תפריט עמוד

חורף בגליל המערבי: קפיצה קטנה לחו"ל

הכפרים הנוצריים בגליל המערבי מקושטים ומוארים בימים אלה לקראת חג המולד, וזו הזדמנות מצוינת לבקר באזור, בו יחגגו את זו השנה העשירית את פסטיבל החורף עם שלל סיורים, סדנאות, מופעים וחוויות קולינריות

כפר ציורי המקושט כולו לרגל חג המולד, ביקור אצל חרש ברזל שהסדנה שלו ממוקמת מול נוף הררי משגע, מסעדה איטלקית מופלאה הממוקמת במבצר עתיק – לא, אנחנו לא באיטליה, אנחנו בגליל המערבי. בכפרים הנוצריים של הגליל המערבי מתכוננים בימים אלה לחג המולד, וכשמוסיפים לזה את הנופים ההרריים הירוקים, את האתרים ההיסטוריים, את החוויות הקולינריות ואת כל שאר התענוגות של הגלל המערבי, מקבלים את החוויה הכי אירופאית שאפשר לקבל בארץ.

לא במקרה, במהלך דצמבר חוגגים בגליל המערבי את פסטיבל החורף העשירי, שיתקיים השנה ברחבי הגליל המערבי ב-18-16 בדצמבר (2021). הפסטיבל מאפשר ליהנות מכל הטוב שיש לאזור להציע – סיורים באווירת חג המולד, טיולי טבע ואמנות, סדנאות מיוחדות של אמנות, יצירה ואוכל, מופעים מוזיקה, תיאטרון ומחול וחוויות קולינריות. את המפגש מארגנת עמותת התיירות "זמן גליל מערבי" שמאגדת למעלה מ-60 חברים, מרביתם בעלי עסקים קטנים ומשפחתיים שמקדמים תיירות בגליל המערבי ועומדים בסטנדרטים גבוהים של איכות.

מתוך המבחר, הנה כמה המלצות:

טופלו בתרשיחא: בית קפה ללא גלוטן וסיור מחול

היישוב תרשיחא אמנם מהווה חלק מהעיר מעלות-תרשיחא, אבל מציע חוויה שונה לחלוטין מזו שמחכה לכם במעלות. היישוב  מציע נקודת תצפית נהדרת על הצפון – מצד אחד אפשר לראות את נמל חיפה, מצד אחר את החרמון.  בתרשיחא מתגוררים כ-7,500 תושבים, מחציתם מוסלמים ומחציתם נוצרים. השילוב הזה ניכר גם בבתי התפילה של היישוב – שלושה מסגדים ושלוש כנסיות. כבר בתחילת דצמבר אפשר לראות את סמטאות האבן של הכפר מתחילות להתקשט לקראת חג המולד. באחת הסמטאות האלה נמצא בית הקפה טופלו, בית קפה מקסים שהתפריט שלו כולו נטול גלוטן – כן, לא בתל אביב אלא בתרשיחא.

עץ חג המולד בחצר של בית הקפה טופלו ותרשיחא

את בית הקפה הקימה ורד באר, במקור מקיבוץ גשר הזיו, ביחד עם בעלה מורד, ערבי נוצרי מתרשיחא, אותו פגשה כשעבדו יחד במטבח של אחת ממסעדות הגליל. האהבה פרחה, למרות הביקורות שמסביב, והשניים התחתנו, הולידו ילדים ולפני שנה גם הקימו את טופלו. ורד, שאחותה צליאקית, החליטה להגשים חלום ישן ולהקים בית קפה שבו צליאקים יוכלו לאכול כל מנה שיש בתפריט, בלי להתפשר. למרות שבית הקפה נפתח במהלך אחד מסגרי הקורונה, הוא עובד ללא הפסקה מיום פתיחתו ונותן מענה לא רק לתושבי הצפון אלא גם לתושבי המרכז והדרום שבאים למקום בסופי השבוע.

במקום עובדים עם קמחי מקור כמו קמח אורז מלא, קמח דוחן, קמח כוסמת וקמח טף, מהם ורד מכינה כריכים נפלאים מבגט ומלחם מחמצת, כמו כריכי קפרזה עם מוצרלה, עגבניות ופסטו, כריך סלמון מעושן עם גבינת שמנת וכריך מנגולד ופטריות טבעוני. יש גם קישים, לזניות, עוגות ומאפי בוקר ופיצות נהדרות בשבת, כשכמעט לכל המנות יש גם גרסה טבעונית, וכולן מרגישות כמו הדבר האמתי.

ורד באר מטופלו, עם מגש עמוס בכריכי סלמון מבגט משובח ללא גלוטן

במהלך הפסטיבל יתקיים במקום אירוע מיוחד בשיתוף עם להקת המחול הקיבוצית. אחרי שהמבקרים ייהנו מיין חם ועוגת פנטונה (עוגת חג מולד איטלקית עם פירות מיובשים) בבית הקפה המקושט לחג, רקדני הלהקה ייקחו אותם לסיור-ריקוד בסמטאות הכפר, הזדמנות למפגש אינטימי עם הרקדנים ועם עולם המחול. מתי? 16.12 בשעה 17:00, מחיר: 95 שקלים לאדם. טלפון להזמנות: 072-3970884

אם המפגש הזה יעשה לכם חשק לעוד קצת מחול, תוכלו להגיע למחרת לכפר המחול בקיבוץ געתון. איילת גז, מנהלת שיווק התיירות של הלהקה, מספרת: "בכפר המחול גרים כ-120 רקדנים מכל העולם. מאחר והלהקה מוזמנת הרבה להופיע בחו"ל, והרקדנים מגיעים ממדינות שונות, זה היה מאוד טבעי להתחבר לפסטיבל שמייצג את הרב תרבותיות בגליל המערבי". במהלך האירוע בכפר המחול תיהנו ממפגש ושיחה עם הרקדנים, הצצה אל מאחורי הקלעים וצפייה במופע החדש של הלהקה, "קליידוסקופ". מתי? 17.12 בשעה 11:00. מחיר: 70 שקלים לאדם.

רקדני להקת המחול הקיבוצית מפזזים ברחובות תרשיחא

פסוטה: הכי מקושט

הכפר פסוטה, אשר שוכן בגובה 600 מטר מעל פני הים בין נחל שרך לנחל כזיב, ואשר כל 3,300 תושביו הם נוצרים, מתגאה בכך שהוא מקושט לחג המולד יותר מכל כפר אחר בארץ. קשה להתווכח עם הטענה הזו. כשמגיעים ביום קר (הקור פה אירופי ממש) ומריחים את הריח של עצי ההסקה שנישא באוויר, אפשר לדמיין בלי הרבה מאמץ שנמצאים בהרי האלפים או לפחות בכפר ביוון ההררית. האווירה מגיעה לשיאה בכנסייה שבמרכז הכפר, שבחצר שלה מיתמר עץ אשוח ענק ומואר, הגבוה ביותר בארץ, לצד שלל קישוטים ושחזור מרהיב של סצנת הלידה של ישו.

עץ חג המולד ברחבת הכנסייה של פסוטה

במהלך הפסטיבל יתקיים בכפר שוק חג מולד עם דוכני ממתקים מיוחדים ויין חם, דוכני מתנות, קישוטים ועבודות יד, נגני רחוב ומופעים מוזיקליים. כדאי לקחת בחשבון שבימי הפסטיבל לא ניתן יהיה להיכנס לכפר ברכב פרטי, אבל תהיה חניה מרכזית מחוץ לכפר ממנה ייצאו שאטלים אל הכפר. כדאי גם להצטייד במעילים כי בפסוטה קר, במיוחד בשעות הערב.

רחובות פסוטה המקושטים. דמיינו איך זה נראה כשהכל מואר

וליד חורי: אמנות בברזל

לפסוטה יש עוד הרבה מה להציע. למשל, ביקור אצל חרש הברזל וליד חורי (כפי שתראו בהמשך, חורי הוא שם משפחה נפוץ מאוד בכפר, המורכב למעשה משתי משפחות גדולות). וליד בכלל החל את דרכו כאיש שיווק של בשר באטליז המשפחתי. ב-2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, כשהכפר התרוקן מתושביו והיה לו הרבה זמן פנוי, הוא בנה מעקה ברזל למרפסת הבית. כמה שנים לאחר מכן למד אצל חרש הברזל אורי חופי מקיבוץ עין שמר. ארבעה ימים של הכשרה הספיקו לו בשביל ליצור פסל שזיכה אותו בהזמנה לתחרות באנגליה, שם הוא זכה בגביע העולם בנפחות. מאז חורי השתתף וזכה בפרסים בתחרויות רבות באנגליה ובאיטליה, אבל למרות שהוא אוהב במיוחד ליצור פסלים ("כל חתיכת ברזל שאני רואה אני חושב מה לעשות איתה", הוא אומר) עיקר פרנסתו על יצירות שימושיות יותר כמו מעקות, שערים וריהוט.

וליד חורי בפעולה בסדנת הברזל שלו בפסוטה

במהלך הפסטיבל אפשר יהיה לראות הדגמות של תהליך העבודה, להתרשם מיצירות הברזל של וליד בגלריה ואף להשתתף בסדנאות לילדים ולמבוגרים. מתי? 18.12 בשעה 11:00. מחיר מפגש: 50 ש"ח למשתתף, כולל עוגת חג מולד, יין חם, קפה ותה צמחים. פרטים נוספים בטלפון 072-3957562.

וליד חורי ליד פסל שפיסל שמציג את הפרשנות שלו לגן עדן

ארוחת חג המולד אצל אביבה חורי

הטיול בפסוטה לא יהיה שלם בלי ארוחת חג מולד אצל אביבה חורי. חורי, ילידת הכפר, היא אישה חייכנית וחמה שהתלאות הרבות שעברה בחייה לא ניכרות בפנים המאירות שלה. אביבה מארחת זוגות, משפחות וקבוצות לארוחות מסורתיות המבוסס על המטבח הערבי-נוצרי. את הארוחה אמנם אוכלים במרפסת המחוממת והמקורה, מול נוף גלילי יפהפה, אבל קודם כל נכנסים לבית המקושט להפליא של אביבה, שבו אווירת חג המולד שוררת בכל פינה. אפילו הכוסות והספלים מקושטים בציורים של סנטה קלאוס.

סלון ביתה המקושט של אביבה חורי

ומה בתפריט? ארוחת חג המולד שתוגש ב-18.12 בשעה 14:00 מורכבת ממזנון חופשי ובו, בין היתר, מאפים נהדרים כמו ספיחה עם בשר טחון, פטאייר עם עלי חומעה, ומסחאן – תבשיל של עוף על סומאק ובצל מטוגן העטוף בפיתה לבנונית דקה. מלבד זאת יש גם מרק עדשים עם קוביות בצק מבורגול, מג'דרה, מנסף – תבשיל אורז עם עוף, חומוס, עלי גפן ממולאים, שולבטו – תבשיל בורגול עם חצילים, קישואים, בצל ועגבניות וסלטים מרעננים, הכל טעים עד מאוד. לקינוח יש קפה, תה ומגוון עוגיות ופטיפורים לחג המולד. כל הטוב הזה עולה רק מאה שקלים לאדם, ו-70 שקלים לילד. ניתן להתארח אצל אביבה לארוחות וסדנאות לאורך כל השנה ולא רק בחג המולד. פרטים נוספים בטלפון: 072-3971630

אביבה חורי ליד שולחן עמוס מטעמים מעשה ידיה

העצמה נשית בבית רימא

תחנה נוספת שלא כדאי לוותר עליה בפסוטה היא בית רימא (חורי, אלא מה). רימא חורי היא אישה שמחזיקה בכמה כובעים. היא אמא לשתי בנות ובן (כולם משכילים ובעלי תארים מתקדמים, כמו רובם המכריע של תושבי הכפר שכמעט בכל בית בו מתגורר רופא, עורך דין או מהנדס), מורה לאנגלית, מעצבת אופנה, בעלת תואר שני בלימודי מגדר ובנוסף, כפי שהיא מגדירה עצמה, "מנהיגה שיח מגדרי ופמיניסטי מתוך רגישות למקום הנשי בחברה הערבית".

לפני שנים אחדות רימא, בצעד יוצא דופן בחברה הערבית, נאבקה כדי לקבל בירושה את הבית של סבה וסבתה, מה שעורר את הזעם של תושבי הכפר שטענו שאישה לא יכולה לקבל ירושה ושהיא מוחקת את זכרו של סבה, שהיה מוכתר הכפר. רימה עמדה באומץ מול הביקורת, בעיקר משום שהיא לא רצתה את הבית עבור עצמה אלא עבור כל אנשי, ובעיקר נשות, הכפר. היא רצה שזה יהיה נכס ממנף עבור כל נערה ואשה בפסוטה. היום הבית, לדבריה, "משלב עשייה אמנותית וחברתית עם סיפור היסטורי אישי".

בית רימא. גלריה, בית קפה ומרכז תרבות והעצמה נשית

בבית המעוצב בסגנון ייחודי, פועלת גלריה, בה רימא מקדמת נערים ונערות בעלי כישרון לאמנות. המקום משמש גם כתחנה לאיסוף בגדים יד שנייה, וממש לאחרונה רימא הגשימה עוד חלום והקימה במקום בית קפה, שאליו נשים יכולות להגיע לבד, גם בלילה, ולהרגיש בנוח. גברים לא יכולים להיכנס לבית הקפה, אלא בליווי אישה. המקום פתוח בימים חמישי-שבת, משבע בערב ועד אחרון הלקוחות, ובימי שישי ושבת גם בצהריים.

במקום המיוחד שלה רימא פועלת גם לקירוב לבבות. בין היתר, ביום חמישי הראשון בכל חודש מתוכננת שעת סיפור בערבית, אליה הילדים יוכלן להגיע בפיג'מה, ובשבוע שלאחר מכן תתקיים באותה השעה שעת סיפור בעברית. בבית מתקיימים גם חוגי תפירה, רקמה ואנגלית והתכנית הבאה של רימא היא לפתוח במקום חנות קטנה בה נשות הכפר יוכלו למכור את היצירות שלהן מבלי לשלם שכירות.

בפסטיבל ניתן יהיה להתארח בבית רימא בו מוצגת תערוכה חדשה בשם "נדוניה", ליהנות מקפה או תה ועוגיות מקומיות ובעיקר להיפגש ולשוחח עם האישה מעוררת ההשראה שעומדת מאחורי כל זה. מתי? 18.12 בשעה 12:00. מחיר: 25 שקלים לאדם. פרטים נוספים בטלפון: 072-3971191.

רימא חורי וחבר בפתח בית רימא

מעיליא: ארוחה איטלקית במבצר

יש קווים משותפים רבים בין הכפר פסוטה לכפר מעיליא. שניהם הכפרים הנוצריים היחידים בארץ, שניהם נחשבים ליישובי המיעוטים בעלי המעמד הסוציו אקונומי הגבוה בארץ, ושניהם כפרים ציוריים הממוקמים בנוף הררי יפהפה שכל אחד מהם טוען לכתר הכפר המקושט ביותר לחג המולד. קשה להכריע בתחרות הזו, אבל מה שבטוח הוא שתענוג לטייל במעיליא בכל עונה, בין הסמטאות הציוריות ובתי האבן המקושטים בעבודות קרמיקה ומוקפים בגינות פורחות ומטופחות, שיגרמו לכם להרגיש שאתם בכפר יווני. לקסם תורם המבצר הצלבני העתיק מהמאה ה-12 לספירה,  שאטו דה רואה, שנבנה על ידי המלך בולדווין השלישי וחולש על הכפר. בכפר פזורים המון שרידים ארכאולוגיים וזה לא נדיר שתושבי הכפר מגלים מתחת לבית אוצרות כמו פסיפס מהתקופה הביזנטית.

בית טיפוסי במעיליא. זיכרונות מיוון ההררית

אם אתם כבר פה, אל תוותרו על ביקור ביקב ג'וליה, שמייצר יין מאז 2012, על בסיס התוצרת הגדלה בכרם המשפחתי שנמצא בסמוך. ביקב מייצרים כ-11 אלף בקבוקים בשנה, ובהם, בין היתר, קברנה סוביניון, שיראז ומרלו. היקב פתוח כל השבוע חוץ מימי ראשון, ובימי שישי בערב פועל במקום בר יין שבו מגישים לצד היין גבינות עזים של מחלבת עז הרים ונשנושים. טלפון: 072-3941159

הטיפוס במעלה הכפר, לכיוון המבצר, יותיר אתכם חסרי נשימה גם בגלל המאמץ וגם בגלל הנוף שתראו מלמעלה, במיוחד בשעת שקיעה. רחבת הכנסייה שבמעלה הכפר מקושטת ומוארת להפליא לחג המולד – זהו בדיוק המקום לתמונות אווירה שיגרמו לכולם לחשוב שקפצתם לחו"ל בסוף השבוע.

ממש בצמוד נמצאת מסעדת שאטו דה רואה, והיא כנראה ההפתעה הגדולה של האזור. המסעדה ממוקמת בבניין היסטורי המחובר למבצר, אשר שופץ ושומר במשך כשני עשורים על ידי סלמה עסאף ומשפחתה. התוצאה: מתחם יפהפה עם חללים פנימיים, חצרות פנימיות, קירות אבן ומעברים מקושתים, שבו שוכנת מסעדה איטלקית משובחת. ברצפת העץ שובצו פתחי זכוכית דרכם אפשר להשקיף על שרידי מפעל היין הצלבני והבאר הרומית שהתגלו במקום.

מסעדת שאטו דה רואה. מיקום, אווירה ואוכל

התפריט במקום, עליו אחראי השף איליאן ליוס, שחי שנים רבות באיטליה, הוא איטלקי, ומבוסס על חומרי גלם איכותיים שרבים מהם מיובאים מאיטליה, לצד ירקות עונתיים, בשר טרי ופסטה טרייה. בארוחת חג המולד יוגשו מנות כמו קרפצ'יו דג אינטיאס עם גבינת בוראטה, חציל א לה פרמזנה – מנה נפלאה של שכבת חציל עם עגבניות, גבינת מוצרלה ופרמזן, סלט של עלים ירוקים עם עגבניות שרי, ארטישוק, גבינת מוצרלה ופרמזן, ומנת ריזוטו פטריות משובחת. יש עוד הרבה מנות נהדרות כמו מרק נוגד חמצון המורכב מהרבה רכיבים מפתיעים כמו קינואה, היביסקוס ותה ירוק, פילה בקר פטריות פורצ'יני וכמהין ועוד. יש גם קינוחים מופלאים כמו טירמיסו או פרפה פיסטוק ברוטב פטל. לצד האוכל יש תפריט עשיר של יינות, ומי שמעדיף ארוחה קלילה ופחות רשמית יכול לאכול בבר המקום ארוחה קלילה של פיצות. השילוב של המוזיקה הנעימה, האווירה הטובה, המיקום, העיצוב, האוכל, היין, השירות והנוף שמסביב יזכיר לכם מחוזות רחוקים. ואם אחרי הארוחה והיין אתם לא רוצים לנהוג, תוכלו להישאר ללון באחד מחדרי האירוח הרומנטיים שמעל המסעדה.

קרפצ'יו דג במסעדת שאטו דה רואה

הארוחה תוגש ביום חמישי, 16.2, בשעות 19:00-17:00. המחיר: 300 ש"ח לסועד. יש גם אפשרות לשבת על הבר עם תפריט שונה במחירים נמוכים יותר.
פרטים נוספים בטלפון: 072-3971618

עוד בפסטיבל

במהלך הפסטיבל יתקיימו עוד שלל אירועים, מפגשים, מופעים, סדנאות וחוויות קולינריות. בין היתר, בחוות רום תתקיים סדנת מרקי חורף בריאים ומפנקים עם אבא גיל, בתושה בייקרי, הקונדיטוריה המופלאה שממוקמת בחוף אכזיב, יוגשו מנות חורפיות ואלכוהול לצד מופע מוזיקת ג'אז, בסטודיו אומניה בקיבוץ אפק תתקיים סדנת הכנת תיקי עור בעבודת יד, בעכו יתקיים סיור וקונצרט ווקאלי בכנסייה, ועוד ועוד. התכנייה המלאה כאן.

ונסיים בהמלצה: למרות שחלק מהכיף הוא ללכת לאיבוד בסמטאות הכפרים, כדאי לא לוותר גם על סיור כריסמס מודרךף שיאפשר לכם להיחשף למקומות ולסיורים שלא תוכלו להגיע אליהם באופן עצמאי. איילת בר מאיר תעביר סיור מודרך כזה במעיליא ב-18.12 (פרטים נוספים בטלפון: 072-39712329) ואילו מדריך הטיולים הוותיק אמנון גופר, שמתבל את ההדרכות המרתקות שלו בסיפורים פיקנטיים ופרטי טריוויה משעשעים, ידריך סיור מרתק בעכו, שילווה בקונצרט ווקאלי בכנסיית המושיע הקדוש בעכו (פרטים נוספים בטלפון: 072-3971183).

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות