תפריט עמוד

יפו – פינות חמד ומקומות מיוחדים

מעבר לכיכר השעון, שוק הפשפשים והנמל, יפו מציעה אינספור פינות חמד, אתרים נחבאים ומסעדות קטנות ומיוחדות. הצצה ליפו הפחות מוכרת

יפו, אחת מערי הנמל העתיקות בעולם, לא רק שאינה שוקטת על שמריה, למעשה כיום, אלפי שנים אחרי שקמה, היא תוססת, מלאת חיים ולא מפסיקה להתחדש. אין פלא שרבים מגיעים ליפו (בעיקר בסופי שבוע אבל לא רק) כדי לבלות, לאכול ולשוטט בסמטאות היפות. יש כאן שילוב מוצלח בין חדש לישן, בין דתות ואמונות שונות, בין בתי אוכל מסורתיים למסעדות שף נוצצות. הוסיפו לכך את מתחמי הבילוי השוקקים ואת הטיילת היפה שנמתחת לכל אורך קו החוף ותבינו מהו סוד הקסם היפואי.

עבור רבים יפו היא כיכר השעון, שוק הפשפשים, הנמל והרובע העתיק, אבל יפו טומנת בחובה עוד הרבה מקומות, חלקם מוכרים פחות, אחרים בגדר סוד הידוע רק למקומיים. נביא כאן כמה מהמקומות הללו – מסעדות, אתרים, חוף אחד ומסלול טיול קליל ונגיש, שלמרות זאת לא כולם יודעים עליו. את הכתבה מלוות תמונות של הצלם היפואי רפי פסח.

בתי יפו העתיקה מצד אחד, הים מהצד השני, וממול – גורדי השחקים של תל אביב

טיילת חוף הים
נתחיל בטיול: כולם מכירים את הטיילת של תל אביב, שעוברת לאורך כל חופי תל אביב ומציעה דרך קלה ונעימה לטייל ברגל או באופניים, לעשות ג'וגינג, לצפות בלהטוטנים ובמתופפים שהודו זורמת להם בדם גם הרבה אחרי הטיול הגדול, לשבת בבית קפה או במסעדה המשקיפים על הים. אבל לא רבים יודעים כי הטיילת לא מסתיימת בגן צ'רלס קלור בתל אביב. היא ממשיכה גם ביפו, עוברת דרך הנמל, מדרון יפו שבקצה שכונת עג'מי ומסתיימת בחוף גבעת עלייה. בתחילת הטיול תוכלו לצפות בעיר העתיקה של יפו החולשת על הים – מראה היאה לגלויית נוף מתקתקה, בהמשכו תראו סירות דייגים צבעוניות בנמל, מדרון ירוק עם מתקני משחק במקום שבו עמד פעם "הר הזבל" שחצץ בין עג'מי לים ובסופו תוכלו לרחוץ באחד החופים היפים של תל אביב – יפו, שכמו יפו כולה הוא מקום שבו בני כל הדתות נהנים מהחול והמים זה לצד זה.


הטיול לאורך הים ביפו מזמן מפגש עם מראות וצלילים לא צפויים

איפה? לבאים מצפון (הכיוון המומלץ לתצפית היפה ביותר) – הטיילת מתחילה מדרום למוזיאון האצ"ל, עוברת לאורך רציף העלייה השנייה, חוצה את הנמל ואת פארק מדרון יפו ומסתיימת בחוף גבעת העלייה.

בית הפסיפס
אוצר יפואי מדהים: מזה עשרות שנים יוסי לוגסי יוצר פסיפסים בדירתו שברחוב יהודה הימית ביפו. כל קיר, כל מרפסת וכל פינה שהיתה פעם פנויה מכוסים ביצירות פסיפס שישאירו אתכם פעורי פה לנוכח העמל, הדיוק והסבלנות שהושקע כאן. את מי תראו? יותר נכון לשאול את מי לא תראו. יש כאן דיוקנאות של ראשי ממשלה ושל נשיאי ישראל, זמרים וגיבורי תרבות, דמויות תנ"כיות, רבנים, אפילו דגם שמדמה כיצד ישראל נראית מטלסקופ החלל האבל. לא רק שהדמויות דומות מאוד למקור, הן אפילו מביעות רגשות אנושיים. לוגסי מקבל את המבקרים בחיוך ומוליך אותם בנבכי עבודותיו. באותה הזדמנות אפשר לשמוע ממנו סיפורים על יפו של פעם וזאת של ימינו.
איפה? יהודה הימית 26, יפו. הביקור רק בתיאום מראש. טלפון: 03-6820753

שוק הפשפשים מציע כל מה שחפצתם בו, וגם לא מעט דברים שלא ידעתם שאתם זקוקים להם

מדרון יפו
עד אמצע שנות ה-2000 שכונת עג'מי היפואית, למרות ששכנה ממש מעל הים, היתה חסומה מהחוף על ידי ערמות עצומות של פסולת, שכונו "הר הזבל" בפי התושבים המתוסכלים. אתר הפסולת הארור נסגר כבר ב-1988, אבל עברו לא מעט שנים עד שהפסולת פונתה והשטח טופל והוכשר. כיום במקום שהיה אחד העצובים ביפו יש פארק ירוק ויפה עם מדשאות נרחבות, מתקני משחק לילדים, שבילי הליכה ומסלולי אופניים, מצפור ואמפיתאטרון קטן. על הים אפשר לצפות מכל פינה, כולל ממרפסת דק נאה. בין אם תבואו לכאן בהרכב משפחתי בשבת בצהריים או עם בן זוג רומנטי לשבת אל מול השקיעה, אין ספק שהזבל הפך למכרה של זהב.
איפה? לאורך חוף הים בין נמל יפו לחוף גבעת עלייה, כניסה מרחוב קדם 73

מדרון יפו. ערמות הפסולת שחצצו בין שכונת עג'מי לים פונו ובמקומן הוקם פארק ירוק ויפה

כנסיית פטרוס הקדוש
מגדל הפעמונים של כנסיית פטרוס הקדוש חולש מעל בתיה של יפו העתיקה והוא הפך לחלק בלתי נפרד מקו הרקיע האייקוני של העיר. אינספור מבקרים בכיכר קדומים, שבלב יפו העתיקה, חולפים על פני הכנסייה הגדולה אבל רק מעטים נכנסים פנימה. בפנים תופתעו אולי לגלות פאר והדר מהסוג שיש בכנסיות בארוקיות באיטליה – ויטראז'ים ססגוניים, פסלים ואיקונות ממלאים את החלל המרשים, שמעליו יש תקרה מקומרת. בכנסייה יש יצירות אמנות ובהן סצינות מחייו של פטרוס, אחד מ-12 השליחים של ישו. הכנסייה נבנתה על המקום בו, על פי האמונה הנוצרית, קיבל פטרוס מסר אלוהי כי מותר לאכול אוכל לא כשר, ובכך למעשה פתח את הדת החדשה בפני מאמינים לא יהודים. לצד הכנסייה יש מנזר יפה, שלמרות מידותיו הנאות הוא משמש בית לנזירים בודדים שהתקבצו לכאן ממדינות רחוקות.
איפה? כיכר קדומים. הכנסייה פתוחה בפני מבקרים, מלבד בזמן שנערכות בה תפילות

כנסיית פטרוס הקדוש. עיצוב בארוקי עשיר | צילום: ברטולד ורנר

בית יצחק שדה
אחרי תום מלחמת העצמאות קיבל יצחק שדה, מי שהיה המפקד הראשון של הפלמ"ח, בית נאה ביפו, מוקף בגינה גדולה ומשקיף על הים. שדה, שכונה "הזקן", הספיק לגור בבית רק שנים ספורות בטרם נפטר ב-1952 והוא בן 62 בסך הכל (מה שמעניק גוון אירוני לכינויו). בשלוש השנים שבהן חי בבית, שדה אירח בו רבים ממנהיגי ומצביאי המדינה הצעירה לצד משוררים ואנשי רוח. אין פלא שכולם נהרו לכאן – מלבד אישיותו הממגנטת של בעל הבית, המיקום הנפלא ובעיקר הגן המדהים שעוצב בידי אדריכל הנוף אברהם קרוון (אביו של הפסל הנודע דני קרוון). לא תראו כאן שיחי ורדים או פרחים ענוגים. הצמחייה מתאימה לרוחות הים והאדמה הדלה ומשתלבת באופן מושלם בכחול הים המבצבץ מכל עבר.


בית יצחק שדה. הבית, שבו יצחק שדה התגורר אחרי תום מלחמת העצמאות, מוקף בגן נהדר 

בבית מתגורר יורם, בנו של יצחק שדה, ואולם יש בו חדר הנצחה שפתוח למבקרים (רק בסיורים מאורגנים הנערכים מדי פעם ובתיאום מראש בלבד). בחדר אפשר לראות את מיטתו של שדה, ספרים ותמונות, אוסף של כלי נשק ומפות קרב ממלחמת העצמאות.
איפה? רחוב זיכרון קדושים 3. אנא זכרו כי זהו בית פרטי ואין להיכנס לחצר או לבית ללא הזמנה ובתיאום מראש.

חוף גבעת עלייה
בקצה הדרומי-מערבי של יפו נמצא חוף מקסים ונעים, שמשמש את אוכלוסיית העיר וכמה יודעי דבר, שיודעים כי החוף כמעט אף פעם לא צפוף וכי יש כאן חניה (ללא תשלום), משאב עירוני נדיר במיוחד. המפרץ הקטן מתחבר לטיילת של מדרון יפו (ראו למעלה) ויש בו רצועת חוף רחבה למדי, תחומה בחומת סלעים. את המגע הקישוטי נותנים עצי דקל וקשתות. יש כאן שירותים ציבוריים, מלתחות, סככות צל, כיסאות ומיטות שיזוף להשכרה ובעיקר – תחושה יפואית אמיתית. במקום נמצאת גם מסעדה ים תיכונית טובה במיקום נהדר – קסיס
איפה? ליד רחוב בת גלים

חוף גבעת עלייה, החוף הדרומי ביותר ביפו

איפה כדאי לאכול?
אם פעם באו ליפו בעיקר כדי לאכול חומוס (מצוין) או דגים, היום יש כאן מגוון קולינרי מרשים ביותר – ממקומות אוכל עממיים ועד מסעדות שף יוקרתיות. נביא לכם כאן, על קצה המזלג, המלצות לכמה מקומות אוכל ביפו, בעיקר כאלה שפחות מוכרים לבאים מחוץ לעיר – וסליחה מראש עם מקומות ידועים ונפלאים כמו עלי קרוון, קפה יפו, פועה ורבים אחרים.

מסעדות באזור שוק הפשפשים. ביפו יש היצע עצום של בתי אוכל – משיפודיות וחומוסיות ועד מסעדות שף נוצצות 

מסעדת קלמטה. הדבר הראשון שתופס את העין הוא הנוף המדהים אל הים. הדבר השני הוא האוכל היווני, שמקבל כאן פרשנות אישית של השף. בין המנות בתפריט: דגיגי ים מטוגנים, קלמרי צרוב ברוטב טחינה ופילה לברק צרוב. וכדי להתחבר לזמן ולמקום, כדאי לקנח בכנאפה ביתית ומצוינת.
איפה? כיכר קדומים 10, אתר אינטרנט 

שיפודי זיקה. אוהבי שיפודים יחגגו כאן עם שפע של אפשרויות, מהבאנליות (פרגיות, קבב וכדונה) ועד הפרועות (שקדי עגל ושאר חלקי פנים). הבשר טוב, מידת הצלייה מדויקת והמחירים נוחים.
איפה? יפת 160, טלפון: 03-5062104

מרכז החומוס האסלי. אם מבקרים מבחוץ מגיעים בהמוניהם לעלי קרוון (ונדהמים לעיתים מהתור האינסופי), יפואים שאנחנו מכירים מעדיפים את המקום הזה, שנראה קצת כמו מערה ומגיש, לצד חומוס על שלל צורותיו (מסבחה, חומוס עם בשר וצנובר ועוד) גם קובה מעולה. בשבתות גם כאן יש לפעמים תור לא קצר.
איפה? יפת 73, טלפון: 03-6813435

מלבי דג'אני. דור שלישי לעושי מלבי יפואיים

מונקה. לא פחות משהיא ארצם של השיפודים והחומוס, יפו היא גם מעוז של האוכל הבולגרי ומונקה היא מקום טוב להתחיל בו את המסע הקולינרי בעקבות המטבח הנפלא הזה. יש כאן קבב (איך לא?) מצוין, מוסקה, כבש בתנור ומגוון נאה של ממולאים. יודעי דבר והרפתקנים חסרי מורא יזמינו מנה של מרק שקמבה חמצמץ העשוי מקיבת פרה.
איפה? יהודה הימית 15, טלפון: טלפון: 03-6820723, אתר אינטרנט 

יאפא ספרים וקפה. חנות ספרים מקסימה שהיא גם בית קפה קטן ובה בעת אי של דו קיום. על המדפים יש ספרים בעברית, אנגלית וערבית (עם דגש על המצב החברתי הסבוך באזורנו, אבל לא רק). בתפריט הקולינרי – מג'דרה עם יוגורט, סלטים טריים, מאפה פילו ממולא בבשר ושזיפים. ויש גם קפה מצוין.
איפה? יהודה מרגוזה 33, טלפון: 03-6815746 אתר אינטנרט

יאפא ספרים וקפה. אי קטן של דו קיום

מלבי דג'אני. עזבו את הקינוחים המתוחכמים והמעוטרים למשעי, תנו לנו פודינג מוצק שעליו מטופטפות טיפות של מי ורדים ואנחנו מאושרים. אוהבי מלבי, כמונו, חייבים לעצמם עצירה קצרה במלבי דג'אני, שם בני הדור השלישי לעושי מלבי מגישים גרסה חלבית, גרסת פרווה (על בסיס מים) וגרסת שוקו, עם רוטב מתוק בדיוק במידה הנכונה וטעם חלק ושמנתי. 
איפה? שדרות ירושלים 96

רוצים משהו מהיר ומשביע? בדוכן של פלאפל חמידו תקבלו מנה טריה, טעימה ועם הרבה סלטים שאפשר לצרף לכדורים החמימים. איפה? שדרות ירושלים 127

כדור פלאפל של חמידו. טרי, טעים ומשביע

מתחשק לכם משהו מתוק? בגלידרייה כפיתולינה שבשוק הפשפשים יש מבחר נאה של גלידות טריות שמוכנות במקום כל יום. איפה? עולי ציון 9

איפה לישון?
אם התאהבתם בקסם של יפו ואתם רוצים לשהות בה יותר מכמה שעות, למה שלא תישארו ללילה (או שניים או יותר)? בלב יפו, צמוד לשוק הפשפשים התוסס ודקות הליכה ספורות מהנמל ומיפו העתיקה, שוכן מלון בוטיק חדש ומשוקע – מלון מרגוזה. מרגוזה מציע מיקום מצוין, אווירה יפואית אותנטית, חדרים נעימים במיוחד ונוף עירוני נהדר, והכל ממש בלב ההתרחשות.

מלון מרגוזה, מלון בוטיק חדש ליד שוק הפשפשים, חמש דקות הליכה מיפו העתיקה ומהנמל

במלון מרגוזה יש 35 חדרים נוחים ונעימים, עם מיטות איכותיות במיוחד, טלוויזיה חכמה שמאפשרת לצפות בערוצי טלוויזיה, להאזין לתחנות רדיו, להתחבר לכמה ערוצי אינטרנט ולקבל מידע עדכני על מזג האוויר וכדומה. עוד בחדר – ערכת קפה, מיני מקרר, כספת המתאימה למחשב נייד, ובחדר המקלחת יש ראש מקלחת זוגי. לכל חדר יש מרפסת המשקיפה על שוק הפשפשים ויפו העתיקה. בכל רחבי המלון יש אינטרנט אלחוטי חינם. וכשרוצים לצאת מהחדר, כל אפשרויות הבילוי והטיול ביפו נמצאות ממש מולכם – משוק הפשפשים, שאפשר למצוא בו כל מה שחשקה נפשכם (וגם מה שלא ידעתם שתרצו), לצד בתי קפה ומסעדות מיוחדות והרבה מוזיקה והתרחשות לילית, דרך סמטאות יפו העתיקה עם הגלריות ובתי האבן היפהפיים ועד לנמל המתחדש, שיש בו אפשרויות אוכל ובילוי מרובות.


חדר במלון מרגוזה. בכל חדר יש מרפסת צמודה ממנה נשקף נוף עירוני מלבב

איפה? רחוב אברהם אבן שושן 1, פינת יהודה מרגוזה 29, טלפון: 03-6805050, אתר אינטרנט

לקריאה נוספת:

טיול ביפו: אדריכלות והיסטוריה 
טיול ביפו: אדריכלות והיסטוריה
יופיה של יפו ניכר בה גם אחרי שנים של הזנחה. כמעט בכל קרן רחוב, מבנה או סמטה התהלכו ופעלו ערבים ויהודים, בריטים ותורכים, שליטים ופועלים, וכולם השפיעו על אופיה ועל האזור כולו. סיור אדריכלות והיסטוריה

 

יפו העתיקה וסביבתה: טיול 
יפו העתיקה וסביבתה: טיול
יפו יפה תמיד, לא רק בלילות. טיול עירוני נינוח וקל המתאים לכל המשפחה

 

כנסיות ביפו 
כנסיות ביפו
סיור במגוון הכנסיות של יפו מספר את סיפורו של פטרוס, שליחו של ישו שפעל בעיר, אבל גם את סיפורה של העיר על מגוון הזרמים והעדות שחיו בה לאורך ההיסטוריה

 

שוק הפשפשים ביפו - סיור יפואי 
שוק הפשפשים ביפו – סיור יפואי
שוק הפשפשים ביפו הפך בשנים האחרונות למתחם בילויים תוסס, גם אחרי שהחנויות והדוכנים נסגרים. מסעדות חדשות ומעוצבות, מלון בוטיק בלב השוק, בירה ואוזו שנשפכים כמים – הצעה לכמה בילויים יפואים שיזכירו לכם, כדברי השיר, כי זוהי יפו שחודרת כמו יין לדם

 לדף הפייסבוק של רפי פסח >>

 

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...