תפריט עמוד

המכתשים: טיול בנוף קדומים

מכתש רמון, הגדול במכתשי הסחיפה בעולם, מהווה תופעת טבע מרתקת ואתר טיולים נפלא במיוחד, וכך גם המכתשים האחרים - הגדול והקטן. הצעה למסלול טיול בנוף מדברי מרשים ורב הוד

הערבה וים המלח שקעו, המישור הגדול, שקודם השתפל מערבה נטה מזרחה. התחתרות הנחלים באזור היתה קלה יחסית. הנחל נותר צר במקום שבו חצה את הגיר הקרטיקוני הקשה, אך התרחב במהירות באבני חול וסחף אותן עימו. כך סילק הנחל בזרימתו את כל נפח אבני החול שמילא בעבר את המכתש, ואילו שוליו של המכתש, העשויים גיר קרטיקוני קשה, נפגעו רק מעט. מכתש רמון נוצר.

אתרי הטיול המרכזיים כיום במכתש רמון הם הדייקים – קירותיו של נחל ארדון, הבנויים משכבות צבעוניות ויפות של גיר, חרסית ואבן חול. חוצים אותם קווים אנכיים של חומר מגמתי הנקראים דייקים. זו אחת התופעות היפות במכתש. אתר נוסף הוא עין סהרונים – מקור המים החשוב ביותר במכתש, שיוצר בשנים גשומות פלג לאורך נחל רמון. ליד המעין ניצב מצד סהרונים, אחת מתחנות הדרכים לאורך דרך הבשמים הנבטית. אתר ידוע אחר הוא "הנגריה" גבעת אבן חול שמזדקרת בקרקעית המכתש ובראשה אלפי עמודים משושים ומחומשים ששבריהם מכסים את המדרון. 

מרכז המבקרים של מצפה רמון, על גדת המכתש, מציג תצוגות של הגיאולוגיה, הבוטניקה, הזואולוגיה ושרידי הפעילות האנושית במכתש. הר רמון הוא ההר הגבוה ביותר בנגב. פסגתו מתנשאת לגובה 1,035 מטר. יש ממנו תצפית נהדרת על המכתש ועל הסביבה כולה.

מהו מכתש?
זוהי תופעה ייחודית לארץ ישראל. היא קיימת בשלושה מקומות בלבד: מכתש רמון, מכתש גדול (חתירה) ומכתש קטן (חצרה). מסיבה זו זכתה התופעה לכינוי בינלאומי בעברית. לא בכדי רשום על השלטים Machtesh ולא Crater. תיאור התופעה הוא אגן קעור בנוף המנוקז על-ידי נחל הזורם ממנו החוצה דרך פתח יחיד. סברות רבות קיימות לגבי אופן היווצרותם של המכתשים. התיאוריה הרווחת כיום היא שבתקופה קדומה שקעה במקום אבן חול רכה ומעליה גיר קשה. בהמשך התרומם האזור והוצף בים. הים כירסם את ראש הקמר העשוי גיר, וסחף את החול הרך. במקביל השקיע הים חומר נוסף על דופנותיו החיצוניות של הקמר. כשנסוג הים החל תהליך בלייה מואצת, ובו נשטף החול והגיר שמעליו התמוטט. חומר המילוי נסחף דרך נחל אחד ראשי שפרץ את דופן ההר.

מסלול טיול

• דרגת קושי: קל עד בינוני 

• משך: שעתיים עד ארבע 

• התאמה: לכל המשפחה 

• איך מגיעים: אם אתם מגיעים ממרכז הארץ, ההגעה הנוחה ביותר היא נסיעה דרומה בכביש מס' 40 עד לצומת הנגב. בצומת תפנו ימינה לעבר ירוחם, כביש מס' 224. בצומת ירוחם נפנה ימינה ובכיכר העגולה נפנה שמאלה (כביש מס' 225), דרך איזור התעשייה של ירוחם אל המכתש הגדול. 

פנינו אל המכתש הגדול, תופעה גיאולוגית ייחודית לארצנו. רק עברנו את איזור התעשייה של ירוחם, וכעבור כמה דקות נסיעה בלבד אנחנו נמצאים בלב אזור מדברי יפהפה. וזוהי רק ההתחלה.

עם השילוט הכתום שמאלה לעבר הר אבנון, נוכל לפנות בדרך עפר קצרה שתוביל אותנו אל מגרש חנייה, וממנו בהליכה קצרה נגיע אל עמדת תצפית (לא אחת מוכת רוחות) אל עבר המכתש כולו. בהמשך הנסיעה בכביש מס' 225 נגלוש אל המכתש עצמו. מצד ימין יתגלו נופים מרשימים של המצלעות, כינוי למצוקים הסוגרים עליו סביב סביב.


קיר המכתש הגדול במבט מהאוויר | צילום: עמוס מירון cc-by-sa 3.0

נחצה את המכתש עד לעברו האחר, אל אתר החולות הצבעוניים. האתר נמצא בסמוך ליציאה מהמכתש משמאל לדרך. שילוט ושני עצים גדולים מסמנים את הנקודה. נחנה את הרכבים ונחצה את הכביש. נטפס בקיר המכתש בשביל המסומן שחור. במהלך הטיפוס נוכל להבחין בהשתנות סוג המסלע. פנים המכתש עשוי כולו אבן חול רכה, בעוד שוליו עשויים שכבות אבן גיר קשה. כשנעלה עוד, נוכל לראות על פני הסלעים מרבדים של קונכיות מאובנות.

ממרומי העלייה נשקף נוף מרהיב לעבר המכתש. נוכל להבחין בנטייתן של כל השכבות מעלה, אל עבר נקודה דמיונית הנמצאת גבוה מעל מרכז המכתש. בנקודה זו, שכיום תלויה באוויר, היה בעבר, לפני התהוות המכתש, ראש הר. מנקודת התצפית נוכל לשוב ולרדת במסלול (שסימונו ירוק) בחזרה אל אתר החולות הצבעוניים ואל הרכבים. השביל גולש במורד ערוץ הזורם בין מצלעות המכתש אל הפתח דרכו מתנקז המכתש כולו. בהגעה לכביש יש לחצותו בזהירות, לפנות שמאלה וללכת כברת דרך קצרה לאורך ערוץ הנחל.

נוכל גם לערוך מסלול הליכה ארוך יותר, אך לשמו תידרש הקפצת רכבים אל נקודת הסיום. מנקודת התצפית נמשיך במסלול המסומן שחור, המטפס עוד ואחר שב ויורד. בחצייתו את מצלעות המכתש הוא עולה ויורד כמה פעמים. מהצד עשוי המראה להזכיר את מראהו המשונן של סנפיר דג, ומכאן שמו של השביל "סנפיר גדול".

מהמצלעה האחרונה נרד בשביל התלול אל מרגלות קמר המכתש. לאחר הליכה קצרצרה בערוץ נצטרך לעבור במנהרה תחת מסילת הרכבת להובלת פוספטים ממפעלי "אורון" צפונה, ולצאת אל הכביש המקביל לה ממזרח.

העברת רכב לסוף המסלול: מחניון החולות הצבעוניים נמשיך בכביש מס' 225 מזרחה אל מחוץ למכתש. בצומת ה-T נפנה ימינה ונחנה כעבור 500 מטרים במגרש שלידו שילוט המכוון לעין ירקעם. בסוף המסלול מומלץ לשוב אל אתר החולות הצבעוניים. זהו מקום חביב לערוך בו הפסקת אוכל. לילדים, הקטנים והגדולים שבנינו, תהיה שפע תעסוקה במילוי בקבוקים שקופים ריקים (ויבשים לחלוטין מבפנים… אחרת הכל נדבק) שהבאנו מהבית בחול רב גוונים.

בתמונה הפותחת: זריחה מעל מכתש רמון

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...