תפריט עמוד

הצ'ורו: עמק על מים סוערים, מזרח תורכיה

בצפון־מזרח תורכיה, בנוף עוצר נשימה של קניונים צרים ואפלוליים, טירות עתיקות ושדות אורז, זורם נהר הצ'ורו הגועש. שליח "מסע אחר" נפתלי הילגר ביקר בעמק הצ'ורו, התארח אצל תושביו מסבירי הפנים ושייט בנהר הקוצף, שנחשב לאחד מעשרת הנהרות הסוערים בעולם

נוף עוצר נשימה מלווה את נהר הצ'ורו (çoruh), אחד האזורים הפחות מטויילים בצפון ־ מזרח תורכיה, החל במקורותיו שבהרי מסג'ית (Mescit), המתנשאים לגובה 3,225 מטר, ועד סופו, אחרי כ־460 קילומטר, בחופי הים השחור שבגאורגיה.

קטעי הנוף המרשימים ביותר של נהר הצ'ורו הם הקניונים הצרים שבין העיירות איספיר (Ïspir) ויוסופאלי (Yusufeli). טירות מימי הביניים שולטות בנופי טבע סוכני התיירות טרם גילו את האיזור, החמצה חיובית, שתורמת ללא ספק לשמירת המסורת של הכנסת האורחים הלבבית שבה זכיתי בכפרים הקטנים, המפוזרים לאורך הנהר. בתי העץ המסורתיים מאוכלסים על ידי תושבי המקום, שבהעדר פרנסה שוטפת פוקדים את בתי התה בכיכרות הכפרים.

זר שחודר לאווירה השלווה של הכפרים נחשב לאטרקציה של ממש וזוכה לקבלת פנים לבבית. בעלי בתי התה מגיבים בדרך כלל בעלבון לשאלות לגבי החשבון, והתשלום מסתכם תמיד במלות תודה ובחיוך קצת נבוך מצדי. בכפר גברלי (Gevreli) הושיבו אותי התושבים עד מהרה בבית התה שבכיכר. התקשורת לא פשוטה למי שאינו שולט בשפה התורכית, אך זה לא מפריע לתושבי הכפר להתחרות ביניהם על הכבוד להזמין את האורח הזר לארוחת מלכים בבתיהם.

רק כמה אפים שבורים
נהר הצ'ורו, אחד המהירים ביותר בעולם, לא רק מוקף בנופים עוצרי נשימה. מי שצופה בו מגדותיו בלבד מחמיץ את העיקר. הרי יש גם דרכים אחרות ולא פחותמרגשות לצפייה בנופים המרהיבים של העמק. הנהר מדורג בקרב יודעי דבר כאחד מעשרת הנהרות הטובים ביותר בעולם לרפטינג ומוזכר בנשימה אחת עם מקומות מפורסמים יותר, כגון נהר הקולורדו בגראנד קניון שבארצות הברית. נהר טוב הוא מושג יחסי מאוד: על פי תפישתם של מומחי הרפטינג, נהר טוב הוא נהר מסוכן, רועש וסוחף, ובמלים אחרות, לא כל כך טוב למי שהתנסה עד כה בשיט אבובים בלבד בנהר הירדן.

דיימון, מדריך רפטינג בריטי ותיק, שמארגן זה כ־18 שנה מסעות במים הלבנים והגועשים של הצ'ורו, רואה את הדברים אחרת: "רפטינג זה לא רק עניין למקצוענים. אליפות העולם התקיימה כאן אמנם ב־1993, אך מגיעים אלי אנשים מכל הסוגים, בטווח הגילים שבין שבע לשבעים, שחלקם מעולם לא התיישבו קודם לכן בסירת גומי.

"הדרכתי כאן אפילו עיוורים ונכים בכסאות גלגלים. חוץ ממדריך טוב וידע בשחייה לא צריך שום הכשרה מוקדמת. אחרי תדרוך קצר אנחנו משיטים את החניכים בנהר וחושפים אותם לחוויות שאותן לעולם לא ישכחו".כל שניים־שלושה קילומטרים חושף הצ'ורו קטעי נהר, שזוכים בדרגה הגבוהה ביותר של סיכון בסולם הרפטינג הבינלאומי. סולם הרפטינג דומה לסולם ריכטר. אמנם הדרגה הגבוהה ביותר בו היא חמש בלבד, אבל דרגות האימה שלו דומות בהחלט לאלו של רעידות אדמה. "ביום הראשון של המסע, בקטעים מסוימים של הנהר, גוברות צעקות הפחד של חניכי הרפטינג על רעש המים מחריש האוזניים", מסביר דיימון, ומיד מרגיע: "ביום האחרון למסע כבר אין פאניקה. צעקות הפחד הופכות לצהלות שמחה. בשלב זה של המסע החניכים כבר התמכרו לחלוטין לזרם האדרנלין המוגבר, שאותו מספק הנהר בשפע. לא פעם הם מבקשים להוציא את הסירה מהנהר אחרי כל קטע כזה ולחזור אחורנית, כדי לשוב מיד על החוויה המרגשת".



דיימון הוא באמת איש מרגיע מאוד, שכמעט הצליח להפיג את חששותי, עד שהוסיף עוד כמה מלים מנסיונו העשיר בצ'ורו: "אין כאן פציעות רציניות, לא משהו שהוא מעבר לשבירת אפים או עצמות".

משרד התיירות התורכי משקיע מאמצים רבים כדי לצרף את האיזור לרשימת אתרי התיירות בתורכיה. לתושבים ציפיות גבוהות מן השגשוג הכלכלי הצפוי. אך התוכנית לבניית סכר חדש, העלול למתן את זרימת המים בנהר הצ'ורו, מדאיגה את כולם: "זה יהיה אסון תיירותי", מסביר לי אחד מאדריכלי התיירות באזור. "הסכר עלול לצמצם את מסלול הרפטינג לחמישה ימי מסע במקום שמונה".

 

פחות ימי שייט, משמע פחות מטבע חוץ. דומה שהמודעות לסביבה עדיין אינה נפוצה דיה בקרב סוכני התיירות שפגשתי. מרביתם לא הזכירו עניין אחר, בעל תוצאות עגומות לא פחות: הפגיעה הצפויה של הסכר מחד, ושל התיירות המוגברת מאידך, באחד מאוצרות הטבע השמורים והמרשימים ביותר בתורכיה.

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממזרח תורכיה

מסע אל פסגת האררט: הר הבכי
מסע אל פסגת האררט: הר הבכי

אררט... מספיק השם. ההר הראשון ששמענו עליו בבית הספר היסודי. המקום בו נחתה התיבה של נוח והגיעה אל סיום מסעה האפי: "וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה – עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט" (ספר בראשית, פרק ח', פסוק ...

חרן ואורפה, תורכיה – בעקבות אברהם אבינו
חרן ואורפה, תורכיה – בעקבות אברהם אבינו

כששמע אברהם אבינו את הקול המצווה עליו לקום וללכת, הוא לא ידע שאלפי שנים מאוחר יותר יתווכחו ארכיאולוגים אם הלך מאור כשדים שבעיראק או מאורפה שבתורכיה. ירון אביטוב ואירית זילברמן, שליחי "מסע אחר", יצאו לאורפה ולחרן בעקבות אבי ...

הקצ'קר – טיול ג'יפים בצפון מזרח תורכיה
הקצ'קר – טיול ג'יפים בצפון מזרח תורכיה

טיול היוצא בעקבות עמים רבים שחלפו באזור הים השחור, ממשיך ומעפיל אל נופיו המדהימים של רכס הקצ'קר ומזמן מפגשים מרתקים עם תושבי האזור כיום. ויש גם כמה אתגרים