הר יבנאל – מסלול אופניים

הפעם נצא לתור את הר יבנאל, במסלול שניתן לעשותו הן באופניים והן ברגל. מה ייחודו של המסלול? – נופים הנשקפים מכל עבר, פעם ממזרח ופעם ממערב, נוף שדות פתוחים והזדמנות לפקוד לא מעט מושבות של שפני סלע

• עונה מומלצת: כל השנה למעט ימים גשומים או לאחריהם (בגלל סכנת החלקה)

• קושי מסלול: בינוני (ירידה תלולה בסופו)

• משך מסלול: כארבע שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 3 "הגליל התחתון העמקים והגלבוע"

• הגעה מצומת גזית: מצומת גזית ממשיכים צפונה בכביש מס' 65. בצומת כפר תבור פונים ימינה בכביש מס' 767 לעבר כפר כמא ויבנאל. כשניים וחצי קילומטר אחרי הפנייה לכפר כמא, מגיעים לפנייה ימינה המסומנת סימון שבילים כחול ומשולטת "עין שרונה". זוהי נקודת ההתחלה.

• המסלול אינו מעגלי, יש צורך בהקפצת רכבים!

• הקפצת רכב לנקודת הסיום: מנקודת ההתחלה ממשיכים לנסוע מזרחה לעבר יבנאל. ובהמשך כביש 767 אל צומת אלומות ואל צומת כנרת. בצומת כנרת פונים ימינה לעבר צומת צמח ובה ימינה, בהמשך כביש מס' 90. נוסעים כחמישה קילומטר ומגיעים אל הפנייה שמאלה לאי השלום. מיד אחריה יש פנייה ימינה למנחמיה. פונים בה ונוסעים ישר (תוך שחולפים על פני הכניסה למנחמיה), חולפים על פני מזבלה הנמצאת בתוך מחצבה נטושה ועוצרים בסמוך לפניה ימינה המסומנת כחול. זוהי נקודת הסיום.

הדרך המסומנת כחול חובקת את פסגתו המאורכת של הר יבנאל ממערב ולוחכת את השוליים העליונים של כל הנחלים הזורמים ממנו מערבה ומתנקזים לנחל תבור. לאחר שחולפים על פני מאגר מים חדש המוקם כאן על ידי הקק"ל, מגיעים אל קטע דרך שממנו נשקפים נופיה היפים של בקעת יבנאל. הבקעה, המתנקזת בחלקה הדרום מזרחי על ידי נחל יבנאל, עוטה כולה ירק של שדות מעובדים. ממש למרגלותינו פרוסים בתי המושבה אדומי הגגות שהבקעה נושאת את שמה. במרחק ניתן להבחין בהתרוממות רכס פוריה ומיד לאחריו בגלישה הגדולה אל הכנרת. בימים בהם הראות טובה ניתן לראות את צפון הגלעד, הגולן ואפילו את החרמון.

הנוף שאנו מסתכלים עליו, הבנוי למעשה מדרגות טופוגרפיות עצומות הקורסת בסופו של דבר מזרחה, אל הכנרת, נובע מתהליך היווצרותו של השבר הסורי אפריקאי. בתהליך ההתנתקות של שני עברי השבר זה מזה והיווצרותה של הבקעה בתווך, נשברו הדפנות בסדרה של שברים גיאולוגיים. חלקים מסוימים הורדו ואחרים הורמו וכך נוצרו הנוף המדורג – הבנוי בקעה, רכס ארוך ומפולס יחסית הקרוי לעיתים רמה, השתפלות תלולה ושוב בקעה וחוזר חלילה.

ממערב לנו נוכל לראות את יובליו העליונים של נחל תבור, המעובדים בחלקיהם העליונים, כל עוד פני השטח אינם תלולים מידי. מעבר לנחל תבור מתנשא בגאון הר התבור הנראה מזווית זו משיפוליו התלולים ביותר. על פסגתו ניתן להבחין בצללית הכנסיות.

נמשיך בדרך החולפת בין שדות, בעיקר של חיטה ועדשים. נחלוף על פני הסתעפות שמאלה של דרך עפר מסומנת אדום (הגולשת ישירות ליבנאל), אך מומלץ שנפנה בפנייה הבאה שמאלה, בדרך המסומנת שחור ונעפיל אל מצפה אלות. במצפה עצמו ניצב מגדל תצפית מתפורר שנראה כמו חללית שנותרה על הארץ והחלידה במרוצת השנים. אם מטפסים עליו מומלץ לעשות זאת בזהירות רבה ולא לסמוך על יכולתם של הלוחות מהם מורכבת הרצפה לשאת את משקלנו.

לאורך הדרך נחלוף על פני מצבורים גדולים של סלעי בזלת, האופייניים למזרח הגליל התחתון. ברבים ממצבורים אלו דרות להן קבוצות גדולות של שפני סלע. בדרך כלל השפנים כאן פחדנים פחות משפנים במקומות אחרים ובמידה ונמתין להם בשקט לצד ערמות הסלעים סביר להניח שנזכה לצפות בהם מקרבה יחסית גדולה.

ממצפה אלות מתחילה הדרך להשתפל אל עבר הקצה הדרומי של הר יבנאל. מדרום לנו נוכל לראות את האזור בו מתחתר ערוצו של נחל תבור ומעבר לו את רמות יששכר שבראשן שרידי המבצר הצלבני "כוכב הרוחות" ובסמוך אליו החווה של מאיר הר ציון. בקטע זה של הדרך כמה תצפיות יפות אל עבר צפון הערבה ודרום הגלעד ובהצצות חטופות ניתן גם לראות את הקצה הדרומי של הכנרת. מיד לאחר שהדרך חולפת בין שני מאגרי מים (בניגוד למסומן במפה, שבה היא נראית כמקיפה את שניהם ממערב) היא פונה מזרחה ובבת אחת גולשת בתלילות אל הבקע הסורי אפריקני, בואך נקודת הסיום שמעל מנחמיה.