תפריט עמוד

טיול באיסלנד – קרח ותמרות עשן

אם לא ראיתם מעודכם ארץ כמו איסלנד, הסיבה פשוטה - אין מקום דומה לה בעולם. האי המבודד מציע נופי בראשית מפעימים הכוללים הרי געש פעילים, קרחונים אדירים, גייזרים שמתפרצים מבטן האדמה, נהרות ומפלים שוצפים ומיליוני ציפורים

אם אתם חובבי טבע וחשבתם שכבר יהיה קשה להפתיע אתכם במשהו שונה, הגיע הזמן לטייל באיסלנד. לא ראיתם ארץ כזאת, פשוט כי אין עוד אחת. זהו אי מבודד ומרוחק, צעיר מאוד מבחינה גיאולוגית, וככל הנראה דומה מאוד לפני השטח בשנותיו הראשונות של כדור הארץ. טיול באיסלנד, מלבד היותו טיול בנופי בראשית, משלב גם שני אתרים דמיוניים – טיול על רכס הרי הגעש בקרקעית האוקיאנוס וביקור על פני הירח. שלושה טיולים במחיר של אחד…

על קיומה של ארץ בצפונו של האוקיאנוס האטלנטי ידעו העמים בצפון-מערב אירופה שנים רבות לפני שהתגלתה. מיליוני הציפורים הנודדות ונעלמות מעבר לאופק כל אביב, ושבות ממנו לקראת החורף הסגירו את הכיוון המדויק. סקרנותם של יורדי הים הקלטים מאירלנד הביאה אותם לגלות את איסלנד, הנמצאת במרחק של 800 ק"מ מחופי אירלנד. גם הוויקינגים יצאו לחיפוש אחר מקומות חדשים להתיישבות – הרחק מידיהם של המלכים הוויקינגים הצמאים לכוח, לוחמים למען מסעות הכיבוש והביזה שערכו באירופה עצמה במאות ה-9 וה-10.

למרות שמה – "ארץ הקרח" – איסלנד הפתיעה את המתיישבים בה: בחלקיה הדרומיים הטמפרטורות אינן צונחות עמוק מתחת לאפס, בשל השפעתו הממתנת של זרם הגולף המשיק לאיסלנד מדרום. בכל זאת, מעולם לא יושבה איסלנד בכמויות גדולות של מהגרים, וגם כיום – 1,200 שנה אחרי הגעת המתיישבים הראשונים, גרים בה רק כ-320,000 תושבים. בהתחשב בגודלו של האי, כ-103,000 קמ"ר, זוהי צפיפות שמאפיינת מדבריות. ואכן מרבית שטחה של איסלנד הוא מדבר.

הקרחונים מספקים כמויות מים עצומות לנהרות הקצרים של איסנלנד, ואלו מתגברים על הפרשי הגובה בעזרת מפלים רבים ומרשימים

הוויקינגים משתלטים
התרבות הוויקינגית השתלטה על איסלנד וחיסלה כל ניסיון קלטי להחדיר את הנצרות. השפה, המיתולוגיה, האמונות וסיפורי העם אותם הביאו הוויקינגים מסקנדינביה נשתמרו בשלמותם. עד היום חוקרי שפה וספרות סקנדינבים באים לאיסלנד כדי ללמוד על מקורות שפתם, שעברה שינויים וספגה השפעות רבות בסקנדינביה עצמה. רק בשנת 1000 לספירה חדרה הנצרות לאיסלנד, אך גם כיום עדיין ישנה קבוצה של כמה אלפי תושבים פאגניים, עובדי אלילים ויקינגים, בדיוק כפי שהיו בסקנדינביה לפני יותר מאלף שנה.

למרות תקופות קשות, איסלנד הצליחה לספק לתושביה החדשים מקורות מזון מהים העשיר מדרום לאי. עיר הבירה ריקיאוויק הפכה לספק חשוב מאוד של שמן דגים, דגים מיובשים ואבקת דגים.האיסלנדים הצליחו להקים ולקיים שלטון עצמי בסגנון דמוקרטי מודרני, וכבר בשנת 930 לספירה הקימו את ה"אלתינג" – מעין פרלמנט זמני, שכינס את מרבית תושבי האי בחופיו הצפון-מערביים של אגם תינגוולאווטן, כ-50 ק"מ ממערב לריקיאויק. המפגשים האלו נמשכו כמה ימים וכמה לילות, ובמהלכם אורגנו החיים תחת שלוש רשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת. נקבעו חוקים, הושתו עונשים על פורעי חוק, ומומשו הוצאות להורג והוטלו עונשים על עבריינים שנתפסו. מפגשים אלו היו גם הזדמנות מצוינת לשידוכים וטקסי נישואין, מסחר וענייני התרבות נוספים. בשנת 1262 איסלנד הוכרזה כטריטוריה נורווגית, ותושביה אולצו לשלם מיסים, אך עדיין במידה רבה נשמרה האוטונומיה, והותר לשמר חוקים מקומיים.

איחוד מדינות סקנדינביה במסגרת הסכם קלמר (1354) הביא להעברת הבעלות על איסלנד מבית המלוכה הנורווגי לידיו של מלך דנמרק, וכך היתה איסלנד חלק מדנמרק עד שנת 1944, אז קיבלה את עצמאותה. הדנים הם שכפו את הנצרות האיסלנדית להפוך לותרנית, כפי שהיא עד היום – 93 אחוז מתושבי האי הם לותרנים. בעשורים האחרונים עלתה רמת החיים של תושבי איסלנד, ולמרות המשבר הפיננסי העצום שפקד את ארצם, הם עדיין חיים ברמת חיים גבוהה בכל קנה מידה. איסלנד מצליחה לתחזק אלפי קילומטרים של כבישים ודרכי עפר, לספק לכל תושביה שירותים רבים, כולל השכלה גבוהה לכל דורש, ובשנים האחרונות גם לספק שירותי תיירות נרחבים.

אזור לנדמנלאוגר במרכז איסלנד. הטבע מפגין כאן שלל צבעים מרתקים

האדמה לא נחה לרגע
בלבה של החוויה האיסלנדית – גיאולוגיה מרתקת. איסלנד היא המקום היחיד בעולם כולו שבו הרכס המרכז אוקיאני עולה בשלמותו אל מעל לפני האוקיאנוס – לגובה של יותר מ-2,000 מ'. הפעילות לאורך הרכס התת אוקיאני היא שאחראית לנדידת היבשות. הפעילות הוולקנית "דוחקת" את שני צדי הרכס זה מזה, והמרווח שנוצר – בקצב של 3-2 ס"מ בשנה – מתמלא בלבה, שמתקשה לבזלת במרכזה של איסלנד. זו הסיבה להתפרצויות החוזרות ונשנות של הרי הגעש במרכז איסלנד.

פעילות זו באה לידי ביטוי בצורות שונות: רעידות אדמה, התרוממות הרי געש, שפכי בזלת עצומים, גייזרים וקיטור טבעי השמור במעמקי האדמה. בשל מיקומה הגיאוגרפי, המשיק (מדרום) לחוג הקוטב הצפוני, המקומות הגבוהים, שהם למעשה הרי געש, הם אלו שעוטים קרח. בשל ריבוי ההרים, מגיע שטח הקרחונים לכדי 10 אחוזים משטח האי, ובמקומות מסוימים עובי הקרח מגיע לכ-800 מטר!

הלגונה הכחולה. מקורם של המים החמים שבה בקיטור היוצא מעומק האדמה

הקרחונים מספקים כמויות מים עצומות לכמה נהרות קצרים, ואלו מתגברים על הפרש הגובה בעזרת מפלים רבים בדרכם הקצרה אל האוקיאנוס האטלנטי. הקיטור הצבור במעמקי האדמה משתחרר במקומות רבים, תוך שהוא יוצר מעיינות חמים וגייזרים. אלו הפכו את איסלנד למעצמה של תחנות כח טרמליות. הלגונה הכחולה המפורסמת היא בעצם אגן טבעי, שאליו מוזרמים המים המתעבים מהקיטור שיוצא בלחץ מעומק של כקילומטר וחצי בטמפרטורה של כ-270 מעלות. עם הגיעם אל בריכות הרחצה, מים מתקררים ל-50-30 מעלות.

מחזירים את הדובים הביתה

עולם החי של איסלנד מורכב מדגים ויונקים ימיים בכמויות עצומות ובמגוון גדול, אך גם היבשה מספקת הפתעוץ מרתקות. איסלנד מארחת 326 מינים שונים של עופות וציפורים, שחלק לא קטן מהם נשאר לחרוף באי. אמנם מיליוני ציפורים נודדות – פאפין (תוכי ים), שחפיות קוטב, סולות, קורמורנים ועוד – חולפות דרך האי, אולם מינים רבים מבלים באיסלנד את החורף, בעיקר באזורי החוף ובסביבות האגמים. יונקים יבשתיים הם מחזה נדיר, והיונק הדומיננטי כאן הוא שועל הקוטב. בעבר קרה לא פעם שדובי קוטב הצליחו להתגבר על המרחק בין איסלנד לגרינלנד והגיעו על גבי גושי קרח, שקרבו אותם כדי מרחק שחייה לאיסלנד. אולם הם לא שרדו את הקיץ מחוסר מזון. לכן, כיום מאתרים את הדובים בטרם הגיעם לאיסלנד, לוכדים אותם בעזרת מסוקים ומטיסים אותם חזרה הביתה – לגרינלנד.

איסלנד מאפשרת לחוות את הטבע הייחודי בשקט נפלא

שפכי הבזלת והטף הצבעוני, בשילוב הנחלים והנהרות הרבים והאגמים הפזורים באי יוצרים מדבר ייחודי. הרי הגעש והקרחונים נמצאים תמיד קרוב לים ולחופיו השחורים והמצוקיים, ומיליוני ציפורים מקשטות את האי. קו הרוחב הצפוני מספק קרינת שמש בזויות מושלמות, וכל אלו יחד הופכים את איסלנד לגן עדן לצלמים. טיול באיסלנד מאפשר הצצה מרתקת אל טבע ייחודי ושקט נפלא לחוות את הנוף. יש הסבורים שאיסלנד נראית כאילו אלוהים לא הספיק "לסיים את העבודה". אחרים טוענים שהטבע כאן כל כך טהור ונקי, ולכן זה המקום בו יש לכל אדם הזדמנות טובה לפגוש את אלוהים באופן אישי.

עוד על טיול לאיסלנד

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...