תפריט עמוד

טיול ג'יפים במקדוניה

מקדוניה, מדינה יפהפייה שרק ישראלים מעטים מכירים, נמצאת ממש מעבר הפינה - בלב הבלקן. האירופאים מגיעים לנפוש ליד אגם אוכריד, מהאגמים הגדולים בעולם, אבל אם תצטיידו בג'יפ, תוכלו להגיע לכפרים נידחים ולשמורות טבע הרריות, שיגרמו לכם לתהות למה בעצם לא הגעתם לכאן קודם

 

אנחנו עוד צריכים להספיק לטיסה הערב, רק שלא נתקע, אמרתי לגוראן. "לא תהיה שום בעיה", הוא ענה, נגיע בזמן ועוד נספיק לארוחה אצל חברים שלי במלון שלהם בברובו (Berovo). אכפת לך שאנהג קצת?, שאלתי אותו, לפחות שאם נתקע אאשים את עצמי ולא אותך… הוא צחק ואמר – בבקשה, תהנה. שנינו הבנו שזה תירוץ לנהוג את הג'יפ במסלול שהיה מאתגר במיוחד.

הדרך אכן היתה מלהיבה ואתגרית, הג'יפ נאבק בגבורה בחריצים העמוקים מאוד ("קוליסים") שמשאיות היערנים השאירו אחרי הגשמים. היינו בהכנת מסלול לקראת עונת הטיולים, בלב השטח במזרח מקדוניה, גשמים ראשונים וחזקים של אוקטובר כבר ירדו והשלכת היתה עוצרת נשימה. המשכנו עוד במעלה הוואדי, כשמצד אחד מדרון חלקלק ומצד שני מצוק, בסופו של דבר הלנד רובר עמד במשימה והגענו לראש הרכס, שם נגלה לנו מראה מרהיב של יערות בשלכת סתווית ורכסי הרים עגולים. השיא עוד לפנינו, גוראן אמר, חכה שנגיע לכפר ולדימורובו, כזה דבר לא ראית הרבה, אם בכלל.


מבט מג'יפ אל דרך הררית מאתגרת, אחת מיני רבות במקדוניה | צילום: נעם תדהר, הצילומים באדיבות אקו אדוונצ'ר

הוא צדק. הכפר נחשב מהעתיקים והיפים שבכפרי צפון מקדוניה, הבתים העתיקים נותנים לכפר מראה ייחודי שכאילו נלקח מסט של סרט ולא מהחיים עצמם. התושבים חלקם עובדים בעיר הקרובה, ברובו, אחרים, בעיקר המבוגרים שבהם, חיים עדיין על פי עונות השנה. באביב מלקטים את תותי הבר, הדובדבנים ושאר פירות היער ורוקחים את ריבותיהם, והריח במעבר בין הכפרים, משכר. משם המשכנו לברובו, למלון מנסטיר הקסום שנמצא בלב העיירה מול המנזר האורתודוקסי, כשגולת הכותרת היא הטברנה המדליקה עם האוכל המשובח בקומת הקרקע. בסופו של דבר הספקנו לטיסה, בדיוק כמו שגוראן אמר.

מרפסת מטופחת בכפר גליצ'ניק | צילום: נעם תדהר

איפה נמצאת מקדוניה האמיתית?
כשושאלים אותי לאן אני נוסע, אני אומר בחיוך ל-FYROM, ראשי תיבות של השם הקצר והקולע – Former Yugoslav Republic of Macedonia. לא רבים יודעים שכאשר התפרקה יוגוסלביה לחמש רפובליקות (מאוחר יותר לשש ולשבע, תלוי את מי שואלים), המקדונים רצו לקרוא למדינתם מקדוניה, אלא שבשלב זה היוונים התערבו וטענו שמקדוניה היא בכלל שטח מיוון, ואם העם השכן שלהם מצפון מעוניין לקרוא לארצו מקדוניה, הם בהחלט מוזמנים לעשות כן, אבל זו תהיה הכרזת מלחמה על יוון… המקדונים התקפלו, וכך נקבע ששמה הרשמי של מקדוניה יהיה מקדוניה הצפונית. נראה שהשפעתו של מנהיג אחד, בשם אלכסנדר, שמלך על חלק מאזורים אלו בבלקן לא פגה עד היום.

אנשים טובים באמצע הדרך. מהמפגשים שמקדוניה מזמנת | צילום: נעם תדהר

כך או אחרת, מקדוניה של היום היא מדינה מרתקת ולא מוכרת, הנמצאת במרחק של שעתיים טיסה בלבד מתל אביב (השנה יש טיסות ישירות לאגם אוכריד). מקדוניה מאופיינת בנופים מרשימים, כאשר 80% משטחה הוא אזור הררי. במקדוניה יש שמורות טבע מהיפות ביותר בבלקן – מברובו, ברובו ואזור אוכריד. אגמים ורכסים נישאים, שחלקם מכוסים שלג רוב ימות השנה. אגם אוכריד, שמוגדר על ידי אונסק"ו אתר מורשת עולמית, הוא ללא ספק אחד האגמים היפים ביותר בבלקן, עם הרכסים שמקיפים אותו ועיירה אוכריד הקסומה ששוכנת לחופו.

סקופיה (Skopje), בירת מקדוניה, היא עיר עתיקה עם היסטוריה מהתקופה הניאולטית ועד ימינו. את העיר חוצה נהר ורדר, שלאורכו כיש טיילת מקסימה ומסעדות, שבקיץ שוקקות חיים.

מקדוניה מאופיינת בנופים מרשימים, כש-80 אחוזים משטחה הרריים | צילום: דורון הרי

לעומק השטח עם הג'יפים
מסלול הג'יפים במקדוניה מתחיל באגם אוכריד (Ohrid), עם הנחיתה בשדה התעופה שעל יד האגם. העיירה אוכריד היא אתר נופש שאליו מגיעים תיירים מכל רחבי אירופה, כאשר בשנים האחרונות התחילו להגיע למקום בטיסות שכר ישירות מיעדים שונים, והשנה גם מישראל.

כנסייה על גדת אגם אוכריד | צילום: שאטרסטוק

אוכריד עצמה היא עיירה קסומה עם בתי קפה, מדרחוב שוקק חיים בקיץ ומסעדות מצוינות על קו המים של האגם. כמובן שהביקור בעיר צריך לכלול גם את הבזאר התורכי, שריד לשלטון העות'מאני שהגיע גם לכאן, את הסמטאות הצרות והציוריות והמצודה שמעל. יש כאן גם מוזיאונים מקומיים וכנסיות חשובות, שהרי אוכריד היתה מרכז דתי חשוב בתקופה הביזנטית ובה הומצא הומצא הכתב הקירלי על ידי הקדוש קירילוס.

מאוכריד נעלה לרכס גליצ'צ'ה, ממנו נשקף נוף בלתי רגיל של האגם, העיירה אוכריד והרכסים שבצד האלבני של האגם. מסלולי השטח מזמנים גם מפגשים עם המקומיים, שחלקם עדיין רועים את עדרי הצאן בקיץ. אין כמו הפסקת צהריים אל מול הנוף בחברת רועי הצאן המקדונים.

מחפשים אתגרי נהיגה? מקדוניה מציעה כאלה בשפע | צילום: דורון הרי

אל הרכסים הגבוהים ושמורת מברובו
אחד ממוקדי העניין המרכזיים ביותר בטיול הג'יפים במקדוניה היא שמורת מברבובו (Mavrovo), אליה מגיעים מאוכריד בנסיעה של שעתיים. שער הכניסה לשמורה הוא הכפר לאזארופולה הציורי, ממנו עולים אל הרמה האלפנית של השמורה. למעלה, בגבהים של 2,000-1,800 מ' מחכים למטיילי הג'יפים מרחבים ומסלולי נהיגת שטח אינסופיים, נופים מרשימים ובעיקר מפגש עם רועי הצאן ומובילי העצים, שגם היום משתמשים בסוסים.

אל הכפר גליצ'ניק, בגובה של 1,500 מ', מגיעים כמעט בכל ביקור בשמורה, הכפר נמצא במיקום מרשים במיוחד, מעל מצוקים אדירים ובלב אזור מיוער. הכפר נטוש כמעט לחלוטין בחורף, בקיץ מגיעים אליו תושבי סקופיה, שמחזיקים במקום בתי קיץ ואז גם פועלות כאן כמה מסעדות מקומיות. מגליצ'ניק ניתן לרדת לאגם מברובו וללון באחד ממלונות הסקי שבמקום. אתרים נוספים באזור הם קניון הנהר הרדיקה (Radika) ומנזרSaint Jovan Bigorski שנבנה במאה ה-11 ומוקדש ליוחנן המטביל. המנזר פתוח לביקורים ומומלץ מאוד להגיע אליו לסיור של שעתיים, המקום מרהיב ומלא השראה.

הכפר ולדימירובו | צילום: נעם תדהר

עם הפנים מזרחה
מסלול נוסף של שלשה ימים מאוכריד מזרחה יכול לזמן למטיילי הג'יפים חוויה בלתי רגילה של טבע ותרבות. מאוכריד יוצאים בנסיעה של שעתיים לביטולה, העיר השנייה בגודלה במקדוניה, היושבת על ציר מרכזי בין יוון אל לב הבלקן, וככזו היו בה לאורך השנים נציגויות דיפלומטיות של מדינות רבות. ביטולה ידועה גם בקהילה היהודית הענפה שהיתה בה עוד מהתקופה הרומית ועד לגירוש הקהילה למחנות השמדה בפולין במלחמת העולם השנייה, כפי שעלה בגורלה של רוב יהדות מקדוניה.

בביטולה מומלץ לבקר בבית הקברות היהודי ולאחר מכן לעצור לקפה במדרחוב התוסס. לנו הג'יפאים מצפה אתגר של ממש מעל ביטולה בדמות טיפוס של שלוש שעות להרי הפליסטר, בדרכי שטח אתגריות במיוחד, מהן נשקפים נופים נדירים של אגמי אוכריד ופרספה.

מעברי מים בשמורת ברובו | צילום: נעם תדהר

מביטולה ניתן להמשיך מזרחה ביום נסיעה ארוך דרך המישורים החקלאים בהם מגדלים טבק ופירות נשירים. מומלץ לעצור בעיירה קרושובו הציורית, המוקפת הרים, לארוחה באחת המסעדות המקומיות. מומלצת במיוחד היא המסעדה של "האיש הגדול", שכמו שהוא גדול, יש לו לב זהב והאוכל אצלו משובח ובכמויות.

מזרחה משם מחכה לנו אזור ההררי נוסף ומרתק. שמורת מברובו, על גבול בולגריה, מזמנת דרכי ג'יפים אתגריות על בסיס דרכי היער, לעיתים אחרי הגשמים ואחרי שחוטבי המצעים עוברים עם משאיות הענק נוצרים קוליסים מאתגרים לנהיגה. אחד ממוקדי העניין באזור הם הכפרים שכמותם כמעט ולא נותרו בבלקן. את הלילה כדאי להעביר בעיירה ברובו, במלון ייחודי הנקרא מנסטיר, על שם המנזר הצמוד. המלון משולב בבתי העיירה והשהייה כאן משרה על המטיילים מהאווירה הייחודית של המקום.

מנזר ע"ש יוחנן המטביל במזרח מקדוניה | צילום: נעם תדהר

כשיוצאים לשטוט לילי ברחובות הצרים, מסתכלים על השמיים זרועי הכוכבים ונושמים את אוויר ההרים הצלול, עולה השאלה – איך זה שלא הגעתי למקדוניה לפני כן? והתשובה המתבקשת: תמיד אפשר לחזור לעוד טיול. ועוד אחד.

בתמונה הפותחת: הכפר גליצ'ניק בשמורת מברובו | צילום: נעם תדהר

תודה רבה לדורון הרי על התמונות ועל העזרה בהכנת הכתבה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. זו כתבה?? זה עלון פירסומת ותו לא.
    איפה מחירים? איפה פרטים איך משכירים ג'יפ?
    אנחנו נוסעים למקדוניה ותכלס, לא עזרת לי הרבה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.