תפריט עמוד

חופשות חורף בישראל

שלג בצפון הגולן, מפלים שוצפים בדרום הגולן, פריחה מרהיבה ברמות מנשה ושקדיות ואווירה רומנטית בהרי ירושלים - החורף הוא כנראה העונה היפה ביותר לטיולים בישראל. רגע לפני שהוא נגמר, הנה ארבע הצעות לחופשה חורפית מושלמת

חורף ישראלי. נכון, עבור אוהבי העונה הקרה של השנה, החורף שלנו קצת מתגמד לעומת החורף של אירופה וצפון אמריקה, אבל עדיין יש לו קסם משלו. בצפון הגולן וירושלים יורד שלג, גם אם רק לפעמים, הנחלים והמפלים זורמים בשצף, מאגרי המים מלאים, ובכל מקום יש פריחה חורפית משגעת שבאירופה אפשר רק לחלום עליה בעונה זו של השנה, בין אם אלה רקפות, כלניות, תורמוסים או שקדיות. מזג האוויר, הנעים רוב הזמן, מאפשר לצאת לטייל וליהנות מהקסם של הטבע. הנה כמה מקומות לחוות בהם את החורף הישראלי במיטבו:

עוד טיולים בישראל

צפון הגולן

האזור המתאים ביותר בארץ לחוש בו אווירה חורפית במיטבה הוא אזור צפון הגולן. שלג בצפון הגולן אינו נדיר בחורף, והמראה של כיפת החרמון המושלגת, כמו גם של אתרים נוספים כמו יער אודם והר בנטל, מקנה לאזור מראה קסום. בתקופה זו הנחלים באזור שוצפים מים, ואם תגיעו לאזור אחרי הגשם תזכו לראות את מפל סער שוצף וקוצף.

מפל סער אחרי הגשם | צילום: שאטרסטוק

מפל סער אחרי הגשם | צילום: שאטרסטוק

איפה ישנים? קיבוץ אורטל שוכן בצפון הגולן, בגובה 915 מטרים מעל פני הים, וככזה, הוא מתכסה לעתים בחורף בשמיכה עבה של שלג. גם כשלא יורד שלג, בקתות הנופש בקיבוץ אורטל מושלמות לחופשה ביום חורפי. בקתות העץ הסקנדינביות, שמתאימות לזוגות ולמשפחות, ממוקמות בלב חורש אורנים,  ובכל אחת מהן יש ג'קוזי עגול גדול בסלון, מכונת נספרסו וקמין עצים שתשמחו להתחמם לצדו אחרי יום של טיולים באזור. וכאלה יש בשפע: הר בנטל, יער אודם, נחל סער וכמובן החרמון – כולם נמצאים במרחק נסיעה קצרה. בקיבוץ עצמו יש כמה מוקדי עניין – יקב שיפון, בית הקפה אפרתה, סיורי ריידרים בשטח וחוות סוסים. פראים נוספים באתר תיירות אורטל

בקתות העץ של קיבוץ אורטל ביום מושלג | צילום: אורן גבאי גולן

בקתות העץ של קיבוץ אורטל ביום מושלג | צילום: אורן גבאי גולן

חוויה חורפית: תצפית מהר בנטל. בזמן שכולם מצטופפים בחרמון, אחרי שיורד שלג ברמת הגולן הר בנטל מכוסה בשלג ומעניק את חווית השלג בחינם וכמעט ללא תורים. אם אתם לא רוצים לגלוש אלא רק ליהנות מחוויית השלג, זה המקום לעשות זאת. כבונוס תיהנו גם מתצפית מרהיבה מגובה 1,164 מטר על רמת הגולן ועל סוריה, על החרמון ועל מאגרי המים מרום גולן ובראון. השביל ממגרש החניה לפסגת ההר משובץ בפסלי מתכת של הפסל בן הקיבוץ יופ דה יונג. במקום יש שרידי מוצב צה"לי והסיור בין תעלות המוצב מהווה אטרקציה נוספת, במיוחד לילדים. אם תרצו להתחמם, בבית הקפה הצמוד קופי ענן תוכלו ליהנות מקפה או שוקו חם מול הנוף.

איפה מטיילים? יער אודם נראה כמו יער חורפי מהאגדות, בעיקר כשהוא מכוסה בשמיכה לבנה של שלג. כמויות המשקעים הרבות באזור יצרו יער חורש ים תיכוני עבות ומלא קסם, ובו אלונים, אגס סורי, אלה ארץ ישראלית, לבנה רפואי ועוד, ועליהם צמחים מטפסים שמעניקים ליער מראה קסום. בחורף יש פה פריחה משגעת של רקפת יוונית, אירוס הלבנון וכמה מיני סחלבים. אחרי הגשם תראו גם מצבורים נאים של מינים שונים של פטריות. אפשר ליהנות משיטוט חסר מטרה ביער, ואפשר לצאת למסלול הליכה. אחד המסלולים המומלצים יוצא מתל קצעא, שם מחנים את הרכב. ההליכה היא בשביל מסומן בצבעי כחול-לבן-ירוק שמהווה חלק משביל הגולן ועובר דרך האלונים ביער.

יער אודם אחרי השלג | צילום: שאטרסטוק

יער אודם אחרי השלג | צילום: שאטרסטוק

איפה אוכלים? באזור רמת הגולן, הידוע בבקר המשובח שלו, יש כמה מסעדות בשרים מצוינות עם אווירה חורפית, כמו מסעדת הבוקרים וחוות הג'ילבון. אם אתם דווקא בעניין של מתוק, תבואו על סיפוקכם בבוטיק השוקולד דה קרינה בעין זיוון. סדנאות השוקולד שמתקיימות במקום הן תעסוקה נהדרת ליום גשום וקר, אבל גם אם לא תרצו להשתתף בסדנה תוכלו לשבת בבית הקפה של המקום ולהתענג על משקה צוללת עם מקופלות תוצרת בית בחלב חם, וופל מיוחד מלא בשוקולד ושאר פינוקים. טלפון: 04-6993622.

דרום הגולן

אזור דרום הגולן גדוש בנחלים ובתצפיות עוצרות נשימה על הכנרת, והזמן הטוב ביותר ליהנות מאלו הוא החורף, כשמדרונות ההרים (שבקיץ מכוסים בקוצים) עוטים גוון ירוק משגע, ויחד עם הכבשים והפרות שמלחכות עשב, אפשר להביט עליהם ועל הכנרת ולדמיין שנמצאים בסקוטלנד, במיוחד ביום ערפילי. גם המפלים הרבים באזור שופעים מים בעונה זו של השנה.

מצפה אפיק. שקדיות ותצפית על הכנרת | צילום: סימי שאואר

מצפה אפיק. שקדיות ותצפית על הכנרת | צילום: סימי שאואר

איפה ישנים? כפר הנופש אתנחתא באפיק שוכן בקיבוץ אפיק, במרחק נסיעה קצרה מכל האתרים שהכי כדאי לבקר בהם בחורף באזור, כמו חמת גדר, אחו נוב ושמורת גמלא. בכפר הנופש 30 חדרים (שמתאימים לזוג+2) ו-15 סוויטות שמתאימות לזוג+3 ילדים. הסוויטות המקסימות והמוקפדות פזורות בגן מטופח ופורח, ולכל אחת מרפסת פרטית משלה עם דשא. הסוויטות כוללות סלון גדול, פינת אוכל, מטבחון מצויד וגולת הכותרת – ג'קוזי מרובע ענק בחדר השינה, שמתאים בנחת לזוג ואפילו משפחה עם שני ילדים תוכל לטבול בו בהנאה  – בדיוק מה שצריך ביום קר. הכי נחמד –  במרחק הליכה קצרצרה מהבקתות מגיעים למצפה אפיק, המכונה גם מרפסת הר נבו, וזאת משום שהמרגל אלי כהן נהג לשבת במועדון הקצינים הסוריים שבמקום ולהשקיף ממנו בערגה על ארץ ישראל. המבנה עתיד לעבור תהליך שימור, אבל בינתיים אפשר ליהנות מתצפית עוצרת נשימה על הכנרת, וגם לרדת מהמצפה לכיוון מעיין פיק בשביל הליכה מקסים המשובץ בשקדיות פורחות. פרטים נוספים באתר כפר הנופש אתנחתא באפיק

בקתות הנופש בקיבוץ אפיק קרובות לכל מוקדי העניין של דרום הגולן | צילום: ארנולד בר

בקתות הנופש בקיבוץ אפיק קרובות לכל מוקדי העניין של דרום הגולן | צילום: ארנולד בר

חוויה חורפית: חמת גדר. כולם מכירים את מרחצאות חמת גדר, אבל מתי באמת הייתם שם בפעם האחרונה? קשה לחשוב על תענוג גדול יותר ביום חורפי. מי המעיין התרמו מינרליים נובעים בטמפרטורה של 42 מעלות, מה שהופך למענג במיוחד כשמזג האוויר קר וגשום. המים ידועים בסגולותיהם המיוחדות, וכדי שהחוויה תהיה מושלמת, יש מיטות ג'קוזי בתוך המים, תותחי מים שמעסים את השכמות והכתפיים ואגם בועות שמעביר זרמי מים חמים לרגליים ולמותניים. אתר אינטרנט

מתחם הספא וילג' בחמת גדר. תענוג חורפי | צילום: נרמין זרעיני - חמת גדר

מתחם הספא וילג' בחמת גדר. תענוג חורפי | צילום: נרמין זרעיני – חמת גדר

טיול: שמורת הטבע גמלא גדושה במוקדי עניין ומציעה שילוב נדיר של טבע, נוף והיסטוריה, כך שכל אחד ימצא בה משהו כלבבו. השמורה מפורסמת הודות לעיר היהודית העתיקה  שחרבה במרד הגדול. ניתן לרדת לטייל בעיר העתיקה (מסלול תלול המיועד למיטיבי לכת) או להסתפק בתצפית על העיר העתיקה ממצפור גמלא שבשביל הנשרים. המשך השביל יוביל אתכם למצפור הנשרים, הצופה אל קניון גמלא ואל מושבת הדורסים. מזג האוויר החורפי מתאים במיוחד לטיול בשביל החשוף לשמש. גולת הכותרת של השמורה, במיוחד בחורף, היא מפל גמלא, המפל האיתן הגבוה בישראל, שאחרי הגשמים הוא שוצף במיוחד. אם תרצו לראות מפל נוסף, במרחק דקות נסיעה ספורות תגיעו למפל עיט, שנמצא ליד כביש מס' 808 (הידוע גם בכינוי ציר המפלים). במרחק כמאה מטרים מהחניה יש תצפית מונגשת על המפל הנופל בין עמודי בזלת. לאחר גשמים חזקים הזרימה בו עוצמתית במיוחד.

מסעדה: מושבוץ הוותיקה שבמושב רמות היא מסעדת בשרים שמשקיפה אל הכנרת, ומציעה תפריט מקומי שכולו רמת הגולן: הבשר מגיע מעדרי הבקר של המשפחה בגולן, בחממות של המשפחה מגדלים את עשבי התיבול וחלק מהירקות, היינות מגיעים מיקבי הבוטיק של הרמה וגם שמן הזית, הגבינות, הירקות והפירות מגיעים כולם מחקלאי האזור. התפריט כולל נתחים מיושנים מהקצבייה, סטייקים עסיסיים ומנות ראשונות, ויש בו גם מנות צמחוניות. התפריט משתנה מדי יום ובחורף אפשר למצוא בו מנות באווירה חורפית כמו מרק עגבניות עם ירקות שורש וקרם קוקוס ותבשיל קדרה שהתבשל כל הלילה של נתחי עגלה עם ירקות שורש, פטריות ויין אדום. אתר המסעדה

מפל גמלא, המפל הגבוה בישראל | צילום: שאטרסטוק

מפל גמלא, המפל הגבוה בישראל | צילום: שאטרסטוק

רמות מנשה

כמה כיף שלא צריך להרחיק. אזור רמות מנשה מציע, במרחק נסיעה קצרה ממרכז הארץ, נופים משגעים של גבעות ירוקות (שהקנו לו את הכינוי "טוסקנה של ישראל"), פריחה חורפית מרהיבה ושפע של מים. האתר המפורסם ביותר באזור הוא נחל השופט (אשר סגור בימים אלה בשל עבודות לשדרוג והנגשת האתר), אבל באזור יש נחלים נוספים, ובהם נחל גחר, נחל שלף ונחל דליה, מאגרי מים ואתרי פריחה (המפורסם מכולם הוא גבעת הרקפות).

נוף טיפוסי ברמות מנשה | צילום: מילי שאואר

נוף טיפוסי ברמות מנשה | צילום: מילי שאואר

איפה ישנים? אירוח "זוהר בדשא" בקיבוץ דליה ממוקם במיקום אידאלי, קרוב לכל מסלולי הטיול והאטרקציות של רמות מנשה. המקום מצליח לעשות את הבלתי אפשרי – יש בו את הקסם, הפשטות והחן של אירוח קיבוצי כמו של פעם, יחד עם יחס לבבי, שירות והקפדה על פרטים כשל מלון בוטיק מוקפד. במתחם יש חדרי אירוח ודירות ולמשפחות, כשגולת הכותרת, במיוחד בחורף, היא בקתות עץ חמימות ונעימות עם גלריה ללינת הילדים ומגע של בית, כולל וילונות תחרה לבנים וספרים ליד המיטה.  מסביב יש מדשאות מטופחות, ערסלים, עצים ופרחים, והמתחם כולו טובל בטבע.

פריחת תורמוסים בקיבוץ דליה | צילום: מילי שאואר

פריחת תורמוסים בקיבוץ דליה. המתחם כולו טובל בטבע | צילום: מילי שאואר

טיול קצר בשבילי הקיבוץ המקסים, במרחק כמה פסיעות מהחדר, מגלה שהטבע בירך את המקום ברקפות שפורחות בכל פינה, תורמוסים לרוב ואפילו מרבדי כלניות בשלל צבעים שמנקדים את מדשאות הקיבוץ. ההפתעה הנעימה ביותר היא נחל דליה, שנמצא במרחק דקות הליכה ממתחם האירוח. בירידה אל הנחל אפשר להבחין בנוף בתולי של גבעות ירוקות המנוקדות בפריחה ובפרות הרועות האחו. מסביב יש כלניות בשלל צבעים, וממרחק כבר אפשר להבחין במי הנחל המפכה בין העצים. זוהי פנינת טבע מקסימה שמרבית הסיכויים שתהיו בה לגמרי לבד. פרטים נוספים באתר "זוהר בדשא"

בקתות הנופש "זוהר בדשא" בקיבוץ דליה. מגע של בית

בקתות הנופש "זוהר בדשא" בקיבוץ דליה. מגע של בית | צילום: סמנתה קרצמר

איפה מטיילים? כקילומטר מצפון לקיבוץ גלעד נמצאת גבעת הרקפות, גבעה מיוערת אשר בחורף ובאביב היא מכוסה במרבדים עצומים של רקפות. לצד אלה פורחות בגבעה, בעיקר בשוליה, כלניות אדומות. הגבעה נמצאת בסמוך לכביש 672. ניתן לחנות בחניון שמעבר לכביש, לחצות את הכביש בזהירות ולטפס במעלה הגבעה, במסלול מעגלי ותלול באורך 600 מטר. בקרבת מקום נמצאים עוד כמה אתרי טיול שכדאי לבקר בהם, בהם מאגר גלעד, מאגר מים שממוקם בין קיבוץ דליה לקיבוץ גלעד ומוקף בגבעות ירוקות ופריחה משגעת.   במאגר ניתן לראות ברווזים וצבי מים שתורמים לאווירה הפסטורלית.

גבעת הרקפות מכוסה במרבדים עצומים של רקפות | צילום: מילי שאואר

גבעת הרקפות מכוסה במרבדים עצומים של רקפות | צילום: מילי שאואר

חוויה ליום גשום: עולם קטן גדול הוא מוזיאון קטן ומקסים בפארק ההייטק של יוקנעם, המוקדש כולו למיניאטורות. במוזיאון מוצגות יצירותיו של משה זמטר, שאחרי יציאתו לפנסיה החל ליצור עולמות זעירים מחומרים טבעיים וממוחזרים. הוא יצר דגמים של פארקי שעשועים וגנים, בתים המרוהטים בריהוט תקופתי, ספרים וספריות, כלי נגינה עיירות קטנות ומלאות קסם ועוד. הביקור במקום מהווה לא רק מפלט נעים ביום גשום אלא מפלט מהמולת היום יום ובריחה קצרה למחוזות הקסם. במקום מתקיימות גם סדנאות ליצירת מיניאטורות.
כתובת: הצמיחה 1, בפארק הייטק, יקנעם עלית. אתר אינטרנט

איפה אוכלים? בחניון של גבעת הרקפות נמצאת בכל שישי ושבת בעונת הפריחה עגלת האוכל של מסעדת "בחצר של מונה" מדלית אל כרמל. בעגלה מציעים אוכל דרוזי עונתי שביום יפה אפשר ליהנות ממנו בשולחנות הפיקניק בחורשה הצמודה. לצד מאכלים דרוזים מוכרים כמו פיתה עם לבנה, מנקיש, עלי גפן ממולאים ומח'מר (פיצה דרוזית), תמצאן פה הרבה מאכלים בריאים וטעימים להפליא שאפשר לאכול רק בחורף, שמבוססים על ליקוט של עשבי בר עונתיים – מרק סרפדים, עלי רקפת ממולאים, עולש, וגולת הכותרת – מאפה בצק ממולא בשלל עלים ובהם עולש, זעתר, חוביזה, חמציץ, חרדל ועוד.

פרה שותה ממי נחל דליה | צילום: מילי שאואר

פרה שותה ממי נחל דליה | צילום: מילי שאואר

עין כרם וסביבתה

שכונת עין כרם הציורית, על בתי האבן וכנסיותיה, היא הדבר הכי קרוב לחו"ל שיש בארץ, על אחת כמה וכמה כשהיא מכוסה בשלג, מה שקורה מפעם לפעם. גם כשזה לא קורה יש בשכונה הרבה קסם חורפי, במיוחד בתקופת פריחת השקדיות.

איפה ישנים? מעל המעיין הוא צימר רומנטי להפליא השוכן בבית אבן על טרסה פרטית בצלע ההר, ממנה אפשר להשקיף על נופי עין כרם ולשמוע את צלצול פעמוני הכנסיות. כל מוקדי העניין של עין כרם נמצאים במרחק הליכה קצרה. הבית מוקף בגן יפהפה עם עצי זית, גפנים ושקדיות ובו פינות ישיבה שמשקיפות לנוף. פנים הבית מעוצב בטוב טעם, עם קשתות אבן, ויטראז'ים בחלונות וריהוט ופריטי נוי שנעשו בעבודת יד. גולת הכותרת היא אמבטיית אבן יפהפייה. במקום ניכרת הקפדה עד אחרון הפרטים, כולל מטבח מאובזר, מגבות עבות ורכות, מצעים נעימים וריחניים, קפסולות בשפע למכונת האספרסו, שוקולדים ואפילו חימום תת רצפתי שמנעים את השהות בימי החורף הקרים. פרטים בטלפון: 052-3801226

צימר מעל המעיין בעין כרם. בית מקסים בעיצוב ייחודי | צילום: באדיבות "מעל המעיין"

צימר מעל המעיין בעין כרם. בית מקסים בעיצוב ייחודי | צילום: באדיבות "מעל המעיין"

טיול: אל תוותרו על טיול רגלי בשכונת עין כרם, בין שקדיות פורחות וכנסיות. הכי כיף פשוט לשוטט בשכונה ולתת לרגליים להוביל אתכם, אבל יש כמה תחנות שלא כדאי לוותר עליהן, ובהן מנזר גורני הידוע גם במתחם המוסקוביה בשל בצליו המוזהבים שמזכירים את כנסיית ואסילי הקדוש במוסקבה, כנסיית השילוש הקדוש המעוטרת בוויטראז'ים יפים, אשר ממנה נשקפת תצפית יפה על השכונה,  מעיין מרים וכנסיית יוחנן בהרים. כדי ליהנות ממראה השקדיות הפורחות, כדאי לרדת לעין כרם ברגל מצומת אורה בשביל היורד על צלע ההר בין השקדיות.

עין כרם ביום מעונן. הכי קרוב לאירופה | צילום: Moshe EINHORN, שאטרסטוק

עין כרם ביום מעונן. הכי קרוב לאירופה | צילום: Moshe EINHORN, שאטרסטוק

חוויה חורפית: פיקניק במאגר בית זית. מאגר בית זית הוא אגם עונתי מלאכותי יפהפה ששוכן בתוואי נחל שורק, בסמוך למושב בית זית ובמרחק דקות נסיעה ספורות מעין כרם.  המראה של האגם עם הרי ירושלים שנמצאים ברקע פסטורלי במיוחד, והדרך אל האגם, המשובצת בכלניות ורקפות, הופכת אותו למיקום אידיאלי לפיקניק חורפי.

איפה אוכלים? מסעדת כרמא ממוקמת בבית אבן בלב עין כרם, המעוצב כטירה עתיקה ומשקיף אל הרי ירושלים, הטרסות וצריחי הכנסיות של עין כרם. בחלל הפנימי של המסעדה ישנו טאבון אבן רחב ידיים ממנו יוצאות פיצות ופוקאצ'ות נהדרות. התפריט כולל מנות קדרה – קערות חרס סגורות עם בצק פיצה שנאפה בטאבון עם פסטה וכדורי בשר בשר ברוטב עגבניות עם מוצרלה וחצילים, או עם פירות ים, זוקיני ומוצרלה ברוטב סלסה רוזה. אתר המסעדה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.