תפריט עמוד

ואדי כרך (Wadi Karak, وادي كرك) הוא ערוץ גדול היורד מצידו המזרחי של רכס מואב בירדן ונמשך מערבה עד חוף ים המלח. ערוציו העליונים של הנחל יורדים מקו פרשת המים עם ואדי אבן חמאד מצפון וואדי עסאל מדרום. במרכזו חולק הנחל את קו פרשת המים שבצידו הדרומי עם ערוצים קטנים הכלואים בין אגני הניקוז של ואדי עסאל וואדי כרך.

ערוצו העליון של הנחל יורד ממזרח רמת המדבר שמדרום לכרך, בסמוך לעיירה אל-מזר, בגובה 1,230 מ' מעל פני הים, ונמשך מנקודה זו לאורך כ-50 ק"מ עד סופו בע'ור מזרעה שבחוף ים המלח, 400 מ' מתחת לפני הים. נוף הנחל אינו אחיד ומשתנה בהתאם לאופי האזור בו מתחתר הערוץ. בחלקו העליון הנחל יורד כערוץ מתון ופתוח, הנמשך על ציר דרום-צפון. חלק זה נקרא ואדי אל-עטט, במקביל לו נמשך כביש המחבר בין העיר כרך (ששמה המקראי הוא קיר מואב) לעיירות מותה ואל-מזר.


גלישה בחטיבת המפלים העליונה של הנחל | צילום: בועז לנגפורד

כ-10 ק"מ מראש ערוצו העליון הנחל מתחיל את חציית רכס מואב ומפתח ערוץ עמוק יותר, החתור בסלעי משקע ימיים מגיל סנון. כ-27 ק"מ לאחר תחילתו מתחברים אל ערוץ הנחל ערוציו העליונים המרכזיים, וערוץ הנחל הראשי פונה מערבה. מעל נקודת החיבור, על גבי כיפה גבוהה הכלואה בין יובלו המזרחי של הנחל לבין ערוצו המרכזי המגיע מדרום, נבנתה מצודת כרך המפורסמת. מנקודת חיבור הערוצים הנחל נמשך כערוץ אדיר החתור בעיקרו באבני חול מגוונות. לאורך הערוץ התפתחו קניונים צרים ובהם כמה מפלים, שבהם יורד פלג מים קבוע.

תיאור המסלול:
אל קניון ואדי כרך ניתן לרדת מכפר מומיה (מס' 1 במפה, ראו מתחת). זהו כפר קטן המורכב מכמה בתי אבן ישנים הבנויים על מדרון תלול, המרכיב את גדתו הדרומית של ואדי כרך. מהכפר נמשכת דרך אספלט טובה המתפתלת ויורדת אל כמה מעיינות ושטחים חקלאיים הנמצאים מתחת לכפר, מעל אפיק הנחל. מקצה הדרך ניתן להתקדם רגלית, בשביל נוח, היורד עד לאפיק הנחל, הנראה בנקודה זו כערוץ רחב עמוק ופתוח, בו זורם פלג מים ובצידו גדלים אשלים רבים. כחצי ק"מ לאחר הירידה, נפתח בנחל נקיק החתור באבן חול בהירה, וסבך האשלים נעלם. כבר בתחילת הנקיק יורד האפיק בסדרת מפלים נמוכים אותם ניתן לעבור ללא חבל בהתקדמות בצמוד לקירו הימני (צפון) של הנקיק. בהמשך סדרת המפלים מופיעים שלושה מפלים גבוהים, והמעבר הופך לא אפשרי ללא חבל. שני המפלים הראשונים בשלישיה רצופים, גובהו של כל מפל כשמונה מטרים. מיד לאחר השניים יורד המפל השלישי, שגובהו כ-25 מ' והוא אנכי לכל גובהו (2).


מפת המסלול – לחצו עליה להגדלה | המפה באדיבות OpenStreetMap

לאחר המפל הגבוה פונה הנחל פנייה חדה ימינה ורוחב הנקיק נפתח מעט, ולאחר כמה מאות מטרים נסגר שוב. בקטע הפתוח מכוסה אפיק הנחל בסלעי מפולת גדולים היוצרים מפלונים אחדים, הניתנים לירידה ללא חבל או בעזרת חבל עזר. בין סלעי המפולת יורד פלג מים קבוע ובצידו גדלה צמחיה רבה. לאחר היצרות הערוץ נעלמים מעט סלעי המפולת ונוף הצמחייה הולך ונעלם. גדות הנחל בנויים מקירות זקופים, מהם יורדים מעינות רבים אשר סביבם גדלה צמחייה רבה, שבולטים בה דקלים ופיקוסים. נקיקים אחדים, בחלקם זורם מים וחלקם יבשים, מתחברים אל אפיק הנחל משני צידיו.


גלישה לאורך מפל בוואדי כרך | צילום: גיל אל עמי

בהמשך הקניון מופיעים צמד מפלים סמוכים (3), שנוצרו מסלעי מפולת אדירים אשר חסמו את הנקיק לכל רוחבו. גובה כל מפל כשבעה מטרים, עם זרם מים עוצמתי. את המפלים ניתן לרדת בגלישה בצד הזרם, ובכך ניתן להימנע מהרטבת הציוד. מראש המפל השני נשקף מורד הערוץ הנמשך כנקיק רחב, קירותיו נוזלים מים ומכוסים טחבים. כחצי ק"מ לאחר צמד המפלים נפתח מעט הנקיק והנחל נמשך כערוץ רחב התחום היטב בקירות ומצוקים נישאים. קילומטר לאחר התרחבות הנקיק, בנקודה בה פונה הנחל מערבה, מתחברים אליו מספר ערוצים זורמים. מימי אחד מערוצים אלו נופלים מראש מפל אדיר (4) ומתפזרים לרסיסי מים רבים. מפל הרסיסים יוצר פינה קסומה ומקלחת מרעננת.


גדות הנחל בנויים מקירות זקופים, מהם יורדים מעינות רבים אשר סביבם גדלה צמחייה רבה | צילום: גיל אל עמי

מהמפל נמשך ערוץ הנחל, כשהוא הולך ומתרחב, עד כי לאחר כשלושה קילומטרים הוא נראה כערוץ עמוק ופתוח בו עובר פלג מים מתון ובצידו גדלה מעט צמחיה. לאחר קילומטר נוסף פורץ הנחל אל מחוץ למצלעות הגיר של כרך (5) ונשפך במניפת סחף אדירה, עליה בנוי הכפר ע'ור מזרעה. בנקודת התרחבות האפיק ישנו מתקן האוגר את מי הנחל. אל המתקן מתחבר כביש הנמשך לאורך גדתו הצפונית של הנחל ובו ניתן לסיים את מסלול ההליכה.

מקלחת מרעננת בזרם עוצמתי במפל התיכון של הנחל. בעבר הוזרמו לנחל מי ביוב מהכפרים הסמוכים, תופעה שלמרבה השמחה נעלמה לחלוטין | צילום: בועז לנגפורד

מידע מעשי
דרכי הגעה ויציאה: תחילתו של מסלול הירידה בוואדי כרך היא בכפר מומיה, הסמוך לכרך. אל הכפר ניתן להגיע מכביש כרך – ים המלח. מסלול הירידה בוואדי כרך מסתיים בכביש הנמשך מהכפר ע'ור מזרעה ומזרחה אל מתקן איסוף המים שבמוצא הנחל אל הע'ור. ניתן לתאם איסוף מנקודה זו או להתקדם בהליכה ארוכה עד לכפר.

אורך הטיול: מסלול הירידה מהכפר מומיה ועד נקודת הסיום אורך כשמונה שעות.

עונה מומלצת:
ניתן לרדת בנחל בכל עונות השנה. בחורף מתחזקת מאוד עוצמת המים והגלישה במפלי הנחל מחייבת הרטבת הציוד.

שימו לב!
את מפלי הנחל העליונים, המחייבים ירידה בגלישה, ניתן לרדת יחד או בנפרד. במצב בו יורדים כל מפל בנפרד יש לבדוק כי קיימים עיגונים בראש המפל הבא לפני משיכת הגולש האחרון.

ציוד: 110 מ' חבל במידה שגולשים את מפלי הנחל העליונים כמפל אחד (גובה כולל כ-50 מ'). אם יורדים את המפלים בנפרד ניתן להצטייד ב-60 מ' בלבד (גובה המפל הגבוה ביותר 25 מ').


מוצא הנחל אל בקעת ים המלח דרך צלעות הגיר האדירות התוחמות את קצה הנחל. החקלאות במוצא הנחל מנצלת את מימיו להשקיה | צילום: בועז לנגפורד

המסלול בוואדי כרך הוא מתוך הספר "קניוני מואב" מאת בועז לנגפורד ונדב אלון. הספר הוא פרי מחקר מעמיק של המרהיבים בקניוני מואב – כותבי הספר סרקו, סיירו ותיעדו באופן מפורט 38 קניונים היורדים ממזרח לים המלח. לפרטים נוספים והזמנת הספר לחצו כאן >> או שלחו מייל אל: Moabcanyons@gmail.com

עוד טרקים

בועז לנגפורד הוא מדריך בטיולי רדיוס

 

מסע ג'יפים בירדן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מירדן

מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן
מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן

בנדודיו יצא רונן רז עם מריאנה והג'יפ לחפש עפיפונים בירדן השכנה, ומצא מעיינות חמים, עיירות רפאים נבטיות, נווה מדבר עם אגם כחול, ובדואי מחופש לג'וני דפ. בדרך גילה את החיים הטובים, סטייל ג'ורדן

ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום
ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום

סקר קניונים לא מוכרים בהרי אדום בירדן שערכו חבורת ישראלים הביא להיכרות עם הקניון המיוחד ואדי מובארכ. מסלול מתוך ספר חדש הסורק את הקניונים מדרום ים המלח אל פטרה, ומביא מסלולי טיול אתגריים בחבל ארץ יפהפה זה.

מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם
מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם

אם בעבר מעטים הצליחו להתגנב לפטרה כדי לחזות בשרידיה של העיר הנבטית הקדומה, היום אפשר לטייל בה בחופשיות ובדרך ליהנות מהנופים הפראיים של המדבר, ומקבלת הפנים החמה של יושביו. נסענו לבדוק על מה כולם מדברים וחזרנו נפעמים