלות המים החוצות את אביירו אחראים לכינוי "ונציה הקטנה"

מאביירו עולים על הכביש המהיר צפונה ומגיעים אחרי נסיעה קצרה לפורטו. לא נפרט כאן מה אפשר לעשות ולראות בעיר היפהפייה, על כך תוכלו לקרוא בכתבה על פורטו. את הדרך חזרה לליסבון תוכלו לעשות בכביש המהיר, ומקץ פחות מארבע שעות כבר תהיו בבירת פורטוגל. אבל אם עדיין נותר לכם זמן (או שדחיתם את הטיסה חזרה למועד לא ידוע…) תוכלו לצאת לטיול מסוג אחר – נסיעה איטית ונינוחה במעלה נהר הדורו (Douro), שמתחיל בצפון ספרד וזורם לאורך כמעט 900 ק"מ עד שהוא נשפך אל האוקיינוס האטלנטי בסמוך לפורטו. הנסיעה כאן עוברת דרך אזור יפהפה, עם מיעוט ישובים והרבה נופים פתוחים של גבעות, הרים ועמקים, כשפה ושם אפשר להבחין בחוות מסורתיות, quintas, מוקפות בשדות ובכרמים.


פורטו. סוף הדרך או תחילתה של דרך חדשה לאורך נהר הדורו? ההחלטה בידיכם

בתמונה הפותחת: קוימברה, עיר עתיקה על גבעה מעל נהר

מפת המסלול מליסבון לפורטו:

לקריאה נוספת:

פורטוגל – שעה מליסבון
ארמונות מהאגדות, עיירות ציוריות, יערות וכפרי נופש, מנזרים וחופים, וגם הנקודה הכי מערבית באירופה – כל אלה קרובים לליסבון וזה לזה. הרכיבו את הטיול שמתאים לכם

 

פורטוגל: אל חופי השמש
טיול שיוצא ממרכז פורטוגל, יורד דרומה, מקיף את הקצה הדרומי של המדינה לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי וממשיך לטפס לעבר הבירה. בדרך נהנים מגבעות מעוגלות, מחופים מפורצים ומכפרים שלווים

 

 

הרצאת וידאו: פורטוגל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. יוסי אלגם הגיב:

    מסלול מפורט ומרתק,באיזה נקודות כדאי ללון וכמה זמן בכל נקודה , כאשר המסלול יהיה מפורטו לליסבון , שבעה ימים

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפורטוגל

בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות
בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות

עמי בן בסט ביקר בבית החולים לבובות בליסבון, פורטוגל, ושמע מהעובדות במקום כי הן מקבלות בובות מכל רחבי אירופה, ובעצם מכל העולם, ויש רשימת המתנה של כמה חודשים. מתברר כי המקום הזה איננו רק בית מרפא לבובות וצעצועים ...

פורטוגל מחוץ למסלול
פורטוגל מחוץ למסלול

אי יפהפה, טירה עתיקה, חוף בתולי, כפרים ציוריים, עתיקות רומיות: בין אם אתם חוזרים לפורטוגל ורוצים לגלות אתרים למתקדמים, ובין אם אתם רוצים לשלב פנינים פחות מוכרות בטיול הראשון בפורטוגל, אספנו בשבילכם כמה מקומות מומלצים לביקור, בהם לא ...

פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר
פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר

"כמו לשבת לקפה עם אמן שתמיד הערכת - המפגש האישי והפיזי עם פורטוגל גרם לי להבין טוב יותר את היינות אשר היא מייצרת. בסוף אותו הטיול היה ברור לי, שלא רק שאני והיא ניפגש שוב - למפגש הבא ...