תפריט עמוד

יוון – אל השלכת האחרונה והשלג הראשון

אח בוערת, מאכלי תנור חמים, רומנטיקה נעימה כרוכה בתוך צעיף חמים. צבעי שלכת מעורבים בלובן צח של שלג טרי, מוזיקת רמבטיקו מסעירה, נסיעת שטח בנופי כפרים, נהרות ורכסים אדירים. יופייה החד פעמי של יוון ההררית בחורף

בחודשי החורף יוון נשטפת באנרגיות חדשות המרחפות באוויר, אנשיה של יוון יוצאים לחגוג את בוא השלג בשירה, בכמיהה ליוון של פעם, בריקוד ובבילוי. מועדוני המוזיקה מתמלאים בהמון, אוזו וצ'יפורו מחלחלים עמוק לעורקים, הידיים נשלחות לצדדים, כוס המשקה מונחת על הרצפה וריקוד סוער ממלא את הבמה.

כניסה למועדון יווני בתחילת החורף מזמנת חוויה חד פעמית של תשוקה וגעגוע. במשך חודשי הקיץ היוונים עבדו, ואילו עתה בחדשי החורף הם סופסוף מתפנים למוזיקה שהם כה אוהבים ולריקוד. יוונים רבים גודשים בסופי שבוע את המועדונים, אווירה מחשמלת באוויר, כולם צפופים מחכים שהערב יתחמם ואז… רבטיקו – שרים, מתרגשים, בוכים, רוקדים, מדליקים נרות. ומיד לאחר מכן מוזיקת ציפטדלי משתלטת על המועדון – הנשים מתחילות להרים את הערב לספרות אחרות בריקודים דמויי ריקודי בטן, חושניות בכול תנועה, ריקוד על השולחנות כבר כתבנו?


אחרי שעבדו כל הקיץ, בחורף היוונים מתפנים למוזיקה שהם כל כך אוהבים ולריקוד | צילומים יזהר גמליאלי

הקור מביא עמו מאכלי חורף מיוחדים עם ניחוחות שונים, פלפלים ועגבניות ממולאים, שלל מרקים מהבילים, פטריות ברטבים, כבש מתובל בתנור וחצילים בארומה הררית מיוחדת. האוכל היווני מפתיע בפשטותו, אך לעיתים ה"גאונות היא בפשטות": סלט יווני ביוון הוא סלט יווני, לא מעוצב, לא מתוחכם – פשוט טעים! גבינה מותכת נמסה בפה ואם לא חושבים על החבר כולסטרול, אי אפשר להפסיק לאכול אותה. צלעות כבש מעט שרופות בקצה, עם אורגנו, בלי מזלג… ביוון לא מגישים צלעות כבש ביחידות, אלא בקילו! כמה כיף לאכול בידיים באופן בלתי אמצעי ולהרגיש הכי נוח עם זה.


מאכלי תנור, מתענוגות הטיול החורפי ביוון

ארוחת ערב לאורה של האח הבוערת באווירה אינטימית של טברנה או משפחה יוונית היא חוויה אחרת. יש שקט מיוחד כששלג בחוץ, הוא בולע את כל רעשי הרקע, רק קולו של הרמץ באח נשמע.

עת יורד השלג, יוון "מתאפרת" בגוונים מסעירים. צבעי שלכת מעלים ש"שכחו" לנשור, נהרות צלולים בצבעי טורקיז, אגמים בצבעי כחול, יערות אשוחים בירוק, גגות כפרים הנראים כפטריות אדומות והשלג הלבן מעצים כל צבע. הנסיעה בתוך יערות עצי אשור בצפונו של חבל אגרפה או ביער זגרדניה הצפוני מכניסה אותנו לתפאורה של סיפור מהאגדות. שלג לבן מכוסה בעלים בגוונים רבים, נחלים ומפלונים בכל פינה, כל רוח קלה מעיפה ים של עלים אל האוויר, ומדי פעם, אם ממש יש מזל, דוב חום חוצה את הדרך.


שלכת וטורקיז. נהר טריקריוטיס באבריטניה, צפון יוון

נסיעה מעל אגם פלסטירה, הנראה כאגם ניו זילנדי לכל דבר, או טיול בשולי אגם קרמסטון נותנים תחושה שנשפך הרבה צבע כחול לתוך המים. דמיינו שאתם בראש הר, טובלים בשלג, צופים אל מפרצי אגם מופלאים בכחול עמוק. ויש גם את אלה שלא יכולים בלי טבילה באגמים גם בחורף…


השתקפות בכפרי זגוריה, חבל איפירוס

סיפורי עם ומיתולוגיה יוונית מלווים כמעט כל פינה ביוון. סיפורים על מסעות גדולים, בריאת העולם, היבריס וסיפורי אהבה בלתי נשכחים. כמה יפה לשמוע מיתולוגיה ולטייל בתפאורה המתאימה, להבין איך ביוון הקדומה אהבה ונפש לעולם אינם נפרדים, איך "נחה עלינו המוזה" ברכס הליקון, למה דלפי היא מרכז העולם, ולמה הפחד מפני עכבישים נקרא ארכנופוביה.


אגם קרמסטון מראש רכס אלסטיה

נלמד על אורחות חייהם של תושבי ההרים, נבין לעומק למה בחרו לחיות במקומות כה קשים למחייה, איך למדו לפצח את סוד ההישרדות, נחשף לתרבות ההררית המיוחדת שהתפתחה אי שם ברכס הפינדוס. נבקר בתחנות קמח בתוך קניונים חבויים בלב ההרים, נכנס למנזרים מוסתרים בהם החביאו ולימדו ילדים יוונים בחשאי בתקופת הכיבוש העות'מאני, נבין את החשיבות העצומה של ערמונים ואגוזי המלך בכל כפר בהרים. כשנקשיב לשפה של אנשי הרים, היא תישמע כמו יוונית קצת אחרת – יש ביטויים וז'רגון מיוחד וגם אוזן בלתי מיומנת תוכל לחוש ב-ל' המתגלגלת ובחיתוך המילים. ככה זה בהרים, לא מבזבזים אנרגיה על הגייה נכונה, חיתוך המילים מאפשר לצעוק מצד אחד של הנהר לצדו האחר.


שטיח חום אדמדם בסתיו ביוון

רוחב הלב של תושבי ההרים אינו בר השוואה לשום מקום ביוון, הפשטות והבלתי אמצעיות נותנים תחושה חמימה של "להיות בבית", דוקא אלה שאין להם מעריכים את הנתינה, לא תפגשו רוחב לב של איש הרים אצל אנשי העיר.


טיול ביוון ההררית מלמד על חייהם של אנשי ההרים ולתרבות המיוחדת שהתפתחה שם

נחשוף את מסתורי הפלא המכונה מטאורה, תצורות גיאולוגיות מופרעות עליהן האדם מיקם מנזרים. מטאורה היא דוגמה שלעיתים למרות התערבותו של האדם – הנוף הועצם! המנזרים בראשי המצוקים נראים במבצרים שנחתו מהשמיים וטיול בין המצוקים וכניסה למנזרים בחורף מקנה למטאורה את האווירה החסרה בקיץ. פתאום אין עשרות אוטובוסים בכניסה לכל מנזר, לנזירים יש דקה לנשום ולקבל אורחים, יש תחושה שהמנזר מחכה לביקור שלנו. הקיץ החם והתיירות המאסיבית הורסים את האווירה המיוחדת שיכולה להיות במטאורה, ומי שמטייל בחורף לא מפספס אותה.


חציית יער מברומטה באבריטניה

נצא רכובים על רכבי שטח אל ארץ ההרים, ניסע בשלג טרי – נצליח לחצות רכסים גדולים, נגיע לשולי אגמים ולכפרים שהתושבים בהם יהיו מופתעים לגלות שבתוך כל החורף הזה מישהו מגיע לבקר, נחצה נחלים קטנים. בין יער לכפר נגיע ל"סוד הגן הנעלם" של יוון, אותו אף היוונים עצמם אינם מכירים. ליוון פנים רבות ואנו נראה את יוון היפה מכולן. נפעיל את כל החושים על מנת להכיל את החוויה האדירה לצלילי המנוע של הג'יפ ומוזיקת הרבטיקו.

 

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון יוון

הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון
הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון

בימי השלטון העות'מאני, זכה חבל זגוריה בצפון יוון לפריחה. הטורקים העדיפו שלא להשחית את זמנם בקרבות באזור הפראי והנידח. במקום זאת, הגיעו השלטונות להסכם עם תושבי זגוריה והעניקו להם, תמורת מיסים גבוהים, זכות לממשל עצמי. זגוריה נעשתה אזור ...

טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית
טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית

טיול ג'יפים ביוון ההררית מוביל אל לב האזורים הכפריים היפים ביותר, בין פסגות מושלגות, קניונים עמוקים, בריכות מים צלולות, נחלים שמעליהם גשרי אבן עתיקים, רועים המוליכים את הצאן למרעה, מוזיקה וטעמים מקומיים בטברנות כפריות והרבה ירוק מכל עבר

ריביירת האולימפוס בצפון יוון
ריביירת האולימפוס בצפון יוון

גם למי שטייל ונפש ביוון פעמים רבות מחכות הפתעות משמחות. בין הר לים, בצפון יוון, נמתחת ריביירת האולימפוס, מקום מושלם לנופש ולטיולים באזור ירוק ושופע מים, עם מנזרים תלויים, כפרים הרריים וערים יפות. את ההנאה משלימים האוכל היווני ...