החורף הוא תקופה מצוינת לטייל במדבר. הטמפרטורות נוחות, גבי מים מתמלאים במי שיטפונות והשמים נצבעים בצבעים חורפיים רכים. אז בהחלטה ספונטנית החלטנו לצאת לדרך כדי לטעום מהמדבר החורפי. אבל בחורף כמו בחורף, שעות האור קצרות, ולכן חיפשנו מסלול קצר ולא קשה מדי. כך מצאנו את עצמנו בפתחו של מסלול נחל משאש מורבעת, שהוא החלק העליון של נחל דרגה.

שרידי שיטפון בנחל

מידע מעשי:
עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב (בחורף יש סכנת שיטפונות והחלקות, בדקו לפני שאתם יוצאים)
אורך המסלול: 7 ק"מ אם משאירים את הרכב במצוקי דרגות; אם חונים קרוב לנקודת הירידה לנחל (ראו הוראות הגעה בהמשך), המסלול מתקצר בכ-3 ק"מ.
דרגת קושי: בינונית, מתאים גם למשפחות עם ילדים גדולים, אוהבי לכת. שימו לב: בחלק הראשון ירידות תלולות העלולות להיות חלקות, המחייבות זהירות משנה.
אופי המסלול: מעגלי
משך הטיול: כ-3-4 שעות הליכה נטו, יותר אם עוצרים בדרך למנוחה, קפה ותצפיות
מפה: מפת סימון שבילים 8 – צפון מדבר יהודה וים המלח
ציוד: אין צורך בציוד מיוחד. מים בכמות מספקת, כובע, אוכל ונשנושים – ואתם מסודרים.
נקודת התחלה וסיום: מצוקי דרגות
איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 לאורך ים המלח, מצפון למצפה שלם (לבאים מדרום) מטפסים בכביש מתפתל אל הכניסה למצוקי דרגות, שם משאירים את הרכב ומתחילים ללכת בדרך עפר המסומנת ירוק. מי שרוצה לקצר מעט את ההליכה יכול להמשיך לנסוע עוד כשני קילומטרים בדרך העפר (משובשת אך עבירה לרכב רגיל) עד לסימון של השביל השחור.

תצפית מדברית ושלווה מושלמת

התחלנו את המסלול בכניסה למצוקי דרגות, ובהמלצת הפקחים (סכנת פריצות) השארנו את הרכב מול הכניסה לישוב. משם צעדנו בדרך עפר המסומנת בסימון שבילים ירוק. הגענו לכאן יום אחרי שמערכת חורפית הביאה איתה שפע של גשם, והשמים היו זרועים בעננים יפהפיים, כך שחוץ מלהסתכל על הנוף המדברי, הבטנו גם הרבה בשמים מעל.

במקומות שבהם הירידה לנחל תלולה יש מעקות לתמיכה

במפגש עם סימון שבילים שחור פנינו שמאלה (דרומה) והתחלנו לרדת לכיוון נחל דרגה (דרג'ה). הירידה בחלקה מתונה, ובחלקה תלולה יותר. במקומות הבעייתיים יש מעקות ברזל לירידה קלה ובטוחה יותר. ההליכה נעשית ברובה בשטח חשוף, אבל השמש החורפית מחממת בנעימות ולא מעיקה.

ההליכה בנחל עצמו קלה ונעימה, פה ושם, בקטעים שבהם נקוו שלוליות גדולות שנותרו לאחר השיטפון האחרון, נאלצו קצת לאלתר כדי לעקוף את המים. בשלב מסוים בדרך מגיעים לסימון לבן ימינה, שמראה על כיוון העלייה אל מערות מרבעת, הנקראות כך על שום צורתן המרובעת. טיפוס קצר ותלול הביא אותנו אל המערות, שבהן נמצאו שרידים שונים מימי מרד בר כוכבא, כולל פקודות צבאיות מטעם בר כוכבא עצמו (ראו מסגרת בסוף הכתבה). כיום המערות, ששימשו את לוחמיו של בר כוכבא, משמשות בעיקר את היונים… מהמקום נשקף נוף יפה של נחל דרגה.

צורתן המרובעת של המערות היא שהעניקה להן את השם מרבעת

מהמערות ירדנו בחזרה באותה הדרך שבה עלינו והצטרפנו ימינה להמשך השביל השחור (מערבה). לאחר כמה דקות הליכה מגיעים למפגש שבילים (ונחלים). מצד שמאל מגיע נחל תקוע. פנינו ימינה, בסימון האדום, והתחלנו לטפס מעלה במעלה נחל משאש-דרגה. הטיפוס כולל מקטע שבו עולים בעזרת יתדות וגומות חצובות בסלע, ויש לקחת זאת בחשבון אם רוצים לצאת לטיול הזה עם ילדים. טיפסנו לאט ועם עצירות לארוחה קלה, קפה ומנוחה. בסוף העלייה התחברנו שוב לדרך הרחבה המסומנת בירוק וחזרנו בה מזרחה אל הרכב שחיכה לנו בכניסה למצוקי דרגות.

מפגש חביב באמצע הדרך עם טריסטמית ים המלח

המסלול בנחל משאש-דרגה אמור לקחת שלוש עד ארבע שעות, אנחנו עשינו אותו בקצב ניחוח, עם עצירות לתצפית, שתייה וארוחת קלה, וסיימנו אחרי שש שעות. בין אם תעדיפו ללכת רצוף או, כמונו, לקחת את הזמן, צפוי לכם טיול חורפי נעים ולא קשה מדי בנופי מדבר יפים.

שמים זרועי עננים. העיניים חולפות מנופי המדבר אל העננים ובחזרה

מפת המסלול:

באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי ישראל

אחת מהכתובות שהתגלו על אגרות במערת מורבעת, שנכתבה ע"י בר כוכבא עצמו:
"משמעון בן כוסיבה לישוע בן גלגלה שלום, מעיד אני עלי תשמים (את השמים): ייפסד אחד מן הגללאים  (אנשי הגליל) שהצלכם (שאצלכם) כל אדם – שאני נתן (נותן) תכבלים (את הכבלים) ברגלכם, כמו שעסתי  (שעשיתי) לבן עפלול. שמעון בן-כוסבה על נפשה (על נפשו, כלומר: כתב במו ידיו)".
מתוך ספרו של יהודה זיו "רגע של מקום"

לטיול בחלק האתגרי של נחל דרגה:

נחל דרגה (דרגות) - טיול אתגרי
מסלול טיול יפהפה ומאתגר בנחל דרגה (הקרוי בטעות דרגות) שבמדבר יהודה, המתאים למטיבי לכת שיודעים לטפס על צוקים ולהשתמש בחבלים. מה שמחכה בדרך מצדיק את המ …