תפריט עמוד

• עונה מומלצת: כל השנה

• התאמה: כל המשפחה (גן עדן לילדים)

• קושי מסלול: קל מאוד

• אורך מסלול: קילומטר, עם אפשרות להארכה

• משך מסלול: שעה וחצי, אפשרות להאריך כמה שרק רוצים

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 10, "תל אביב גוש דן וחוף פלשת"

• הגעה מההמרכז: נוסעים בנתיבי איילון (כביש מס' 20) דרומה וממשיכים בכביש החוף (מס' 4) לעבר אשדוד. חולפים על פני מחלף אשדוד וממשיכים דרומה, לעבר מחלף אשדוד דרום. פונים בו ימינה, לעבר העיר עצמה וברמזור הראשון פונים שמאלה. כעבור כמה עשרות מטרים תהיה פנייה משולטת ימינה, לדיונה הגדולה. זוהי דרך עפר המתפתלת ומגיעה אל פיצול. נפנה שמאלה לעבר חניון השקמים ונחנה.

• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים

• אין ללכת בדיונות יחפים, שכן יש פה שברי זכוכיות. מומלץ לנעול נעליים או סנדלים.

אנחנו נמצאים בחלקו הצפוני ביותר של פארק החולות, סמוך לדיונה הגדולה ביותר בישראל. סביבנו שרידים לעץ מהודר שבעבר כיסה שטחים נרחבים לאורך מישור החוף: השקמה. זהו סוג של פיקוס שאת פריו (הנקרא בערבית ג'ומס), ניתן לאכול כשהוא מאדים ומבשיל. לפיכך נהגו לגדלו בימי קדם, והוא מוזכר רבות במקורות.

בניגוד לדעה הרווחת, כי התורכים הם אלו שכרתו את השקמים לצורך הסקת מערכת הקיטור של הרכבות, ידוע כיום כי הבריטים אחראים למעשה. תצלומי אוויר ממלחמת העולם הראשונה, עם כיבוש הבריטים מלמדים שאז עדיין נמשכה שדרת שקמים רציפה כמעט לאורך כל דרך הים העתיקה המקבילה לחוף, מעזה לקיסריה.

זה אולי המקום לגלות כי עמוס הנביא שבמקצועו היה בולס שקמים לא היה גרגרן. כיום מקובל לראות את פעולת הבליסה בחיתוך הפרי כך שיבשיל מהר וטוב יותר. פעולת חיתוך זו הייתה מוכרת עוד בעת המודרנית בקרב עולי מצריים ואלג'יר.

מחניון השקמים נפנה באחד השבילים הפונים שמאלה (מערבה). אחד מהם, מעגלי, מסומן בירוק. במרחק 500 מטרים לערך נמצאת דיונת החול הגדולה במדינה. צידה הפונה אלינו (הצד המזרחי) תלול בעוד הצד המערבי מתון מאוד. צורה זו נגרמת כתוצאה מכך שהרוח המערבית מעיפה את גרגירי החול. דיונה זו עדיין פעילה ומשנה צורתה. איך יודעים? שימו לב: לא נאחזת שום צמחייה בחולותיה הנודדים (להבדיל מהשקעים שסביב, הסמוכים לפני התהום, בהם גדלה צמחייה), אולם אין זה עניין מובן מאליו.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים