תפריט עמוד
זה נשמע רעיון דמיוני, אבל גשר מפלסטיק, שחומר הגלם לבנייתו הוא פסולת ביתית, כבר משמש מכוניות החוצות את נהר המוליקה (Mullica) בניו ג'רזי, ארצות הברית. הגשר, שאורכו 184 מטר, בנוי מבקבוקים ממוחזרים, כוסות קפה ומיני אשפה נוספים, משקלו כמחצית ממשקל גשר עץ והוא נחשב לתקווה גדולה בתעשיות הגשרים, המגלות עניין רב בפרויקט.
11 יום בלבד נמשכה הרכבתו של גשר הפלסטיק, בידי פועל אחד וכמה עוזרים בלבד. עלות ההקמה היתה כ־75 אלף דולר, בעוד שעלות בנייתו של גשר עץ מוערכת ב־350 אלף דולר. הגשר בנוי כולו מפלסטיק, זולת חיזוקי פלדה ומסילת עץ בבסיסו, שריד מגשר ישן שהיה במקום. גשר הפלסטיק הוא ידידותי לסביבה לא רק הודות לחומרי הגלם הממוחזרים, אלא גם משום שאין צורך להשתמש בחומרי הדברה המשמשים להגנת גשרי עץ מפני מזיקים. אפשר לוותר גם על עבודות תחזוקה שוטפות, כדוגמת צביעה וטיפולים משמרים לעץ.
ה"וושינגטון פוסט" דיווח באחרונה, כי על אף שהטכנולוגיה ששימשה לבניית הגשר עדיין אינה נחשבת בטוחה דיה להקמת גשרים בצירי תנועה עמוסים יותר, הגשר הוכיח עמידות הרבה מעבר לציפיות. השאלה הגדולה היא אם יוכיחו גשרי הפלסטיק עמידות גבוהה לאורך זמן תחת תנועה כבדה. 44 פרויקטים נערכים עתה ברחבי ארצות הברית בניסיון למצוא לכך מענה.
כמו המצאות מהפכניות אחרות, גם גשר בקבוקי הסודה התגלה כמעט במפתיע. המהנדסים שפיתחו את הגשר, תומס ג'יי נוסקר וריצ'רד ו. רנפריי, ערכו באמצע שנות השמונים של המאה הקודמת ניסויים בשני סוגי פלסטיק: פוליאטילן, המשמש בתעשיית מכלי המזון, ופוליסטירין, חומר הגלם המשמש להכנת קולבי בגדים ומכלי מזון חד פעמיים. השילוב בין שני החומרים יצר תערובת חזקה בהרבה מהציפיות, בשל מבנה דמוי הספוג של הפוליאטילן, שחלליו נסתמים בפוליסטירין. ב־1996 החלו השניים ליזום הקמה של גשרים המושתתים על החומר החדש. בהדרגה כללו הגשרים שיעור גבוה יותר ויותר של פלסטיק, עד לגשר הנוכחי, שרובו ככולו פלסטיק ממוחזר.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.