תפריט עמוד

בין שתי ערים: האטרקציות והאתרים שעושים את פורטוגל

בין הגשרים וסמטאות העיר העתיקה בפורטו לכיכרות ההומות בליסבון ההיסטורית והטרנדית, מתגלה פורטוגל האמיתית. עיירות מימי הביניים, נופים מרהיבים ותרבות יין עשירה. כמה קטנה ככה מסקרנת ומפתיעה

בשנים האחרונות הפכה פורטוגל, המדינה הקטנה השוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי בפינה המערבית ביותר של אירופה, לאחד היעדים הנחשקים על מפת התיירות הישראלית. מצד אחד היא צמודה לספרד ומצידה השני פניה ליבשת דרום אמריקה. מיקומה הייחודי והשילוב בין אירופה הקלאסית ללטינו-שיק של אמריקה הדרומית, שהשפעותיהן ניכרות בכל תחומי החיים, יצרו מפגש מאלף בין נופים מרהיבים, ערים גדולות והיסטוריה רבת תהפוכות, לחופים נהדרים, תרבות יין מכובדת וקולינריה עשירה ומגוונת. אז אם אימפריות עתיקות וסיפורי מסעות של מגלי עולם לצד מארג אנושי ססגוני וקצב חיים מודרני מהלכים עליכם קסם, שימו את האצבע על פורטוגל וצאו למסע מרתק במקום ובזמן.

לקריאה נוספת:

פורטו

העיר השנייה בגודלה בפורטוגל מזוהה בעיקר עם יין הפורט המתקתק, שאין מתאים ממנו לסיום ארוחה טובה. אבל פורטו, השוכנת על גדתו הצפונית של שפך נהר הדואורו, היא גם עיר יפה ורומנטית להפליא עם כנסיות בארוקיות, מגדלי פעמונים, גשרים ענקיים וסמטאות צרות. רובע ריבּיירה הוא מקום טוב להתחיל בו את הסיור בעיר. רחובות קטנים ומתפתלים, משובצים בחנויות עתיקות, בתי קפה ומסעדות, יובילו אתכם לנהר ולגשרים האייקונים התלויים מעליו, שמחברים את פורטו עם העיירה וילה נובה דה גאיה, המקום בו מרוכזים היקבים המפורסמים של יין הפורט, סמלה המסחרי של העיר.

בתים צבעוניים על גדות נהר הדואורו בפורטו

בתים צבעוניים על גדות נהר הדואורו בפורטו | צילומים: שאטרסטוק

מצידו השני של הרובע נמצא המרכז ההיסטורי, שהוכרז כאתר מורשת עולמית ומאכלס כמה אטרקציות מעניינות, בהן הקתדרלה של פורטו, מבנה גותי דרמטי מהמאה ה-12, וכנסיית סאן פרנסיסקו המפוארת שקירותיה הפנימיים מצופים זהב טהור. עוד לוקיישן שכדאי לפקוד הוא תחנת הרכבת סאו בנטו, שנבנתה על חורבותיו של מנזר בתחילת המאה ה-19, וקירותיה מעוטרים בציורים המתארים אירועים חשובים בעברה של פורטוגל. ברובע באישה, המרכז המסחרי של פורטו, נמתחת שדרה יפה ורחבת ידיים, Avenida dos Aliados. כאן תמצאו את בית העירייה עם מגדל הפעמון המרשים המתנשא מעל העיר, כיכר החירות שבמרכזה ניצב פסלו של המלך פדרו הרביעי, והמון מקומות לבילוי ושופינג.

עמק הדואורו

עמק הדואורו השוכן בצפון המדינה הוא אחד מתמונות הנוף היפות בפורטוגל, והדרך האידיאלית ליהנות ממנו היא בספינה היוצאת מפורטו ומשייטת לאורך נהר הדואורו. הנהר רחב הידיים, שמתחיל בספרד ונשפך אל האוקיינוס האטלנטי, מתפתל בנחת בין גבעות מוריקות, עטורות כרמים ואחוזות יין משפחתיות, מצודות אבן מרשימות, כפרים עתיקים הגולשים מטה בין מורדות ההרים ועיירות ימי ביניימיות שלוות, שנראות כמו גלויה ישנה ושמורה היטב מן העבר. העמק שהוכרז כחבל יין עוד במאה ה-17, מאכלס מספר לא מבוטל של יקבים המייצרים יינות מכל הסוגים ומכל המינים, שנחשבים בין הטובים בעולם.

עמק הדואורו. כרמים גולשים בטרסות אל הנהר

עמק הדואורו. כרמים גולשים בטרסות אל הנהר

מלבד נופים נפלאים יש בעמק הדואורו לא מעט שכיות חמדה, כמו למשל העיירה פינהאו, השוכנת באזור עתיר גפנים וקינטות – אחוזות חקלאיות שבהן מטפלים בענבים ומייצרים יין; או העיירה הציורית למאגו, שבמרכזה מתנוססת הכנסייה המרהיבה דוס רמיגוס עם לא פחות מ-700 מדרגות בארוקיות, שיובילו אתכם אל חלקה העליון. ואם אתם כבר בסביבה, אל תוותרו על ביקור בעיר היפה אמרנטה, השוכנת על גדות נהר טמגה. שני האתרים המרכזיים באמרנטה הם גשר אבן גדול ועתיק המחבר בין שני חלקי העיר, וכנסייה דרמטית בה קבור סאו גונסלו הקדוש, שנודע ביכולותיו המופלאות לחתן רווקות. על שמו של הקדוש קרויים גם מאפים בצורות פאליות (כן כן), הנמכרים בדוכנים שמחוץ לכנסייה.

בלמונטה – קוימברה – יער בוסאקו

הם הלכו לכנסייה והטבילו את ילדיהם, אולם בסתר שמרו מצוות והסוו את התכנסותם לתפילה במשחקי קלפים – מנהג שנותר עד היום, גם ביום כיפור. ביקור בעיר ההיסטורית בלמונטה מספק הצצה לחיי צאצאי היהודים האנוסים, או "הנוצרים החדשים" בפי הפורטוגלים, ששימרו את הדת היהודית בחדרי חדרים. בין סמטאות הרובע היהודי המשקיפים על רכסי ההרים והעמק שלמרגלותיהם, תמצאו בין השאר את בית הכנסת המקומי "בית יצחק" ושרידי מקווה עתיק. העיר נחמדה מאוד, עם הרבה כיכרות קטנות בין הבתים ומומלץ להקדיש זמן לשוטט בה וליהנות מהנוף ומהאווירה המיוחדת.

האוניברסיטה של קוימברה

האוניברסיטה של קוימברה

נסיעה בת כשלוש שעות תביא אתכם לקוימברה, עיר אוניברסיטאית עתיקה ומלאת חיים, ששימשה בעבר כבירת פורטוגל. מתחם האוניברסיטה הממוקם בראש גבעה מאכלס לא מעט מבנים מעניינים רובם מהתקופה הקולוניאלית, אבל גם מבנים שנבנו בעידן המודרני. האטרקציה המרכזית של האוניברסיטה היא הספרייה העתיקה בה מצויים ספרים בשפות רבות כולל התנ"ך שלנו. אפשר עדיין לראות כאן סטודנטים מתהלכים בגלימות שחורות מסורתיות, מה שהופך את הביקור למעניין מבחינה היסטורית וארכיטקטונית כאחד. לא הרחק מקוימברה שוכן יער בוסאקו, יער מהפנט שזה מאסט לעצור בו ולהתפעל מהמגוון העצום של עצים וצמחים, מעיינות ובריכות טבעיות ושבילי הליכה המתפתלים ביניהם.

יער בוסקו, לטייל בין העצים והמעיינות

יער בוסקו, לטייל בין העצים והמעיינות

רכס הרי הכוכב – מרבאו – קשטלו דה וידה

רכס הרי הכוכב (Serra da Estrela) הוא האזור הגבוה ביותר בפורטוגל, ונקודות הנוף תוך כדי נסיעה בדרך אל הפסגה מזמנות מראות משגעים של הרים גבוהים ועמקים פורחים. האזור כולל אתר סקי בחורף והוא ידוע גם בתוצרת ביתית של גבינות עיזים, מוצרי בשר שונים וליקרים מפירות בעיקר ליקר דובדבנים. יש באזור מלא עיירות וכפרים שנעים לטייל בהם, כמו העיירה המבוצרת מרבאו המתנשאת גבוה מעל הסביבה ונראית כמרחפת באוויר. בתי העיירה צבועים לבן והשילוב בין גגות הרעפים הכתומים יחד עם אדניות הגרניום הצבעוניות משווים לה מראה מצודד במיוחד. ויש את קשטלו דה וידה, כפר שבתיו בנויים על גבעה וצבועים גם הם בלבן בוהק. טיול בסמטאות האבן התלולות וביקור בג'ודיאריה, הרובע היהודי העתיק ביותר בפורטוגל, ובמצודה הגדולה המתנשאת מעל העיירה מעניקים סוג של תחושה מיסטית, כמו הליכה קדימה ואחורה בזמן.

רכס הרי הכוכב, הגבוה ביותר בפורטוגל

רכס הרי הכוכב, הגבוה ביותר בפורטוגל

אובידוש – פאטימה – בטאליה

פורטוגל כידוע מתהדרת בעיירות קסומות, שחלקן אף אוחזות במיתולוגיות, אתרים היסטוריים ואתרי עלייה לרגל. כך העיירה פאטימה, אשר בה לפי האמונה הנוצרית נתגלתה שש פעמים מריה הקדושה בפני שלושה ילדי רועים ומסרה להם את נבואותיה ובקשתה להתפלל לשלום האנושות. יש כאן את הכנסייה העגולה הגדולה בעולם, ובאר שופעת מעל מערה המפיקה מים קדושים שמיוחסים להם סגולות מרפא. בעיירה בטאליה הקרויה על שם הקרב הגדול והמכריע בין צבאות ספרד ופורטוגל, יש כנסייה עצומה בסגנון גותי מפואר ומנזר מנואלי, שנבנה לצידה במאה ה-15 על שם המלך מנואל הראשון. העיירה הימי ביינימית אובּידוש היא מסוג המקומות שהזמן עצר בהם מלכת. רחוב מרכזי מוליך משער הכניסה לעיירה (הבנוי כצריח) עד למבצר בקצהו השני. מהרחוב מסתעפות סמטאות אבן מהממות, גן עדן לחובבי צילום, שיגרמו לכם לרצות להישאר כאן לנצח.

הכנסייה בפאטימה, הגדולה מסוגה בעולם

הכנסייה בפאטימה, הגדולה מסוגה בעולם

סינטרה – קאבו דה רוקה

הדרך מפורטו לליסבון כל כך יפה, שכדאי לקחת את הזמן ולעצור בכמה אתרים שווים במיוחד לאורכה. היא נמתחת לאורך קו החוף ומשובצת ביקבים וערים קטנות וציוריות, נופי בראשית ונקודות תצפית עוצרות נשימה. קשקאיש, בעבר כפר דייגים קטן והיום עיירת נופש פופולרית, ואשטוריל, עיירת נופש יוקרתית עם וילות מפוארות וקזינו מהודר, יספקו לכם הצצה לחיי העשירים והמפורסמים המקומיים. בעיירה סינטרה נמצא ארמון פנה המהודר, ששימש כמעון הקיץ של מלכי פורטוגל, ויש בה גם מבצר מורי שמור ומוקף חומה ונקודת תצפית מעלפת על הנוף. רשימת המקומות שמצדיקים ביקור בין פורטו לליסבון ארוכה, אך מה שלא תעשו אל תוותרו על קאבו דה רוקה – מצוק בגובה 150 מטרים המתנשא מעל הים ומשמש בית לשלל עופות מים. בחנות המזכרות המקומית תוכלו לרכוש תעודה המאשרת כי ביקרתם בנקודה המערבית ביותר באירופה.

ארמון פנה בסינטרה. מכאן יש תצפית נפלאה על הנוף

ארמון פנה בסינטרה. מכאן יש תצפית נפלאה על הנוף

ליסבון

ליסבון בירת פורטוגל היא עיר מרתקת ומפתיעה, שמציעה שפע של אתרים היסטוריים לצד מתחמי בילוי ושופינג אופנתיים. סוד קסמה מתגלה בשילוב הממגנט בין ישן וחדש, בין כנסיות וארמונות מתקופת האימפריה הגדולה, לשכונות פאר עם גורדי שחקים ומרכזי קניות מודרניים, כיכרות הומות אדם וריחות מסחררים של אוכל וים. מקום טוב להתחיל בו את הסיור בליסבון הוא רובע באישה (Baixa), עם הכיכרות המפורסמות – פראסה דו קומרסיו ופראסה דה פיגיירה רוסיו, כיכר ססגונית שמספקת הצצה מרתקת לגיוון התרבותי של העיר. בדרך כדאי לעלות לתצפית ממגדל המעלית סנטה ז'ושטה (Santa Justa), שנראה כמו מגדל אייפל רק בקטן יותר, ומשם להמשיך לרובע שיאדו (Chiado) הטרנדי, המאכלס שפע רב של חנויות מותגים לצד בוטיקים ומתחמי אמנות ועיצוב עכשוויים.

כיכר רוסיו בליסבון

כיכר רוסיו בליסבון

באלפאמה (Alfama), הרובע העתיק של העיר, תפגשו רחובות ישנים ותלולים שהעוני והדלות משווים להם מראה ציורי נחוש במיוחד. על הרובע חולשת מצודת סן ג'ורג' עתירת החומות והצריחים, חצרות מטופחות ונוף מרהיב של העיר. בין אתריה החשובים של ליסבון מככבים בין השאר גם מגדל בלם (Torre de Belem), ששימש כשער הכניסה לעיר בימי המסעות הגדולים; מנזר הרונימוס, מקום מנוחתו של מגלה הארצות ואסקו דה גאמה; ופארק האומות, שמכיל טיילת ארוכה, מרינה, מלונות, מרכזי קניות ואת האושנריום. ציפורי הלילה יבואו על סיפוקם ברובע בריו אלטו (Bario Alto), רובע הבילויים התוסס של העיר, שמציע אינספור מוקדי בילוי, ברים, מסעדות, מועדוני פאדו ואווירה צעירה ושמחה.

בתמונה הפותחת: קאבו דה רוקה, הנקודה המערבית ביותר בפורטוגל – ובאירופה

 

הרצאת וידאו: פורטוגל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפורטוגל

בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות
בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות

עמי בן בסט ביקר בבית החולים לבובות בליסבון, פורטוגל, ושמע מהעובדות במקום כי הן מקבלות בובות מכל רחבי אירופה, ובעצם מכל העולם, ויש רשימת המתנה של כמה חודשים. מתברר כי המקום הזה איננו רק בית מרפא לבובות וצעצועים ...

פורטוגל מחוץ למסלול
פורטוגל מחוץ למסלול

אי יפהפה, טירה עתיקה, חוף בתולי, כפרים ציוריים, עתיקות רומיות: בין אם אתם חוזרים לפורטוגל ורוצים לגלות אתרים למתקדמים, ובין אם אתם רוצים לשלב פנינים פחות מוכרות בטיול הראשון בפורטוגל, אספנו בשבילכם כמה מקומות מומלצים לביקור, בהם לא ...

פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר
פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר

"כמו לשבת לקפה עם אמן שתמיד הערכת - המפגש האישי והפיזי עם פורטוגל גרם לי להבין טוב יותר את היינות אשר היא מייצרת. בסוף אותו הטיול היה ברור לי, שלא רק שאני והיא ניפגש שוב - למפגש הבא ...