תפריט עמוד

מוזיאון הילדים לונדע בבאר שבע

מוזיאון הילדים של באר שבע הוא מוזיאון חדש, מושקע וידידותי, ברמה בינלאומית, שמאפשר למידה חווייתית על העולם שאנחנו חיים בו ומצדיק נסיעה מיוחדת גם מרחוק

יש בארץ לא מעט מוזיאונים שמתאימים לילדים, החל ממוזיאוני מדע מוצלחים כמו המדעטק ומוזיאון המדע בירושלים, דרך אגפים מיוחדים לילדים במוזיאונים הגדולים כמוזיאון ישראל ועד מוזיאון הילדים בחולון, שאכן פונה לקהל יעד של ילדים אבל הביקור בו אפשרי רק במסגרת סיור מובנה שלא תמיד מתאים לכולם. עד לפני זמן לא רב היה חסר פה מוזיאון ילדים מהסוג שרואים בחו"ל – כזה שמאפשר לילדים מרחב גדול ובטוח לשלל התנסויות חופשיות שמאפשרות להם ללמוד על עצמם ועל העולם שסביבם. זהו בדיוק החידוש של מוזיאון הילדים "לונדע" שנפתח בשנה שעברה בבאר-שבע. גם אם אתם מתגוררים במרכז, אל תתנו למיקום להרתיע אתכם. לפני הביקור במוזיאון, עם ילדה בת שמונה וחצי וילדה בת שנה, תהינו אם המוזיאון, מלהיב ככל שיהיה, מצדיק נסיעה של למעלה משעה מכפר סבא. אחרי הביקור התשובה היתה ברורה – בהחלט כן, ונחזור שוב.



משחקים בסחר חליפין במתחם המשאבים

השם לונדע הולם את המקום הזה, שהוא מעין לונה פארק גדול ומלהיב במיוחד של ידע. המוזיאון משתרע על שלוש קומות שבהן שמונה מרחבי ידע מתחומים שונים כשבכל אחד מהם המון הפעלות אינטראקטיביות. בקומת הכניסה, למשל, פגשנו את מרחב המשאבים, שלמרות שמו הלא מאוד מזמין התגלה כאחד הלהיטים של המוזיאון. המרחב מתמקד בשלושה משאבים שראוי שכל אחד ילמד לנהל בתבונה – זמן, תזונה וכסף. ההפעלות שקשורות לזמן מאפשרות לילדים להעריך זמנים ולהבין מה אפשר להספיק לעשות בפרק זמן נתון. למשל, באיזו מהירות מרכיבים פזל או כמה זמן אפשר להיתלות על מתח. ויש גם משחק מחשב נחמד שנוגע לנקודה כאובה אצל כולנו, ובמסגרתו בני המשפחה נדרשים להתארגן בבוקר בתוך עשר דקות ולצאת מהבית. נותר רק לקוות שהילדים יפעלו באותה הזריזות שגילו במשחק גם בחיי היום יום. ההפעלה הפופולרית ביותר במתחם המשאבים היא מסלול הכסף – הילדים מקבלים מעין כרטיס אשראי ונדרשים להרוויח כסף כדי שיוכלו להזין את הכרטיס בכסף ולצאת לקניות. הם יכולים להרוויח כסף באחת משלוש תחנות – קפיצה בטרמפולינה (צריך לקפוץ כמה שיותר במשך דקה, כשכל קפיצה שווה שקל), מיון עוגיות או משחק טריוויה. את הכסף שהילדים הרוויחו הם מפקידים בכספת בבנק ואיתו הם יוצאים לקניות, במטרה לבזבז את כספם בתבונה ולא לחרוג מהתקציב.



אפשר להרוויח כסף על ידי קפיצה בטרמפולינה או משחק טריוויה ואז להפקיד אותו בכספת

מתחם אחר שזכה אצלנו להצלחה רבה הוא "רואים עולם", שבו הפעלות הקשורות למדינות העולם השונות, לכדור הארץ וגם לחלל. יש פה, בין היתר, קיר טיפוס שבו מטפסים על הפסגה הגבוהה ביותר בכל יבשת, מבוך חשוך שבו הילדים מחפשים חפצים שהאסטרונאוטים שכחו בחלל, מפה פוליטית ענקית של העולם שאליה הילדים משגרים חיצים עם שם המדינה במטרה לפגוע בדגל של המדינה המתאימה במפה, תחנה של צילום על הירח וגם מגדל פיקוח שמשקיף על כל המתחם, שממנו אפשר לגלוש במגלשה מהירה במיוחד אל התחנות השונות.

בקומה העליונה של המוזיאון יש מתחם של אמנות ומוזיקה, ובו כמה מוצגים שמטרתם לחשוף את הילדים למושגים בסיסיים באמנות ובמוזיקה. יש בו, למשל, קיר דיוקנאות עם פורטרטים שיצרו אמנים מפורסמים מזרמים שונים, כמו המונה ליזה של דה וינצ'י או דיוקן עצמי של פרידה קאלו. יש עמדת מחשב שמאפשרת לילדים להצטלם בתוך ציור מפורסם, וכך יכלה הילדה שלנו, למשל, להצטלם בתוך הציור האהוב עליה של ואן גוך, "חדר שינה בארל". ויש גם קיר מוזיקלי שמציג לילדים מושגים מוזיקליים בסיסיים כמו תווים ואוקטבות.


במתחם המוזיקה לומדים מושגים מוזיקליים כמו תווים ואוקטבות


מתחם נוסף הוא מתחם הרגשות, שבליבו נמצא חדר הרגשות, עם מזרן נוח במיוחד שהילדים יכולים לשקוע לתוכו ביחד עם ההורים ולצפות בסרטי הטבע, שמוקרנים על מסכי הענק שמסביב, בליווי מוזיקה מתאימה, ולהיחשף למנעד רחב של רגשות שלא תמיד הם מכירים בגילם הצעיר. יש שם, למשל, סצנות מרדף שעשויות לעורר בהם פחד, לצד פילים משתובבים בנהר שהצפייה בהם גורמת באופן אוטומטי לשמחה. במתחם הזה יש גם כמה משחקים נחמדים, כמו משחק ניחושים ומשחק פנטומימה.


משחק ניחושים במתחם הרגשות

במתחם השפות הסמוך אפשר לשחק בתופסת מילים, כשעל הרצפה מוקרנים במהירות ציורים שונים והילדים צריכים לדרוך על המילה המבוקשת, ואז מגלים איך כותבים אותה בשפות שונות. יש במתחם משחקים נוספים מבוססי שפה, כמו ארץ עיר בשפות שונות או בינגו שפות. ויש גם עמדה שבה מקריאים את מגילת העצמאות ולומדים לומר מילים מתוך המגילה בשפות שונות.

באותה קומה נמצא גם מתחם "זזים קטנים", שאחת ההפעלות שבו שמלהיבה במיוחד את הילדים היא "אדם נגד חיה" – מסלול ריצה שבו אפשר להתחרות נגד חבר, וגם לראות כמה מהר אתם רצים בהשוואה לחיות כמו צ'יטה או חילזון. מי שמעדיף פעילות רגועה יותר ימצא קיר מגנטים ענק שבו אפשר לעצב את בית החלומות. במתחם הזה יש גם אזור פעילויות מרופד במזרנים לקטנטנים עד גיל 4, מעין ג'ימבורי מעוצב ונעים שבו הם יכולים להשתעשע בזמן שהאחים הגדולים עסוקים בתחנות המוזיאון השונות.


מסלול הריצה "אדם נגד חיה"

בקומה התחתונה של המוזיאון נמצא המתחם התיאטרלי שמתאים במיוחד לילדים שמגיעים עם כמה אחים או חברים. כאן הילדים יכולים להתחפש, להרכיב תפאורה, לעמוד על הבמה ולהופיע. ומי שלא רוצה לעמוד בקדמת הבמה יכול ללכת לעמדת הבמאי, לצלם, ליצור אפקטים ולשלוט בתאורה.

בחצר הצמודה למתחם התיאטרלי נמצאת אחת האטרקציות הכי מלהיבות במוזיאון. זהו מתחם סולמות ונחשים ענק, שמתאים לכל הילדים שתמיד דמיינו כמה כיף זה יהיה להיכנס לתוך המשחק, לטפס ולגלוש. כאן הילדים הופכים לחיילים ולוח המשחק הוא החצר משופעת הגבעות שעליהן מצוירות משבצות ענק ממוספרות. המטרה היא להגיע למשבצת האחרונה ובדרך הילדים מטפסים על סולמות ברמת אתגר שונות וגולשים במגלשות. ומכיוון שחושבים כאן על כל פרט, יש בחצר מסלול נוסף המונגש לבעלי מוגבלויות.

כדי שהילדים ייהנו באמת מחדוות הגילוי, הם נדרשים לחלוץ נעליים בכניסה למוזיאון. ברגע שהם חופשיים מנעליים ומתרוצצים ברגליים יחפות על רצפת המוזיאון, הם כבר מרגישים בנוח לספוג חוויות חדשות ומבינים שבמוזיאון הזה לא רק שלא כתוב "נא לא לגעת", אלא מותר להסתובב בחופשיות ולחוות את המוזיאון עם כל החושים. לכך יש להוסיף עוד כמה פרטים שמעצימים את החוויה. המוזיאון מושקע, חדש ומעוצב באופן שובה לב. צוות גדול של מדריכים זמין כל הזמן בכל המתחמים ועונה על השאלות. כל התחנות מתוחזקות היטב, ולמרות מספר המבקרים הרב, כמעט ולא נתקלנו במתקנים שלא עבדו או בכאלה שנראים בלויים ומשומשים מדי. הכל ביחד יוצר מוזיאון ברמה בינלאומית שהביקור בו משאיר טעם של עוד.


 



לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...