תפריט עמוד

החג של החגים: חיפה חוגגת בחורף

כמו בכל שנה, גם השנה יתקיים הפסטיבל החיפאי הייחודי במהלך שלושה סופי שבוע בחודש דצמבר. והשנה, לציון 25 שנה לפסטיבל הפופולרי, החגיגות יועתקו למרחב גדול יותר במושבה הגרמנית. בנוסף למסיבות רחוב ואירועי תרבות וקולינריה, השנה נוספו כמה סיורים מרתקים

כדורי אור תלויים בין שמים וארץ ברחוב הראשי של המושבה הגרמנית ויוצרים משחקי אור בשלל צבעים לאורך רחוב מבני האבן המשומרים ובמעלה המדרגות המוארות אל מקדש הבהאים. המסעדות ברחוב מתחרות ביניהן במגוון הקישוטים המרצדים: עצי אשוח, איילים באורות זהב ומטריות אור. כל אלה יוצרים אווירה חגיגית לקראת פסטיבל "החג של החגים", חג חיפאי ייחודי עתיר אירועים משמחים המתקיים מידי שנה בחודש דצמבר.

רחובות המושבה הגרמנית מוארים בכדורי אור צבעוניים לקראת החג של החגים | צילום: יעל עופר

רחובות המושבה הגרמנית מוארים בכדורי אור צבעוניים לקראת החג של החגים | צילום: יעל עופר

תחילתה של המסורת ביוזמת בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי, בשיתוף עם עיריית חיפה, לפני 25 שנה. מה שהחל כשיתוף פעולה צנוע צבר פופולריות במהלך השנים והפך לפסטיבל חגיגי המאחד את בני כל הדתות והתרבויות בחיפה הפלורליסטית. מוקדי הפסטיבל הם בבית הגפן, בוואדי ניסנאס ובמושבה הגרמנית.

במהלך פסטיבל החג של החגים מתקיימים אירועי אמנות, תהלוכות, מופעים לכל המשפחה ועוד | הצילום באדיבות בית הגפן

במהלך הפסטיבל מתקיימים אירועי אמנות, תהלוכות, מופעים לכל המשפחה ועוד | הצילום באדיבות בית הגפן

המרחב השלישי

בכל שנה נבחר נושא מרכזי, השנה זהו "המרחב השלישי", חלל לאמנות וחינוך שייפתח בבית הגפן לכבוד החג של החגים. זוהי גלריה רחבת ידיים שתהווה אכסניה לתערוכות ומיצגים – מרכז ללימוד חוויתי באמצעות האמנות במטרה לקשר ולגשר בין אנשים ותרבויות.

"ההר לא צריך עוד הר. האדם צריך עוד אדם", זו אחת האמירות מעוררות המחשבה שמלוות יצירת ענק צבעונית של קבוצת אמני הקולקטיב החיפאית "ברוקן פינגאס", בעלת שם עולמי באמנות גרפיטי, המשתרעת על פני קומת הגג המשופצת של בית הגפן.

"ברוקן פינגרס" על גג המתחם השלישי. ההר לא צריך עוד הר, האדם צריך עוד אדם | צילום: יונה פרמינגר

"ברוקן פינגרס" על גג המתחם השלישי. ההר לא צריך עוד הר, האדם צריך עוד אדם | צילום: יונה פרמינגר

בחלל המרווח ובקומת הגג יוצגו תערוכות ומיצגים במהלך השנה, שישמשו גם כבסיס לדיונים מפינות הישיבה הייחודיות בעיצובו של האמן ומעצב המוצר רמי טאריף, המשלב בין אמנות מסורתית פרקטית עליה גדל לאמנות מודרנית. מפינות הישיבה ניתן לצפות ביצירה של האמן הפלסטי לורן מרשל, שייצר מראה של מרצפות מסורתיות המוכרות מהבתים של פעם מאבקות תבלינים מזרח תיכוניות המעוררות ניחוחות ורבדים של זכרונות מהבית הערבי והיהודי כאחד, נושא שמהווה אמצעי נוח לגישור (אוצרות: יעל מסר, הדס זמר בן ארי).

יצירה של רמי טאריף. שילוב של מסורת ומודרניות

יצירה של רמי טאריף. שילוב של מסורת ומודרניות

יותר גדול, יותר מגוון

החג של החגים התחיל את דרכו רבת השנים כאירוע תרבותי צנוע, שכלל תהלוכת פולקלור ברחוב ומפגשים עם אמנים וסופרים. לפני תשע שנים חזר הפסטיבל לניהולו של בית הגפן, שמקדם את השיח בין ערבים ויהודים באמצעות אג'נדה של אמנות. בעקבות הביקוש הרב, אירועי הפתיחה לחגיגות ה-25 של הפסטיבל יתקיימו באודיטוריום חיפה ויגיעו לשיאם בקונצרט חגיגי בהשתתפות שלוש זמרות המייצגות קולות של תרבויות ודתות שונות: ריימונד אבקסיס, נטלי פרץ וויאולט סלמה.

תהלוכה בוואדי ניסנאס | הצילום באדיבות בית הגפן

תהלוכה בוואדי ניסנאס | הצילום באדיבות בית הגפן

המרחב המוגבל בוואדי ניסנאס הביא להעתקת מסיבות הרחוב למושבה הגרמנית. החגיגות ייפתחו בצהרי היום ויימשכו עד חצות, כמיטב המסורת. בשתי שבתות (8, 15 בדצמבר) ייסגרו הרחובות במושבה הגרמנית. בסמטאות הוואדי יתקיימו גם השנה סיורים.

בנוסף לאירועים ולסיורים, שהפכו כבר למסורת, יוזמים בבית הגפן סיורים בנושאים חדשים ומפגשים עם דמויות מרשימות הפועלות לשיתוף פעולה בחברה הערבית והיהודית. להלן כמה מהם:

שכונת רוממה: סיור משחור לירוק

בנובמבר 2016, במשך שלושה ימים, עלתה חיפה בלהבות, אשר כילו שטחים ירוקים ופגעו ב-12 שכונות. בסיור המקדים שהוביל האגרונום חנוך בורגר, העומד בראש תכנית השיקום, הוא  הציג בגאווה ובסיפוק את השיקום הדרמטי המתרחש בחורש, שהפך משחור לירוק. הסיור המרגש עובר במסלול המציג את הנוף העירוני הירוק שמשתלב מחדש בין חזיתות הבתים בשכונת רוממה. את ריח השריפה החליפו עצי אלונים וחרובים שהועתקו מקיבוץ יחיעם, כחלק מתפיסה סביבתית, וניטעו מחדש לצד פרחי בר וצמחי תבלין.

משחור לירוק: שנתיים אחרי השריפה, שכונת רוממה מתכסה שוב בירוק | צילום: יעל עופר

משחור לירוק: שנתיים אחרי השריפה, שכונת רוממה מתכסה שוב בירוק | צילום: יעל עופר

בסיורים בורגר ישתף את סיפור השיקום עם עמיתו חאלד חמוד, מנהל תחום עצים בעירייה, בתהליך ההתלבטות בין שיקום אורבני בידי אדם ובין הגישה המאפשרת לטבע לקום לתחייה בקצב משלו. פריצת הדרך החדשה הפכה מחורש מפויח למסלול הליכה מטופח שמגלה גם את מגוון בעלי החיים שחזרו לחיות פה, מלווים בצלילים האופטימים של ציוץ הציפורים ומעוף הפרפרים בחיפוש אחר צוף.

בעקבות נשים חיפאיות מעוררות השראה

הסיור בעקבות נשים מעוררות השראה בתחום החברתי כולל מפגש עם ד"ר חנה ספרן, פמיניסטית ופעילה ב"נשים בשחור" ועם אולפה חיידר, אישה מרשימה רבת גוונים ועשייה ,ספורטאית המובילה מסעות להעצמה נשים ערביות ויהודיות  ומאמינה ש"רק דרך השטח יגיע השינוי" (באפריל 2019 היא תוביל טיול נשים לנפאל). עוד בסיור: ביקור ב"בית החסד"  שהקימה אגנס שחאדה ביחד עם בעלה המנוח כמיל שחאדה. השניים נפגשו כאשר אגנס הגיעה בצעירותה משווייץ מולדתה כדי להתנדב עם ילדים והקימו מוסד שיקומי לטיפול באסירים משוחררים במתחם כנסיית א- סיידה, ששופץ והוסב למגורים ולפעילות שיקומית.

סיור אמנות וטעימות

כידוע, אין פסטיבל ללא אוכל. מסלול טעים, המשלב בין אמנות ובישול ייצא מ"המרחב השלישי" אל ואדי ניסנאס ויסתיים במושבה הגרמנית. בדרך עוברים בין עבודות אמנות וטועמים מעדנים מקומיים בבתי אוכל קטנים.

במסעדת גרדן במושבה הגרמנית. חגיגות תמיד הולכות יחד עם אוכל טעים | צילום: יעל עופר

במסעדת גרדן במושבה הגרמנית. חגיגות תמיד הולכות יחד עם אוכל טעים | צילום: יעל עופר

למתעניינים בקולינריה מקומית מומלץ להצטרף למפגש שנקרא "נפגשימבבית". המפגש יתקיים בשכונת ואדי אלג'מאל בעין הים והוא מזמן לארוחת צהרים סביב שולחן האוכל המשפחתי של תושבי השכונה ומאפשר להתוודע לדו- קיום השכונתי. הסיור הוותיק "שףבאלשוק" יתקיים גם השנה והוא כולל טעימות ומפגשים עם אנשי ואדי ניסנאס.

החג של החגים 2018

החג של החגים מתקיים בחיפה במשך שלושה סופי שבוע במהלך חודש דצמבר, בין 6 ל-30 בחודש. בין הפעילויות המרכזיות: קונצרטים של מוסיקה ליטורגית בכנסיות, מופעים לכל המשפחה בבית הגפן ובוואדי ניסנאס, אמני רחוב, מופעי תיאטרון לילדים, מופעי שישי באולם בית הגפן, תערוכת "החג של החגים" בגלריות ובמרחב הפסטיבל וסיורים בעיר התחתית וסיורי תערוכת אמנות וטעמים במרחב הפסטיבל. פרטים על כל האירועים, הזמנת כרטיסים ועוד תמצאו באתר הפסטיבל

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...