תפריט עמוד

ה"ויקטורי" נמצאה במעמקי הים. איפה האוצר?

בשנת 1744 טבעה ספינת הדגל הבריטית "ויקטורי" במימי תעלת להמאנש. חברת "אודיסיאה" שמתמחה בציד אוצרות בלב ים מצאה אותה השבוע בעומק מאה מטר. החיפוש אחר מטבעות הזהב שהיו על סיפונה נמשך

ה"ויקטורי" נחשבה בשעתו לגאוות הצי הבריטי המלכותי. היו לה שלושה תרנים, מבנה גדול, אורכה היה 53 מטרים ועל סיפוניה ניצבו מאה תותחים. ב-5 באוקטובר 1744 נקלעה הספינה החסונה לסופה קשה בדרכה מגיברלטר לנמל הבית. על גשר הפיקוד עמד סר ג'ון באלצ'ין. האדמירל הותיק שירת בצי במשך 58 שנים, אבל גם הוא לא הצליח להשיב את הספינה ששקלה אלפיים טונות לפורטסמות'. ה"ויקטורי" טבעה כאשר על סיפונה 1100 אנשי צוות וארבע טונות של מטבעות זהב. באותה תקופה נחשבה ה"ויקטורי" לספינה הגדולה בעולם וטביעתה התקבלה באנגליה כאסון לאומי וכטרגדיה.

שרידיה של האוניה הגדולה נמצאו השבוע בתום מבצע סודי, שנמשך כמה חודשים, אותו ניהלה החברה האמריקאית לחיפושי אוצרות ימיים "אודיסיאה". ספינות החיפוש של החברה מצאו את השרידים בעומק כמאה מטר באתר שאת מקומו המדויק שומרים בסוד.
מייסד החברה ומנהלה גרג סטם הכריז על הממצאים בלונדון: "זו קרוב לוודאי הספינה הטבועה החשובה ביותר שנמצאה אי פעם".
לדבריו, גודל אתר בו נמצאו השרידים 16 על 21 מטרים. בשטח זה נמצאו כבר 41 תותחי ארד כבדים.
אנשי החברה מקווים שכאשר יוכלו לחפור בקרקעית האתר ימצאו גם התותחים האחרים ואת מטבעות הזהב ששקלו ארבע טונות.
ארכיאולוגים ימים הגדירו את הגילוי כסנסציה. אנשי החברה המגלה זהירים הפעם מאוד בכל מה שקשור לבירוקרטיה וקיבלו את רשות משרד הביטחון הבריטי לפני שמשו את התותחים הטבועים. את הניסון המר רכשו אנשי "אודיסיאה" במהלך השנים האחרונות, כאשר הם מנהלים קרבות משפטיים מרים עם ממשלת ספרד בעקבות גילויה של הספינה הטבועה "ססקס" ליד גיברלטר. ב-2006 כאשר הודיעו על מציאתה של ה"ססקס" סברו אנשי "אודיסיאה" שיזכו במאות מיליוני דולרים בעקבות משיית האוצרות שהיו על סיפונה, אלא שממשלת ספרד מעכבת במשך שלוש שנים את הליכי הרישוי ומנסה לנשל את החברה המוצאת.
בגילוי נוסף ליד חופי ספרד הצליחו אנשי "אודיסאה" להבריח לארצות הברית מטבות זהב ששוויים מאות מיליוני דולרים, אך ממשלת ספרד תבעה אותם בבתי משפט אמריקאיים ומקרים אלה מתנהלים גם עכשיו.
רבים סבורים כבר עכשיו שגם המקרה של גילוי "ויקטורי" יגיע לבתי המשפט. חוקרים וארכיאולגים ימיים בבריטניה חשדים מאוד כלפי ציידי האוצרות וטוענים שהם מעוניינים רק במציאת הזהב ומוכנים להרוס לשם כך את האתרים הארכיאולוגיים ואת שברי הספינה העתיקה הטבועה.
בינתיים מובטחת ל"אודיסאה" חברה שנסחרת בבורסה בניו יורק, הכנס נאה מן התיעוד – עוץ הטלוויזיה "דיסקברי" כבר הודיע שהוא מכין סרט על מציאת האוצרות הימיים.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.