תפריט עמוד

טריטאון, ניו יורק – נופי ההדסון

פחות משעה נסיעה ממנהטן שוכנת טריטאון (Tarrytown) על גדת ההדסון המזרחית, ומצטיינת במראות עוצרי נשימה על הנהר וצוקי הפאליסייד שמולה. בימים מהירים אפשר לראות מכאן את מגדלי מנהטן מסתמנים במרחק. אבל מה שמרשים כאן יותר מכל הוא הגשר הענק, טאפאן זי (Tappan Zee), אשר לרגליו ממוקמת העיירה.

הגשר הארוך, שנבנה ב-1956, חוצה את ההדסון במקום שאפיקו הרחב ביותר. ומה ההיגיון בבניית גשר במקום הרחב ביותר? בעבר יכלו המכוניות לחצות את ההדסון רק על גשר וושינגטון, המחבר את מדינת ניו-יורק עם ניו-ג'רזי, וכל דמי האגרה זרמו לקופתה של מדינת ניו-ג'רזי. וכדי שגם קופתה תתעשר, בנתה מדינת ניו-יורק את גשר טאפאן זיי, שצידו אחד במדינת ניו-יורק וכך גם צידו השני.

טריטאון – או "עיר המתמהמהים" – קיבלה את שמה משום שאיכרי הסביבה, כך מספרים, נהגו להשתהות בברים המקומיים ואיחרו לשוב לביתם. אפשר להגיע לכאן בכביש המהיר 87 North, יציאה 9. מכאן מגיעים למרכז העיירה, פונים שמאלה וממשיכים אל גדת הנהר. יש כאן פארק לא גדול עם דשאים ושולחנות פיקניק. אפשרות נוספת היא להגיע לטריטאון ממנהטן גם בשיט מהנה בנופי נהר ההדסון.

מידע לגבי שיט על ההדסון אפשר לקבל בטלפון: 1-800-5333779 ובאתר המעבורת

הציור והספרות
אחרי שקיבלו המושבות ביבשת החדשה את עצמאותן, ולאחר שהיה ההדסון לעורק תחבורה פעיל, עם פתיחת תעלת אירי ב-1825, החל חיפוש אחר זהות אמריקאית, שונה מזו של בריטניה ואירופה. הסגנון האמריקאי הראשון בציור ובספרות נקרא "אסכולת נהר ההדסון" ( Hudson River School). תומס קול, צייר צעיר, התיישב ב-1825 בעמק ההדסון וצייר את נופיו. לאחר מכן הצטרפו אליו אחרים, שהידועים בהם הם ג'ורג' אינס ופרדריק צ'רץ'. מאוחר יותר בנה צ'רץ' לעצמו חווילה מפוארת במעלה נהר ההדסון וקרא לה "אולנה". בציוריהם חגגו ציירים אלה את היפה והנשגב, כפי שהתגלו להם בנופיו הפראיים של עמק ההדסון.

ציורים מאסכולת נהר ההדסון אפשר לראות אם מתעכבים, בדרך חזרה מטריטאון, ב-Hudson River Museum שבעיירה Hastings-on Hudson, כמחצית הדרך בין טריטאון למנהטן, על כביש 9. זהו מוזיאון קטן ומקסים, שהקפטריה הנעימה שלו משקיפה על הנהר. פרט לציורי אסכולת ההדסון מתקיימות במוזיאון תערוכות עכשוויות מתחלפות, יש במקום פלנטריום, וילה ויקטוריאנית משופצת על רהיטיה האותנטיים ופעילויות לילדים.

כתובת: Warburton Avenue 511, Yonkers
טלפון: 1-914-9634550

טריטאון היתה גם מקום מושבו של הסופר וושינגטון אירווינג (1783-1859). הוא התפרסם בעיקר בשני סיפורים: האחד, "Rip Van Winkle", הוא חוני המעגל האמריקאי, הולך-בטל ושתיין, שישן במשך עשרים שנה והתעורר לעולם אחר. הסיפור השני, "Sleepy Hollow legend", הוא מעשה בשדים ורוחות, שמתרחש בבית הקברות בעיירה. אגדה זו מהווה את מוקד חגיגות ההאלווין הנערכות מדי שנה ב-31 באוקטובר באתרים שונים בעיירה, בייחוד בווילה המפוארת של וושינגטון אירווינג, Sunnyside, השוכנת לגדת הנהר מדרום לעיירה. הווילה המוקפת עצים עתיקי יומין וגנים הגולשים אל הנהר, שתוכננו על ידי הסופר עצמו, פתוחה למבקרים.

שעות פתיחה: ינואר-מרץ בסופי שבוע בלבד 17:00-10:00, אפריל-דצמבר 17:00-10:00
כתובת: West Sunnyside Lane, טריטאון
טלפון: 1-914-6318200

עוד חלונות של שאגאל
גם אחוזת לינדהרסט (Lyndhurst) שבקרבת מקום פתוחה למבקרים. זו דוגמה יפהפייה לסגנון בנייה גותי מונומנטלי, שהביאו איתם בעלי הממון לעמק ההדסון. כדאי מאוד גם לבקר ב-Philisburg Manor , הממוקמת מצפון לטריטאון. זו חווה משוחזרת של מהגרים הולנדים מהמאה ה-18, ובה טחנת מים גדולה עם גלגל עץ ענק, ביתו של בעל החווה, כמה פרות, עיזים ותרנגולות ומדריכים בלבוש של אותם ימים.

אחוזת לידנהרסט
כתובת: 635 South Broadway, טריטאון
טלפון: 1-914-6314481

אחוזת פיליסבורג
טלפון: 1-914-6318200

Kykuit, האחוזה המרהיבה של משפחת רוקפלר, שהתגוררה בה במשך ארבעה דורות, ממוקמת בראש גבעה החולשת על ההדסון, בתוך גנים מעוצבים להפליא ובהם פסלים של מיטב האמנים. כאן נמצא האוסף המפורסם של אמנות המאה העשרים של נלסון רוקפלר, מי שהיה מושל מדינת ניו-יורק. האוסף כולל יצירות מופת של אמנים כמו הנרי מור, אלכסנדר קלדר ולואיז נבלסון. באורווה – כרכרות מימים רחוקים, ובאסם – מכוניות מהודרות מראשית המאה העשרים.

מספר המבקרים במקום מוגבל, ואפשר לבקר באחוזה רק בהזמנת כרטיסים מראש.
טלפון: 1-914-6313992

Union Church היא כנסייה קטנה, ייחודית ולא מוכרת לרבים, הנמצאת במרחק נסיעה של כרבע שעה מערבה משם במעלה הרכס. בכנסייה הזו יש שמונה ויטראז'ים של מארק שאגאל, שבעה מהם מוקדשים לנושאים תנ"כיים; הוויטראז' השמיני נעשה על פי עבודה של הנרי מאטיס.

את תכנון הוויטראז' סיים שאגאל יומיים לפני מותו ב-1985 ובתו הביאה אותו לידי ביצוע. הוויטראז'ים הוזמנו על ידי משפחת רוקפלר.

טלפון: 1-914-6318200

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.