תפריט עמוד
ראש השנה הסקוטי בבורגהד, סקוטלנד

באיחור של 11 ימים חוגגים תושבי כפר סקוטי את אחד האירועים שהפכו מפורסמים מאוד ברחבי האי הבריטי. ב-11 בינואר יוצאים כל תושבי בורגהד בחבל מוריי בסקוטלנד לחגוג את השנה החדשה בפסטיבל אש גדול. "שריפת הקלאבי" היא השם הרשמי של האירוע. משמעות השם קלאבי היא "סל" בשפה הגאלית. בחלקו הראשון של האירוע מרכיבים סל עץ גדול, שיוצר במיוחד למטרה זו, בראש עמוד גבוה, מציתים בו אש ונושאים אותו אל ראש ההר הסמוך. בכל שנה מכתירים תושבי הכפר את מלך פסטיבל האש שזוכה לכבוד לשאת ראשון את הלפיד. בסופה של התהלוכה מציתים תושבי בורגהד מדורות סביב הכפר ועל ראשי הרכסים הסמוכים ומתמקדים במשך לילה שלם בשתייה מרוכזת של ויסקי מקומי משובח, שעוזר מאוד בהגנה מפני הקור.

עיקר פרסומו של האירוע נובע מכך שעל פי דעה נפוצה ברחבי בריטניה השתתפות, גם כצופה, באירוע זה מבטיחה שהשנה הבאה תהיה טובה פי כמה מקודמתה.

השאלה הגדולה – מדוע מציינים את תחילת השנה 11 יום לאחר שאר העולם הנוצרי זוכה כאן לתשובה פשוטה – ב-1750 כאשר הוכנס לשימוש לוח שנה חדש בסקוטלנד, "אבדו" לתושבים המקומיים 11 ימים. ברחבי סקוטלנד פרצו בשל כך מהומות של תושבים שדרשו שהימים האבודים "יושבו" להם, אבל בבורגהד נהגו אחרת ומאז הם חוגגים את ראש השנה פעמיים – פעם על פי הלוח החדש ב-1 בינואר ופעם על פי הישן ב-11 בחודש.

מידע נוסף // אתר האירוע

חגיגות סט. פטריק בדבלין, אירלנד
מדי שנה ב-17 במרץ מתקיימת בדבלין מסיבת הרחוב הגדולה ביותר באירלנד. זהו יומו של הקדוש פטריק (St. Patrick), אבי הנצרות באירלנד ואחד מסמלי התרבות האירית החשובים ביותר.

החגיגות מתחילות כבר ב-12 במרץ בתהלוכה לילית ברחובות העיר בליווי מופע זיקוקי דינור. במהלך הימים הבאים מתקיימים בחוצות העיר מופעים מוזיקליים ומופעי רחוב. ב-17 במרץ, יומן האחרון של החגיגות הפטריוטיות ויום פטריק הקדוש, בשעה 12 בצהריים יוצאת לדרך התהלוכה הססגונית שנחשבת לשיא החגיגות, עם יותר מחצי מיליון משתתפים וכ-3,000 אמנים מאירלנד ומחוצה לה.

התהלוכה מקבלת נושא ואופי חדש בכל שנה, לפיהם בונים מיטב המוחות והכישרונות את כל האירועים והמיצגים המשתתפים.

המסלול עובר ברחוב פטריק (Patrick), קתדרלת Christ Church, רחוב דיים (Dame), רחוב ווסטמורלנד Westmoreland)), רחוב או'קונל (O'Connell) ומסתיים ברחוב פרנל סקוור-מערב (Parnell Square West). את התהלוכה מלווים מופעי מוזיקה אירית, ריקודים מסורתיים והרבה אירים שיכורים שלבושים בפריטי לבוש ירוקים וסמל של תלתן תלוי על דש חולצתם. אם אתם שואלים את עצמכם, "למה דווקא צבע ירוק"? התשובה מתחבאת בנופיה הירוקים המשתרעים לאורכה ולרוחבה של אירלנד המכונה גם "האי הירוק" (Emerald).

איך הכל התחיל?
מספרים כי הקדוש פטריק חי במאה הרביעית לספירה. הוא נולד באנגליה ובגיל 16 נחטף לאירלנד ושם שועבד כרועה צאן. בגיל 24 נגלה לעיניו מלאך שהורה לו לברוח חזרה למולדתו. בעקבות החיזיון יצא לדרכו אל החופש, הלך קילומטרים ברגל, חצה את הים ולבסוף החליט להשתקע בצרפת. לאחר עשרים שנה שינה פטריק את ייעודו, הפך לבישוף והחליט לחזור לאירלנד כדי להפיץ את בשורת הנצרות. פטריק החליט כי הדרך אל ליבו של העם האירי היא דרך המלך שבראשם (Laoghaire). בפגישתם הציג פטריק את עלה התלתן שמורכב משלוש עלעלים ועשה הקבלה בינו לבין שלושת הישויות האלוהיות – האב, הבן ורוח הקודש. המלך התרשם מאוד מדבריו ואישר לו להפיץ את דתו בקרב העם. מאז נחשב עלה התלתן הירוק לסמלם של סנט פטריק ושל אירלנד כולה.

הפסטיבל נוסד על ידי ממשלת אירלנד במטרה לחזק את הזהות והפטריוטיזם האירי והוא נחגג בפעם הראשונה ב-1996, למשך יום אחד. מאז התרחב הפסטיבל, ההכנות לקראתו נמשכות מספר חודשים ואפילו בקהילות איריות ברחבי העולם מציינים יום זה במצעדים וחגיגות.

למי זה מיועד?
לכל אוהבי אירלנד והתרבות האירית באשר הם, לחובבי חגיגות רחוב גדולות , מוסיקה אירית, ריקודים איריים וחמת חלילים.

פרטים על האירוע
לפרטים נוספים יש לפנות למטה הפסטיבל
טלפון: +353(0)16763205.
מייל: info@stpatricksday.ie

לשכת התיירות בדבלין
כתובת: Tourism Centre, Suffolk St.
טלפון: +353(0)16057700.
פקס: +353(0)16057725.
מייל: mailto:information@dublintourism.ie

הכנות מיוחדות
מומלץ להזמין מקום לינה זמן רב מראש.

איך מגיעים?
מישראל טסים לאירלנד דרך אחד מיעדי אירופה. אפשר לטוס ללונדון ומשם להמשיך בטיסה פנימית או באוטובוס (12 שעות).

איפה מתגוררים?
במרכז העיר נמצא Butlers Town House שהוסב לבית אירוח (B&B) אינטימי ב-1995. במקום יש עשרים חדרים מאובזרים שמעוצבים בסגנון ויקטוריאני. מחיר: 190 אירו לחדר זוגי על בסיס לינה וארוחת בוקר.
כתובת: 44 Lansdowne Rd, Ballsbridge.
טלפון: (0)16674022+353.

מלון הבוטיק Browne's Townhouse שוכן במבנה מהמאה ה-17, אשר שודרג לבית מלון ב-1997. הבית מעוצב בסגנון ג'ורג'יאני וכל אחד מ-12 חדריו מעוצב באופן ייחודי.
כתובת: 22 Stephens Green St..
טלפון: (0)16383939+353.

מלון Clarion (ארבעה כוכבים) ממוקם במרכז העסקים של דבלין. החדרים מעוצבים ונוחים ויש גם מסעדה, בר וחדר כושר.
כתובת: International Financial Services Centre (IFSC), Dublin 1. טלפון:+353(0)14338800 .
מייל: info@clarionhotelifsc.com


מזג האוויר
בחודש מרץ הטמפרטורות נעות בין 10-3 מעלות. יש להצטייד בבגדים חמים ובהגנה מפני הגשם.

מידע נוסף
לשכת התיירות של דבלין

כנסיית רוסלין, סקוטלנד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.