תפריט עמוד

טיולי חורף בגליל העליון

נחלים שופעי מים, מפלים שוצפים, יערות אפלוליים וישובים עטופים בערפילים - לא, אנחנו לא באירופה, אלא בגליל העליון. החורף הוא עונה מושלמת לטיולים בגליל העליון ויש לנו כמה הצעות בשבילכם, כולל המלצה על מלון מטיילים בלב הטבע, עם אווירה חורפית מושלמת

החורף הוא זמן נהדר לטיולים בצפון, ואם כבר צפון – למה לא הכי צפון שיש? בחורף הגליל העליון מתהדר בכסות ירוקה ורעננה, הנחלים והמפלים שופעים מים ופריחה חורפית מקסימה צובעת את הנוף. ולאן כדאי לטייל? הנה כמה הצעות, כולל עצירה לארוחת צהרים ומלון מטיילים שכיף להירדם בו ולהתעורר אל מול הנוף הגלילי.

גן לאומי ברעם ויער ברעם

בגן לאומי ברעם, ליד קיבוץ ברעם, נמצאו שרידים של כנסיה מארונית, בית כנסת קטן וגולת הכותרת – בית כנסת גדול מתקופת המקרא, השמור ביותר שהתגלה בישראל. חזית בית הכנסת נותרה שלמה ואפשר להתרשם מפיתוחי האבן שמעטרים את הפתחים ומעיטור של גפנים מעל המשקוף. בית הכנסת מרשים במיוחד על רקע הנוף המיוער שמסביב.

שרידי בית הכנסת המפואר בברעם | צילום:יאיר ארונשטם, CC BY-SA 2.0

שרידי בית הכנסת המפואר בברעם | צילום: יאיר ארונשטם, CC BY-SA 2.0

בסמוך לשם נמצא יער ברעם ובו שמורת אלוני ברעם, עם יער אלונים סבוך ומרשים. לצד עצי אלון מצוי עתיקים, צומחים גם עצי אלון תולע, ער אציל, לבנה, אלה ארץ ישראלית ועוד. בחורף ובאביב קרקעית היער מתכסה במרבדי פריחה יפים של רקפות, יקינתונים ואירוסים, וגם מינים רבים של פטריות. ערוץ נחל דישון, השופע בחורף, מתפתל למרגלות היער והמטייל מרגיש כאילו נכנס ליער מהאגדות. כדאי לטייל ברגל במסלול היפה שמוביל מחניון לאה ויצחק רבין אל שמורת אלוני ברעם.

יער ברעם. טיול ביער מהאגדות | צילום: יעקב שקולניק

יער ברעם. טיול ביער מהאגדות | צילום: יעקב שקולניק

איך מגיעים? מצומת חירם, ליד קיבוץ סאסא, ממשיכים בנסיעה מזרחה בכביש 899 לאורך כשני קילומטרים, עד שמגיעים לצומת בה פונים ימינה, להמשך כביש 899. לאחר כקילומטר וחצי מסתעפת ימינה דרך עפר מסומנת כחול המובילה לחניון לאה ויצחק רבין. שם משאירים את הרכב וממשיכים ברגל אל השמורה.

מפלי פרוד

מפלי פרוד בנחל צלמון עליון, למרגלות צפת, הם מאתרי הטיול המפתיעים בגליל. בקיץ המפלים מתייבשים לגמרי וכל שנותר כאן זו פינת חמד מוצלת בין העצים. אבל בחורף, אחרי הגשמים, מדובר בקסם של ממש: סדרת מפלים הנופלים בכמה מדרגות בין עצי החורש, לא מחזה שגרתי בארצנו.

מפלי פרוד. בחורף, אחרי הגשמים, הזרימה מרשימה | צילום: יעקב שקולניק

מפלי פרוד. בחורף, אחרי הגשמים, הזרימה מרשימה מאוד | צילום: יעקב שקולניק

במקום יש שני מוקדי זרימה – ניתן לבחור באחד מהם, לנסוע בין שניהם או ללכת בין שניהם במסלול קווי (שמחייב הקפצת רכבים). מוקד הזרימה התחתון נמצא סמוך לקיבוץ פרוד, ובו שני מפלים מרשימים בגובה של כמה מטרים. מוקד הזרימה העליון נמצא בין הישוב שפר לכביש 866, ובו שורה של מפלים נמוכים, לא פחות יפים. בחורף האזור מתכסה בפריחה יפה של נרקיסים, רקפות וכלניות.

נחל צלמון ומפלי פרוד בחורף

איך מגיעים? נוסעים בכביש 85 עד צומת חנניה, שם פונים לכביש 866 לכיוון הר מירון. אחרי כ-2.5 קילומטרים פונים ימינה לכיוון קיבוץ פרוד. מיד אחרי הפנייה, אפשר לפנות ימינה לחניה התחתונה, שמובילה לשני המפלים הגבוהים, או שמאלה לכביש שירות שמוביל לחניון בתחתית המפלים. אם בחרתם במסלול הקווי, השאירו רכב אחד בנקודת הסיום במושב שפר

טיול וארוחה בגוש חלב

הכפר גוש חלב, או בשמו הערבי ג'יש, הוא יישוב נוצרי מארוני, שממוקם בגובה 840 מטר מעל פני הים. לכפר יש היסטוריה ארוכה, שראשיתה בימי בית שני, אז שכן במקום היישוב היהודי גוש חלב, ששימש כמרכז חשוב של המורדים היהודים ברומאים. במאה ה-18 הכפר יושב על ידי נוצרים מארונים, ואליהם התווספו אחרי מלחמת העצמאות פליטים נוצריים מכפרי הסביבה שנהרסו, כמו בירעם. בכפר עדיין ניתן להתרשם משרידי בית הכנסת העתיק הממוקמים בין הבוסתנים ליד המעיינות, וממבנה הקבורה המרשים מהמאה השנייה.  מהגבעה הלבנה שמעל בית הקברות יש תצפית יפה על הר מירון ועל מטעי הקיבוצים מסביב. אפשר גם לבקר בכנסיית בוטרוס הקתולית ובכנסיית מר מרון המרשימה, שחלונותיה מעוטרים בוויטראז'ים.

שמיים חורפיים מעל הכפר ג'יש

שמיים חורפיים מעל הכפר ג'יש | צילום: אפרת אוריאלי קורץ

בקרבת הכפר יש מסלולי טיול יפים בטבע, כמו מעיין עין חלב. כדי להגיע אל המעיין, יש להחנות את הרכב ליד בית הקברות שמאחורי כנסיית בוטרוס, ומשם ללכת כעשר דקות על שביל לבן, בין עצי תאנה ושקד עד שמגיעים לתצפית על המעיין. המעיין מכונה "העין הכחולה", וכשרואים את צבעו בין גבעות נמוכות של אבן גיר לבנה קל להבין את פשר השם.

גוש חלב ביום שמש בהיר | צילום: יעקב שקולניק

גוש חלב ביום שמש בהיר | צילום: יעקב שקולניק

ג'יש הוא גם מקום מושלם לארוחת צהריים. יש בו כמה מסעדות שמגישות אוכל ערבי גלילי, כמו אל ליאלי הוותיקה שמשקיפה לנוף מהפנט ומגישה חומוס מצוין לצד מנות מהמטבח הערבי, כמו פאטייר, קובה מטוגנת, פלאפל ועלי גפן. מסעדה נוספת היא מסעדת הארזים, שמגישה אוכל לבנוני כמו שישברק, עראייס, סלט פאתוש ומטעמים נוספים. לצד אלה, יש בכפר מסעדות מערביות כמו סוזנה, מסעדה איטלקית עם פיצות מצוינות, ובית הצייד, מסעדת סטייקים מצוינת באווירת בקתת ציידים אירופית.

בית הצייד. בשרים בסגנון בוקרים אמריקאים ובאווירת בקתת ציידים אירופית | צילום: אפיק גבאי

בית הצייד. בשרים בסגנון בוקרים אמריקאים ובאווירת בקתת ציידים אירופית | צילום: אפיק גבאי

טרקטורוני דישון

אזור הגליל העליון, כאמור, אידאלי לטיול חורף, אבל בשל תנאי השטח, במיוחד אחרי הגשמים, לא תמיד אפשר להגיע לכל מקום. אחת הדרכים ליהנות מנופי האזור, ועל הדרך להוסיף קצת ריגושים, היא בטיול טרקטורונים. טרקטורוני דישון, חברת טיולים ותיקה הממוקמת במושב דישון, מציעה מסלולי טיול באורכים משתנים באזור הרי נפתלי, בקעת קדש, נחל דישון ונהר הירדן, בטרקטורונים, רייזרים, ריינג'רים ותומקארים. אם אתם מחפשים טיול קצר שמשלב תצפיות נוף מרהיבות, מסלול "בין הכרם למצוק" הוא בחירה מצוינת. כשמו כן הוא: עובר בין כרמים ומטעים ברכס הרי נפתלי ומגיע לשיאו לקרן נפתלי, המצוק הגבוה באזור, שממנו יש תצפית מרהיבה על הגולן, החרמון ועמק החולה. פרטים בטלפון 050-5441773 ובאתר

איפה ישנים?

מלון מטיילים מלכיה נמצא בקיבוץ מלכיה ומהווה נקודת מוצא מצוינת לכל הטיולים שהוזכרו כאן ולרבים נוספים. זהו מקום מושלם לחזור אליו בתום יום טיולים ולהתעורר בבוקר אל מול נוף עוצר נשימה. המלון ממוקם בגובה 700 מטר מעל פני הים, מה שמבטיח אווירה חורפית מושלמת (ולילות קרירים ונעימים בקיץ).

מלון מטיילים מלכיה. פסטורליה כפרית ונופים ירוקים | הצילומים באדיבות רשת מלונות מטיילים

מלון מטיילים מלכיה. פסטורליה כפרית ונופים ירוקים | הצילומים באדיבות רשת מלונות מטיילים

במלון יש 22 חדרי סטודיו ועשר דירות נופש, כל יחידות האירוח מעוצבות בטוב טעם, עם רצפת פרקט, בחלקן יש מטבחון וכולן מציעות יציאה ישירה לגינה. בין החדרים יש מדשאות מטופחות, צמחייה, נדנדות ופינות ישיבה ומתחת עץ אלון עתיק יש תצפית נפלאה אל עבר בקעת קדש, הגולן ופסגת החרמון המושלגת.

יחידת אירוח במלון מטיילים מלכיה. עיצוב מקסים ונוחות מקסימלית

יחידת אירוח במלון מטיילים מלכיה. עיצוב מקסים ונוחות מקסימלית

ארוחת הבוקר העשירה מוגשת בחדר האוכל, ובחורף האח המבוערת תורמת לאווירה המיוחדת. בקיץ האורחים נהנים מכניסה לבריכת השחייה של הקיבוץ ומסיורי עששיות ביו אתרי הקיבוץ, שמסתיימים בקומזיץ במצפור מלכיה.

פרטים נוספים בטלפון 04-6883040 ובאתר המלון

בתמונה הפותחת: פרות רועות באחו ליד מפלי פרוד | צילום: אודי שטיינוול, מתוך אתר פיקיויקי

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...