תפריט עמוד

ים המלח – ניסים ונפלאות

במקום הנמוך בעולם, לצד הים המלוח בעולם, שיאים נשברים ללא הרף: אפשר לשכשך בג'קוזי הנמוך בעולם, לרבוץ על החוף הנמוך בעולם ולצפות במלחייה שהיא גם הכי גבוהה וגם הכי נמוכה בעולם

אנשים צפים במים, צפים על הגב במים שמנוניים כווזלין מדולל, קוראים בעיתון "ג'רוזלם פוסט" ולא שוקעים. רגע, זה לא הכול. אנשים יוצאים מהמים, נמרחים בבוץ שחור, משתזפים על פני חוף חצצי באוויר העשיר בברום ובשאר גזים מרגיעים. מכל עבריהם נובעים אל פני השטח מים לוהטים מסריחים מגופרית, צוקים תלולים מתנשאים בגבם, ולפחות על אחד מהם, המכונה "אשת לוט", מסופר שהיה פעם גברת שהעזה להביט לאחור.

על פני צוק אחר ששמו "מצדה" המיתו את עצמם מאות בני-אדם לפני אלפיים שנה וזכו לתהילת עולם. צוק שלישי, ששמו "הר סדום" עשוי כל כולו סודיום כלוריד, כלומר – הוא בסך הכול גרגר עצום של מלח בישול. האנשים המרוחים בבוץ שוכבים שתי פסיעות מסדום, שלוש מעמורה. בכל רגע עשוי להיפער תחתם "בולען" – בור פתאומי שיעלים אותם, וחוץ מזה, הם האנשים המרוחים בבוץ הכי נמוכים בעולם.

ים המלח אינו הנקודה הנמוכה ביותר על פני כדור הארץ. תהום מריאנה שבקרקעית האוקיינוס השקט ראויה לתואר הזה, וביבשת אנטארקטיקה יש כפי הנראה נקודות נמוכות יותר שאינן מצויות בקרקעית הים אבל קרח מכסה אותן כליל. ים המלח, אם כן, הוא השטח החשוף הנמוך ביותר בעולמנו והוא הולך ונהיה נמוך יותר. לעת עתה מצויים פני הימה כ-415 מטר מתחת פני הים. לפני שלושים שנה עוד עמדנו על כ-385 מטר בלבד. התהליך טבעי, אבל בני האדם מאיצים אותו ומשחיתים את הסביבה המדברית הנדירה. אנחנו הורגים את ים המוות באיטיות ובינתיים מקצינים את שיעור המינרלים שבו לטובתם של תיירי מוזרות החולים בפסוריאזיס.

ים המלח. אנשים צפים במים, קוראים עיתון, ולא שוקעים | צילום: דניאל צ'צ'יק

מלונות ים המלח אינם שוכנים לצד ים המלח. למעשה, מלבד אכסניית הנוער בעין גדי, שום מקום לינה אינו שוכן לחופיו שבעבר הישראלי. כל קומפלקס הלינה המפואר של עין בוקק בנוי היישר על בריכות הייבוש של מפעלי ים המלח. סוללות עפר עצומות נמתחות מן המלונות הלאס וגאסיים בסגנון בנייתם לעבר ירדן ודחפורים עמלים סביבם ללא הפסק כיד להפיק אשלג. כך זוכים התיירים בטורקיז עז יותר ואף אחד לא מתלונן יותר מדי.

הירדנים אמנם הקדימו אותנו והקימו את המוזיאון הנמוך ביותר בעולם בעבר השני, אבל לנו יש את "הפארק הנמוך ביותר בעולם", את "מועדון הלילה הנמוך ביותר בעולם" ואת "סניף המקדונלדס הנמוך בעולם". קחו בחשבון שאם מלונות עין בוקק, לצד מלונות העבר הירדני, הם המלונות הנמוכים בעולם, הרי שגם כל מה שנמצא בקומותיהם התחתונות הוא הנמוך בעולם, ובטוח שיש גם כאן כמה שיאים: הג'קוזי הכי נמוך בעולם, הסאונה הכי נמוכה בעולם, הלובי הכי נמוך בעולם, המאפרה הכי נמוכה בעולם, דבק השטיחים הכי נמוך בעולם, מִנהל מזון ומשקאות הכי נמוך בעולם, וכן הלאה.


ועד שיא פלאי: צלילה בים המלח. מה מסתתר מתחת למים?

המלחייה הגדולה בעולם, קונסטרוקציה אימתנית בגובה עשרה מטרים, מוצגת בחזית מלון הוד כגימיק חינני. היא מצליחה בעת ובעונה אחת להיות המלחייה הגבוהה בעולם והנמוכה בעולם. הישג כזה לא הולך ברגל ואפילו לא צף על הגב. יצירה הזויה אחרת: פסל ברזל בצבעים שובבים של שלושה פועלים שעירי חזה המפעילים אסדה, מוצב מול הכניסה למפעל האשלג, אבל ליופיו האמיתי של ים המלח אחראי למרות הכול הטבע. מבוכי החוואר שבדרך לנאות הכיכר מהפנטים בפיתולים אפרפרים. במערת הקמח נהגו לחלוף המוני מטיילים מדי יום, פשוט כדי להתמלא באבק לבן (בעת כתיבת ספר זה המערה סגורה בשל סכנת התמוטטות). אדים עולים מבין סלעים צהובים וכתומים, נמרים מטיילים בין אתרים היסטוריים מימי המרד הגדול ובחורי ישיבות בבגדי ים נסחפים בלילה אל מעבר לגבול בעוד הליקופטרים מחפשים אחריהם בהיסטריה. אין כמו ים המלח.

איפה היינו?
סלע אשת לוט ניצב מעל כביש 90, כשני קילומטרים מצפון למפעלי ים המלח, ולמעשה מדרום לים המלח עצמו; הר סדום מתנשא ממש מעליו, ומישור אמיעז (שבו מערת הקמח) מאחוריו. יתר התופעות והאתרים המתוארים כאן פרושים לאורך כביש 90 ולחופיו של ים המלח.

לחצו להגדלה

__

מתוך הספר "ארץ הפלאות" מאת יובל בן עמי, צילומים דניאל צ'צ'יק, הוצאת עם עובד

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.