תפריט עמוד

אופנת טיולי הבר מצווה נכנסה לחיינו לפני כשני עשורים. אם בעבר כולם היו חוגגים באולם, וטיול בר המצווה היה נחלתם של מתי מעט, הרי שבשנים האחרונות המגמה התהפכה, והרבה משפחות משקיעות בטיול בחו"ל לכבוד בר או בת המצווה, גם אם הדבר דורש להתחיל לחסוך זמן רב מראש. בהרבה מקרים, הבר/בת מצווה פשוט מספק למשפחה תירוץ טוב לצאת לחופשה משפחתית בחו"ל. אבל לא מדובר בסתם חופשה – טיולי הבר מצווה מוקדשים פעמים רבות לנושא מסוים, כזה שמדבר אל ליבם של הילדים שנמצאים על קו התפר שבין הילדות, שבה עצם הרעיון של נסיעה לחו"ל מלהיב אותם מאוד, לבין גיל ההתבגרות, שבו הם לא ששים להיראות עם ההורים בציבור וצריך להתאמץ מאוד כדי להלהיב אותם. זה יכול להיות מפגש עם חיות בר בסביבתם הטבעית, הרפתקאות בטבע, פארקי שעשועים או קניות וכדורגל. פעמים רבות מדובר בטיולים שכוללים אטרקציות מיוחדות ולכן עלותם גבוהה מהממוצע.

הנה הצעות לכמה טיולי בר מצווה, חלקם זוכים לפופולריות כבר שנים רבות, אחרים מתחילים לצבור תאוצה ממש עכשיו, וכולם יוכלו לשמש כרעיונות לחופשה המשפחתית הבאה גם אם אינכם חוגגים אירוע מיוחד.


טיול זריחה בכדור פורח מעל מרחבי הסרנגטי בטנזניה

ספארי באפריקה
טיולי הספארי באפריקה הם, קרוב לוודאי, הדבר הכי קרוב לטקס החניכה שמאפיין תרבויות רבות במעבר מילדות לבגרות. במקום לקחת את הילדים לחופשה של פארקי שעשועים, קניות וארוחות מזון מהיר, לוקחים אותם הכי רחוק מכל מה שהם מכירים – אפריקה. כאן הם נחשפים לתרבות שונה לחלוטין, נפגשים עם בני שבטים פרימיטיביים ולומדים על חיים אחרים. לאלה יש להוסיף את המפגש בלתי אמצעי עם חיות הפרא, ובעיקר עם חמשת הגדולים – אריות, נמרים, קרנפים, בפאלו ופילים. פעם קניה היתה הכוכבת הגדולה של טיולי הספארי, היום זוהי טנזניה השכנה. טיולי בר המצווה בטנזניה כוללים לרוב את הפארק הלאומי ארושה, את אגם מניירה, את שמורת הסרנגטי העצומה בגודלה ואת מכתש הנגורונגורו. אם מגיעים בעונת הנדידה (ששיאה בחודש אוגוסט – מסתדר מצוין עם החופש הגדול שלנו), אסור להחמיץ טיסה בכדור פורח מעל מרחבי הסרנגטי. יש מעט מאוד מראות מפעימים יותר ממראה העדרים העצומים שרצים בסבך הצמחייה. למרות שנמצאים בלב הטבע האפריקני, אין צורך לחשוש מתנאים ירודים. הלינה היא לרוב באתרי קמפינג מסודרים בהם אפשר לשמוע את קולות הלילה או בלודג'ים מפנקים  הלינה בטיולי הספארי היא לרוב בלודג'ים מפנקים עם כל הנוחיות.


רכבת הרים בפארק אפטלינג

פארקי שעשועים בהולנד, בלגיה וצרפת
הטיולים מסוג זה מכוונים בראש ובראשונה להנאה של הילדים. לרוב אלו חופשות אינטנסיביות של שבוע עד שבועיים בהולנד, בלגיה ולעיתים גם בצרפת, שכוללות בילוי בכמה שיותר פארקי שעשועים ואטרקציות משפחתיות, וכאלה יש בכל אחת מן המדינות הללו בשפע. בחלק מהמקרים, כשזה מתאפשר, לנים בכפר הנופש הסמוך לפארק. אחת הגרסאות הנפוצות לטיול הזה היא טיול בהולנד ובלגיה, שתי מדינות שכנות, שטוחות ולא גדולות במיוחד, עם כמה פארקי שעשועים מצוינים ועוד מגוון גדול של אטרקציות לכל המשפחה. בהולנד פארק השעשועים הנחשב הוא אפלטינג, שמפורסם ביער האגדות שלו, ובנוסף כולל מתקני שעשועים שונים ומופעי מזרקות מים. בצמוד לפארק יש מלון וכפר נופש, שניהם נחשבים למוצלחים במיוחד. בהולנד יש עוד כמה פארקי שעשועים מצוינים כמו פארק ווליבי (Walibi) ופארק דאונרל (Duinrell), שילוב של פארק שעשועים ופארק מים. בנוסף הולנד מציעה עוד מגוון גדול של אטרקציות לכל המשפחה כמו פארק המיניאטורות מדורודם, הדולפינריום, פארק הקופים, לצד בילויים רגילים כמו שייט תעלות או רכיבה על אופניים בחיק הטבע.


רכבת הרים בדיסנילנד פריז

פארק השעשועים הפופולרי ביותר בבלגיה השכנה הוא פארק ווליבי, והוא גם הקרוב ביותר לבריסל. יש בו מגוון עצום של אטרקציות לכל בני המשפחה, מקרוסלות לקטנטנים, דרך מתקנים רטובים ועד לרכבות הרים שדוהרות במהירות בין לופים מסחררים לגדולים. בסמוך נמצא פארק המים Aqualibi, ובו מגלשות מים, מסלול אבובים, בריכת גלים ועוד. בבלגיה יש עוד כמה פארקים מוצלחים למשפחות כמו פארק Bellewaerde ופארק Boudewijn Seapark שכולל, בנוסף למתקני שעשועים, גם פינת חי, משטח החלקה על הקרח, פארק מים ודולפינריום עם מופעים של דולפינים וכלבי ים. מי שיש לו עוד תקציב וזמן פנוי מוסיף לטיול הזה המשך בצרפת (אליה אפשר להגיע מבלגיה), שכולל כמה ימים בפריז, כולל ביקור בפארק השעשועים דיסנילנד הסמוך לעיר האורות. פריז היא עיר ידידותית מאוד לילדים, עם הרבה אטרקציות שמתאימות לכל המשפחה – מטיפוס למגדל אייפל, דרך שייט על הסן ועד למוזיאון המדע המצוין בפארק דה לה וילט.

ערים גדולות, טבע ופארקי שעשועים בארצות הברית
המקבילה האמריקאית לטיול פארקי השעשועים באירופה, עם הרבה טבע, נופים וערים מסעירות. הנסיעה הזו מצריכה יותר זמן (בשל המרחקים הארוכים ממקום למקום), וכפועל יוצא מכך – גם יותר כסף. מרבית המשפחות יבחרו להתחיל את הטיול בניו יורק, ולבלות בה כמה ימים של ביקורים באתרים, בילויים וקניות. בשעות הערב, אחרי כיתות רגליים ברחובות, שייט לסטטן איילנד, תצפית על העיר מהאפייר סטייט בילדינג ומנוחה בסנטרל פארק, אפשר לצפות במזמר או במשחק של האן.בי.איי. משפחות רבות בוחרות להמשיך מניו יורק לאורלנדו שבפלורידה, ולפני כן משלבות לעיתים טיול קצר בחוף המזרחי או קפיצה למפלי הניאגרה.  אורלנדו היא מלכת פארקי השעשועים הבלתי מעורערת. כאן אפשר להתמקם באזור דיסני וורלד, ולהקדיש כחמישה ימים-שבוע למתחם הענק שכולל ארבעה פארקי שעשועים (כולל הצצה לאולפנים של דיסני ופארק ספארי ענק) ושני פארקי מים מעוצבים. באזור אורלנדו יש עוד המון פארקים שמתאימים לטיול בר מצווה כמו אולפני יוניברסל ופארק איי ההרפתקאות הצמוד, פארק עולם הים ובו מופעי דולפינים ואריות ים וכן אטרקציות נוספות כמו מרכז החלל קנדי, שחייה עם פרות ים ועוד.


מופע דולפינים בפארק עולם הים באורלנדו

גם קליפורניה שבחוף המערבי היא יעד אידיאלי לטיול בר מצווה, עם שילוב מושלם של ערים גדולות כמו לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, טבע פראי (בפארק יוסמיטי ולאורך כביש 1) ופארקי שעשועים – דיסנילנד, אולפני יוניברסל, סיקס פלאגס ועולם הים הם כמה מהאפשרויות. רבים משלבים את הטיול במערב ארה"ב עם קפיצה ללאס וגאס הנוצצת שמלונותיה מציעים המון אטרקציות לכל המשפחה, ועם טיול באתרי הטבע של דרום-מערב ארה"ב כמו הגרנד קניון, ברייס קניון, ציון ועוד.


פארק יוסמיטי בקליפורניה. נופים מרהיבים וטבע פראי

חופשת כדורגל בלונדון או בברצלונה
אחד מהטרנדים הרווחים בשנים האחרונות, בעיקר בקרב בני מצווה, הוא חופשת כדורגל באירופה, בעיקר בלונדון ובברצלונה. שתיהן מציעות כדורגל מצוין ומהוות יעד נפלא לטיול משפחתי (או בכלל) גם למי שאינו חובב גדול של כדורגל. הביקור בכל אחת מן הערים הללו כולל צפייה במשחק אחד לפחות, לצד ביקור באצטדיון ובמוזיאון של קבוצת הכדרוגל האהובה והצטיידות במזכרות הכרחיות. בלונדון אפשר לצפות במשחקים של צ'לסי, ארסנל וטוטנהם, ואילו בברצלונה אסור להחמיץ משחק של בארסה. מעבר לכך, לכל אחת מן הערים האלו יש המון מה להציע למתבגרים שמטיילים בהן, גם אם כדורגל לא ממש מעניין אותם.

לונדון, בירת בריטניה, היא יעד מושלם לחופשה משפחתית, עם שילוב מנצח של אתרים ואטרקציות, קניות, מוזיאונים ובידור לכל המשפחה. בנוסף לאטרקציות המוכרות של לונדון, שמתאימות לכל המשפחה – ארמון בקינגהאם והצפייה בטקס חילופי משמר המלכה, הביקור במצודת לונדון, נסיעה בלונדון איי, הגלגל הענק של לונדון, ביקור במוזיאון הטבע, ועוד, לונדון מציעה עוד הרבה אטרקציות שבני נוער אוהבים במיוחד, כמו הלונדון דאנג'ן, מוזיאון השעווה וסיורים בעקבות הארי פוטר. מי שלא יכול בלי פארקי שעשועים ייהנה ב-Thorpe Park, פארק שעשועים שנמצא כ-30 ק"מ מדרום -מערב לעיר ובו המון רכבות הרים מפחידות. נערות שחוגגות בר-מצווה יהיו מאושרות ממגוון אפשרויות השופינג שלונדון מציעה – החל מהחנויות שלאורכו של רחוב אוקספורד ועד לשווקים, כמו שוק קמדן הפופולרי. בערב, אפשר ללכת עם הילדים למחזמר שמתאים לגילם.


משחק של ברסה נגד מדריד באיצטדיון קמפ נואו. התגשמות הלום  של הרבה בני מצווה

גם ברצלונה היא עיר נהדרת לחופשה משפחתית, עיר מלאת חיים עם ארכיטקטורה שתשבה גם את ליבם של מתבגרים ציניים, חופים יפים, שופינג, פארק שעשועים מצוין והמון אטרקציות לכל המשפחה. מרבית אתרי התיירות הבולטים בברצלונה ילהיבו גם ילדים, ובהם האתרים של גאודי כמו הסגרדה פמיליה, בית מילה ופארק גואל, ואתרים נוספים כמו שדרות לה רמבלה השוקקות ומזרקות הקסם המרגשות. הנמל של ברצלונה מציע כמה אטרקציות לכל המשפחה, כמו האקווריום המצוין וקניון פופולרי. בנוסף, יש בברצלונה כמה אטרקציות מיוחדות לילדים ובני נוער כמו מוזיאון המדע ומוזיאון השוקולד. במרחק נסיעה קצרה מברצלונה נמצא פארק פורט אוונטורה, אחד מפארקי השעשועים הטובים באירופה, וצמוד לו פארק מים, מצוין להתרעננות ביום חם.

טיול טבע והרפתקאות באירופה
אחד מהטרנדים הבולטים בשנים האחרונות בטיולי המשפחות ובטיולי בר/בת מצווה בפרט הוא טיולים שמשלבים טבע והרפתקאות ביעדים שונים באירופה. הטיולים האלה מתקיימים לרוב באזורים של נופים הרריים מרהיבים, ומשלבים פעילויות בטבע כמו הליכה, רפטינג, רכיבה על אופניים, ביקור במערות קרח, מגלשות הרים, פארקי חבלים, מצנחי רחיפה ועוד.

אחד היעדים הפופולריים לטיולים מסוג זה הוא אוסטריה, בעיקר באזור זלצבורגלנד וחבל טירול. האזור הזה מתאפיין בנופים של הרים מושלגים, קרחונים, יערות ואגמים, ואפשר ליהנות בו מביקור חוייתי במכרות מלח (כמו מכרה הלשטאט), במערות קרח (כמו מערות אייסרנזוואלט, מהגדולות בעולם), מהליכה על קרחונים (כמו קרחון פרנץ יוזף), שייט באגמים הרבים מספור, טיפוס למפלים (אסור להחמיץ את מפלי קרימלר, הגבוהים ביותר באירופה) וגלישה במגלשות הרים.

גם בסלובניה השכנה אפשר ליהנות מטיול הרפתקאות ברוח דומה. הבסיס לטיול כזה הוא לרוב אגם בלד היפהפה, וסביבו יש המון אטרקציות לכל המשפחה – שייט באגם, הליכה בקניון וינטגר, מגלשות הרים, רפטינג, נסיעה למערות הנטיפים פוסטוינה (כשעה נסיעה משם), רכיבה על סוסים, צניחה חופשית ועוד.


רפטינג בפירינאים. האזור מציע המון אטרקציות שמשלבו טבע והרפתקאות

אחד היעדים החדשים והמבטיחים לטיולי טבע והרפתקאות נמצא בספרד. הפירינאים הספרדיים הם מאזורי הטבע היפים באירופה, והם מציעים נופים הרריים עם נחלים, מפלים, אגמים ויערות עבותים. רבים משלבים את הביקור בהם יחד עם ביקור בנסיכות אנדורה הסמוכה, שיש בה כמה אטרקציות נהדרות למשפחות, ומקנחים בכמה ימים בברצלונה הנהדרת. בעיני רבים, גולת הכותרת של הפירינאים הספרדיים היא שמורת הטבע Aiguestortes, שמורה מרהיבה ביופייה עם יערות מחטניים, אגמים קרחוניים, מפלי מים וכרי מרעה ירוקים. האזור כולו גדוש בשלל פעילויות אתגריות: מסלולי אופניים, רכיבה על סוסים, רפטינג בנהרות (ה-Noguera Pallaresa פופולרי במיוחד), ומצנחי רחיפה. מרבית המשפחות באזור לא מוותרות על קפיצה לאנדורה, שמציעה, בנוסף לנופים מרהיבים וחנויות פטורות ממכס גם את פארק ההרפתקאות Naturlandia עם המגלשה האלפינית הארוכה בעולם, מסלול של גשרים תלויים וחבלים בין העצים, אומגות, חץ וקשת, רכבי באגי ועוד.

ספארי בלפלנד
חופשה של טבע והרפתקאות מסוג אחר, שמתאימה למי שמחליט לצאת לטיול בר מצווה דווקא בחורף, היא טיול ספארי בלפלנד, כאשר לפלנד הפינית היא הפופולרית ביותר. הטיול הזה לא דומה לשום דבר שאתם מכירים ומתאים למשפחות הרפתקניות שלא חוששות ממזג אוויר קפוא. את הרפטינג, מגלשות ההרים והרחצה באגמים ( כולן פעילויות פופולריות בקיץ של לפלנד) מחליפים טיולי הליכה בנעלי שלג, דהירה במזחלות רתומות לכלבים, רכיבה על אופנועי שלג וכמובן – סקי. אבל זה לא הכל. הבסיס לחופשות החורף באזור הוא לרוב העיר רובניימי, בירת לפלנד הפינית, שמציעה כמה אטרקציות כמו פארק חיות הבר רנואה, שבו חיות האופייניות לאזור הארקטי. בעיר קמי ובסביבתה נמצאות כמה מאטרקציות החורף המסעירות באזור – ביקור בטירת השלג והקרח לומילינה ושייט בשוברת הקרח סמפו. השייט, שמתקיים במפרץ בות'ניה הקפוא, כולל גם רחצה במי הקרח בחליפה תרמית מיוחדת. ויש בלפלנד עוד חוויות חורף מיוחדות, כמו דייג באגמים קפואים, ביקור במפלי הקרח בקניון קורומה, ביקור בחוות איילים וכמובן – צפייה בזוהר הצפוני.

עוד טיולי בר מצווה כאן

צילומים בכתבה: אייסטוק, פליקר – Alex Oxborough, Maliboy, Guido Crolla, xrayspx, Nathan Rupert, Jesus Jimenez

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. זלמן בר צבי הגיב:

    מעונין בפרטים לטיול זוג סבים וזוג נכדים ביולי או אוגוסט. עדיפות לספארי בטנזניה או סיישל.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.