תפריט עמוד

בחריין: היכרות ראשונה

היא קטנה מאוד ועשירה מאוד, יש לה היסטוריה ארוכה ומעניינת הקשורה במיקומה האסטרטגי, היא מורכבת מעשרות איים טבעיים ומלאכותיים ותוכלו לחוות בה צלילה ייחודית הקשורה אף היא בעבר. הכירו את בחריין, שחתמה עם ישראל על הסכם שלום, ועכשיו רק נותר לחכות לטיסות שיבואו

רבים ראו תמונות של קו הרקיע הדרמטי של אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות, הרבה פחות מוכרת ממנה היא שכנתה למפרץ הפרסי, למרות שאף היא חתמה בספטמבר 2020 על הסכמי יחסים עם ישראל. בחריין, או בשמה הרשמי ממלכת בחריין, היא מדינת איים הנמצאת במפרץ הפרסי, בין ערב הסעודית לקטאר. למרות מיקומה בים, אפשר להגיע לבחריין בנהיגה בזכות גשר המלך פהד, שאורכו כ-25 קילומטר, ואשר מחבר בין האי המרכזי של בחריין לערב הסעודית. בעבר תוכנן להיבנות גשר נוסף, שיחבר את בחריין עם קטאר, אולם ניתוק היחסים בין השתיים מעמיד בספק את עתידו.

בחריין היא מדינה זעירה, 760 קמ"ר בסך הכל (כמחצית השטח של גוש דן!), שחיים בה כמיליון וחצי אנשים, פחות ממחציתם בחריינים, השאר הם עובדים זרים, בעיקר מאסיה. בתחום שטחה הקטנטן מצויים מעל 30 איים, רובם צחיחים, מדבריים ולא מיושבים. האי המרכזי נקרא בחריין ובו חיים רוב התושבים, חלקם הגדול ביישובים עירוניים, בהם מנאמה, בירת המדינה הנמצאת בצפון האי, ורפאע, הנמצאת במרכזו. בחריין היא מדינה שטוחה מאוד, הנקודה הגבוהה ביותר היא ג'בל אלדח'אן ("הר העשן" בערבית), שכל גובהו 134 מ' מעל פני הים. ואם אתם מתכננים לבקר, כדאי שתדעו שבקיץ חם מאוד (הטמפרטורות יכולות להגיע ל-40 מעלות ויותר) ובנוסף, הלחות גבוהה מאוד. חודשי החורף נעימים בהרבה.

מוכרי דגים בשוק של מנאמה, בירת בחריין | צילום: Gimas / Shutterstock.com

ישן מול חדש: למעלה מוכרי דגים בשוק של מנאמה, בירת בחריין; למטה קו הרקיע של העיר בשעת ערב

ישן מול חדש: למעלה מוכרי דגים בשוק של מנאמה, בירת בחריין; למטה קו הרקיע של העיר בשעת ערב

נפט זה לא העיקר

המיקום האסטרטגי של בחריין, בלב המפרץ הפרסי, משך אליה מתיישבים משחר ההיסטוריה. כך, למשל, יש עדויות לקיומה של תרבות דילמון, תרבות עתיקה שאנשיה חלשו על דרכי המסחר בין ארם נהריים למערב הודו של ימינו. בדרכים הללו עברו סחורות כמו שנהב, אבני חן, קורות עצים ופנינים, אשר נשלו ממי המפרץ ליד חופי בחריין לאורך אלפי שנים. שרידים מתרבות מרתקת זו אפשר לראות בכמה אתרים במערב האי בחריין וכן במוזיאון הלאומי הנמצא בעיר הבירה (ראו בהמשך).

בחריין - הפנינה של המפרץ הפרסי

בימינו, בדומה לשכנותיה למפרץ הפרסי, בחריין משגשגת מבחינה כלכלית, אולם שלא כמותן הכלכלה שלה אינה מבוססת בעיקר על נפט, שכן עתודות הנפט המקומיות הולכות ונגמרות. הכלכלה נסמכת ברובה על השקעות של חברות בינלאומיות, שהקימו בסיסים במדינה, וכן על תעשייה, תיירות ובנקאות. מאז שנת 2004 בחריין מארחת את מרוצי פורמולה 1 במסלול המרוצים בסאח'יר שבדרום המדינה. למרות שמכירת אלכוהול אינה אסורה על פי חוק, ניצחון במרוץ היוקרתי נחגג עם משקה לא אלכוהולי מקומי במקום עם שמפניה…

מרוץ פורמולה 1 בסאח'יר שבדרום בחריין. המנצחים מסתפקים במשקה לא אלכוהולי במקום השמפניה המסורתית

מרוץ פורמולה 1 בסאח'יר שבדרום בחריין. המנצחים מסתפקים במשקה לא אלכוהולי במקום השמפניה המסורתית | צילום: Dr Ajay Kumar Singh / Shutterstock.com

בחריין היא מדינה מוסלמית, והשריעה משמשת בסיס לחוקים. חופש דת מעוגן בחוקה, שמציינת כי כל אחד רשאי לנהוג כראות עיניו בענייני דת ופולחן, אם כי הדבר לא תמיד בא לידי ביטוי במציאות. הקהילה היהודית הקטנה, שמונה רק כמה עשרות אנשים, חיה בשלום עם השכנים המוסלמים. בית הכנסת הגדול נסגר לפני שנים רבות, כיום חברי הקהילה נפגשים לתפילות בחגים במבנה קטן בלב השוק של מנאמה הבירה. על מצבם הטוב יחסית של היהודים אפשר ללמוד מהעובדה שכמה מהם כיהנו בעבר בפרלמנט הבחרייני ומכך שבמשך חמש שנים, עד 2013, שגרירת בחריין בארצות הברית היתה אשת העסקים והפוליטיקאית היהודייה הודא עזרא נונו.

מסגד ראשיד אל זייני. בחריין היא מדינה מוסלמית וחוקיה מבוססים על השריעה, אם כי החוקה מתירה חופש דת

מסגד ראשיד אל זייני. בחריין היא מדינה מוסלמית וחוקיה מבוססים על השריעה, אם כי החוקה מתירה חופש דת

מה כדאי לראות ולעשות בבחריין?

כשהשמיים בין ישראל למדינות המפרץ ייפתחו ואפשר יהיה להיכנס אליהן בדרכון ישראלי, הנה כמה דברים שתוכלו לראות ולעשות בבחריין:

מנאמה

בירת בחריין, הנמצאת בצפון-מזרח האי בחריין, היא העיר הגדולה במדינה (כ-155,000 תושבים) והמרכז הכלכלי, התרבותי והפיננסי שלה. העיר נחלקת לכמה אזורים: הנמל, העיר העתיקה והשוק והעיר המודרנית שמתאפיינת בגורדי שחקים אייקוניים. אחד המקומות החביבים על תיירים הוא השוק, מבוך של סמטאות מדרום לשער המעוטר והמרשים, באב אל בחריין (Bab Al Bahrain). בשוק מוכרים הכל, ובזול: נרגילות, תבלינים, מוצרי חשמל, בגדים ועוד. אם אתם מעדיפים קניות מסוג אחר, תשמחו לגלות שבמנאמה יש גם קניונים מודרניים עם מותגים בינלאומיים יוקרתיים, אחד המפוארים שבהם הוא קניון The Avenues.

השוק במנאמה. מוכרים הכל, ובזול

השוק במנאמה. מוכרים הכל, ובזול | צילום:  trabantos / Shutterstock.com

במנאמה נמצא גם המוזיאון הגדול והמוצלח ביותר במדינה, המוזיאון הלאומי של בחריין. המוזיאון, הממוקם בבניין פוסט מודרניסטי על קו המים, מציג פריטים ארכיאולוגיים, היסטוריים ואתנוגרפיים לצד יצירות אמנות. אל תוותרו על עצירה בבית הקפה של המוזיאון, עם מרפסת שמשקיפה על המפרץ.

תצוגה של אמנות מודרנית במוזיאון הלאומי של בחריין

תצוגה של אמנות מודרנית במוזיאון הלאומי של בחריין | צילום: Gimas / Shutterstock.com

מוחארק ודרך הפנינים

מוחארק (Muharraq), העיר השלישית בגודלה במדינה, נמצאת באי בעל אותו שם, מצפון לאי המרכזי. אפשר להגיע אליה בנסיעה על גשר המחבר בין שני האיים או במעבורת היוצאת מאזור המוזיאון הלאומי אל שכונת Halat Bu Maher, שבפאתי מוחארק. בשכונה ניצב מבצר Bu Maher, שנבנה במאה ה-19 וממנו יש תצפית נהדרת על קו הרקיע של מנאמה. אבל זאת לא הסיבה היחידה להגיע אליו.

המבצר במוחארק. מכאן יש תצפית יפה על קו הרקיע של בירת בחריין

המבצר במוחארק. מכאן יש תצפית יפה על קו הרקיע של בירת בחריין

המבצר הוא חלק מדרך הפנינים, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, המורכב מ-17 בניינים (בתי מגורים של סוחרים עשירים, חנויות, מסגד ומבצר) ושלושה מרבצי צדפות בתוך הים. זוהי עדות מרתקת לענף של שליית פנינים שרווח כאן מהמאה השנייה לספירה ועד שנות השלושים של המאה הקודמת, זמן שבו הפנינים הטבעיות של המפרץ הפרסי איבדו את ההובלה העולמית לטובת הפנינים המלאכותיות של יפן. בין נימוקי הוועדה שהחליטה להעניק לשליית הפנינים והמסחר בהן מעמד של אתר מורשת נכתב כי "זוהי דוגמה יוצאת דופן לשימוש מסורתי במשאבי הים ולקשרי הגומלין של האדם עם הסביבה, שיחדיו עיצבו את הזהות הכלכלית והתרבותית של תושבי האי".

בשנים האחרונות בחריין מנסה לשוב ולכבוש נתח משוק הפנינים הבינלאומי, כשבשונה ממקומות אחרים, הפנינים הבחרייניות הן ממקור טבעי. בים מסביב לבחריין חיים שבעה מינים שונים של צדפות המייצרות פנינים, רובן בצבע לבן, אבל יש גם פנינים ורודות, כסופות, אפורות ואפילו שחורות.

בית של סוחר פנינים עשיר, אחד מ-17 מבנים ושלושה אתרים תת ימיים שמרכיבים את דרך הפנינים, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

בית של סוחר פנינים עשיר, אחד מ-17 מבנים ושלושה אתרים תת ימיים שמרכיבים את דרך הפנינים, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

ממוחארק יוצאים סיורי צלילה בעקבות הפנינים, חוויה מיוחד במינה גם לצוללים מנוסים. הסיורים, הכוללים צלילה בלוויית מדריכים מקומיים, אורכים בין שעתיים לחמש שעות והם נועדו לבעלי רישיון צלילה בינלאומי, אם כי יש גם צלילות מודרכות למתחילים.

ואם כבר ים, מן הסתם תרצו לבלות גם בחופי בחריין. החופים המפותחים אינם רבים וחלקם הפכו לחופים פרטיים של מלונות. אחד החופים הנעימים נמצא במוחארק – חוף מראסי (Marassi) מציע רצועה חולית רחבה ונקייה, עם מתקני משחקים לילדים, ספורט ימי ודוכני אוכל. החוף מתאים מאוד למשפחות.

חוף מראסי, רצועת חוף חולית רחבה ונקייה המתאימה מאוד לבילוי משפחתי

חוף מראסי, רצועת חוף רחבה, מושלמת לבילוי משפחתי | צילום: Mila Demidova / Shutterstock.com

קברי דילמון

מתרבות דילמון, שהתקיימה בבחריין בין 2200 ל-1750 לפני הספירה, נותרו כמה שרידים מרתקים. הבולטים שבהם הן תלוליות קבורה הנמצאות במערב האי בחריין. האזור, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מכיל מעל 10,000 תלוליות כאלה, חלקן גבוהות ומרשימות במיוחד. לא רק הכמות האדירה של הקברים מעוררת התפעלות, אלא גם איכותם של הפרטים האופייניים לתקופה אשר השתמרו היטב לאורך אלפי שנים.

אתר קבורה של הדילמון. באזור יש אלפי תלוליות קבורה של התרבות העתיקה הזאת

אתר קבורה של הדילמון. באזור יש אלפי תלוליות קבורה של התרבות העתיקה הזאת

איי אמוואג'

כיאה למדינת מפרץ אמידה, גם בחריין מתגאה באיים מלאכותיים יוקרתיים. איי אמוואג', הנמצאים מול חופיו של האי מוחארק, משמשים למגורי יוקרה ולנופש. יש כאן כמה מלונות, כולל כאלה השייכים לרשתות בינלאומיות. האיים מחוברים למוחארק בכבישים שנבנו מעל המים. מלבד ביקור באיים עצמם, תוכלו לצאת מהם לשייט בסירה מהירה המקיפה אותם וכן לסיורי צלילות.

מרינה באיי אמוואג'

מרינה באיי אמוואג'

אי מלאכותי נוסף, שאינו חלק מאיי אמוואג', נמצא בין האי בחריין לאי מוחארק. האי, הנקרא על שמו של ראש ממשלת בחריין, ח'ליפה בן סלמאן, חביב מאוד על משפחות, בעיקר בזכות הפארק הנעים שבו.

ואם כבר הזכרנו משפחות, אם אתם מטיילים עם ילדים או בני נוער, ודאי תשמחו לבלות כמה שעות ב-‪The Lost Paradise of Dilmun‬, פארק מים גדול ומושקע הנמצא כחצי שעה נסיעה מדרום למנאמה – אטרקציה נחשקת במדינה חמה כל כך.

הצילומים בכתבה: שאטרסטוק, תמונה פותחת – קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין | צילום: Vinod V Chandran / Shutterstock.com

מפת בחריין:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אין מה לעשות בבחריין!!! אכזבה גדולה!!! הבחריינים פעילים רק משעות אחרה"צ המאוחרות, במשך שעות היום השווקים ריקים, רוב החנויות בשווקים סגורות, אין תיירים, אין נפש חיה!! היינו בתקופה של חג המולד – לא היו תיירים, ואלה שהיו ישבו על הספסלים באיי אמוואג', מול המסעדות הסגורות במשך היום – משועממים!! הקדמנו את הטיסה חזרה לארץ ביום וחצי!!!

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.