תפריט עמוד

הטעמים של אשדוד

כעיר השוכנת על חוף הים התיכון, עם תושבים שהגיעו מכל קצות תבל, אשדוד מציעה מגוון קולינרי כמעט אינסופי. פסטיבל "עמים וטעמים", שמתקיים בסוף חודש מאי, מאפשר לטעום מנות מקומיות ממטבחים שונים ומגוונים - גיאורגי, בוכרי, מרוקאי ואפילו סיני, וגם מקומם של הדגים לא נפקד. יעל עופר יצאה לטעימה מוקדמת וחזרה מסוחררת

המסע הקולינרי שלי באשדוד החל בנסיעה ברכבת ישירה מתל אביב, מסע שנמשך אמנם זמן קצר, אבל העביר אותי מעולם של חולין וטעמים מוכרים לחגיגת טעמים חדשים. לצד האוכל הטעים  והמעניין הזדמן לי מפגש מרגש ומרתק עם האנשים האמונים על האוכל האשדודי כל ימות השנה, ואחת לשנה מציגים אותו בפסטיבל "עמים וטעמים", בהם בעלי מסעדות ששומרים על גחלת המסורת. תושבי העיר נמנים על  99 עדות ואם תוסיפו לזה את המסעדה הסינית, תגיעו בקלות ל-100 מטבחים שונים.

זו השנה השלישית שהפסטיבל "עמים וטעמים" מתקיים באשדוד (ראו פרטים במסגרת למטה), והוא כבר מעורר עניין רב וצובר מוניטין כאירוע קולינרי משמעותי, הסוחף מבקרים מרחבי הארץ. בכל שנה, מתגלים אוצרות קולינריים,  ולצד המסעדות ששומרות על גחלת המסורת  והאוכל של אמא וסבתא, נולדים מיזמים חדשים של שפים צעירים בני העיר שמפתחים מטבח עילי ומתוחכם. המסעדות שוכנות בקרבת מוסכים באזורי תעשייה לא מטופחים, במרכזי קניות ובחוף הים, והפעם ייקח חלק גם שף פרטי שמבשל במקום נסתר מהעין.

לפני שנצא למסע טעימות, הנה סרטון שמראה את ההכנות לפסטיבל "עמים וטעמים" – לא מומלץ לצפות בו על בטן ריקה!

לטעום את אשדוד

ועכשיו לטעימות…

קאיפויה: טעמים גיאורגיים

על קירות מסעדת קאיפויה, מסעדה גאורגית חלבית כשרה למהדרין, תלויים כובעים מצמר כבשים גולמי בצבעי שחור ולבן ועמדת המוסיקה מאויישת מידי ערב בליווי זמר מגיאורגיה. מסעדה גיאורגית חלבית היא אתגר לא פשוט והצלחתה טמונה בהקפדה על הפרטים, שימוש בחומרי גלם משובחים ונאמנות טוטלית למסורת. כשהאורחים חושקים בפונצ'קי, סופגניה עשירה במילוי קרם המזכיר פטיסייר, הם נכונים להמתין בסבלנות כעשרים דקות מרגע ההזמנה.

ננה ממסעדת קאיפויה מכינה פונצ'קי

ננה ממסעדת קאיפויה מכינה פונצ'קי | הצילומים בכתבה: Funia – Digital and beyond

ננה, הטבחית-קונדיטורית, שעבדה במסעדות ידועות בגיאורגיה (ויש מספרים שגם במטבחו של הנשיא) מתחילה בלישת כדורי הבצק,  משטחת אותם, ממלאה וצובטת את קצות הבצק במיומנות כה רבה עד שקשה לעקוב אחריה, שוב משטחת והופ לשמן העמוק. במהרה הסופגניות צפות שזופות ומוגשות כשהן חמימות לשולחן. הסבלנות אכן משתלמת. במקביל, היא מכינה לנו צ'יבוריקי, מאפה גיאורגי דמוי חצי סהר מבצק מטוגן ופריך במלית גבינה גיאורגית ייחודית שנחבצת במקום.

הצ'יבוריקי של ננה

הצ'יבוריקי של ננה

מה בפסטיבל? בפסטיבל הם יגישו פונצ'יקי, הסופגנייה העשירה שהפכה ללהיט בפסטיבל הקודם.

אייווה: בחזרה למרוקו

את המשפט המרגש "החזרת אותי לזיכרונות ילדותי" יקי שמעוני, מבעלי המסעדה המרוקאית החדשה אייווה (AYWA) שומע מידי יום. בחלל המעוצב ברוח חדשנית, בין משרביות ממתכת בחיתוך לייזר ופריטי עיצוב אותנטיים שיובאו ממרוקו, מוגשות מיטב המנות המוכרות לכל מי שגדל על המטבח הזה. התפריט חולק כבוד למטבח המרוקאי המסורתי ובמטבח עובדות שתי נשים בעלות ניסיון חיים רב שנים באוכל, שגם הן גדלו עליו והאכילו בו את יקיריהן, ועכשיו הן מנחילות את הטעמים המסורתיים לדור צעיר של טבחים שעובדים לצידן.

פותחים שולחן באייווה, עם ניחוחות מהמטבח של אמא וסבתא

פותחים שולחן באייווה, עם ניחוחות מהמטבח של אמא וסבתא

מה בפסטיבל? בפסטיבל יגישו את קציצות הדגים ברוטב פיקנטי הנמסות בפה מרוב עונג.

ראיחונה: גן עדן בוכרי

פירוש השם ראיחונה הוא "בית גן עדן", ובהתאם, האורחים המגיעים לכאן מתקבלים בחמימות וזוכים לארוחה צבעונית ונדיבה. המסעדה בניהול משפחתי ושלושה דורות בני אותה משפחה מבשלים ואופים אוכל מבית סבא וסבתא. בתפריט מבחר מנות דגל מהמטבח הבוכרי, שהבשר והאורז מככבים בהן, כמו באחש ואושפלאו. בטאבון הגדול במאפייה של המקום אופים את הלחם הבוכרי העגול הנקרא לפיושקה.

במסעדת ראיחונה. בוכרה זה כאן

במסעדת ראיחונה. בוכרה זה כאן

מה בפסטיבל? בפסטיבל יגישו סמסה, מאפה בצק משולש במלית בשר.

ז'קוב דגים: דייג אוהב דגים

משפחת ז'קוב היא משפחת דייגים אשדודית ידועה וותיקה, אבל הימים בהם הגברים היו יוצאים בספינות הדייג ללב ים הופכים בעיקר לזכרונות. בוויטרינה של החנות, המהווה גם מעדנייה מעולה, מונחים דגים מנוקים וחתוכים,  ובהם טונה טרייה, לברק וסרדינים בעונה. חלק מהדגה הטרייה מייבאים מהמדינות השכנות, הסלמון מגיע בטיסה מחוות גידול נורבגית. לצד המעדנייה והחנות, אפשר לשבת במסעדת הפועלים הצמודה וליהנות ממתאבנים, סלטים ודגים מטוגנים, כמו קוד בבלילה שטוגן בשמן עמוק.

בז'קו דגים מגלגלים פלאפל מדגים, אלא מה?

בז'קוב דגים מגלגלים פלאפל מדגים, אלא מה?

מה בפסטיבל? בפסטיבל יגישו פלאפל מתערובת דגים, מנה שיצאו לה מוניטין.

צ'ון לי: מפגש סיני

"גדלתי על אידי", אומר השף חן זולוטוב, שהיה במשך שנים יד ימינו של אידי ממסעדת אידי דגים. לאחרונה, נטל על עצמו את ניהול המסעדה הסינית הוותיקה, צ'ון לי, שהקימה חמותו לפני כ-35 שנה. הוא ערך בה שיפוץ יסודי ורענן את התפריט. את הארוחה פותחים בסלט סיני, שמורכב מירקות כבושים ומוחמצים. עוד בתפריט: מרקים, מנות עוף, בקר ודגים ברוטב חמוץ מתוק או סצ'ואני כמו במסעדות הסיניות שרווחות בישראל. כיף לחתום את הארוחה בתה יסמין, המלווה בעוגיות מזל שצופנות פתקים מעוררי סקרנות.

סיגר סיני במסעדת צ'ון לי

סיגר סיני במסעדת צ'ון לי

מה בפסטיבל? בפסטיבל יגישו סיגר גוגון ממולא בסלמון מוגש עם טחינה גולמית וסילאן.

ניש סטודיו שף

לאחר קרוב ל-20 שנות עבודה במסעדות ברחבי הארץ, השף ניר דהן הגשים חלום אישי ופתח סטודיו מעוצב באווירה של דירת לופט עכשווית וחמימה. דהן מנהל מטבח משוכלל, המיישם שימוש בטכנולוגיות בישול מתקדמות, אותן הוא רותם ליצירת מנות מקוריות ומתוחכמות לארוחות פרטיות ואירועים המתקיימים במקום. הוא גם מנחה סדנאות אוכל מעניינות. אין ספק שבין עשרות המסעדות האתניות שישתתפו בפסטיבל, הוא צפוי להביא טעמים חדשים שיימשכו אורחים סקרנים.

השף הפרטי ניר דהן מניש סטודיו שף וצלחות של סלמון במשרה אסייתי

השף הפרטי ניר דהן מניש סטודיו שף וצלחות של סלמון במשרה אסייתי

מה בפסטיבל? בפסטיבל דהן יגיש מנה מקורית של נתח סלמון במשרה אסייתי על קרם חציל אסייתי.

פסטיבל עמים וטעמים

הפסטיבל האשדודי מתקיים זו השנה השלישית ביוזמת החברה לתיירות אשדוד, מנהל ויועץ הקולינרי השף ירון בן חמו. בשני ערבי הפסטיבל יוגשו מנות דגל מ-40 מסעדות משתתפות: חומוס כהן, בלייקר בייקרי, חצר אחורית, פלאפל צנעני, שיפודים, גנאש, אלאדין בשדרה, בתאל'ה, טירמיסו, ראיחוניה, אצל מרסל, פרדייז, איווה (AIWA), טמאדה, גחלים, נורדאו 24, השוק, ז'קוב דגים, קאיפוייה, אדיס עלם, פיתה בסטה, צ'ון לי, לה בריוש, הולנד צ'יפס, נמסטה, בוטרא, אטמוספירה, סאנסט, SABO, ניש, VOX, פורטו, "זה", מטילדה בר, ארמיס, קנקון, קפה ליון ופיצה בלה. כשר.

הפסטיבל יתקיים בפארק גן אלישבע, מאחורי מלון West, ביום רביעי וחמישי 29 ו-30 במאי, בין השעות 23:00-18:00. הכניסה חופשית, כל מנה תעלה 10 שקלים. פרטים נוספים באתר

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים