תפריט עמוד

יער חוף הכרמל – בין הר לים

האדם הקדמון, שהתגורר במערות בשולי היער, היטיב לבחור את מקום מגוריו. יער עופר, הנקרא גם יער חוף הכרמל, הוא היער היחיד בישראל שצופה אל הים. בחורף ובאביב מלווה את המטיילים פריחה נהדרת

יער עופר, הממוקם במורדותיו המערביים של הכרמל, מציע שבילי הליכה מענגים,
רשת מסועפת של שבילי אופניים, פינות נוף שובות לב ושפע של שקט ושלווה. האדם הניאנדרטלי, אשר התגורר במערות שבשולי היער לפני כ-100 אלף שנה, היטיב לבחור את מקום מגוריו. תכול הים מתערבב כאן בתכול השמים והנוף הנשקף מרהיב. למעשה, זהו היער היחיד בישראל הצופה לים, ומכאן גם שמו הנוסף – יער חוף הכרמל.

גם יער זה, כיערות אחרים בארץ, סיפק בתחילת דרכו לא מעט עבודה לעולים החדשים שגרו במושבי הסביבה. התושבים נטעו בו בעיקר אורן ירושלים, אך גם אורן ברוטיה, אורן הצנובר, אורן קנארי, וכן ברושים, חרובים ומיני איקליפטוס. בניגוד ליערות אחרים, כאן לא נוצר יש מאין. בעבר היה רוב שטחו של הכרמל מכוסה חורש של אלונים ואלות, ומצוקת הקיום האנושית הביאה להשחתתו. רק כאשר האורנים שניטעו על שרידיו הגיעו לגבורות, ענפיהם שחו וגזעיהם נטו, עלה החורש הטבעי והחל לצמוח מחדש. כיום היער הוא שעטנז מופלא של חלקות אורנים שנטע האדם וחלקות חורש טבעי של אלונים ואלות. אל כל היופי הזה מתלווים פריחתם הצהובה של שיחי הקידה, המוסיפה לאווירה נופך מתקתק, ושיחי הלוטם על צבעי הוורוד-לבן התינוקיים שלהם.

תצפית על מושב צרופה מיער חוף הכרמל | צילומים: אולגה גנזר

הנוף המרשים של המדרונות התלולים הוא פרי עבודתם רבת השנים של כוחות טבע כבירים. לפני מאות אלפי שנים היו פני הים גבוהים מאשר בימינו והגיעו עד לקצה הרכס. הגלים שהיכו ברכס יצרו בחלוף הזמן את המצוקים התלולים. מי הגשמים, שחרצו בגיר הקשה, יצרו את הנקיקים ואת המערות ופיסלו בהם צורות מיוחדות. לאבנים ולעצים נוספות בעונתן פריחות מרהיבות. הכרמלית, למשל, שהיא צמח סגלגל וזעיר המקדים לפרוח בחורף, מכסה משטחים רחבי ידיים. עוד בולטים בפריחתם המקומית כלניות, צבעונים, רקפות, נרקיסים ואפילו סחלבים.

מי ברכב, מי ברגל, מי באופניו
ליבו של היער הוא מצפה עופר, שבמרכזו מגדל התצפית של קק"ל. המקום קריר ונעים גם באמצע הקיץ, ומתקני המשחק שכאן יצהילו ליבם של ילדים. אסור לטפס על המגדל, אך גם ממרגלותיו נשקפת תצפית נפלאה על נופיהם המרהיבים של יישובי מישור החוף, השדות החקלאיים, מטעי הבננות ובריכות הדגים, ומעבר לכל אלה – הים הכחול על חופו המפורץ.

מגדל התצפית של קק"ל בלבו של היער

כל מטייל יוכל למצוא ביער את מסלול הטיול המתאים לו, אם כי בחלק גדול מן השבילים אי אפשר לנסוע במכונית פרטית מפאת תחזוקתם הירודה – עובדה שוודאי תשמח את בעליהם של רכבי השטח. ביער עוברת דרך נוף מסומנת ירוק המיועדת לרכב פרטי.

תחילתה בכביש 7021 וסופה בחניון אתאטורק הסמוך לכביש 4. שזורות בה נקודות תצפית נהדרות, כמו מצפור מיכל – שממנו יוצא שביל הליכה קצרצר, מצפור המכתש – עם פינת פיקניק הפונה לנוף חקלאי נהדר, ומצפור סיגי, על עץ האורן הגדול שבו, השח מכובד אצטרובליו.

גם מסלולי הליכה לא חסרים כאן. אחד הפופולריים שבהם הוא נתיב נחל המערה, שאורכו כ-10 ק"מ, מהלך צעידה של כחצי יום. רוכבי האופניים אף הם רוחשים ליער חיבה יתרה בשל מסלולי הרכיבה הרבים שהותוו בו, ובהם סינגלים ברמות קושי שונות.

מסלולי טיול ביער: הליכה מתונה, עלייה תלולה וצל
נקודת מוצא: חניון הזיתים שביער חוף הכרמל

נקודת סיום:
משרדי קק"ל, מדרום לכביש 7021

איך מגיעים?
בצומת עופר שבכביש 4 פונים מזרחה לכביש 7021. בפנייה הראשונה פונים ימינה (דרומה), וכעבור 200 מ' רואים משמאל את חניון הזיתים.
סוג המסלול: שני מסלולי הליכה מעגליים וביניהם נסיעה קצרה ברכב

משך הטיול:
4-3 שעות בנינוחות

עונה מומלצת:
כל השנה, בעיקר בחורף ובאביב

מפת המסלול (לחצו עליה להגדלה):

הטיול שלנו בנוי משני מסלולי הליכה מעגליים החולפים במעבה היער, וביניהם נסיעה בת דקות אחדות. שני המסלולים חוסים בצילם של אורנים ועצי חורש והם נעימים להליכה גם ביום קיץ חם. בחורף ובאביב מלווה את הדרך פריחה נהדרת, והירוק
המבהיק מכל עבר – תאווה לעיניים. שביל היער הקסום מיועד לכל המשפחה, כולל
זקנים וטף, ואילו שביל נועם, העולה ויורד בהר, מצריך מיומנויות של הליכה בשבילי עיזים.

מחנים את הרכב בחניון הזיתים (מספר 1 במפה). את עצי הזית, שעל שמם הוא קרוי, כדאי לפקוד בחודשי הסתיו (ספטמבר עד דצמבר), אז גדושים ענפיהם בפירות שמנמנים שאפשר למלא בהם את הכיסים. אם כי כדאי לזכור שהזית הוא עץ סירוגי, כלומר מניב יבולים יפים רק אחת לשנתיים.

מן החניון יוצא מסלול הליכה מעגלי מסומן היטב – שביל היער הקסום, שאפשר לצעוד בו במשך כשעה בקלילות ובנעימות, גם עם קטנטנים. מתחילים ללכת בשביל מסומן אדום, עוברים מעקף בקר (2 במפה), חולפים על פני עדר של פרות דשנות הרועה שם תדיר ,ופונים ימינה (מזרחה) לעבר שביל מסומן כחול. יער האיקליפטוס שפתח את המסלול מתחלף עכשיו לאיטו ביער אורנים דליל. השמש המבצבצת בינות לעצים מאפשרת לצמחייה העשירה לפאר את הקרקע. נפלאה במיוחד היא הקידה העולה באביב בשלהבות צהובות, כשהיא מוקפת בשפעת צמחים ענוגים הפורחים בשלל צבעים. אחרי 900 מטר השביל מתעקל צפונה (3) וכ-120 מטר אחר כך פונים שמאלה – (מערבה, 4 במפה) לשביל מסומן אדום. לקראת סופו של מסלול ההליכה, בסמוך לחניון, מגיע אקורד הסיום בדמותו של "חלון" הנפער בינות לעצים וחושף את תכול הים במלוא הדרו.

חוזרים לרכב (1) ועימו לעבר כביש .7021 כשמגיעים לכביש פונים בו ימינה (מזרחה), נוסעים קילומטר ושוב פונים ימינה (דרומה, 5 במפה) על פי השילוט לדרך עפר מסומנת ירוק המוליכה למשרדי קק"ל. חונים בסמוך למשרדים (6) ופוסעים לעבר השביל הרחב הפונה דרומה לכיוון ההר. בפנייה הראשונה (7) פונים ימינה (מערבה) על פי השילוט לשביל נועם.

אחרי 200 מטרים פונים שמאלה (8) עם הסימון הירוק, מותחים רגליים והלאה – לטיפוס. השביל הצר חולף בין עצי אורן וחורש סבוך. הפריחה כאן מועטה, מרבית הצמחים אינם מסוגלים לעמוד בצל הכבד. המתנשמים והמתנשפים אשר אינם מורגלים בעליות יכולים לעצור לדקה או שתיים, או יותר, להתרווח על אחד הסלעים ולהתבונן סביב. השביל מוצל וקרירות נעימה מדגדגת בעורף. לאחר עלייה תלולה אך קצרה מגיע השביל למישור וממשיך על פני צלע ההר. מכאן הסימונים אינם סדירים וכדאי מאוד להיזהר שלא לטעות בדרך. כאשר מגיעים לכבשן הסיד (9), שידע ימים נאים יותר, מסתיים סימון השבילים הירוק. מכאן ממשיכים צפונה בשביל ישראל עוברים את 7 והולכים בחזרה לעבר משרדי קק"ל (6).

מידע מעשי
מיקום: הרי הכרמל || שטח: 17 אלף דונם, מתוכם 10,000 דונם יער נטוע ו-7,000 דונם חורש || כניסה: מכביש 4 פונים בצומת עופר מזרחה לכביש 7021, שממנו מתפצלות כניסות אחדות, חלקן להולכי רגל וחלקן לרכב. || חניונים ומתקנים: החניון המרכזי הוא חניון המגדל, הסמוך למגדל התצפית, ובו מתקני משחק לילדים, מים, שירותים ותצפית יפה לכרמל ולקו החוף. מתאים ל: רכב פרטי, רכב שטח, אופניים, הולכי רגל, משפחות, רומנטיקנים וחובבי פריחה. || שילוט והכוונה: חלקי || הכניסה: חופשית || מפת טיולים וסימון שבילים: הכרמל (מס' 4)

בתמונה הראשית: יער חוף הכרמל, מבט ממגדל התצפית של קק"ל | צילום: יעקב שקולניק

____

מתוך "ספר היערות", מאת ענת מדמוני, בהוצאת מפה – מיפוי והוצאה לאור. להזמנת הספר >>


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.