תפריט עמוד

הוואי – חלום, אבל לא דמיוני

חולמים על אי טרופי, עם חופים משגעים, קוקטיילים צבעוניים ובגדי גלישה מהממים? חלמתם על הוואי. המרחק אמנם לא קטן, אבל כאשר מחירי הטיסה לארצות הברית צוללים, גם צלילה עם דולפינים בהוואי מתחילה להישמע אפשרית

1. כמה ואיך
הוואי, המדינה החמישים של ארצות הברית, נראית למטיילים ישראלים כחלום רחוק. למען האמת, עם תכנון נכון, אפשר לממש את החלום ללא קשיים מיוחדים ובמחיר די סביר, כלומר תוספת לא גדולה למחיר הטיסה לארצות הברית.

השהות בהוואי יכולה לעלות מגוון רחב של מחירים, החל מתקציב של 25 דולר ליום, בתנאי שתלונו באזורי קמפינג, תבשלו את ארוחותיכם לבד ותסעו בטרמפים או אוטובוסים. לעומת זאת בעלות של כמאה דולר ליום תוכלו ללון בחדר בבית מלון ממוצע או במקום מגורים פרטי וליהנות כמה פעמים במסעדות ובמקומות בילויים ליליים. אם אתם יכולים להוציא יותר – תוכלו לנפוש כמלכים.

המחיר הגבוה של הטיסות מרתיע רבים והוא המרכיב העיקרי בתקציב. אם טסים מארצות הברית אפשר לקנות כרטיס זול יחסית על בסיס מקום פנוי. אם אתם בדרככם בטיסה מצפון אמריקה לאסיה או למדינות הפסיפיק, אפשר להוסיף עצירה בהוואי, בתשלום סמלי או אף ללא תוספת תשלום. לאלה שרוצים להגשים את החלום מישראל כדאי לנצל את עלויות הטיסה המוזלות בעונות השפל. אז גם מוזלים מחירי המגורים בכשלושים אחוז.

2. התחזית לגולשים
מזג האוויר בהוואי נעים במשך כל השנה, עם טמפרטורה ממוצעת של 25 מעלות, שאינו משתנה באופן קיצוני. מכיוון שהבדלי הטמפרטורות בין הקיץ לחורף הם רק בין חמש לעשר מעלות, נחשבת עונת החורף לפופולרית יותר בקרב התיירים, שבורחים מעונת הקור והשלג ביבשת.

האקלים בהוואי הוא סוב-טרופי ורק אזור מסוים בצד המזרחי של הביג-איילנד נחשב טרופי ממש. איי הוואי הם למעשה פסגותיהם של הרים גדולים, אשר בדרך כלל חוסמים את הרוחות הצפון-מזרחיות החזקות, שנושבות דרך קבע ובכך נחצים רוב האיים לשניים מבחינה אקלימית. הצד הדרום-מערבי של האיים הוא המוגן בפני הרוח ולכן לרוב הוא נוח, שמשי ויבש, בחלקו הוא אף מדברי עם כמות משקעים קטנה ביותר. במדבר תראו נוף לבה סלעי וצחיח והחופים בצד הזה שקטים ובטוחים לשחייה וצלילת שנורקל. לעומת זאת הצד הצפון-מזרחי של האיים, פונה אל הרוחות החזקות, אשר מביאות עמן את הגלים המפורסמים בעולם המתנפצים אל החוף בעוצמה. בחודשי החורף יכולים גלים אלה להגיע בחופים מסוימים כמו חוף פיהאי (Peahi Beach) במאווי, המכונה מלתעות (Jaws), לגובה של כשש קומות בבניין מגורים.

הצד הזה עתיר גשמים. זה המקום לבקר ביערות-גשם טרופיים וליהנות ממפלי מים ונחלים. ההבדלים בין שני צדי האיים עצומים ואפשר לעבור במהירות מהירוק העז, שופע הצמחייה, אל היובש המדברי והצהבהב.

3. המשתתפים
בהוואי הממוקמת במרכז האוקיאנוס הפסיפי, יש ששה איים מרכזיים, שהם חלק מארכיפלג של 128 איים. האיים המרכזיים הם
ביג איילנד (הוואי), אוהאו (Ohau), שם נמצאת עיר הבירה הונולולו (Honolulu), וכן מאווי (Maui), מולוקאי (Molokai), קאוואי (Kauai), ולאנאי (Lanai).

הפעילות הוולקאנית, שמתחת לפני האוקיינוס בהוואי, הולידה אי חדש קטן בשם לוהיאי (Loihi) ואילו הביג איילנד נמצא עדיין בתהליכי התהוות וגדילה, שכן הר הגעש הפעיל ביותר באי, קילאואה (Kilauea), פלט בשנים האחרונות כמויות אדירות של לבה. נהרות הלבה גולשים אל האוקיינוס ומגדילים את קו החוף.

4. חופש התנועה
כמו בכל מקום בעולם, גם בהוואי הולכת וגדלה צפיפות האוכלוסייה עם השנים, יש יותר מכוניות ופקקי תנועה, נוספו בתים והמרחבים הירוקים קטנו, אבל האיים בהוואי עדיין יפהפיים. התופעה הבולטת ביותר היא שהאדמה באיים מתייקרת בכל יום. עשירי עולם, סלבריטאים ושחקני קולנוע רוכשים אדמות באיים, כהשקעה כלכלית וכמקום מגורים באחד מהמקומות היפים בעולם.
5. ועדת תרבות פולינזית
הוואי שהפכה למדינה החמישים של ארצות הברית בשנת 1959, שוקדת בשנים האחרונות על החייאת המורשת והתרבות שלה. השפה ההוואית נלמדת מחדש. בכמה מקומות פורחים עכשיו בתי הספר ללימוד
ריקוד ההולה הפולינזי (Hula Halau), ואילו ההווי והתרבות הפולינזית באים לידי ביטוי יותר מאי פעם, באירועי תרבות וספורט, באמנות ובמוזיקה באיים. תחושת הבידול והחשש מאיבוד ערכי התרבות הילידית של הוואי גרמו לכך שכמה קבוצות מצדדות בהחזרת המלוכה, בהקמת ריבונות הוואית בתוך ארצות הברית ובהשבת האדמות שהופקעו בעת הסיפוח לידי ילידי האי. העובדה שערכן של האדמות האלה מרקיע היום לשחקים אינה מזיקה כמובן.
6. מעורב טרופי
המגוון התרבותי והאתני והמפגש בין מערב למזרח מאפשרים לתיירים ולמקומיים ליהנות מחוויה קולינרית טעימה ומרשימה, בעיקר לאוהבי המטבח מהמזרח הרחוק. מכיוון שרק מעטים מתושבי המקום מוצאם בהוואי, תמצאו שם בני תערובת, אירופאים, יפנים, פיליפינים, תאילנדים, ווייטנאמיים, קוריאנים וסינים.

לאוהבי הסושי והמטבח היפני מצפה חגיגה אמיתית, כדאי גם לטעום את המאכלים המקומיים והמסורתיים, את המעדנים הקוריאניים המתובלים ואת האוכל הסיני, שאופיו משתנה בהתאם לאזורים השונים בסין.

דגים ומאכלי ים טריים הם דבר שבשגרה. תוכלו גם למצוא בקלות פירות טרופיים כאננס, מנגו, קוקוס ופפאיה שנמצאים בשפע רב.

7. התיירים – טובים או רעים?
הוואי אשר הצליחה עד עתה לשמור על בתוליה, עומדת כעת יותר מאי פעם, בפני משימה חיונית לשימור האיים. התיירות היא אחד מאמצעי הקיום העיקריים והחשובים של הוואי, אך היא גם אחת מהסכנות לפגיעה באיזון העדין של שרשרת האיים. לשם כך הוקמו שמורות טבע ושמורות ימיות ושני
פארקים וולקאניים – פארק הוולקאנו בביג איילנד הוואי ופארק הלהאקאלה (בתרגום מילולי: 'בית השמש') באי מאווי.

אחת הפעולות החשובות של ממשלת הוואי לשימור הסביבה האקולוגית של האיים היא בדיקת מזוודות התיירים לגילוי צמחים ופטריות "עוינים", היכולים להזיק לחקלאות, לצומח ולחי באיים. בגלל ניתוקה הפיזי של הוואי מיבשות ואיים אחרים ובשל מיעוט הטורפים, התפתחו בהוואי מינים וזנים המיוחדים רק לאיים אלה. כל שינוי קטן במערכת האקולוגית יכול לפגוע בהם. עד היום, למשל, אין נחשים בהוואי. לפני שנים אחדות התגלה בשדה התעופה בהונולולו נחש עץ חום פיליפיני ארסי, ובעקבות זאת הוגברו בדיקות המטוסים והונחו מלכודות ברחבי השדה.

בשנים האחרונות , החלו אניות "האהבה" הגדולות, אשר מפליגות מסביב לאיים, להוות סכנה מהותית לדגה ולריף האלמוגים בהוואי. הספינות הענקיות מרוקנות את הפסולת הרבה שלהן סמוך לחופים ומזהמות את הים.

8. אוהבים מים חמים
אם רוצים לשוט או לדוג, כדאי למרות המחיר היקר, לחבור לקבוצה קטנה של אנשים בסירת דיג או ביאכטה קטנה. בין תחילת נובמבר לאפריל כדאי מאוד לצאת לשיט תצפית בלווייתנים, שבאים להמליט את צאצאיהם במים החמימים של האוקיינוס השקט. לפעמים אפשר לראותם קרוב מאוד לחוף, כשהם מזנקים במלוא הדרם או כשהם נראים כמזרקות מים חיות, בשעה שהם נושמים ומתיזים.

כרישים…כבר הזכרתי? למרבה הצער הם אוהבים את הוואי בדיוק כמוני וכמו גולשים רבים וטובים שאהבתם לגלי הוואי גוברת על הפחד מכרישים אלו.

9. גולשים ובגדים
ענפי הגלישה והצלילה לצד כל ספורט ימי אחר הם סוג של דת בהוואי. הגלים והחופים המפורסמים הפכו אותה, למקום עלייה לרגל לגולשים מקצועיים וחובבניים מכל העולם. לצד התופעה הזו משגשגת ופורחת תעשיית הספורט הימי והאיים מוצפים בחנויות מוצרי גלישה. אין פלא שאופנת הגלישה היא סגנון הלבוש הלאומי. מובילות את הטרנד חולצות הוואי (אלוהה) הצבעוניות והמדליקות ששמן יצא למרחקים.
10. משעמם לכם?
לא חסרות פעילויות נופש נוספות, תוכלו לתור את האיים בטיולי אופניים מאורגנים, לרכב על חמורים בהרי מולוקאי ולצאת לטיולים רגליים בשבילי הפארקים הלאומיים ולאורך החופים. תוכלו גם לטוס מעל האיים במסוק, אם כי כדאי לזכור שחלק מהמסוקים ישנים, הטיסות בהם מסוכנות ועוברות דרך מעברים צרים וגאיות עמוקים בהרים.

הוואי – העמוד הראשי>>

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.