תפריט עמוד

מהר טייסים לעין טייסים

הפעם נצא למסלול קצר, מוצל בחלקו, הכולל מעיין. ראשית המסלול באנדרטת ההנצחה של חיל האוויר, הנותנת לטיול מימד אקטואלי עגום. הסיום הצונן - מעודד יותר

עונה מומלצת: כל השנה.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: בינוני, יש ירידה תלולה.
אורך המסלול: כשני קילומטרים עם אפשרות להארכה.
משך המסלול: כשעה וחצי.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 9, מבואות ירושלים
הגעה מהמרכז: נוסעים בכביש מס' 1 (ירושלים-תל אביב) עד מחלף שער הגיא. פונים דרומה, לעבר בית שמש בכביש מס' 38. כעבור חמישה קילומטרים, בצומת אשתאול, פונים שמאלה (מזרחה) בכביש מס' 395. חולפים על פני המושבים כיסלון ורמת רזיאל וכעבור תשעה קילומטרים פונים ימינה בעקבות השילוט להר טייסים. ניתן לפנות תחילה למצפור ולאחר מכן להמשיך אל רחבת ההנצחה.
ציוד נדרש: נעלי הליכה, כובע, מים לשתייה, בגד ים, פנס.
הקפצת רכב לנקודת הסיום: מהר טייסים חוזרים אל כביש מס' 395 וממשיכים בו ימינה (מזרחה) לעבר צובה וירושלים). חולפים על פני הפנייה שמאלה לקיבוץ צובה וכעבור 300 מטר לערך פונים ימינה בדרך עפר אל עבר עין טייסים. הדרך מסומנת בסימון שבילים ירוק ומשולטת היטב. כעבור שלושה קילומטרים לערך מגיעים לרחבת חנייה הסמוכה למעיין.
• עין טייסים מוגדר כשמורת טבע. לינה והבערת אש במקום אסורים בהחלט!

הר טייסים, כמו המעיין הנמצא בשיפוליו המזרחיים, מנציח בשמו אירוע כאוב שהתרחש כאן במלחמת השחרור. מטוס קרב שפעל במערכה להבקעת המצור על ירושלים וכיבוש הכפר בית מחסיר, נעלם ולימים נמצאו שרידיו כאן. בעקבות מציאת שרידי המטוס הוחלט להקים במקום את האנדרטה החיילית של חיל האוויר ולהנציח את הדבר גם בשמו של המקום.

ממצפור הר טייסים נשקפת תצפית רחבה במיוחד לעבר שפלת יהודה, מפגש נחל רפאים עם נחל שורק, צפון הרי חברון (אזור גוש עציון) והרי ירושלים. בדרך כלל השקיעות מכאן יפות במיוחד.

מהקצה המזרחי של רחבת אזור ההנצחה לנופלי חיל האוויר יוצא שביל צר מסומן בסימון שבילים שחור. השביל מתפתל וגולש במדרון תוך שהוא חולף בין נטיעות אורנים של קק"ל לשרידי חורש טבעי. בהמשך המורד חוצה השביל השחור דרך עפר מסומנת כחול. מתחתיה הולכים ומתרבים הטראסות ושרידי בוסתני הפרי, שטופחו כאן עד מלחמת השחרור. בין העצים תאנים, זיתים, גפנים ואף כמה לימונים ואגוזי מלך שעדיין נותנים פריים. נופים יפים נשקפים מכאן לעבר ערוצו המיוער של נחל צובה והלאה מזרחה לעבר העיר ירושלים.

לקראת סיומו מגיע השביל אל גולת הכותרת – עין טייסים. זהו מעיין שכבה הנובע מעל שכבת חוואר מוצא המונעת מהמים את המשך חלחולם בקרקע. כדי להגביר את שפיעת המים נחצבה כאן ניקבה קטנה. כיום, לצורכי תמיכה, בנויה קשת אבן ציורית סביב פתחה. מי המעיין נשפכים אל בריכה בנויה, שנועדה בעבר לצורכי השקיית חלקות שדה קטנות. כיום איש אינו משתמש במים אלו לחקלאות. המים משמשים בעלי חיים המגיעים להרוות ממנה את צימאונם ומטיילים טובלים בה כדי לצנן את גופם.

מהמעיין ממשיך השביל השחור במורד. כאן הוא בנוי ממדרגות אבן מסודרות ותוך מספר דקות מגיעים אל דרך הרכב המסומנת ירוק. למעשה, אפשר לפסוח על המסלול ולהגיע עד כאן ברכב (ראו הנחיות לגבי הקפצת רכב לנקודת הסיום). לעומת זאת, המעוניינים בהארכת המסלול יכולים להמשיך רגלית לאורך דרך העפר המסומנת ירוק, עד שמגיעים בסמוך לכניסה לקיבוץ צובה. הדרך חולפת בין נטיעות אורנים מעל ערוצו של נחל צובה ונשקפים ממנה נופים על כל הסביבה הקרובה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהרי ירושלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1
הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1

אוויר הרים צלול כיין, ואם כבר יין – גם זה יש ובשפע, ארוחות היישר מהשדה אל השולחן ולילה מושלם בחדר שכולו בנוי מעץ אורן פיני. כל אלה נמצאים במרחק קצרצר מירושלים, ממש ליד הכביש המהיר, והם מזכירים לנו ...

ביקור-צילום במערת הנטיפים
ביקור-צילום במערת הנטיפים

"בין החרוטים והפטריות וצבירי הסטלקטיטים והסטלגמיטים, מתבוננים בי בעלי חיים קדמונים; יצורים אגדתיים ודמויות זומבי מהסרטים. בתצורת הגיר הגדולה לימיני אני יכול להבחין באוסף פרצופים הנדחקים אל תוך האבן, מגוחכים, מאיימים, מתריסים, כמו יצאו היישר ממכחולו של הירונימוס ...