תפריט עמוד

טיולים בעמק המעיינות

עמק המעיינות הוא אזור נהדר לטיולים בטבע. כמו שהשם מעיד, יש כאן שפע של מעיינות ולצדם אתרים ארכאולוגים מרתקים, תצפיות נוף ואטרקציות משפחתיות מהנות. אחרי שמסיימים לטבול בבריכות חמימות, מלטפים קנגורו וצופים על העמק מהגלבוע אפשר להירגע באווירה פסטורלית באחת משתי אכסניות נעימות הנמצאות במיקום אידיאלי, סמוך לאזורי הטיול

עמק המעיינות הוא אחד מאזורי הטיול הנעימים בארץ, בעיקר בתקופת הסתיו והחורף, כשמזג האוויר בהיר וחמים. ריכוז גבוה של מעיינות העניק לעמק את שמו ולצדם יש פה אתרי טבע מקסימים, אתרים היסטוריים מרתקים ואטרקציות לכל המשפחה. בחורף ובאביב נוספות הציפורים הנודדות שמגיעות לעמק למנוחה והצטיידות במזון ופריחה נהדרת צובעת את הנוף. וכל הטוב הזה נמצא במרחק נסיעה קצרה יחסית ממרכז הארץ. הנה כמה אתרים וטיולים מומלצים  באזור עמק המעיינות:

גן לאומי בית שאן

הגן הלאומי בית שאן הוא אחד האתרים הארכיאולוגיים המרשימים בישראל. העיר, ששוכנת באזור משופע מים וקרקעות פוריות, יושבה באלף החמישית לפנה"ס וזכתה לשגשוג בתקופה ההלניסטית, אז היתה עיר-מדינה והוקמו בה מקדשים, תאטראות, בתי מרחץ ושווקים. העיר המשיכה לשגשג ולפרוח גם בתקופה הרומית, אז הוקמו בה מבני ציבור מפוארים נוספים, ובתקופה הביזנטית, אז מנתה אוכלוסייתה יותר מ-40 אלף תושבים. בשנת 749 העיר נחרבה ברעידת אדמה, אבל השרידים המפוארים של התקופה ההיא עדיין ניכרים. במהלך הסיור אפשר להתרשם מהתאטרון רומי השמור היטב, בתי מרחץ, רחובות עם שדרות עמודים, שרידי מקדש, שרידי השוק (האגורה) ומכיכר הסיגמה, כיכר חצי עגולה שסביבה חדרים. באחד החדרים הללו יש פסיפס של טיכה, אלת העיר.  מעל העיר העתיקה מתנשא תל בית שאן, שרידי התל המקראי שהיה פה, וממנו נשקפת תצפית נהדרת על האזור.

איפה? האתר נמצא בתוך העיר בית שאן.

שרידים בבית שאן, מאתרים הארכאולוגיים המרשימים בישראל | צילומים: שאטרסטוק

שרידים בבית שאן, מאתרים הארכאולוגיים המרשימים בישראל | צילומים: שאטרסטוק

גן לאומי גן השלושה

גן השלושה, המוכר גם בשם הסחנה, הוא אחד מאתרי הטבע היפים בארץ. בשטח הגן, לאורך כחצי קילומטר, זורם נחל עמל, היוצר בדרכו סדרה של בריכות טבעיות המקושרות ביניהן במפלים יפים. מסביב יש מדשאות, דקלים ועצים מצלים. אחת ההנאות הגדולות בגן השלושה היא האפשרות לרחוץ כל השנה במים החמימים, שהטמפרטורה שלהם עומדת על 28 מעלות. הטבע הוא השחקן הראשי, אבל יש פה עוד כמה מוקדי עניין, בהם אתר שמשחזר את היישוב תל עמל, הראשון ביישובי חומה ומגדל. ניתן להתרשם, בין היתר, מחדרי החלוצים שממחישים את אורח החיים של פעם עם הריהוט, בגדי העבודה וספרים מהתקופה. עוד בגן השלושה: מוזיאון לארכאולוגיה ים תיכונית, טחנת קמח עתיקה, תצוגה של פעמונים משוחזרים ובוסתן ארץ ישראלי.

איפה? גן השלושה ממוקם על כביש 669, בין צומת השיטה לצומת בית שאן.

גן השלושה (הסחנה), מפינות הטבע היפות בישראל

גן השלושה (הסחנה), מפינות הטבע היפות בישראל | צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

גן גורו

סמוך לגן השלושה נמצא גן גורו, ואם אתם מטיילים עם ילדים לא כדאי לוותר על הביקור כאן. בגן גורו יש בעלי חיים מאוסטרליה, שרבים מהם מסתובבים באופן חופשי. כך, למשל קנגורו מסוגים שונים, שנמצאים ללא כל מחצה בינם לבין המבקרים ואפשר להאכילם מכף היד. עוד בגן: קואלות, עטלפים, מתחם של תוכי לורי, שבה ניתן להאכיל את התוכים בשיפודי פירות, מתחם של חיות חווה אוסטרליות שבו ניתן להאכיל עזים ננסיות ועוד. ואחרי שסיימתם להתפעל מבעלי החיים, תוכלו לנסות את יכולתכם במתחם המבוכים הכולל סוגים שונים של מבוכים.

איפה? גן גורו ממוקם על כביש 669, בין צומת השיטה לצומת בית שאן, סמוך לגן השלושה.

קואלה בתנוחת נמנום אופיינית בגן גורו

קואלה בתנוחת נמנום אופיינית בגן גורו

גן לאומי מעיין חרוד

אתר נוסף שמזמין לטבילה נעימה הוא מעיין חרוד למרגלות הגלבוע. בשטח הגן הלאומי, השופע צמחייה, זורם פלג צלול של מעיין חרוד לתוך בריכת שכשוך גדולה ומטופחת. מוקד עניין נוסף בפארק הוא ביתו של גואל האדמות יהושע חנקין. הבית עומד במדרון מעל מעיין חרוד ומציע תצפית נוף נהדרת על האזור. את הבית החל לבנות חנקין עבור אשתו האהובה אולגה כאשר היה בן 70. כאשר חלתה הוא חצב עבורה מערת קבורה בסמוך לבית, והיום טמונים שני בני הזוג באחוזת הקבר המרשימה שבמקום. במקום פועל מוזיאון המוקדש לחייו ופועלו של חנקין.

איפה? הגן הלאומי מעיין חרוד ממוקם על כביש 71 בין עפולה לבית שאן.

הרי הגלבוע

רכס הרי הגלבוע, החולש על עמק חרוד, מוכר כמקום שבו נפלו שאול המלך ובניו בקרב עם הפלישתים. זהו מקום נהדר לטיול רגלי ולפיקניק. הרכס מורכב מ-11 פסגות נמוכות אך תלולות, המכוסות בצמחייה מגוונת, שעליהם נטעה הקרן הקיימת לישראל חורשות אורנים. מפסגות הרכס נשקף נוף נהדר של הרי הגליל, בקעת הירדן והגלעד. תצפית יפה במיוחד נשקפת ממעלה הר ברקן. גם ממצפור הר שאול נשקף נוף יפה, וכאן יש שביל סלול בשם "שביל התנ"ך", שכדאי לערוך בו טיול רגלי קצר. לאורך הרכס פזורים חניונים של קק"ל ובהם שולחנות פיקניק ומתקני משחק לילדים. בחודש מרץ, כשההר מתכסה בפריחה יפהפייה של אירוס הגלבוע, יפה כאן במיוחד (וגם צפוף למדי, כי כמות גדולה של מטיילים מגיעים כדי לראות את פריחת האירוסים). דרך נוף הגלבוע, המקשרת בין החניונים השונים, עוברת בנופים מקסימים ומומלץ לנסוע בה.

איפה? כדי להגיע לדרך נוף הגלבוע יש לפנות מכביש הסרגל לכביש 675 (כביש התענכים). מיד אחרי קיבוץ יזרעאל פונים ימינה לכביש 667 (דרך נוף הגלבוע).

הנוף הנשקף מהרי הגלבוע

הנוף הנשקף מהרי הגלבוע

עין יזרעאל

מעיין נוסף באזור הוא עין יזרעאל הנובע למרגלות העיר המקראית יזרעאל, בסמוך לגלבוע. המעיין נובע לתוך בריכה עם מים צלולים, שבמרכזה יש שרידים של בית המשאבות ששימש בעבר לשאיבת מי המעיין. סביב הבריכה יש עצי איקליפטוס וספסלי פיקניק. בסמוך לבריכה נמצאת נקבת המעיין שגובהה כמטר וחצי והמים בה מגיעים לעומק של כחצי מטר. אורכה של הנקבה כארבעים מטר וניתן ללכת בה בהליכה שפופה, אך כדאי להצטייד בפנס ובנעליים מתאימות להליכה במים.

איפה? כדי להגיע לעין יזרעאל יש לפנות מכביש הסרגל לכביש התענכים שמספרו 675. אחרי כ-11.6 ק"מ יש פניה שמאלה לשביל עפר. נסיעה של כחצי ק"מ על השביל מוביל למעיין.

כוכב הירדן

בגן הלאומי כוכב הירדן נמצא אחד המבצרים הצלבניים השמורים והיפים ביותר בישראל, מבצר בלוואר, שפירושו הוא יפה נוף.  השם הזה מתבקש, בהתחשב בעובדה שהמבצר ממוקם בגובה 308 מטר, בנקודה הגבוהה ביותר באזור, ומשקיף על בקעת הירדן, הכנרת, הרי הגולן והגלעד, הרי הגליל, הגלבוע וצפון השומרון. המבצר הבנוי מאבני בזלת הוקם במצע המאה ה-12 ונמכר למסדר ההוספיטלרים. המבצר נשתמר כמעט בשלמותו והוא מוקף במערך ביצורים מרשים הכולל חפיר ענקי ושתי חומות, חיצונית ופנימית. ניתן להתרשם פה מבור המים, משרידי בית המרחץ, מהקמרונות ששימשו למגורים ולמחסנים וממגדל העוז שהיה מעין מבצר בתוך מבצר. מלבד המבצר, במתחם הגן הלאומי יש עוד כמה מוקדי עניין, ובהם שביל טיול בשם "שביל הידיד" באורך 1.2 ק"מ שמוביל לאנדרטה לזכרו של אורד צ'ארלס וינגייט ולמעיין הסמוך לה, גן מקלט לצמחים נדירים וגן פסלים של יגאל תומרקין.

איפה? כדי להגיע לכוכב הירדן יש לפנות מכביש 90 לכביש 717. הגן ממוקם כ-15 ק"מ מצפון לבית שאן.

המבצר הצלבני בכוכב הירדן | צילום: אסף צ., ויקיפדיה העברית

המבצר הצלבני בכוכב הירדן | צילום: אסף צ., ויקיפדיה העברית

איפה כדאי ללון?

אפשרות מוצלחת ומומלצת למטיילים היא ללון באחת האכסניות המצויות באזור והמציעות חדרים נעימים, מדשאות ושטחים פתוחים, והכל בקרבה רבה לאתרי הטיול. לכך נוספים מחירי הלינה הנוחים.

אכסניית אנ"א בית שאן

אכסניית אנ"א בית שאן היא אחת היפות והמושקעות בארץ, עם מדשאות מטופחות, עצים מצלים, גשרי עץ ובריכת שחייה. 62 חדרי האכסניה מסודרים סביב חצר נעימה. החדרים ממוזגים ויש בהם חדר רחצה ושירותים, טלוויזיה, חיבור לאינטרנט, מקרר קטן ועמדת קפה ותה. עוד באכסניה: מגרש כדורסל, בית כנסת, מזנון ועמדת אינטרנט הפתוחה לאורחים ללא תשלום. ארוחת בוקר כלולה במחיר, ניתן להזמין ארוחת צהריים ארוזה. כעשר דקות הליכה מהאכסניה נמצא בניין הסראיה שבו מתקיימים אירועי תרבות שונים ובקיץ פועל בו יריד אומנות, אוכל ויין.

אכסניית אנ"א בין שאן

אכסניית אנ"א בין שאן. חדרי האכסניה מסודרים סביב חצר נעימה

אכסניית אנ"א מעין חרוד

בלב הנופים הפסטורליים של עמק המעיינות, מול הגלבוע, נמצאת אכסניית מעיין חרוד. המיקום של האכסניה מושלם, בסמוך לפארק הלאומי מעיין חרוד ובמרחק נסיעה קצרה מעין יזרעאל, הגלבוע, גן השלושה וכל מוקדי העניין של האזור. באכסניה 36 חדרי אירוח ממוזגים עם מקלחת ושירותים פרטיים, טלוויזיה, מקרר קטן, אינטרנט אלחוטי וערכה להכנת קפה או תה. בתום יום של טיולים באזור אפשר לנוח ולתת לילדים להתרוצץ במדשאות או לשחק בגני השעשועים ובמגרשי הספורט שבשטח האכסניה. במקום יש בית כנסת, כיתות מאובזרות ואולם הרצאות. מחיר הלינה כולל ארוחת בוקר ישראלית ואם תרצו, תוכלו גם להזמין ארוחת צהריים ארוזה לטיול.

אכסניית אנ"א עין חרוד. מיקום מושלם ליד אתרי הטיול בעמק המעיינות

פרטים נוספים על האכסניות של אנ"א, כולל מבצעים ופעילויות מיוחדות, תמצאו בקישור הבא >>

בתמונה הפותחת: בריכת מים מוקפת מדשאות ועצי דקל בגן השלושה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.