תפריט עמוד
לראשונה מזה 50 שנה שפית אישה בצרפת זוכה בשלושה כוכבי מישלן. המדריך האדום של מישלן – התנ"ך של המסעדות – העניק לאן-סופי פיק (37) את הדירוג הגבוה ביותר על עבודתה במסעדת La Maison Pic בעיר ולנס, שבדרום-מזרח צרפת. כך מדווח אתר הגארדיאן. פיק מנהלת את מטבח המסעדה המשפחתית כבר למעלה מעשור, והיא האשה הרביעית שזוכה בתואר היוקרתי של מישלן. בזאת מצטרפת פיק לשלוש שפיות איטלקיות שזכו בדירוג זהה.

לא קל לאשה לזכות בשלושה כוכבי מישלן. בצרפת – המשימה אף קשה במיוחד. העולם הגסטרונומי הצרפתי נחשב לזירה הנשלטת על ידי גברים. ברשימת 20 השפים העשירים בצרפת, שפרסם העיתון "לה פיגרו" – פיק היא האשה היחידה.

אך התקשורת הצרפתית מוקסמת מפיק. אחד ממבקריה אף ציין באמפתיה כי מדובר בהתמודדות ב"עולם המשופם הנצחי של מטבחים שנשלטים על ידי גברים". למרות הבחירה הלא שגרתית, נראה שגם מדריך מישלן עומד בחזית הביקורת: "מדריך מישלן נולד במאה ה-20 ונשאר תקוע במאה ה-20", אומר פרנסואה סימון, מבקר המסעדות של העיתון "לה פיגרו". לדבריו, המדריך הוא "כמו אשה זקנה שעומדת ברחוב וצועקת – אף אחד כבר לא מקשיב".

שושלת גסטרונומית מכובדת
פיק הגיעה לבישול העילי בשלב מאוחר יחסית בחייה. היא נצר לשושלת גסטרונומית מכובדת: סבה ואביה קיבלו אף הם שלושה כוכבי מישלן. פיק גדלה בסמוך למסעדה המשפחתית – חדרה היה ממש מעל המטבח – וגדלה בתחושה שעתידה במסעדה. עם הזמן הדירה רגליה מעבודות המטבח ונסעה אל מחוץ לצרפת, ללימודי ניהול.

בגיל 23 חזרה לצרפת; באתר הבית שלה מספרת כי חזרה בעקבות אהבתה האמיתית – בישול. חודשים ספורים לאחר שובה לצרפת, נפטר אביה, ואט אט עברה האחריות על המסעדה לרשותה. בתוך חמש שנים הפכה פיק – שפית ללא השכלה קולינרית רשמית – לבעלת העסק, החליפה את הצוות ושינתה את התפריט.

תחום ההתמחות של פיק הוא דגים. באתר הבית של המסעדה מספרת פיק שניתן לסכם את הבישול שלה בשלוש מילים: כבוד, טעם ופשטות. פשטות, מסתבר, היא מושג יחסי, לפחות כשמציצים בתפריט המסעדה. הנה כמה מנות לדוגמה: למנה ראשונה, צדפות במרינדה עם טבעות סלרי, צלופח מעושן, רכיכה ופטריות כמהין שחורות. למנה העיקרית אפשר להזמין את אחת ממנות הדגל של המסעדה: דג בס טרי, המוגש עם סוכריות אויסטרים, צ'טני מלפפון ורוטב וודקה ולימון. ולקינוח: פחזניות ברוטב שוקולד וג'לי עם פירות טרופיים.

מה אומרים הכוכבים של מישלן?
יש להניח ששלושת הכוכבים שקיבלה פיק יביאו לה הרבה סיקור תקשורתי, הרבה סועדים וכתוצאה מכך גם הרבה כסף. המשוואה פשוטה: עלייה בכוכב = עלייה בהכנסות. ומה בעצם אומרים הכוכבים של מישלן? כוכב אחד מציין "מסעדה טובה ברמתה". שני כוכבים מציינים: "בישול מצוין, המסעדה זכאית לסטייה מהדרך" ואילו שלושה כוכבים מציינים: "מטבח יוצא מן הכלל, המסעדה ראויה לטיול מיוחד".

היוקרה הרבה של המדריך הושגה בין היתר הודות למקצועיות ולהגינות בהן הוא מאופיין. המבקרים מגיעים למסעדות בלי להודיע, במכונית פשוטה ולבושים בטעם אך באופן ממוצע. במידה והם מזדהים, הם עושים זאת רק בתום הארוחה, לאחר ששילמו. לפעמים, לאחר שהזדהו, הם מסיירים במטבח ומשוחחים עם השף והבעלים. שלא כמקובל בענף, במישלן אין ארוחות חינם.

כשכוכב במישלן יכול לחרוץ גורלות ולקבוע אם מסעדה תאבד את המוניטין שלה ויחד איתו את האורחים ואת ההכנסות, שפים רבים נכנסים ללחץ. כמה שפים כבר התאבדו לאחר שאיבדו כוכב במישלן או חששו לאבדו. בפברואר 2003 התאבד השף ברנאר לואזו לאחר שרווחה השמועה שהוא הולך לאבד את הכוכב השלישי. אלמנתו, דומיניק לואזו, שומרת עד היום על הכוכב השלישי ביחד עם השף פטריק ברטון.

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...