תפריט עמוד

ביקור לילי בהר כרכום

הר כרכום קרוב לגבול עם מצרים, ועליו פזורים עשרות אלפי סימנים וציורי סלע מרתקים שפשרם עדיין בגדר תעלומה. אחרי שמכירים אותו ביום, אפשר לגלות אותו מחדש בלילה. הצעה לבילוי לילי מדברי

הר כרכום נמצא בירכתי הנגב, בארץ בראשית נהדרת, אשר שום יישוב ושום כביש, שום קו חשמל ושום חניון לא נמצאים בה ת"ק על ת"ק פרסה. ההר מתנשא בלב שממה מופלאה שהיא מן האחרונות בארצנו, שאכן נותרו בה עוד מעט מהן. מרקם אדמתו עדין ופריך, פניו הסחופים שלמים ונקיים וככזה הוא אוצר של יופי מדברי.

שמו הקודם של ההר דמוי השולחן השטוח והענק, המתנשא מעל בקעת חסון, לא רחוק מגבול מצרים, היה ג'בל עדייד. בעגה הבדואית פירושו: ההר הבולט, ומי שמכיר את צלליתו, יודע שאפשר אכן לראותו ממרחקים עצומים.
אין לי הסבר מניח את הדעת, מהיכן שאבו אבירי השפה העברית את תעצומות תבונתם וליד הרים אשר העזו לכנות בשמות "חספס", "דלעת", "מיכאל", "שגוב" וכיו"ב גבורות ונצורות, מצאו גם לקרוא להר בשם "כרכום". מה היה נגרע מכבוד שפתנו הקדושה, אם שמו היה מזכיר את צלליתו הבולטת? אבל מי אנו שנרד אל חקרי התבונה הזו.

הר כרכום: הר סיני המקראי?

ייחודו של הר כרכום טמון במספר הרב של ציורי הסלע שלו. בכל רחבי הנגב ומדבר יהודה, בסלעי סיני, מדיין, אדום ומואב השכנים, בכולם, חקקו אנשים בסלע את שראו עיניהם או את שדמיינו. יש בהם שחקקו אנשים ונשק בידם, יש וחקקו נחשים, עקרבים, יעלים, צבאים, זאבים ונמרים, יש שחקקו מחזות של ציד ויש כאלה ששלחו ידם בסוחרים ובנהגי מרכבות בלבד; ויש כאלה ש"סתם" חרצו בקרומי האבן הכהים – פאטינה בלשון יודעי הח"ן – מתחמוצות של ברזל וצורן וממלחים שונים, ו"סתם" חריצים אלה הם מרובעים ומשולשים ועגולים ומנוקדים; איש כיכולתו.
האמת ניתנת להיאמר, שמסלעיה הגדולים של מונגוליה במזרח, ועד מדבריות אפריקה, עסקו אנשים בהנצחת אמונתם הפשוטה כפי שסיפרתי. ומעשה ידיהם, יש והוא עתיק יומין כדי אלפי שנים ויש הממשיכים באמנות זו אף בימינו אלה.

 

עקרבים, נחשים ומינים שונים של לטאות חקוקים בסלע
הצילום באדיבות: WARA, Centro Camundo di Studi Preistorici, Italy

ומה אם כן לזה ולנו?

הכמות, הכמות! עשרות אלפי חריטות כאלה יש בסלעי הר כרכום. גם כמה עצי אלה אטלנטית זקנים וסחופים גדלים בנקיקי שוליו, והמראה מקצה "שולחנו" השטוח, מעל נחל פארן הענק המזדחל למרגלותיו ומנסר את קירותיו במאות אצבעות יובליו הלבנים, הוא כשל מפת פניו של הירח, ואלמלי הרי אדום הרחוקים חוסמים בכהותם את האופק, הייתם ממתינים להופעתו הכחולה של כדור הארץ, בשמי הלילה של המרחבים הנטושים האלה.

בפאת טבלת ההר, הרימו בני נוער ומטיילים כמה אבנים, שהמים פסלו בהם צורות עגלוליות וארכניות גם יחד, והציבון זו לצד זו כדרך שמע"צ נוהגת לעשות בשולי כבישים כדי ליפותם.
כיוון שראה אותן חוקר, שמפאת כבודו נחסוך את שמו מן השורות האלה, וכיוון שראה את אלפי ציורי הסלע הנאים הפזורים בכל ההר, נתלקח דמיונו וחזה כאן בהגיגיו את הר סיני, ואת אלפי בני ישראל המכונסים למרגלותיו ורואים את הקולות, ואף "מצא" את הנקיק ממש אשר ממנו נטל רבנו הקדוש את האבנים לכתוב עליהן את עשרת הדברות לברית.
לא זו בלבד, אלא שבחרותות הנחשים והעקרבים שבסלעים, מצא אות וסימן לשרצים האלה – המככבים במיתולוגיה היהודית – כשליחי העונשין של הקב"ה. אפילו באבנים, שהציבו בני הנוער, ראה הוא סימן לשבטי בני ישראל, אשר חנו בקדש ברנע ומשם עברו בהמוניהם עד כאן, כדי לקבל את התורה ממשה וגם כדי לקבל קצת "על הראש".

לא לנו להתפלמס עם הדברים האלה, אך כיוון שדרכם של דברים להפוך לפעמים לאמיתות ניצחות, אם יש קונה להם, חובה עלינו בבואנו למקום, לדעת כי יש כאלה שנוטלים את דברי החוקר כפשוטם וחושדים במקום שהוא קדוש.

חכם בלילה

העלטה המוחלטת, שהיא סמיכה עד כדי כך שאי אפשר לראות את הניצב לצידך ורועד מקור. אורות הכוכבים שמרצדים בשמים כמו מליארדי חרוזים אשר נשזרו ברדיד שחור.
המקום הגדול ביותר בארץ הקטנה הזו, שאין אף יישוב אשר תאורת גדר הביטחון שלו צובעת את הלילה בחשמל הלבן והקר של הפחד.
וגם, הצווחה החדה של תחמס בזנקו על קרבנו, קריאתו הבודדת של אוח מדברי והדממה האמיתית – שגם היא כבדה וסמיכה כמו החושך – אשר רק מי שעבר לילה שם, בסוף המדבר הזה, יכול לדעתה.

מידע מועיל

המפה: טיולים וסימון שבילים הר הנגב המערבי (מס' 17). קנ"מ 1:50,000
דרך עפר, עבירה רק לרכבי שטח, מסתעפת מכביש הגבול המערבי עד מרגלות ההר והיא מסומנת בצבע אדום.

אל ההר אפשר להגיע אך ורק בתיאום מוקדם עם הצבא, באמצעות הלשכה לתיאום טיולים שליד החברה להגנת הטבע, או באמצעות גורמי עמותת התיירות – נגב.
רק בימי חג ובשבתות, עת שהצבא אינו מתאמן בשטח, יש אפשרות לנוע בדרך אל ההר.

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...