תפריט עמוד

המטבח הניו זילנדי – טעם חדש

ממטבח ששורשיו נעוצים במטבח האנגלי, על כל חסרונותיו, הפך בשנים האחרונות המטבח הניו זילנדי ליצירתי ופורץ דרך. בזיליקום, זעפרן, קוסקוס וקוקוס מככבים במטבח הניו זילנדי המודרני. ואף מילה (כמעט) על טלאים

במשך שנים רבות היה המטבח הניו זילנדי מוכר כזה המבוסס על בשר טלה ועוד טלה ופבלובה או סלט פירות לקינוח. השורשים הגסטרונומיים של ניו זילנד נעוצים אמנם במטבח האנגלי על כל חסרונותיו, אבל בעשורים האחרונים עברה ניו זילנד מהפך רציני כאשר העיר אוקלנד היתה לבירת הגסטרונומיה הניו זילנדית. בשל הגיוון האתני של תושביה אפשר למצוא באוקלנד נציגות מכובדת של מסעדות אתניות: יפניות, סיניות, הודיות, אינדונזיות, מלזיות, תאילנדיות, ים תיכוניות עם קבב ופלאפל בהחלט טובים, יווניות, רוסיות, והכל במחירים שווים לכל כיס. באזור המסעדות הצפוף פונסנבי ופארנל אפשר למצוא בתי קפה מודרניים וברים הומי אדם המציעים מגוון גדול ומעולה של יינות ניו זילנדיים ואוסטרליים.

עם כל זאת, למרבה הפלא אין כמעט בניו זילנד נציגות ראויה לשמה למטבח המאורי או הפולינזי. פה ושם, באירועים מיוחדים וחגיגיים אפשר לטעום מאכלים מאוריים מסורתיים, ובעיקר הנגי (Hangi) – תבשיל המכיל בשר והרבה בשר של בקר, חזיר, כבש, עוף, דגים, צדפות, מעט ירקות ובעיקר תפוח אדמה מתוק שהמאורים אוהבים, הנקרא קוּמארה. כל הכבודה הזאת נדחסת אל תוך סל, שאותו מכניסים לתנור, שהוא בעצם חפיר באדמה מלא בחלוקי נחל לוהטים שחוממו משך שעות ארוכות במדורה. ואת הסל מכסים באדמה כך שהאדים והטעמים נמסכים זה בזה.

שעתיים מאוחר יותר מעלים את הסל ומגישים. והטעם – מעושן – תענוג לחך, על פי יודעי דבר, הבשר רך ונימוח ונושר מעל לעצמות. אניני טעם יטענו שהתבשיל מקבל גם קצת טעם של אדמה. את המאכל הזה אפשר לטעום בעיירת מעיינות המרפא רוטורואה (ראו עמוד 20) או בכרייסטצ'רץ שבאי הדרומי.

שיא שיאי הגסטרונומיה הוא המטבח החדש הנוצר במקום – המטבח הניו זילנדי, או כפי שהוא קרוי כאן: המטבח הקיווי המודרני – שהוא תערובת מרנינה של מטבח קליפורני ומטבח אוסטרלי עכשווי, משולב באלמנטים מסורתיים כמו סטייק, סלמון ודגים, עם קורטוב של טעם ים תיכוני וניחוחות אסייתיים ובעיקר יפניים ופסיפיים ומתובל בעגבניות מיובשות, בלמון גראס, ריחן, זנגביל, קוקוס, זעפרן, ועוד ועוד. והכל עשוי מהחומרים הטריים ביותר ובאיכות הטובה ביותר.

בתפריט אחד אפשר למצוא למשל את הריזוטו האיטלקי מעורב בקוּמארָה (תפוח האדמה המתוק), קוסקוס בטעם קוקוס, סלמון עם מנדרינות כבושות ועוד. כמעט בכל מסעדה השייכת לגל החדש אפשר למצוא תפריט עשיר גם לצמחונים, ולמקפידים מציעים מבחר ירקות אורגניים בתיבול מיוחד. ואם כל זה לא די, לעתים בצד המנות הבשריות נמצאת הערה שאת המנה הזאת תוכלו לבצע בלי שרצים ובעלי חיים.

ואיפה כדאי לאכול? הנה כמה מסעדות ממומלצות באוקלנד:

Cibo: המסעדה המפוארת, השוכנת באיזור פארנל, מציעה מבחר מסחרר של טעמים והכל במחירים סבירים בהחלט, למרות המפות והמפיות המרשרשות מעמילן וצבא גדול ומאומן של מלצרים וסומלייה (מומחים ליין). התפריט כולל קרפצ'ו בקר עם מגדלון קטן של סופלה שום מעוטר בזרעי פרג, ברווז פריך מלווה בעוגת כוסברה ותמרים, מתובל בצ'אטני של למון גראס, פילה טונה עם אטריות סובה וקוויאר חצילים, סלט עגבניות וכוסברה עם גבינת חלומי בגריל ברוטב יוּזוּ ועוד. כתובת: 91 Street Georges Bay Road, אתר אינטרנט.

Alhambra: מטבח ניו זילנדי בהשפעה ים תיכונית ובתיבול ספרדי, במחירים סבירים. כתובת: 283 Ponsonby Road.

Sub Rosa: בית קפה-ביסטרו על קו המים של אוקלנד, פתוח לארוחות בוקר וצהריים, משעות אחר הצהריים המקום מתפקד בתור בר (ארוחות ערב מוגשות רק בתיאום ובהזמנה מראש). האוכל מעניין וטעים, עם נגיעות מהמטבח האיטלקי והספרדי. כתובת: PWC Tower, 188 Quay Street.

מידע מפורט על מסעדות באוקלנד ובוולינגטון, כולל תפריטים, אפשר למצוא באתר האינטרנט.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.