תפריט עמוד

עמודי הסלע האדירים של מטאורה (Meteora) מתנשאים אל על במערב מחוז תסאליה (Thessalia) כבר כשישים מיליון שנה. במאה ה־14 נוסף פלא אנושי אל פלא הטבע: בראש אחד הצוקים הוקם המנזר הראשון בשורה של 24 מנזרים ואבן היסוד של קהילה דתית שפרחה במאה ה־15 ובמאה ה־16. השילוב בין תופעת הטבע שבה התמזגו המנזרים ובין החשיבות האמנותית של ציורי הקיר הביזנטיים שמעטרים את קירותיהם הוא שהקנה למטאורה מעמד של אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו.
כבר במאה ה־11 הגיעו לאזור נזירים מתבודדים והשתכנו במערות בחלקם התחתון של הצוקים. לקח להם כ־300 שנה לטפס מעלה־מעלה ולהתמסד כמנזר. הימים ימי שקיעת האימפריה הביזנטית, ואזור לא נגיש כמו זה של הצוקים הפך למקלט אידיאלי מפני רדיפות של כובשים כאלה ואחרים.

מצוקים, מנזרים תלויים ואווירת מסתורין במטאורה
איך יצאו ובאו אל "המנזרים התלויים" ("מטאורה" היא הטיה של שם תואר יווני שפירושו "תלוי באוויר"), איך נעו מלמטה למעלה, ולו רק בשביל אספקת מזון? באמצעות סולמות, חבלים ורשתות. אמצעי הגישה הפשוטים הללו סיפקו את הנזירים עד שנות העשרים של המאה העשרים, אז נחצבו מדרגות בסלע, וכן נסללו דרכי אספלט שמחברות בין המנזרים השונים.
אבק כוכבים
רק שישה מנזרים מאוישים ופעילים גם כיום. נקודת היציאה הנוחה ביותר אליהם היא הכפר קסטראקי (Kastraki), שבו גם אפשר לקבל מידע מעשי על שעות פתיחה ודרכי הגעה.
מנזר איו ניקולאו אנאפאפסה (Moni Agio Nikolaou Anapafsa) הוא הקרוב ביותר לכפר. המנזר מתהדר בציורי קיר של  תאופנס סטרליזאס: על קירות הכנסייה המרכזית אפשר לראות קדושים, סצנות מחיי ישו וכן את האדם הראשון נותן שמות לחיות השונות. כשיוצאים למרפסת העץ נגלית הרשת שפעם היו משתמשים בה כמעלית. כיום מתגורר במנזר רק נזיר אחד בן 48, והוא, כמובן, משתמש במדרגות.
מנזר איו ניקולאו אנאפאפסה | צילום: Dido3, GFDL

הידוע שבמנזרי מטאורה, מגאלו מטאורו (Moni Megalo Meteoro), שנבנה במאה ה־14 וניצב 613 מטר מעל פני הים. בכנסייה המרכזית בו יש כיפה בעלת 12 צלעות המתנשאת לגובה של 24 מטר. פרט לציורי קיר המתארים את רדיפתו של ישו בידי הרומאים, יש בכנסייה עבודות רקמה בחוטי זהב. במנזר יש גם מוזיאון אתנוגרפי, כולל תצוגה המוקדשת לעבודת הנזירים – כלי עבודה חקלאיים, מכלי עץ וכלים ששימשו לתעשיית יין. במנזר חיים כיום עשרים נזירים. הצעיר שבהם בן 21, המבוגר בן מאה. מנזר ורלאם (Varlaam Moni) הוא השני בגודלו מבין המנזרים. יש בו ציורי קיר מהתקופה הביזנטית המאוחרת פרי ידיו של האמן פראנגוס קסטלנוס. במנזר מתגוררים כיום שבעה נזירים.
מנזרי נשים
במטאורה פועלים שני מנזרים של נשים. מנזר איה ברברה או רוסאנו  (Moni Agia Varvara Rousanou)  נבנה באמצע המאה ה־16 על חורבותיו של מנזר אחר. כיום חיות בו 11 נזירות. הצעירה בת 26, המבוגרת בת 75. יומן נפתח בשלוש וחצי לפנות בוקר. בין התפילות, בבוקר, בצהריים ובערב, הן עוסקות בצביעת איקונות וחלוקי אבן הנמכרים כמזכרות לתיירים, באירוח עולי הרגל ובעבודה בגן הירק ובמטבח. מנזר הנשים השני הוא איו סטפנו (Moni Agio Stefanou), שמציע בנוסף למוזיאון וממכר מזכרות גם תצפית נהדרת על מישורי תסאליה ועל העיירה קלמבקה (Kalambaka).
מנזר רוסאנו ביום ערפילי במיוחד | צילום: Vaggelis Vlahos, GFDL

מנזר איאס טריאדוס (Moni Agias Triados, השילוש הקדוש) נחשב למנזר שבו האווירה הקדמונית והאפלולית ביותר. ביקור בו מזכיר את אבק הכוכבים שעטף אותו ב־1981. הצוקים בכלל ומנזר איאס טריאדוס בפרט היו חלק מהתפאורה למאבקו של ג'יימס בונד ברעים בסרט "לעיניך בלבד". הצוקים והמנזרים התלויים של מטאורה לא צריכים את הוליווד כדי להוכיח את מופלאותם, אך מצד שני, סיוע של סוכן הוד מעלתה אף פעם לא מזיק.

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון יוון

הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון
הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון

בימי השלטון העות'מאני, זכה חבל זגוריה בצפון יוון לפריחה. הטורקים העדיפו שלא להשחית את זמנם בקרבות באזור הפראי והנידח. במקום זאת, הגיעו השלטונות להסכם עם תושבי זגוריה והעניקו להם, תמורת מיסים גבוהים, זכות לממשל עצמי. זגוריה נעשתה אזור ...

טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית
טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית

טיול ג'יפים ביוון ההררית מוביל אל לב האזורים הכפריים היפים ביותר, בין פסגות מושלגות, קניונים עמוקים, בריכות מים צלולות, נחלים שמעליהם גשרי אבן עתיקים, רועים המוליכים את הצאן למרעה, מוזיקה וטעמים מקומיים בטברנות כפריות והרבה ירוק מכל עבר

ריביירת האולימפוס בצפון יוון
ריביירת האולימפוס בצפון יוון

גם למי שטייל ונפש ביוון פעמים רבות מחכות הפתעות משמחות. בין הר לים, בצפון יוון, נמתחת ריביירת האולימפוס, מקום מושלם לנופש ולטיולים באזור ירוק ושופע מים, עם מנזרים תלויים, כפרים הרריים וערים יפות. את ההנאה משלימים האוכל היווני ...