תפריט עמוד

יער בארי, בגבול המידבר, משתרע על פני כ- 11,000 דונם ושוכן בנגב המערבי, בחבל הבשור מדרום לצומת סעד. הנוף מורכב משדות ירוקים ומרחבים פתוחים בהם דבר אינו מפריע את המבט עד לקו האופק. באזור כמות המשקעים השנתית הממוצעת אינה עולה בהרבה על 300 מ"מ בשנה. כמות המשקעים הזו אינה מספקת להתפתחות צומח עבות. באין צמחייה רבה ובגלל קרקע הלס הרכה, יש בכמות המשקעים הזו עוצמה הדרושה לסחיפת הקרקע ויצירת נוף הבתרונות. קק"ל שילטה באזור מסלול נסיעה המתאימים לכל סוגי הרכב.

בארי הוקמה במסגרת 11 הנקודות בנגב (מבצע משותף לסוכנות היהודית, קק"ל, ההגנה וחברת מקורות) בידי חברי הגרעינים של הצופים והנוער העובד. המבצע תוכנן בסודיות רבה. בערב, מוצאי יום הכיפורים רוכזו האנשים והציוד בכמה יישובים, שמהם יצאו השיירות עם חשכה. אפילו המתיישבים עצמם לא ידעו בדיוק לאן פניהם מועדות. כך בין לילה, הוקמו בארי, חצרים, נבטים, אורים, נירים, שובל, משמר הנגב, גלאון, תקומה, כפר דרום וקדמה.

קיבוץ בארי נקרא בראשיתו נאחביר, כשמו הערבי של האיזור, שפירושו הוא אזור בתרונות מאוחר יותר הוא נקרא על שם כינויו הספרותי של ברל (בארי) כצנלסון, שנפטר אז. הקיבוץ שכן תחילה כ- 2 ק"מ ממערב למקומו היום ונקרא בארות. במלחמת העצמאות הותקף הקיבוץ בידי צבא מצריים ומגניו נאלצו לחיות חודשים אחדים בבונקרים. בתום המלחמה עבר למקומו הנוכחי על גבעת אל-מושיריפה.בארי הישנה, שממנה נותרו בית הבטחון הנקוב בכדורים ומגדל המים של הקיבוץ. כדי לעלות לתצפית "עמדה מס' 1", הנמצאת בצידו הדרומי של הדרך הסלולה, מול בית הבטחון. העמדה, תעלות הקשר והגדרות שוחזרו ע"י ילדי הקיבוץ. התצפית יפיפיה. בדרום רואים אזור מחצבות הגופרית, כשלמרגלות התצפית מקום המטעים של הקיבוץ בראשיתו.

בתרונות בארי (שמורת המכתש)
כקילומטר מצפון לקיבוץ בארי נמצאת שמורת בתרונות בארי, עם נופים מיוחדים, המקיפים עמק דמוי מכתש, כמו נופי ירח, שנוצרו כתוצאה מסחיפה חזקה של קרקע. השמורה כוללת את האגן העילי של נחל סחף, שיצר כאן עמק דמוי קרקס הסגור משלושה עברים ופתוח למערב. קירות הלס הסוגרים על קרקס הסחיפה מתנשאים לגובה של 10-15 מ', ואדמת הלס שבקרקעית הקרקס מבותרת על ידי יובלי נחל סחף. בקרקס נמצא אתר פרהיסטורי מהתקופה הפליאוליתית, ובו ריכוזים גדולים של כלי צור. הצמחייה בשמורה מגוונת וכוללת שיחי מיתנן, קזוח עקום, סירה קוצנית, לוטם זעיר, שמשון השלחופיות, נואית קוצנית ומרווה מיצרית. באביב פורחים כאן אירוס ארצישראלי, כלנית, נורית אסיה ודבורנית דינסמור. בתחום השמורה יש גם עולם חי ומגוון ובו צבאים, דורבנים, צבים ולטאות כוח.

מלבד הנוף והפריחה, אפשר למצוא כאן את מטע האגבות הראשון שניטע בנגב כחלק מניסיון שכשל להקים תעשיית חבלים. האגבות הם צמחים בשרניים המוציאים עמודי פריחה ענקיים, בגובה של 5 מטרים. ראשוני בארי, בסיוע קק"ל, שתלו באזור עשרה דונמים אגבות מתוך כוונה להפיק מסיביהם חבלים. כלכלית הגידול נכשל, בין השאר גם בגלל ייצור חבלים מחומרים סינטטיים.

בחודשים פברואר-מרץ מתכסה היער אודם כלניות. הכלנית המצויה Anemone ממשפחת הנוריתיים. השם ניתן לה בזכות הפרח המתהדר ככלה. פירוש השם המדעי בת הרוח. הכלנית פורחת בעיצומו של החורף כאשר נושבות רוחות עזות. המרבדים האדומים מנוקדים בפריחת עירית, כדן, זמזומית, דבורנית ופרחים נוספים.

מכרות הגופרית
כ- 200 דונם של מכרות נטושים ושמורת טבע בחבל הבשור, כ- 2 ק"מ מקיבוץ בארי. במקום נתגלה מרבץ של גופרית ששקעה בקרקעיתו של מקווה מים מתוקים וחמים שהיה כאן בתקופת הניאוגן. הגיאולוג הבריטי וילאמס שגילה את המרבץ במלחמת העולם הראשונה קיבל מממשלת המנדט את הזיכיון לניצולו. בשנת 1933 הוחל בכריית הגופרית, נסלל כביש צפונה לצורך הובלת הגופרית אל נמל עזה, ואף הוקם מפעל לעיבוד הגופרית. המכרות והמפעל פעלו עד שהמרבץ נוצל עד תום מבחינה כלכלית (1946). עד לשנת 1938 הפיק המכרה כ- 7,000 טונות גופרית. כיום נותרו במקום שוחות הכרייה, ערימות פסולת גופרית וכן מיבנה המפעל ולידו באר עמוקה ובריכת אגירה. כ- 300 מטר מדרום למכרות נותרו שרידי מתחם צבאי גדול, הכולל מבנים ומערכת כבישים: כאן היו במלחמת העולם השנייה מחסני תחמושת גדולים של הצבא הבריטי.

אנדרטת יד אנז"ק
כ- 4 ק"מ מצפון-מערב לקיבוץ בארי נמצאת אנדרטת אנז"ק, לזכר חללי "קורפוס אוסטרליה וניו-זילנד" (ANZC ) שנפלו בקרב על עזה במלחמת העולם הראשונה. האנדרטה היא בצורת האות האנגלית – A, הוקמה בשנת 1967, במלאת 50 שנה לכיבוש עזה בידי הצבאות הבריטיים. האנדרטה צופה אל עבר שדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה.

אנדרטה להנצחת יהודי בגדד
בחניון נאחביר נמצאת אנדרטה המנציחה את זכרם של יהודי בגדד, שניספו בפוגרום בשלהי מלחמת העולם השנייה. יוצאי בגדד נמנו על מייסדי בארי. מסמכים שנמצאו לאחרונה בארכיון יהודי בגדד מעידים כי בני הקהילה הרימו בשנת 1947 תרומה לקק"ל, כסיוע לקיבוץ הצעיר בראשית דרכו. בכסף זה ניטעו החורשות הראשונות שביער בארי.

חורבת מעון
בהמשך כביש 242 ליד קיבוץ נירים, שוכנים שרידי חורבת מעון, עיר קדומה מתקופת המשנה והתלמוד. כאן התגלתה ריצפת פסיפס מרהיבה של בית הכנסת של הקהילה הקדומה. בפסיפס 55 מדליונים המתארים בעלי חיים ותשמישי קדושה יהודיים.

מאגר נירים – תצפית על ציפורים
קק"ל הקימה בראשית שנות ה-80 מאגר מים לטובת השקיית השדות החקלאיים של יישובי הסביבה. במקום ישנה תצפית יפה על עופות מים במשך כל ימות השנה. מומלץ במיוחד באביב.

חניונים לפיקניק
חניון נאחביר למרגלות מגדל המים בנאחביר הישנה – שולחנות פיקניק, מתקני משחק ושירותים. בחניון אנדרטה לזכר יהודי בגדד. החניון מותאם למוגבלים בתנועה.
חניון רעים, בגדת נחל גרר (שרשרת) כביש סעד-רעים (כביש 232 ) שולחנות לפיקניק
חניון סעד מדרום לצומת סעד – שולחנות פיקניק.

חניון חרבת מדור – שולחנות לפיקניק על "דרך מתקני המים".

רוכבים על אופנים
ביער בארי ישנה פעילות רכיבה על אופניים. מסלול אופני הרים מלאכותי נבנה ע"י חברי הקיבוץ והוא מתחיל מ"הבור" – מחצבת עפר, באורך של 3.5 ק"מ. המסלול כולל מכשולי חול, מים, גזעי עץ, סלעים וגבעות שונות. מדי שנה בחודש האביב מתקיים המרוץ המסורתי בשבילי הקיבוץ לדרך הבשור. בימים אלה קק"ל מסמנת ביער בארי מסלול אופניים ברמות שונות, לטיולים באזור.

איך להגיע?
מכביש צומת סעד- רעים (כביש 232 ), בין סימני 38-39, לכביש אספלט המסומן אדום.

עוד בסביבה
דרך השיזף – יער יד מרדכי, מאגר ניר עם ומצפור על שם אסף סיבוני, מצפור על שם נביה מרעי, חניון על שם צוקרמן ובית שביתת הנשק, אנדרטת חץ שחור, פסיפס בית כנסת מעון, אנדרטת אוגדת הפלדה, דרך נופית בשור, דרך השדות, דנגור ופארק אשכול.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...