תפריט עמוד

עונה מומלצת: אביב, קיץ וסתיו 

• התאמת המסלול: לבני עשר ומעלה, שהולכים טוב 

קושי המסלול: בינוני 

• אורך המסלול: כשישה קילומטרים 

• משך המסלול: כשש שעות 

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "הגולן והחרמון

• צבע סימון השביל: שחור 

• נקודת התחלה: השער הצפוני בגדר נווה אטי"ב 

• נקודת סיום: החניון העליון בגן הלאומי בניאס, בסמוך למקדש פן 

• הקפצת רכבים: מומלץ להקפיץ רכב אל נקודת הסיום בגן הלאומי בניאס, במקום יש חניון מסודר

שימו לב: הטיול מותנה בקבלת אישור ממפקדת החטיבה האזורית, בטלפון: 04-6966207. רצוי לבקש את האישור לטיול יום-יומיים לפני המועד המתוכנן. במידה שהשער בסוף המסלול נעול, יש לפנות בטלפון אל רמי חלפון, האחראי על פתיחתו: 057-7254456.

ראשיתו של השביל במושב נווה אטי"ב. המושב הוקם לאחר מלחמת ששת הימים ונקרא לזכרם של ארבע חיילי גולני שנפלו בגולן (אברהם, טוביה, יאיר ובנימין), ראשי התיבות של שמותיהם יוצרים את שמו. מיד לאחר מעבר שער הישוב ישנו פיצול שבילים. דרך העפר הרחבה, המסומנת אדום, ממשיכה צפונה ובעלייה לעבר הר סנאים. השביל שלנו, המסומן שחור, פונה שמאלה ומיד צונח במורד נחל גובתה.

חיש מהרה אנו עתידים למצוא עצמנו צועדים בקניון תלול ביותר, שבו הפרשי הגבהים בין רום הדפנות לערוץ הולכים וגדלים. בתיו הקיצוניים של מושב נווה אטי"ב יראו לנו קטנים ורחוקים בראש ההר וסביר להניח שייגרמו לנו לזנוח את רעיון הטיפוס חזרה אליהם. 
 

אלון בנחל גובתה

מצפון לנו מתנשא גוש החרמון, מסת סלע עצומה ההולכת ונדחסת צפונה, במקביל לתנועתו של הלוח הערבי, זה המרכיב את כל עבר הירדן המזרחי, צפונה. מצפון לחרמון עושה קו התפר בין הלוח הערבי לבין לוח סיני, המרכיב את ארץ ישראל ולבנון, תפנית. כתוצאה מכך, לא יכולים הלוחות להחליק זה כנגד זה והם מתנגשים. כתוצאה מהלחץ ביניהם מתקמרות שכבות הסלע וזועקות אל השמים – כך נוצר החרמון.

ערוץ נחל גובתה זורם בחלקו הדרומי של הגוש האדיר הזה. מימיו מתחתרים דרך שכבות רבות של סלע הגיר הקדום, מעידן היורה, המרכיב אותו. הסלע הקשה נסדק כתוצאה מהלחץ והקימור שעבר ולכן כל המשקעים באזור ממהרים לחלחל דרכו. מסיבה זו נדיר ביותר לראות זרימה בנחל – אירוע שהוא תוצאה רגעית כמעט בעקבות גשמים עזים. בראשיתו של המסלול יבלטו בעיקר טרשי הגיר על גבי המדרונות החשופים או המיוערים בדלילות, אך ככל שנרד בערוץ ישתנה אופיו והוא ייעשה מוריק ומוצל יותר ויותר. מפגש נחל גובתה עם נחל חזור (חזורי) הוא פינה קסומה הטובלת בירק חורש עבות. זהו מקום נפלא לערוך בו עצירה לפיקניק תוך האזנה לציוץ הציפורים בסבך. גבוה מעלינו מתנשאת מצודת קלעת נמרוד, אך בשל מיקומה הנישא וריבוי הסבך קשה מאד לראותה. אם ברצוננו לקצר המסלול ניתן להעפיל במעלה נחל חזור (סימון השבילים הכחול), אולם עלינו לקחת בחשבון שמדובר בעלייה תלולה. כן מומלץ לחשב את מקום השארת הרכב מראש.

המשך ההליכה בנחל, למרגלות המצודה, תגרום לנו להבין היטב את פשר המושגים מפנה צפוני ומפנה דרומי. הכינוי מפנה צפוני ניתן לגדת הנחל הדרומית, הפונה לעבר צפון והיא מוצלת יותר וחשופה לפחות קרינה. מפנה דרומי הוא הכינוי לגדה הנגדית, שהיא צחיחה יותר, בהיותה חשופה לקרני השמש. ההבדלים באים לידי ביטוי בכמות הצמחייה, במידת התפתחותה, בגוון הירוק שלה ולעתים רבות גם במגוון צמחים ובעלי חיים.

השביל השחור מסתיים בכביש, אין מנוס מללכת בשוליו (קטע מסוכן!). פניה שמאלה ושוב שמאלה תביאנו אל הכניסה הראשית לפארק. נוכל לסיים את המסלול בנשיאת תפילה לאל פן, ששרידי מקדשו הקדום עדיין ניצבים על פתח המעיין הגדול בקבר השיח' ואולי גם לצאת לצעדה נוספת עד למפל הגדול. קיימת גם אפשרות לבקר בעתיקות העיר קיסריה פיליפי ושרידי המבצר הצלבני שבמקום, שלאחרונה נפתחו בפני הציבור הרחב. 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה