תפריט עמוד

חבל מרקה – איטליה הלא מוכרת

בלבה של איטליה, בין הים האדריאטי לרכס האפנינים, נמצא חבל ארץ יפהפה, שרק תיירים מעטים מגיעים אליו. הצעה לטיול בחבל מרקה היפהפה, בין ערים עתיקות, טבע ירוק, מורשת תרבותית ואוכל נהדר

חבל מרקה (Marche), אחד מעשרים חבלי המגף האיטלקי, משתרע על פני 10,000 קמ"ר בין הים האדריאטי להרי האפנינים, בחלק הצפוני-מזרחי של מרכז איטליה. ההיסטוריה של חבל ארץ זה לוקחת אותנו אל ההתיישבות היוונית במרכז חצי האי, במאה ה-4 לפני הספירה. בימי הביניים עבר כאן קו הגבול המזרחי של האימפריה הרומית הקדושה.


חבל מרקה – מסומן באדום | map: Wikimedia Commons

הדוכס פרדריקו דה מונטפלטרו (אותו דיוקן בעל אף החטוטרת, שאולי נתקלתם בו במהלך סיור במוזיאון אופיצי בפירנצה) שלט בחלקו הצפוני של אזור המרקה במהלך המאה ה-15 והשאיר כאן את חותמו (וחוטמו…). באותה תקופה נולד בעיר אורבינו, שנמצאת בחלקו הצפוני של החבל, תינוק קטן ומוכשר בשם רפאל, שלימים הפך לצייר החשוב ביותר באיטליה. רפאל הוא הצייר היחיד שלו הוקדש חדר נפרד במוזיאון הוותיקן, והוא גם היחיד שקבור בפנתיאון לצד המלכים. המקומיים טוענים, ויש מידה של צדק בדבריהם, שהרנסנס נולד בשתי עריסות: פירנצה ואורבינו.

ואם באמנות עסקינן, גם בתחום המוזיקה יכול חבל מרקה להתפאר, הודות למלחין רוסיני ("הספר מסיביליה"), שנולד בשנת 1792 בעיר פסארו, על חוף הים האדריאטי, ועד סוף ימיו התלבט בין אהבתו למוזיקה ואהבתו למטבח. לה מרקה מתהדרת גם במשורר בן המאה ה-18, ג'אקומו לאופרדי, שנולד בעיירה רקאנאטי ונחשב לאחד מגדולי משוררי איטליה בכל הזמנים.


חבל מרקה. נופים ירוקים, ערים עתיקות ואוכל נפלא | צילום: pizzodisevo, flickr

יותר ויותר אנשים, ובהם האיטלקים עצמם, מגלים לאחרונה את ייחודו של האזור היפה והציורי הזה, שחופן בחובו פינות נסתרות ואתרים מדהימים שאינם כלולים במסגרת מסלול ה"מיין סטרים" של התייר המצוי. הנה כמה מהפנינים הנפלאות שהאזור מציע:

אורבינו
אורבינו (Urbino), עיר הרנסנס הציורית, היא אחד מהאתרים המפורסמים ביותר בחבל מרקה. העיר, שנוסדה בתקופה הרומית, הפכה למפורסמת במאה ה-15 בהיותה אחד ממרכזי התרבות המובילים באירופה תחת שלטונו של הדוכס פדריקו דה מונטפלטרו. כיום, ארמון הדוכס מאכלס את אחד מאוספי אמנות הרנסאנס החשובים ביותר באיטליה. אורבינו היא גם מקום הולדתו של הצייר רפאל, וביתו של האמן פתוח לקהל הרחב. המרכז ההיסטורי של אורבינו הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


העיר אורבינו. בארמון הדוכס, שנראה במרכז התמונה, יש אוסף אמנות מרשים מתקופת הרנסאנס | צילום: Dino Quinzani, flickr

הפארק הלאומי מונטה קונרו

מעט מדרום לעיר אנקונה (Ancona) מזדקרת פסגת אבן הגיר של הר קונרו, והמדרונות התלולים של ההר מתגלגלים בעדינות לים, נושקים לחופי הזהב היפים ביותר שלשפת החוף הצפוני של הים האדריאטי. הפארק הלאומי מונטה קנרו (Monte Conero National Park) הוא פארק קטן אבל יפהפה להפליא. לחופי הזהב ולעיירות הציוריות ניתן להגיע גם בסירה. הפארק מציע גם טיולים לאורך המונטה קונרו, באזור בו נמצאות כמה מהמסעדות הטובות באזור.


הפארק הלאומי מונטה קונרו. מדרונות ירוקים יורדים אל הים | צילום: אייסטוק

לורטו
לורטו (Loreto) היא עיר מרשימה ששוכנת על גבעה במרחק של כשלושה וחצי קילומטרים מהים האדריאטי. העיר מהווה מוקד עלייה לרגל לצליינים מכל העולם, משום שעל פי המסורת ביתם של מרים הבתולה ויוסף הנגר מנצרת נישא על ידי מלאכים והוצב בלורטו בשנת 1294. הבית נמצא בתוך בזיליקת הבית הקדוש (Basilica della Santa Casa), שבה יש אוסף של יצירות אמנות של כמה מהאמנים הבולטים ביותר בתקופת הרנסאנס המאוחרת.


בזיליקת הבית הקדוש בלורטו. מוקד עלייה לרגל | צילום: Massimo Roselli, GFDL

פארק הרי הסיבליני
הפארק הלאומי הרי הסיבליני (Monti Sibellini) הוא אחד מפארקי הטבע היפים ביותר באיטליה. חלקו המזרחי של הפארק נמצא בחבל מרקה וחלקו המערבי בחבל אומבריה השכן. הרכס הגבוה ביותר בפארק – המונטה ווטורה (Monte Vettore) – מתנשא לגובה של 2,476 מטר. הפארק מושך טיילים וחובבי טבע בכל עונות השנה: בחורף תוכלו לגלוש כאן באתר הסקי שאינו סואן ועמוס כמו אלו שבצפון המדינה, באביב מגיעים אל הפארק חובבי טבע מכל העולם כדי לחזות בפריחה המרהיבה בצבעיה העזים ברמת ה"פיאנו גראנדה" שבלב הפארק, בקיץ תמצאו כאן מסלולי טרקטורונים ומסלולי הליכה ברמות קושי שונות ותוכלו גם לעשות רפטינג על נהר הנרה שמגיע לכאן מחבל אומבריה, ובסתיו תיהנו מקדרות מרק העדשים שעבורן שווה להגיע עד לעיירה הנידחת קסטלוצ'ו (Casteluccio) שעל גבול אומבריה ולה מרקה.


כפר בפארק הלאומי הרי הסיבליני. כל עונה ויופיה המיוחד | צילום: אייסטוק

מערות פראזאסי
מערות פראזאסי (Grotte Di Frasassi) הן מערכת של מערות נטיפים שנוצרו על ידי התחפרות של נהר. קומפלקס המערות, מהגדולים באירופה, נמתח לאורך של 18 קילומטר, מתוכם רק קילומטר אחד פתוח לקהל הרחב. המערה הגדולה בהן, מערת הרוח, שגובה תקרתה 240 מטר, יכולה להכיל בתוך החלל הענק שלה את הקתדרלה של מילנו.


מערות פראזאסי. קומפלקס מערת מהגדולים באירופה | צילום: Ben Francis, flickr

חבל מרקה מנוקד בעיירות וכפרים עתיקים שבין חומותיהם מסתתרים תמיד רחובות ציוריים, שווקים קטנים בהם תוכלו למצוא דוכני אוכל ומסעדות קטנות שמגישות אוכל מקומי טרי ומשובח מן הים והיבשה. כמו בטוסקנה, תוכלו למצוא גם כאן בתי נופש כפריים, חוות ווילות עם בריכת שחייה, שיהוו נקודת מוצא לטיולי כוכב ברחבי החבל הקסום.


מנה במסעדה מקומית – דפי פסטה ממולאים בגבינות | צילום: pizzodisevo, flickr

ולחובבי היין האיטלקי: גם בתחום זה לא מקופח האזור ואי אפשר שלא לציין את יין הורדיקיו הלבן שמקורו באזור המונטה קונרו ואת הפיצ'נו רוסו האדום, שגפניו מכסים את הגבעות מסביב לעיירה היפהפיה אסקולי פיצ'נו.

בתמונה הפותחת: מנופי חבל מרקה. יפה לא פחות מטוסקנה או אומבריה, אבל הרבה פחות מוכר ומתויר

___

אורה רוטנברג – מדריכת טיולים בכירה המתמחה באיטליה, מבעלי "אורה איטליה", חברת בוטיק המתמחה בבניית מסלולי טיול וחופשות ברחבי איטליה www.oraitalia.co.il


אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...