תפריט עמוד

טרנבה, סלובקיה: הצצה לשכיות החמדה

מסע טעימות מוקפד ומסקרן של כמה משכיות החמדה במחוז טרנבה במערב סלובקיה מגלה ערים עתיקות, יקבי יין (במקרה זה יין דבש ייחודי), אתרי ספא, פארקים ירוקים, מערת נטיפים מסתורית וטירות נישאות

אם תשאלו את פרנסי העיר טרנבה (Trnava) שהיא בירת המחוז הקרוי בשם זה – אחד משמונה המחוזות בסלובקיה, מה הייחודיות במקום הזה? יש בהחלט מצב שהם יציגו בפניכם מפה של יבשת אירופה. קל לראות שהעיר טרנבה וגם העיר פישטני (Piestany) הידועה יותר במחוזות הספא שלה, ממוקמות איך שאומרים במרכז היבשת. המיקום הגיאוגרפי שלהן על צמתי דרכים ונתיבי מסחר מרכזיים ברחבי היבשת עיצב במידה רבה את האופי והמבנה של המקומות הללו. במונחים עכשוויים, תושבי הערים הללו יכולים להגיע באמצעות כבישים מהירים לכמה מערי הבירה היותר מרתקות של היבשת, כמו פראג, ווינה, בודפשט, כולן במרחקים של 2-4 שעות נסיעה. לא יותר.

אני חבר בקבוצה של אנשי עיתונות ודיגיטל המתמקמת בעיר פישטני ומסיירת במערב סלובקיה. המדריכות שלנו מלשכת התיירות המקומית במחוז, מסדרות עבורנו מסע טעימות מוקפד ומסקרן של כמה משכיות החמדה במחוז: ערים עתיקות, יקבי יין (במקרה זה יין דבש ייחודי), אתרי ספא, פארקים ירוקים, מערת נטיפים מסתורית וטירות נישאות.

אזור הספא, פישטני (צילום באדיבות לשכת התיירות)

אזור הספא, פישטני (צילום באדיבות לשכת התיירות)

ארץ של טירות ואגדות

סלובקיה עצמה עמוסה טירות, שחלקן נבנה כבר בסוף התקופה הרומית ובתחילת ימי הביניים. לכל טירה צורה משלה כאשר התפקיד המרכזי שלה היה, בעת בנייתה, הגנה על הגבולות ועל נתיבי הסחר. רק בתקופה המודרנית יקבלו הטירות תפקידים אחרים, וישמשו במגוון של תפקידים, החל כאתרי שימור ומורשת ואתרי תיירות אטרקטיביים, וכלה באתרי אמנות ומוזיאונים ובתי אירוח ייחודיים.

המגוון עצום ושובה את הלב. אנחנו ישובים באוטובוס תיירים קטן ומידי פעם, אי שם באופק, מבליחה לה טירה קסומה כאילו נקלענו בטעות לארץ האגדות. לא הצלחתי לקבל מספר מדויק של הטירות בסלובקיה, אבל אפשר בהחלט לקבל מושג מסוים, ואולי גם הצצה על הייחודיות שבהן ביצירת אמנות מרהיבה מגולפת בעץ המכונה "בית-לחם בעץ" (Wooden Bethlehem).

טירת Smolenice

טירת Smolenice

העבודה המופלאה הזאת מצויה בכפר Rajecká Lesná בצפון סלובקיה. היא נבנתה במשך 15 שנים על ידי אמן סלובקי בשם ג'וזף פקארה. בנוסף למוטיב המרכזי שלה; חייו והולדתו של ישו בבית לחם, היא גם ממחישה משהו מההיסטוריה של המדינה, כולל כמובן כמה מהטירות היותר ידועות המצויות בה.

"בית-לחם בעץ" – המדריכה מיכאלה הנמרצת מסבירה

המורשת ההיסטורית של סלובקיה גדושה בטלטלות פוליטיות ששינו את גבולותיה פעם אחר פעם, החל מהמאה החמישית לפנה"ס כאשר שבטים קלטים התיישבו באזורים הללו, במקביל להם שבטים גרמאנים, ומאוחר יותר, שבטים סלאבים נודדים. אם נאיץ מעט את שעון הזמן קדימה לתקופה המודרנית, ציון דרך מרכזי, אפילו דרמטי  בהיסטוריה של המקום היה פירוקה של הקיסרות האוסטרו-הונגרית במלחמת העולם הראשונה. סלובקיה צורפה למוראביה ובוהמיה כדי ליצור את צ'כוסלובקיה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, המדינה הפה להיות גרורה של גרמניה הנאצית. שנים אחר כך (1992) היא פוצלה שוב והפכה למה שהיא כיום הרפובליקה הסלובקית.

זמנים אפלים

משהו מההיסטוריה הזאת אנו חווים בעיר קטנה בשם סרד ("Sered"), המצויה כרבע שעה דרומית לעיר טרנבה. סרד מונה כ-15,500 תושבים והיא ממוקמת על הגדה הימנית של הנהר Váh, אחד מיובלי הדנובה. בשנת 1941 הוקם בעיר מחנה עבודה ליהודים בפיקוחה של מיליציה ימנית ואנטישמית שכונתה משמר הלינקה. אופיו של מחנה העבודה היה דמוי "מפעל" ייצור שכלל סדנאות, וקבוצות עבודה שהועסקו בתחומים שונים של ייצור רהיטים, מכונות בגדים, שעונים, מזוודות ועוד ועוד.

אנשי הלינקה ניהלו את המקום באכזריות רבה והאסירים היו נתונים דרך קבע להשפלה, אלימות ועינויים פיזיים ונפשיים. כשלוש שנים אחר כך המקום נכנסו למקום יחידות אס אס והפכו אותו למחנה ריכוז אכזרי.

המחנה ב-סרד הוא היחיד מבין שלושה מחנות שפעלו בסלובקיה בזמן המלחמה. צריפי המחנה שוחזרו ובשנת בשנת 2016 הפכו למיצג חי של הזוועות שהתרחשו כאן. במקום הוקם מוזיאון שואה מרשים בסיוע ממשלת סלובקיה, המוזיאון הלאומי של סלובקיה ומוסדות יהודים שונים. המוזיאון מכיל תערוכות קבע, צילומים, מתקנים, מסמכים וחפצים שונים הממחישים במקצת את סיפורו הנורא של המקום.

מחנה הריכוז בעיר סרד

מחנה הריכוז בעיר סרד

יין, דבש!

ברטיסלבה, הבירה הסלובקית, קצת נרטבה לקראתנו. אבל הגשם שירד לא פגם ביופי העתיק שלה. העיר אינה שונה הרבה מבירות מזרח אירופאיות אחרות שרובן ככולן הינן שילוב מרתק בין בניינים מודרניים למבנים וצריחים מימי הביניים ומתקופות מאוחרות היותר. במרכז העיר עוד המטיר עלינו אמן מקומי אשכולות של בועות סבון חלולות שמלאו את האוויר בעיגולים שקופים עד שהתנפצו על הקרקע כשהן מותירות שלוליות קטנות ולחות. אי משם, כאילו מתוך אחת מצינורות הביוב התת קרקעיים, הגיח תושב מקומי, אולי עובד ניקיון – עשוי מתכת שביקש, כך נדמה, לבדוק מה קורה בעיר שלמעלה.

השייט שהיינו אמורים לעשות על הדנובה נדחה ומצאנו את עצמנו נוסעים ליקב קטן (Vina z mylna) באזור הכפר דולני (Dol'any). היין וגם ארוחת הערב שהוגשה לצידו היו נפלאים, אבל אי אפשר לדבר על יין באזור טרנבה מבלי להזכיר מוצר שכמעט ולא מיוצר בארץ ואני מדבר על יין הדבש.

בישראל, מכנים יין מהסוג הזה יין ה-תֶּמֶד (MEAD), כאן זהו יין שמיוצר מהדבש עם תוספת אלכוהול של בין 12-13 אחוז. אחד מיקבי הדבש הללו נמצאים בכפר בשם Dolná Krupá, כמה דקות נסיעה מהעיר טרנבה. במקום מצויה אחוזת יקב גדולה – Modelandia,  בה מוכרים בקבוקי יין לצד מוצרי קוסמטיקה וגם מסעדה גדולה. דבש הדבורים המגודלות במספר כוורות באזור הוא המקור, או כפי שמסבירה לנו המארחת: טעם היין הוא טעמם  של צוף הפרחים, הפירות, עשבי תיבול ופריחת העצים, ובעצם כל מקום אליו מגיעות הדבורים.

דבש הדבורים המגודלות במספר כוורות באזור הוא המקור

דבש הדבורים המגודלות במספר כוורות באזור הוא המקור

יין הדבש

יין הדבש

אי משם, כאילו מתוך אחת מצינורות הביוב התת קרקעים, הגיח תושב מקומי, אולי עובד ניקיון – עשוי מתכת שביקש, כך נדמה, לבדוק מה קורה בעיר שלמעלה. במדרכות ברטיסלאבה

אי משם, כאילו מתוך אחת מצינורות הביוב התת קרקעיים, הגיח תושב מקומי, אולי עובד ניקיון – עשוי מתכת שביקש, כך נדמה, לבדוק מה קורה בעיר שלמעלה. במדרכות ברטיסלבה

אי החלוקים הלבנים

ביום למחרת אנחנו מקבלים כמה שעות על מנת להתנסות במוצר, אולי היותר מפורסם של העיר: הספא. תיירות המרפא בעיר ובסביבתה הינה עסק כלכלי רב עוצמה. בסלובקיה עצמה, אני למד, יש יותר מ-1600 מעיינות תרמים עם מינרלים עשירים שחלקם נובע מעומק של יותר מ-2000 מטרים. המים הסלובקים הללו מכילים על פי הפרסומים תרכובות כימיות ספציפיות ובוץ גופריתי עם סגולות ריפוי ייחודיות, ומזינים תעשיית בריאות עצומה ששמה יצא בעולם כולו.

אנחנו ממוקמים במלון אספנדה (esplanade) בעיר פישטני – חלק מקבוצה צפופה של מלונות ספא המצויים במתחם ירקרק של דשא ועצים – המכונה לעיתים גם: אי הספא: מובלעת יבשתית קטנה על גדות הנהר Váh שמתחברת למרכז העיר באמצעות גשר גדול. מראה של תיירים המהלכים אנה ואנה באזור הזה כשהם לבושים חלוק, איננו בלתי שכיח בלשון המעטה.

חלק מהמים והבוץ הגופריתי מגיע מאחד היובלים החסומים של הנהר ומנביעות מקומיות. המים הללו, כך מסבירים לנו, הינם תוצאה של אינטראקציה רבת שנים בין מי הגופרית החמים לסלעים המקומיים ולתרבית חיידקים ייחודית. המדריכה מציינת כי הטיפולים במתחם מבוקרים על ידי צוותים מקצועיים של רופאים ואחיות. ובאשר למים, הם עתירי סגולות ומטפלים בצורה יעילה בחוליים רבים, החל מטיפול בדלקות, שיגרון, בעיות מפרקים ואוסטאופורוזיס, וכלה בשיכוך כאבים, בעיות לב וכלי דם וחיזוק מערכת החיסון.

כדי להגיע בצורה מהירה ויעילה מישראל לממלכת הספא בעיר פישטני, אפשר לנחות בשדה התעופה של וינה באוסטריה, ומשם לנסוע ברכב כשעה ועשרים דקות. בהחלט יתכן שהסידור הזה ישתנה בעתיד הלא רחוק. בדרך חזרה הביתה לווינה אנחנו עוצרים רגע בשדה התעופה הקטן והסימפטי של פישטני. בשנתיים האחרונות השדה קצת סבל מהתפשטות הקורונה, ובימים האלה התנועה בו עדיין מסתכמת לכמה טיסות צ'רטר, אבל יש הרבה תוכניות לעתיד, כמו שמספר לנו מנהל השדה. סביר להניח כי לא ירחק היום וחלק מתיירות הספא העולמית, תגיע ישירות לכאן.

מידע שימושי

מחוז טרנבה במערב סלובקיה ממוקם בסמוך מאד למספר ערים מרכזיות באירופה. לדוגמא: העיר טרנבה בירת המחוז מצויה – 45 ק"מ מברטיסלבה (שדה התעופה הבינלאומי), 110 ק"מ מוינה (שדה התעופה הבינלאומי), 215 ק"מ מבודפשט (שדה התעופה הבינלאומי) ו-400 ק"מ מפראג (שדה התעופה הבינלאומי).

יין דבש – ביקור ביקבים המייצרים יין דבש – ולקו, וטירת Smolenice. עוד מידע כאן: www.vcelco.sk וכאן: www.medolandia.com

Piešťany – עיר הספא המפורסמת נגישה בגלל נתיבי תחבורה ראשיים וגם הודות לנמל התעופה הסמוך. בעיר מצוי אי הספא המפורסם שמכיל ששה מלונות מרפא מפוארים, שחלק המהם שייך לרשת אירופאית גדולה: Ensana health spa hotel. המדובר במתחם הספא שהוא אחד הגדולים באירופה, המכיל, בין היתר, מעיינות מים מינרליים חמים בט' שבין 67-69 מעלות צלסיוס, בוץ גופריתי לגביו נטען שמכיל סגולות ריפוי ייחודיות מאחר והוא מכיל תכולה גבוהה במיוחד של גופרית, מימן גופרתי, ברום ומגנזיום.

מידע נוסף על תיירות הספא: https://www.ensanahotels.com/en/health-spa-hotels/destinations/slovakia/piestany וכאן: www.ensanahotels.com

שדה התעופה ב- Piešt’any – בשלב זה טיסות צ'ארטר מוגבלות. אבל יש תוכניות להרחיבן בעתיד הקרוב לטיסות בינלאומיות, כולל חידוש הטיסות לישראל. עוד פרטים כאן: www.airport-piestany.sk.

בחוצות ברטיסלבה

בחוצות ברטיסלבה

מפת טרנבה ומערב סלובקיה:

הכותב היה אורח משרד התיירות הסלובקי.

בתמונה העליונה: טירת Smolenice

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסלובקיה

ברטיסלבה: יפהפייה סלובקית
ברטיסלבה: יפהפייה סלובקית

בשנים האחרונות יותר ויותר מטיילים מגלים את ברטיסלבה, בירת סלובקיה. בעיר המקסימה תמצאו רובע עתיק, מצודה מרשימה, מוזיאונים מצוינים, מסעדות מזמינות וחיי לילה תוססים. והכל במחירים נוחים ביחס לערים אירופאיות אחרות

קושיצה – פנינה עירונית בסלובקיה
קושיצה – פנינה עירונית בסלובקיה

טיסות ישירות וזולות אל קושיצה, שבמזרח סלובקיה, מאפשרות לקפוץ לסוף שבוע קצר בעיר או לצאת ממנה לטיול ארוך יותר בהרי הטטרה היפהפיים. ומה עושים בקושיצה? עם מרכז עתיק מקסים, פארקים ירוקים, אטרקציות משפחתיות, קניות בזול ואפשרויות טיול מחוץ ...

סלובקיה: היפהפייה המתעוררת
סלובקיה: היפהפייה המתעוררת

סלובקיה, השוכנת בלב אירופה, סמוך לפולין וצ'כיה, היא גן עדן ירוק ושופע מים, עם רכסי הרים מרשימים, נהרות ומפלים, יערות ומערות, אטרקציות משפחתיות וטירות מהאגדות. ועכשיו, עם טיסות ישירות וזולות, כל הטוב הזה נגיש וקרוב מתמיד