תפריט עמוד

כנסיות ביפו

סיור במגוון הכנסיות של יפו מספר את סיפורו של פטרוס, שליחו של ישו שפעל בעיר, אבל גם את סיפורה של העיר על מגוון הזרמים והעדות שחיו בה לאורך ההיסטוריה

ביפו, שאינה ידועה בקדושתה (ליהודים ולערבים), יש ריכוז כנסיות מהנאים והמגוונים בארץ. הן אולי לא רבות וחשובות כמו אלה של ירושלים או של בית לחם, אבל הן שייכות למי שאפשר לכנותו הדור הבא של הנצרות, לפטרוס, שליחו של ישו וידידו, שאחראי להפיכת הנצרות לדת פתוחה ונגישה ובמידה רבה גם להפצתה ברחבי העולם.
מרבית הכנסיות של יפו ממוקמות בעיר העתיקה, בין כיכר קדומים לנמל, ומדרום לעיר העתיקה לאורך רחוב יפת, מה שמאפשר לבקר בכולן או לבחור רק אחדות מהן. אם מגיעים לסיור קצר אפשר לבקר בכנסיות העיר העתיקה, שבראשן כנסיית פטרוס הקדוש, ואם זמנכם בידכם כדאי להגיע גם לכנסיות שברחוב יפת. מרחיקי הלכת יוכלו להתחיל במושבת הטמפלרים, לצעוד אל העיר העתיקה ואל כנסיותיה, לרדת אל השכונה המרונית ולחזור דרך רחוב שערי ניקנור אל רחוב יפת ואל כנסיותיו. בסוף המסלול אפשר לנסוע לאורך רחוב יהודה הימית ודרך בן צבי, להגיע לאבו כביר ולבקר בכנסייה הרוסית.


כנסיית פטרוס הקדוש: האפיפיור הראשון
זו הבולטת, הידועה והמתוירת מבין כנסיות יפו, בעיקר בשל מיקומה, בשל מגדל הפעמונים שלה ובשל האירועים שפקדו אותה במהלך ההיסטוריה. הכנסייה הפרנסיסקנית (קתולית) ממוקמת בכיכר קדומים, בפינה הצפון-מערבית של גבעת יפו והיא משקיפה אל המפרץ ואל תל אביב. הכנסייה היתה הכנסייה המרכזית של העדה הקתולית ביפו עד להקמתה של כנסיית אנטוניוס הקדוש בשנת 1932, ונציגות האפיפיור יושבת כאן מאז 1993. היום היא משמשת בעיקר את העובדים הזרים.
כנסיית פטרוס הקדוש והמנזר הצמוד לה נבנו על שרידי מצודה צלבנית (שמגדלה עדיין שם), שעמדה על שרידי כנסייה ביזנטית. במאה ה-17 התירו העות'מאנים לפרנסיסקנים להתיישב במקום, אז נבנתה כאן אכסניה ששימשה את עולי הרגל לירושלים ולפי המסורת גם את נפוליאון שהתאכסן בה בעת מסע הכיבוש שלו בארץ ישראל בשנת 1799. שרידי האכסניה נמצאים בסמוך לכנסייה. הכנסייה הנוכחית נבנתה בראשית המאה העשרים בסגנון הבארוק עם אולם ארוך ותקרה מעוגלת הנישאת על עמודים מסיביים. בניגוד למרבית הכנסיות הפונות מזרחה, כנסיית פטרוס הקדוש פונה מערבה, אל רומא, לשם נשלח פטרוס, והכיוון שממנו הגיע המלאך מיכאל אל חלומו של פטרוס, שעל פי המסורת התרחש כאן. בחצר הכנסייה ניצב פסלו של לואי התשיעי מלך צרפת, שהתקדש במסורת הנוצרית בשל חלקו במסעי הצלב. את קירותיה מעטרים ציורי שמן המתארים את ג'ורג' הקדוש נלחם בדרקון ובחזיתה ציור שבו נראה המלאך מיכאל נגלה לפטרוס.
כתובת: כיכר קדומים, מפרץ שלמה 1
שעות פתיחה: ב'-שבת 11:45-8:00, 17:00-15:00, א' 19:00-15:00
טלפון: 03-6822871

פטרוס הקדוש היה אחד מ-12 השליחים של ישו ונחשב האפיפיור הראשון. לפי האמונה הנוצרית, חלום שחלם בבית שמעון הבורסקאי שביפו נתן אישור לאכילת בשר פיגולים ולהטבלת גויים ובכך סלל את הדרך להפצת הנצרות (מעשי השליחים י'). המסורת הזאת הפכה את ביתו של שמעון הבורסקאי ואת יפו בכלל לאתר עלייה לרגל לצליינים מרחבי העולם. לפי המסורת שוכן הבית הסמטת שמעון הבורסקאי 8 בצד הדרום-מערבי של העיר העתיקה, והוא האתר בעל החשיבות הרבה ביותר לנוצרים ביפו. בהמשך נבנה בו מסגד, מה שמעורר מחלוקת בנוגע לבעלות על המקום ולא מאפשר לו לתפקד כאתר תיירות.

כנסיות באזור רחוב יפת: מסדר הקדושים
כנסיית ג'ורג' הקדוש – הפטריארכיה היוונית-אותודוקסית
ג'ורג' הקדוש (איוס גיאורגיוס), אחד מ-14 הקדושים הפטרונים והקדוש החשוב ביותר בנצרות האורתודוקסית, גדל בלוד ושם הוא גם קבור. הוא ידוע בעיקר בשל האגדה שלפיה הרג דרקון. המתחם היפואי משתרע מפרויקט אנדרומדה לכיוון מערב כמעט עד לבית מיומנה. במאה ה-19 שיפצו היוונים-אורתודוקסים את הכנסייה, את המנזר ואת מוסדות העדה בעזרת כסף שהרוויחו מהשכרת חנויות בשוק א-דיר, מיזם של העדה שנבנה ממזרח למתחם השעון.
בכנסייה מתקיימת פעילות רבה של הקהילה היוונית-אורתודוקסית, נערכות בה חתונות של בני העדה וממנה יוצאות הלוויות.
כתובת: לואי פסטר 5-1
שעות פתיחה: לאורך כל שעות היום.

כנסיית סנט אנטוני
הכנסייה, שנבנתה ב-1932 ובחזיתה צריח מחודד שבו שעון, היא היום הכנסייה הקתולית המרכזית של יפו. היא נקראת על שמו של נזיר פרנסיסקני בפדובה, פטרון הפרנסיסקנים. אחיות המנזר שימשו אחיות בבית החולים הצרפתי. היום משמשת הכנסייה את העובדים הזרים. לכנסייה צמוד בית הספר טרה סנטה. אפשר לבקר בה באופן חופשי למדי ולשוחח עם הנזירים.
כתובת: יפת 51
שעות פתיחה: ב'-ו' 18:00-10:00, א' 19:00-9:00, שבת 18:00-11:00
טלפון: 03-5133800


כנסיית אנטוניוס הקדוש – הכנסייה הקופטית
הקופטים, נוצרים מצרים, הגיעו ליפו במאה ה-19 בעקבות פלישת אברהים פחה לארץ ישראל וב-1855 הקימו את הכנסייה הבולטת בכיפתה האדומה. היא נקראת על שם אנטוניוס הקדוש שחי כנזיר במדבר במצרים במאה הרביעית לספירה ונחשב מייסד הנזירות הנוצרית. מתחם הכנסייה סגור ויש בו מלון מוזנח ולא פעיל אך בעל מראה ארכיטקטוני נפלא וגן עם באר מים ותעלות השקיה. בדרך כלל הכנסייה סגורה, אפשר לנסות לדפוק על השער ולקוות שיגיח האח ויפתח.
כתובת: אבינרי 58

שעות פתיחה: משתנה

הכנסייה המרונית: לבנון ביפו
הכנסייה המרונית ממוקמת בקצה הדרומי של רחוב הדולפין שבשכונה המרונית היפואית התחומה בין רחוב יהודה הימית מצפון, רחוב שערי ניקנור מדרום, יפת במזרח והנמל במערב. המרונים הם עדה נוצרית דוברת ערבית שצמחה בצפון סוריה ומרכזה בלבנון והיא משתייכת לכנסייה הקתולית. הכנסייה שביפו נבנתה ב-1904 בידי איסקנדר עוואד, סוחר מרוני ששימש סוכן לחברת הנסיעות של תומס קוק ביפו ובנה את הקטע המערבי של רחוב רזיאל (בוסטרוס). במקום שוהים נזירים מרונים מלבנון.
בסמוך לכנסייה המרונית שוכנת כנסיית גברת הבשורה (סיידה אל בישרה) המוקדשת לבשורה שבישר המלאך למרים על הולדת ישו. היא נבנתה ב-1928 ולידה ניצב מגדל פעמונים, שריד מכנסייה קדומה יותר.
כתובת: הדולפין 22
שעות פתיחה: משתנה
טלפון: 03-6823314

הכנסייה הרוסית-פרובוסלאבית על שם פטרוס הקדוש: בדרך לירושלים
הכנסייה הרוסית שוכנת כשלושה קילומטרים מצפון-מזרח ליפו, הרחק מרחוב יפת ומהעיר העתיקה. מתחם הכנסייה משתרע על פני 32 דונם ובמרכזו ניצבת הכנסייה הפרובוסלאבית הבולטת למרחוק על צריחיה, מגדל הפעמונים שלה וגגה האדום. שטחה, השוכן בין רחוב הרצל לרחוב לבון, נטוע כמעט כולו אורני סלע, מה שהופך אותו לאחת הריאות הירוקות והנחמדות של החלק המזרחי של יפו-תל אביב. אל הכנסייה מוביל כביש צר הסלול בין בניין בית הספר לטבע לבין סניף צער בעלי חיים עד לרחבת חניה שבה נמצא שער הכניסה.
המתחם כולל גם בית קברות יהודי עתיק, וב-1835 מצא בו האב אברהם נורוב קבר שיוחס לטביתא, צעירה יפואית שפטרוס הקדוש הקים לתחייה לאחר שחלתה ומתה. סיפור הנס המופיע בברית החדשה (מעשי השליחים ט' 43-32) הוא נדבך נוסף בקשר שבין פטרוס ליפו ובזכות הקבר התקדשה הכנסייה. הקבר הוא חלק ממערכת כוכים וזיהויו נשען יותר על משאלת לב ופחות על זיהוי ודאי. בית הקברות פתוח רק בחג הפסחא.

ב-1874 רכש הארכימנדריט אנטונין קפוסטין את החלקה שסביב הקבר וב-1888 החלו לבנות את הכנסייה על פי תוכנית של אדריכל שהגיע מרוסיה. הבנייה הושלמה ב-1894 והמתחם הפך לתחנה בדרך עולי הרגל הרוסים מיפו לירושלים. מיקומה של הכנסייה בגבולה המזרחי של יפו ובקרבת הכפר אבו כביר (שנעלם במלחמת העצמאות והפך לקריית שלום), מסמן שכאן היתה התחנה הראשונה ליוצאים מיפו בדרך לירושלים והאחרונה לבאים מירושלים או מרמלה אל העיר. גם מיקומו של סביל אבו נבוט (רהט שתייה שנבנה לנוחות עולי הרגל הנוסעים ליפו וממנה) על דרך בן צבי, כקילומטר לכיוון מערב, מסמן כי זו היתה התחנה ההגיונית ליוצאים מיפו.
ב-1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, גורשו הרוסים מהמקום והכנסייה שימשה את קציני הצבא התורכי. עד סוף המנדט הבריטי היתה הכנסייה בידי הכנסייה הרוסית הלבנה הגולה( נאמנתו של הצאר המודח) ולאחר קום המדינה עברה לרשות נציגי הפטריארך המוסקבאי ולידי הכנסייה האדומה. החל ב-1968 מתנהל מאבק משפטי בין פלגי הכנסייה הרוסית, האדומים והלבנים, כשהאחרונים תובעים את השבת הנכס לידיהם.
כתובת: רחוב 3938 (כניסה מרחוב הרצל)

שעות פתיחה: משתנה.

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...