תפריט עמוד

טיול אל זקני הזיתים בגליל

יותר מכל העצים שנשתבחה בהם ארצנו זכה הזית לכבוד, הדר ותהילה והוא טבוע כולו בחותם שורשיו של עם ישראל בארצו ובתרבות חייו. "הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך. ויאמרו לזית: מלכה עלינו!" (מתוך משל יותם). משל קדמון זה מעמיד את הזית כראש וראשון במעלת העצים, והסמליות הרבה שבעץ נותנת לו עם השנים מקום של כבוד בפנתיאון עצי ארץ ישראל.

המהלך במשעולי הגליל, אי אפשר שלא יפגוש בדרכו עץ זית, אחד מיני רבים הנטועים עמוק באדמתו. איזה הוא הגדול שבזיתים מי הזקן שבהם ומי העבה? מי בלותו ניכרת בגזעו ומי למרות שנותיו שומר על רעננותו? נצא לסיור אל שלושה עצי זית הטוענים למלוכה ואת ההכתרה תעשו אתם בביקורכם במקום. מכיוון שפזורים העצים למלוא חבל הארץ, לכו לבקר את הקרוב אליכם.


עץ זית קשיש בדיר חנא

היונה, המבול ועץ הזית של ראג'א חטיב
"היונה וענף הזית יצאו מכאן…", כך אמר לי האדון ראג'א חטיב בעת ששוטטנו בכרם הזיתים שלו ברכס נטופה ליד הכפר דיר חנא. ואכן רצה בורא עולם וסידר לו לאדון רג'א שבעה עצי זית עבותים, שהמפגש עמם מעורר קריאות התפעלות ופליאה (באמת שלא ראיתם עצים שכאלה). עתיקים הם עד למאוד, מבוקעים במרכזם מפאת גילם וכדי להקיף את הרחב שבהם צריכים לפחות שבעה בני אנוש. אבל אפשר לבוא לכרם גם בזוג. הגעה למקום מחייבת ניווט קליל וקצר בשטח כפרי, אך כשמוצאים את העצים – לא רוצים לעזוב.

איך מגיעים: על כביש 805 בשיפולי כפר דיר חנא, מדרום לכביש (על יד המוסך), דרך אספלט נוחה מטפסת בין הכרמים כקילומטר עד שמגיעים לבריכה ומעיין ועוד 200 מטר במעלה עד רחבת התצפית (המקום בו מסתיים הכביש). העצים נמצאים בין המעיין לרחבת החניה והחיפוש אחריהם הוא חלק מהחוויה. רמז: עמודי ברזל מונעים כניסה עם רכב לשטח שהזיתים נמצאים בתחומו.

• שימו לב:
זהו שטח פרטי! אין להיכנס עם רכב לשטח ואין "לפתוח שולחן" במקום.


עצי זית קשישים. למרות בלותם שומרים על רעננות

הכי זמינים ואולי הכי זקנים
בשולי כביש עכו-צפת, ליד הכפר ראמה, נושקים לכביש הסואן שני עצי זית באים בימים. עוברי אורח עוצרים לידם, אוחזים מצלמתם, סובבים את גזעם ואף ראיתי משפחה שהכניסה את זאטוטה אל עבי גזעו של העץ. מסורת הנוסעים המודרנית ציינה אותם כזקנים מכולם, אולי משום שגזעם חורץ בחריצי בלותם אך נותר עבות, אולי משום שהכי נוח להגיע אליהם ובזה נפתרה הבעיה ואולי, אולי בגלל שזו האמת… למדענים הפתרונים.

איך מגיעים:
על כביש 85 , חמש מאות מטר מזרחה לתחנת הדלק בכניסה לכפר ראמה.

• שימו לב: הכביש סואן מאוד. אין לחצותו, יש להגיע מכיוון מזרח.


עוד טוען לכתר עץ הזית הקשיש ביותר בגליל

האיש החכם וכרם הזיתים
זה טיול המחייב תיאום מראש ומיועד לדעתנים, אוהבי השפה העברית, בעלי הסבלנות והסובלנות ואלה שהמטבח הדרוזי מביא אותם אל מחוזות התענוג. מפגש עם נימר נימר מהכפר חורפיש כמוהו כמפגש עם עץ זית עבות. חכם, עשיר (בידע), וסבלני (אורך רוח כמוהו כאורך חיים).

הבא אל ביתו של נימר יפגוש איש רוח נעים שיחה, שלוקח את המבקר למסע מופלא של סיפורים, משלים, שירה עברית ומקאמה ערבית, והכל סובב את חייו וחיינו השזורים בחיי הארץ הזו לבלתי היתר. תרגומיו לערבית של פניני השירה העברית (ביאליק, רחל, רביקוביץ) ותרגום שירה וסיפורת ערבית לעברית, הפכוהו לחד לשון ורהוט שפה עד שקשה לעתים להבינו. זהו מפגש אינטלקטואלי ברוח הפשטות הכפרית, כשברקע עוסקת סמיחה אשתו בהתקנת ארוחה שכולה מאכלים מסורתיים, עשבי שדה עונתיים ושאר הפתעות.

ובסוף, אחרי שתגמרנה המילים וגם הבטן שבעה דיה תצאו עם נימר נימר אל הבוסתן שאחרי ביתו, שם יעמוד גאה ומואר ליד עצי הזית הזקנים, שגילם על פי דבריו 1000 שנה, ואתם הוציאו מצלמה להנציח את האיש ואת העץ.

איך מגיעים: בלב הכפר חורפיש (כביש 89) בצמוד לכביש הראשי. בתיאום מראש, טלפון: 04-9977256, 050-7397820.

טיפ ברוח טיולי העצים
ביקור בעץ האלון של אבא חלפתא ובניו: בצומת חנניה, במפגש כביש 85 עם כביש 806, עומד עץ אלון תבור שבע שנים, הסוכך על קברו של התנא אבא חלפתא. גם הזקנים שבזיתים זוכרים לו חסד נעוריו, למרות שהם לא מאותה משפחה.


לקריאה נוספת:

עצים מופלאים בגליל המערבי 
עצים מופלאים בגליל המערבי
ישראל אינה משופעת ביערות ועציה צעירים ברובם. אבל פה ושם אפשר למצוא ברחבי הארץ עצים מופלאים, שגילם מופלג. הנה סיפורם של שלושה עצים שכאלה בגליל המערבי

אמנון גופר, מורה דרך וחוקר התרבות הגלילית, מחבר הספר "חמש דקות
מהצימר" בהוצאת עם עובד

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות